آموزش تحلیل تکنیکال

کندل اینگالفینگ چیست و چگونه با آن معامله کنیم؟

کندل اینگالفینگ چیست و چگونه با آن معامله کنیم؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های تحلیل و معامله‌گری در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال است. علاوه بر این، در تحلیل تکنیکال، رایج‌ترین نموداری که مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد، نمودار شمعی است که به آن نمودار کندلی نیز گفته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، در این نمودار شما قیمت‌ها را به‌صورت شمعی مشاهده خواهید کرد و بر اساس الگوهای شمعی مانند اینگالفینگ، اقدام به تحلیل و خرید و فروش در بازارهای مالی می‌کنید؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در تحلیل تکنیکال مهارت خوبی پیدا کنید، باید با الگوهای شمعی مهم مانند اینگالفینگ آشنا باشید که در این مقاله به بررسی این الگو خواهیم پرداخت. 

کندل اینگالفینگ چیست و چگونه با آن معامله کنیم؟

الگوی شمعی اینگالف یا اینگالفینگ که به آن الگوی پوششی نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال است و معمولا با مشاهده آن، یک روند صعودی یا نزولی پایان می‌یابد. الگوی کندل ایگالفینگ از دو کندل بزرگ و کوچک تشکیل شده که کندل دومی از اولی بزرگتر است و به اصطلاح کندل اولی را می‌بلعد. این کندل هم می‌تواند سیگنال صعودی باشد و هم نزولی اما این که آیا این سیگنال صعودی یا نزولی است به ترتیب کندل‌ها بستگی دارد. در این الگو، سایه‌های بالایی و پایینی کندل معمولا اندازه مساوی‌ای دارند. توجه داشته باید برای یک الگوی بی‌نقص اینگالفینگ، هیچ بخشی از شمع اول نمی‌تواند از سایه شمع دوم فراتر رود.

این کندل‌ها، سه چیز را به معامله‌گران نشان می‌دهد.

  • معکوس‌ (Reversals): معکوس‌های نقطه‌‌هایی هستند که به تریدر اجازه می‌دهد تا در بهترین سطح ممکن وارد یک معامله شود و روند را تا پایان کامل طی کند.
  • ادامه روند: معامله‌گران می‌توانند برای اطمینان از ادامه‌دار بودن روند از کندل اینگالف استفاده کنند. به عنوان مثال، مشاهده یک الگوی اینگالفینگ صعودی در طول یک روند صعودی، می‌تواند به تریدر اطمینان دهد که روند ادامه می‌یابد.
  • استراتژی خروج: اگر تریدر موقعیتی را در روند موجود که در حال پایان است حفظ کند، این الگو همچنین می‌تواند به عنوان سیگنالی برای خروج از معامله موجود استفاده شود.

در الگوی کندل استیک اینگالفینگ یک کندل صعودی یا نزولی، کندل قبلی خود را که مخالف آن است، پوشش می‌دهد و نشانه‌ای برای پایان روند است. به عبارت دیگر، اگر یک کندل صعودی، بدنه کندل نزولی قبلی خود را به‌طور کامل پوشش دهد، نشان‌دهنده پایان یک روند نزولی است و بالعکس.

الگوی کندلی اینگالف اگرچه یکی از محبوب‌ترین الگوهای کندل استیک است که برای تعیین اینکه آیا بازار در حال تجربه فشار به سمت بالا یا پایین است استفاده می‌شود اما مهم است که به یاد داشته باشید که این الگو یک شاخص فنی تاخیری هستند! به این معنا که این کندل‌ها پس از اقدام قیمت تشکیل می‌شود و قبل از دادن سیگنال به داده‌های دو کندل قبلی نیاز دارند.

چه زمانی یک کندل اینگالفینگ صعودی یا نزولی ظاهر می‌شود؟

به‌طور کلی، دو نوع الگوی شمعی اینگالفینگ وجود دارند که شامل اینگالفینگ صعودی و نزولی هستند. کندل اینگالفینگ صعودی بیان‌گر پایان روند نزولی و کمپین اینگالفینگ نزولی بیان‌گر پایان روند صعودی است. در بخش زیر شروط ظاهرشدن کندل اینگالفینگ صعودی بیان شده است.

  • در ابتدا یک باید یک روند صعودی در قیمت جریان پیدا کند و در این صورت می‌توانید در حرکت بعدی بازار، منتظر کندل اینگالف باشید. 
  • پس از صعود قیمت، قیمت با یک اصلاح همراه است تا دوباره به روند صعودی خود ادامه دهد. 
  • کندل اینگالف همان نشانه پایان اصلاح قیمت است و اگر در مرحله اصلاح، این کندل را مشاهده کردید، نشان‌دهنده این است که اصلاح پایان یافته است و روند صعودی پس از این کندل ادامه خواهد یافت.

توجه داشته باشید که یک اینگالفینگ صعودی تنها زمانی که روند کلی قیمت صعودی است، رخ می‌دهد و چیزی که شما به عنوان الگوی اینگالفینگ صعودی در یک روند نزولی مشاهده می‌کنید، در اصل شبیه آن است و نشان‌دهنده صعود قیمت نیست! 

همچنین شروط ظاهر شدن یک کندل اینگالفینگ نزولی نیز دقیقا برعکس این شروط است؛ یعنی ابتدا یک روند نزولی در قیمت شروع می‌شود، سپس با افزایش قیمت اصلاح صورت می‌گیرد. سپس الگوی اینگالفینگ صعودی ظاهر می‌شود که نشان‌دهنده پایان اصلاح و ادامه روند نزولی است. 

کندل اینگالفینگ صعودی چیست؟

در بخش قبلی دریافتید که کندل اینگالفینگ صعودی در چه زمانی ظاهر می‌شود؛ اما کندل اینگالفینگ صعودی دقیقا چه شکلی دارد و چه زمانی می‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم یک الگوی شمعی اینگالفینگ صعودی رخ داده است؟

کندل اینگالفینگ صعودی شامل کندل صعودی است که مطابق شکل زیر، کندل نزولی قبلی خودش را پوشش داده باشد:

کندل اینگالفینگ صعودی

جزئیات دقیق کندل اینگالفینگ صعودی، در بخش زیر بیان شده است:

  • کندل اول در این الگو باید یک کندل قرمز یا نزولی باشد. (اندازه کندل اهمیتی ندارد)
  • کندل دوم باید یک کندل سبز یا صعودی باشد که قیمت بازشدن آن، پایین‌تر از قیمت بسته‌شدن کندل نزولی اول و قیمت بسته‌شدن آن، بالاتر از قیمت بازشدن کندل نزولی اول باشد. 

مطالعه بیشتر: ما در مقاله‌ای دیگر از بلاگ ایرانیکارت از دیگر الگوهای کندل استیک به کندل مارابوزو نیز پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌شود این مقاله را نیز مطالعه کنید.

کندل اینگالف صعودی هنگام ظاهر شدن در پایین یک روند نزولی می‌تواند یک سیگنال قوی را ارائه ‌دهد و نشان‌دهنده افزایش فشار خرید است. الگوی اینگانفینگ صعودی اغلب باعث معکوس شدن روند موجود نیز می‌شود. زیرا خریداران بیشتری وارد بازار می‌شوند و قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، این الگو شامل دو کندل است که کندل دوم کاملاً بدن کندل قرمز قبلی را می‌بلعد. در این الگو، کندل اول نشان می‌دهد که خرس‌ها مسئول بازار بودند. اگرچه دوره دوم در قیمتی کمتر از دوره اول باز می‌شود، فشار صعودی جدید قیمت بازار را به سمت بالا می‌راند و اغلب تا حدی اندازه کندل دوم دو برابر کندل قبلی است.

الگوی اینگالف صعودی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی، اغلب به عنوان یک سیگنال برای خرید بازار برای استفاده از معکوس شدن بازار شناخته می‌شود. الگوی صعودی همچنین نشانه‌ای است برای کسانی که در موقعیت شورت هستند تا به فکر بستن معامله خود باشند. اگرچه در این الگو سایه شمع‌ها به اندازه بدنه‌ها اهمیت ندارند، اما کندل دوم در یک روند صعودی می‌تواند نشان‌دهنده خوبی از محل استاپ لاس برای یک معامله لانگ باشد. این به این دلیل است که نشان می‌دهد حداقل قیمتی که یک فرد در ازای یک دارایی در آن زمان معین می‌خواهد بپذیرد چقدر است. بنابراین، اگر روند صعودی فعلی معکوس شود، می‌توانید یک نقطه خروج واضح برای موقعیت خود مشاهده کنید. حتما به یاد داشته باشید که در اینگالف صعودی مهم است که به کندل‌های قبلی نیز برای تأیید عملکرد قیمت نگاه کنید و از شاخص‌های تحلیل تکنیکال مناسب برای تأیید معکوس استفاده کنید.

کندل اینگالفینگ نزولی چیست؟

برعکس الگوی شمعی اینگالفینگ صعودی، کندل اینگالفینگ نزولی شامل یک کندل قرمز یا نزولی است که به‌‎طور کامل، بدنه یک کندل صعودی را مطابق شکل زیر پوشش داده باشد:

در بخش زیر می‌‌توانید جزئیات بیشتری از الگوی کندلی اینگالفینگ نزولی را مشاهده کنید:

کندل اینگالفینگ نزولی

  • کندل اول باید یک کندل سبز یا صعودی باشد که اندازه آن اهمیتی ندارد. 
  • کندل دوم باید یک کندل قرمز یا نزولی باشد که قیمت بازشدن آن بالاتر یا هم‌سطح قیمت بسته‌شدن کندل صعودی اول و قیمت بسته‌شدن آن پایین‌تر از قیمت بازشدن کندل صعودی اول باشد. 

هنگامی که الگوی نزولی اینگالفینگ در بالای یک روند صعودی ظاهر می‌شود نشان‌دهنده افزایش فشار فروش است. همچنین کندل نزولی اغلب باعث معکوس شدن روند موجود می‌شود زیرا فروشندگان بیشتری وارد بازار می‌شوند و قیمت ها را کاهش می‌دهند. این الگو نیز شامل دو کندل است که کندل دوم کاملاً بدن کندل سبز قبلی را پوشش می‌دهد.

یک الگوی نزولی اینگالفینگ به معامله‌گران پرایس اکشن می گوید که بازار به دنبال افزایش قبلی قیمت‌ها در شرف ورود به یک روند نزولی است. این الگو نشان می‌دهد خرس‌ها بازار را تسخیر کرده‌اند و می‌توانند قیمت‌ها را حتی بیشتر پایین بیاورند. از اینگالف نزولی اغلب به عنوان علامتی برای ورود به یک موقعیت فروش شورت در بازار استفاده می‌شود. این الگو همچنین نشانه‌ای برای کسانی است که در موقعیت لانگ هستند تا به فکر بستن معامله خود باشند.

باز هم، اگرچه سایه‌ها معمولاً به عنوان بخش اصلی الگو در نظر گرفته نمی‌شوند، اما می‌توانند ایده‌ای درباره محل استاپ لاس ارائه دهند. برای یک الگوی اینگالفینگ نزولی، باید استاپ لاس را در بالای سایه کندل قرمز قرار دهید زیرا این بالاترین قیمتی است که خریداران قبل از رکود مایل بودند برای دارایی بپردازند.

شناسایی کندل Engulfing

الگوی کندلی Engulfing را می‌توان به راحتی شناسایی و در زمان واقعی معامله کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تشکیل آن را به عنوان صعودی یا نزولی مشخص کنید و منتظر تایید باشید. شکل‌ الگوی صعودی و نزولی این کندل را جلوتر توضیح دادیم اما تاییدیه آن به چه صورت است؟ تایید اصطلاحی است که برای توصیف عمل قیمتی که الگوی نمودار کندل استیک تعریف شده را تایید می‌کند استفاده می شود. در مورد الگوی اینگالفینگ صعودی، از آنجا که این یک حرکت مثبت در قیمت است، یک کندل مثبت بزرگ در ادامه می‌تواند تاییدکننده آن باشد. برعکس برای الگوی نزولی، یک کندل نزولی بزرگ می‌تواند تاییدکننده این الگو باشد. در صورتی که بتوانید به درستی این الگو را تشخیص دهید، می‌توانید یک معامله با نسبت ریسک به پاداش جذابی را آغاز کنید.

شناسایی کندل اینگالفینگ

استراتژی‌های معامله با الگوی کندلی اینگالفینگ 

روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به به‌کارگیری آن‌ها، معاملات خود را با مشاهده الگوی اینگالفینگ انجام دهید. توجه کنید که هیچکدام از این روش‌ها خوب یا بد نیستند و انتخاب و استفاده از آن‌ها، کاملا بستگی به استراتژی شخصی و تجربه فعالیت شما در بازارهای مالی دارد. 

در این بخش به بررسی برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های معامله با کندل اینگالفینگ، خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز معامله با این استراتژی‌ها، آن‌ها را در پلتفرم‌های تمرینی نیز امتحان کنید تا به آن مسلط شوید.

مطالعه بیشتر: بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

معامله با خط روند 

همانطور که گفته شد، هنگامی که روند قیمت صعودی یا نزولی می‌شود و در هنگام اصلاح روند، می‌توان انتظار مشاهده الگوی اینگالفینگ را داشت. به همین دلیل، شما می‌توانید در هنگام شروع روند، یک خط روند برای آن ترسیم کنید و همزمان با برخورد قیمت با خط روند و مشاهده الگوی کندلی اینگالفینگ، معامله خود را در جهت آن باز کنید. 

استراتژی کندل اینگالفینگ - معامله با خط روند 

معامله با خط حمایت یا مقاومت 

خطوط حمایت و مقاومت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر معامله‌گر برای ترید در بازارهای مالی است و شما می‌توانید با مشاهده یک کندل اینگالفینگ صعودی روی یک سطح حمایتی معامله خرید و هنگام مشاهده یک کندل اینگالفینگ نزولی زیر یک سطح مقاومتی، معامله فروش باز کنید. 

استراتژی کندل اینگالفینگ - معامله با خط حمایت یا مقاومت 

معامله با میانگین متحرک 

میانگین متحرک می‌تواند در نمودار به عنوان یک سطح حمایت یا مقاومت قوی عمل کند و ترکیب این اندیکاتور با الگوی اینگالفینگ عملی منطقی برای افزایش شانس پیروز معاملات است. به‌طور کلی، در این استراتژی، شما می‌توانید با مشاهده الگوی کندلی اینگالفینگ و همزمان با برخورد قیمت به اندیکاتور میانگین متحرک مشابه تصویر زیر، معامله خود را در جهت این الگو باز کنید.

استراتژی کندل اینگالفینگ - معامله با میانگین متحرک  

سخن آخر

در این مقاله با آموزش الگوی اینگالفینگ در کندل استیک، همراه شما بودیم. همانطور که خواندید، الگوی کندل استیکی اینگالف زمانی در چارت نمایان می‌شود که خبر از تغییر روند بدهد و بگوید یک روند صعودی یا نزولی در حال پایان است. البته این کندل‌ها همیشه نشان‌دهنده تغییر روند نیستند و اگر در یک روند قوی صعودی یا نزولی ظاهر شوند می‌تواند نشان‌دهنده ادامه روند نیز باشند. توجه داشته باشید که در تحلیل تکنیکال و مخصوصا نمودار شمعی، الگوهای بسیار زیادی وجود دارند و می‌توانید با ترکیب آن‌ها، معاملات خوبی را برای خود رقم بزنید. به همین دلیل، بهتر است تا تنها به یک الگو و یادگیری آن بسنده نکنید و برای افزایش احتمال موفقیت خود در معاملات، هر روزه الگوهای جدیدی را در تحلیل تکنیکال بیاموزید. 

سوالات متداول
Request for Quote

اندیکاتور “Engulfing Box & Lines” با هدف شناسایی و برجسته کردن الگوهای اینگالفینگ در یک روند استفاده می‌شود.

الگوی کندل استیکی اینگالف هم می‌تواند نشان‌دهنده پایان و آغاز روند جدید باشد و هم نشان‌دهنده ادامه روند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...