آموزش تحلیل ارز دیجیتال

فاندینگ ریت چیست؟ آموزش محاسبه Funding Rate در فیوچرز + فرمول

فاندینگ ریت چیست؟ آموزش محاسبه Funding Rate در فیوچرز + فرمول

بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال، به جای معاملات اسپات در بازار، معاملات فیوچرز را ترجیح می‌دهند. چرا که در فیوچرز امکان کسب سود به مراتب بیشتر از سایر مدل‌های بازار است. با این حال ترید در بازار فیوچرز به دانش، تجربه کافی و آشنایی با مفاهیمی مانند فاندینگ ریت نیاز دارد. اگر با اصطلاح فاندینگ ریت آشنا باشید، می‌توانید احساسات غالب بر بازار را به درستی حدس بزنید و در نتیجه معاملات سودده را تجربه کنید. در این مقاله به طور مفصل به ویژگی‌های فاندینگ ریت و کاربرد آن در ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

شاخص فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز، یک مکانیسم است که قیمت ارز در فیوچرز را نزدیک به قیمت همان دارایی در معاملات لحظه‌ای اسپات، نگه می‌دارد.

به عبارت ساده‌تر، باید بین دو بازار فیوچرز و اسپات قیمت‌های یکسان وجود داشته باشد. یعنی قیمت ارز دیجیتال در هر دو بازار به هم نزدیک باشد، تا تریدرها متضرر نشوند. فاندینگ ریت همان مکانیسمی که این مشکل را حل می‌کند.

در معاملات فیوچرز، فاندینگ ریت به گونه‌ای عمل می‌کند که همواره بین خریداران و فروشندگان پرداخت‌هایی به طور مستقیم صورت گیرد. در اکثر صرافی‌ها معمولا هر ۸ ساعت یکبار نرخ فاندینگ ریت مشخص می‌شود و آن مبلغ، بین خریداران و فروشندگان مبادله می‌گردد. فاندینگ ریت فقط مخصوص قراردادهای فیوچرز دائمی است. قراردادهای فیوچرز سنتی به دلیل اینکه به محض پایان تاریخ انقضا باید تسویه حساب در آن‌ها صورت بگیرد، فاندینگ ریت ندارند.

برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌شود مقاله آموزش فیوچرز  را مطالعه کنید.

 Funding Rate در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

 Funding Rate در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

 از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال یک بستر مناسب برای کسب درآمد است و با توجه به ارزش بالای دلار در برابر ریال، بسیاری از تریدرها به معامله در این بازار می‌پردازند. در صورت داشتن دانش و تجربه کافی، بازار فیوچرز به مراتب سودده‌تر است. به همین دلیل معامله گران ترید در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال را ترجیح می‌دهند.

ذات بازارهای اسپات و معاملات آتی به این گونه است که قیمت یک دارایی، نباید خیلی با هم اختلاف داشته باشند و باید از طریق یک مکانیسم، این اختلاف قیمت برطرف شود. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، شاخص فاندینگ ریت از اختلاف قیمت بسیار زیاد این دو بازار جلوگیری می‌کند.

در طول این دوره بسته به نوع بازار (صعودی یا نزولی) خریدارها به فروشنده‌ها و یا برعکس، این نرخ را پرداخت می‌کنند تا از اختلاف قیمت زیاد بین این دو بازار جلوگیری کنند.

تا اینجا متوجه شدیم که در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید از قراردادهای فیوچرز یا آتی و قراردادهای دائمی استفاده کنید. در این نوع قراردادها تاریخ انقضا شاخص بسیار مهمی است. پس از پایان تاریخ انقضای قرارداد آتی سنتی تسویه‌حساب انجام می‌شود. اما در قراردادهای دائمی این محدودیت زمانی وجود ندارد. فاندینگ ریت نیز همان پرداخت‌های منظمی به شمار می‌آیند که به طور متناوب به معامله‌گران قراردادهای دائمی داده می‌شود. این پرداخت بر اساس تفاوت قیمت تعیین می‌شود. اما فلسفه این کار چیست؟

 وقتی قیمت بازار کمتر از قیمت پایه یک ارز دیجیتال باشد، یعنی نرخ تامین مالی یا فاندینگ ریت منفی است و تریدرهایی که پوزیشن فروش دارند تلاش می‌کنند تا خریداران را ترغیب کنند که معامله لانگ انجام بدهند و قیمت را بالا ببرند. این کار سبب می‌شود تا قیمت بازار به قیمت پایه ارز دیجیتال نزدیک شود. برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی زمانی که فاندینگ ریت مثبت است، خریداران ترغیب می‌شوند معامله فروش باز کنند و قیمت را کاهش دهند. در اینجا فاندینگ ریت از سمت خریداران به سمت فروشندگان هدایت می‌شود. شاید بپرسید چه منبعی برای این کار وجود دارد؟ منبع این کار همان اهرم یا لوریجی است که در معاملات توسط تریدرها تنظیم می‌شود.

تفاوت قراردادهای فیوچرز سنتی و دائمی

تفاوت قراردادهای فیوچرز سنتی و دائمی

در قسمت‌های قبل به تعریف بازار فیوچرز پرداختیم. قراردادهای فیوچرز به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. سنتی و دائمی.

  • توجه داشته باشید که در قرارداد فیوچرز، هیچ دارایی عملا خرید و فروش نمی‌شود. بلکه تریدرها فقط با نوسانات قیمت ارز دیجیتال، به کسب درآمد می‌پردازند.
  • بسیاری از سرمایه‌گذاران در معاملات فیوچرز از اهرم یا لوریج استفاده می‌کنند. یعنی با یک ضریب مشخص تلاش می‌کنند تا سود خود را چندبرابر کنند. بسته به اینکه شما در چه صرافی به فعالیت می‌پردازید، قراردادهای فیوچرز سنتی معمولا به صورت یک‌ماهه و سه‌ماهه تسویه‌حساب می‌شوند. در این نوع قراردادها اگر قیمت قرارداد فیوچرز یک دارایی، با قیمت پایه آن فرق داشته باشد، در هنگام تسویه این دو قیمت یکسان می‌شوند.
  • در مقابل معاملات فیوچرز سنتی، معاملات فیوچرز دائمی وجود دارند. این نوع معاملات همان‌طور که از نامشان پیدا است، تاریخ سررسید ندارند و تا زمانی که شما در حساب شما به اندازه کافی مارجین وجود داشته باشد، می‌توانید پوزیشن خود را باز نگه دارید. از آنجاییکه این قراردادها تاریخ انقضا ندارند، ممکن است قیمت پایه با قیمت معامله هیچ‌وقت یکسان نباشد و اختلاف قیمت خیلی زیادی داشته باشند. به طور مثال شما در بازار فیوچرز دائمی یک بیت کوین با قیمت 30 هراز دلار معامله کرده‌اید. در حالی که قیمت لحظه‌ای بیت کوین 29 هزار دلار است. پس تفاوت قیمت 1000 دلاری وجود دارد.

بررسی انواع فاندینگ ریت

به طور کلی دو نوع فاندینگ ریت داریم. فاندینگ ریت مثبت و فاندینگ ریت منفی.

  • فاندینگ ریت مثبت

زمانی که نرخ یک دارایی در معاملات فیوچرز دائمی بیشتر از نرخ لحظه‌ای همان دارایی باشد، فاندینگ ریت مثبت است.

  • فاندینگ ریت منفی

زمانی که قیمت یک دارایی در معاملات فیوچرز دائمی، کمتر از نرخ لحظه‌ای آن باشد، فاندینگ ریت منفی خواهد بود.

به طور کلی اگر فاندینگ ریت مثبت باشد، خریدارها به فروشنده‌ها نرخ فاندینگ را پرداخت می‌کنند و اگر فاندینگ ریت منفی باشد، فروشنده‌ها با پرداخت فاندینگ ریت ، تریدرها را به خرید ترغیب می‌کنند.

عوامل تعیین ‌کننده نرخ فاندینگ ریت چیست؟

چند عامل مهم وجود دارد که شاخص فاندینگ ریت را مشخص می‌کنند.

  • احساسات تریدرها

شاخص تامین مالی یا فاندینگ ریت تحت تاثیر احساسات بازار است و می‌توان آن را نشان‌دهنده رفتار و احساسات تریدرها دانست. زمانی که قیمت ارزهای دیجیتال حالت صعودی دارد، فاندینگ ریت بیشتر می‌شود و برعکس، هر زمانی که بازار حالت نزولی دارد، فاندینگ ریت کمتر می‌شود.

  • لوریج استفاده‌ شده توسط معامله گران

دیگر مؤلفه مهم، لوریجی است که تریدرها در پوزیشن‌های خود قرار می‌دهند. در واقع آنچه تاثیر زیادی بر فاندینگ ریت دارد، لوریجی است که تریدرها تعیین می‌کنند. هر چه لوریج بالاتر باشد، تاثیر بیشتری بر عدد فاندینگ ریت دارد.

  • سیاست صرافی‌های ارز دیجیتال

هر صرافی فاندینگ ریت را بر اساس سیاست‌های خود تعیین می‌کند. فاندینگ ریت نیز هر 8 ساعت تغییر می‌کند. به همین دلیل برای پیداکردن کمترین کارمزد فاندینگ ریت در بین صرافی‌ها باید به طور مستمر آن‌ها را در پلتفرم صرافی، رصد کنید.

  • نرخ بهره و نرخ پرمیوم

در اقتصاد مفهومی به عنوان نرخ بهره داریم. مفهوم نرخ بهره گسترده است و در اینجا صرفا اشاره‌ای کوتاه به آن خواهیم داشت. نرخ بهره به مبلغی گفته می‌شود که برای جلوگیری از کم‌ارزش‌تر شدن پول از یک وام‌گیرنده دریافت می‌شود. در واقع شاخصی است که تمایل تریدرها برای نگه‌داشتن یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. نرخ بهره معمولا یک عدد ثابت است.

مفهوم بعدی نرخ پرمیوم Premium Index  است. به تفاوت قیمت یک دارایی یا ارز دیجیتال در بازارهای آتی و اسپات، نرخ پرمیوم گفته می‌شود. البته مؤلفه‌های دیگری نیز وجود دارد که صرافی‌ها برای تعیین دقیق نرخ پرمیوم مورد استفاده قرار می‌دهند که موضوع بحث ما نیست.

نحوه استفاده از فاندینگ ریت در معاملات ارز دیجیتال

نحوه استفاده از فاندینگ ریت در معاملات ارز دیجیتال

حال سؤال اصلی این است که شاخص فاندینگ ریت چه سودی برای تریدرها دارد؟ آیا معامله‌گران می‌توانند از طریق شاخص فاندینگ ریت ترید کنند؟ بله. با استفاده از این شاخص، تریدرها می‌توانند به دو نکته مهم پی ببرند.

تشخیص احساسات حاکم بر بازار

توجه به فاندینگ ریت می‌توانند احساسات حاکم بر بازار را برملا کند. وقتی فاندینگ ریت بالاست می‌توان حدس زد که قیمت در آینده بالا خواهد رفت و به فکر معاملات خرید بود. وقتی فاندینگ ریت پایین است، می‌توان انتظار داشت اغلب معامله‌گران وارد پوزیشن شورت شوند. 

به عبارت دیگر با توجه به شاخص فاندینگ ریت می‌توانید تمایلات اغلب تریدرها را متوجه شوید. روند کلی بازار با فاندینگ ریت رابطه مستقیمی دارد. وقتی فاندینگ ریت در حال افزایش است، قیمت یک ارز دیجیتال نیز بالا می‌رود. چون با بالارفتن قیمت، بیشتر تریدرها اقدام به معامله خرید می‌کنند.

سیگنال خرید در کف بازار

تجربه نشان داده عدد شاخص فاندینگ ریت به خوبی می‌تواند کف قیمتی بازار را مشخص کند. جایی که نقطه بسیار مناسبی برای معامله خرید به شمار می‌آید. در ادامه در مورد اندیکاتور فاندینگ ریت نیز توضیح خواهیم داد.

نحوه محاسبه نرخ فاندینگ ریت + فرمول

پلتفرم‌هایی که صرافی‌های مختلف دارند، به صورت لحظه‌ای فاندینگ ریت نمایش داده می‌شود. اما برای افرادی که مایل هستند نحوه محاسبه آن را بدانند فرمول محاسبه فاندینگ ریت را توضیح می‌دهیم.

 فرمول محاسبه فاندینگ ریت به شرح زیر است:

F=P+clamp(I-P , 0.05 ,-0.05)

 که در آن

= F فاندینگ ریت

= P نرخ پرمیوم

= I نرخ بهره

Clamp = تابعی است که که اگر اختلاف بین نرخ بهره و پرمیوم از ۰.۰۵ بیشتر شود، فاندینگ ریت برابر با نرخ بهره خواهد بود. یعنی

F=P + (I-P)= I

اگر هم اگر اختلاف بین نرخ بهره و پرمیوم از ۰.۰۵ کمتر شود، فرمول فاندینگ ریت برابر با نرخ پرمیوم و اگر اختلاف بین نرخ بهره و پرمیوم عددی بین 0.05 تا 0.05- باشد، فاندینگ ریت یک عدد اعشاری طبق فرمول بالا خواهد بود. به طور کلی اگر فاندینگ ریت به اندازه یک صدم باشد، به معنای آرامش در بازار و همگرایی مناسب قیمت‌ها است.

آموزش کار با اندیکاتور فاندینگ ریت

کافی است در قسمت اندیکاتورهای پلتفرم تریدینگ ویو Funding Rate را جستجو کنید و اندیکاتور فاندینگ ریت صرافی مورد نظر را روی نمودار اجرا کنید. در این مثال ما اندیکاتور فاندینگ ریت بایننس را انتخاب کردیم.

آموزش کار با اندیکاتور فاندینگ ریت

در پایین نمودار، کندل‌های نشان‌دهنده عدد فاندینگ ریت نمایان می‌شوند. معمولا نرخ منفی با رنگ‌های نارنجی و قرمز و نرخ مثبت با رنگ‌های سبز و آبی یا تیره نمایش داده می‌شوند.

کندل‌های سبز و قرمز که به ترتیب نمایانگر نرخ فاندینگ ریت مثبت‌تر و منفی‌تر هستند، می‌توانند به عنوان سیگنال استفاده شوند. به این صورت که اگر برای مدتی طولانی کندل قرمز و فاندینگ ریت منفی بود، می‌توان انتظار صعود قیمت را داشت و نقطه فعلی بازار، می‌تواند مکان مناسبی برای شروع معامله خرید باشد.

البته توصیه می کنیم فقط به یک اندیکاتور یا ابزار بسنده نکنید و همه روش‌های تحلیلی را در نظر داشته باشید.

شاخص فاندینگ ریت ابزاری برای کسب سود بیشتر

هر ابزاری که بتواند به خوبی بازار را تحلیل کند و سیگنالی برای معامله خرید و فروش باشد، باید مورد توجه تریدرها قرار بگیرد. مخصوصا در بازار فیوچرز که ریسک بالاتری نسبت به بازار اسپات دارد. از این رو در این مقاله به تشریح مبحث فاندینگ ریت پرداختیم. این شاخص برای جلوگیری از اختلاف قیمت فاحش بین یک ارز دیجیتال بین بازارهای فیوچرز و اسپات ایجاد شده و می‌تواند احساسات اغلب تریدرها را نشان دهد. با استفاده از این شاخص می‌توان کف قیمتی بازار را نیز به خوبی حدس زد و برای معامله خرید اقدام کرد.

 

سوالات متداول
Request for Quote

زمانی که نرخ یک دارایی در معاملات فیوچرز دائمی بیشتر از نرخ لحظه‌ای همان دارایی باشد، فاندینگ ریت مثبت است. عکس این حالت را فاندینگ ریت منفی می‌گویند.

فاندینگ ریت صرفا در معاملات فیوچرز دائمی وجود دارد.

فاندینگ ریت در ارز دیجیتال یک شاخص مهم است و تحت تاثیر لوریجی است که تریدرها تعیین می‌کنند. اگر لوریج تعیین‌شده توسط یک تریدر منطقی نباشد، امکان لیکوئید شدن بالاست.

فاندینگ ریت صرافی‌ها و کارمزد آن‌ها با هم متفاوت است. با این حال صرافی بایننس جزو صرافی‌هایی است که کمترین کارمزد فاندینگ ریت را دارد.

فاندینگ ریت چیست؟ آموزش محاسبه Funding Rate در فیوچرز + فرمول
بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال، به جای معاملات اسپات در بازار، معاملات فیوچرز را ترجیح می‌دهند. چرا که در فیوچرز امکان کسب سود به مراتب بیشتر از سایر مدل‌های بازار...
5 از 3 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام ،خیلی خوبه به همه جنبه ها ی موضوع اشاره کردید

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام.ممنونم از توضیحاتتون.
      نرخ بهره رو از کجا بیاریم؟
      بعنوان مثال اگر ارزی قیمتش ۰.۰۰۱ باشد و فاندینگ ریت مثبت ۰.۰۰۸۸ باشد. از اون ارز ۲۰۰ دلار بخواهیم بخریم با لورج ۵۰، چقد باید بعنوان فاندینگ ریت پرداخت کنیم؟

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
      • سلام و احترام
        در برخی از صرافی ها، از قسمت ماشین حساب می توان فاندینگ ریت را نیز محاسبه کرد.
        پایدار باشید

        آیا این نظر برایتان مفید بود؟
        • سلام ببخشید عدد فاندینگ ریت چقد مثبت و چقد منفی باشه قابل اعتنا هست منظورم عددش صدم یا دهم هست

          آیا این نظر برایتان مفید بود؟
          • سلام و احترام
            طبیعتا عدد صحیح و پس ار آن اعشار مانند دهم، قابل اعتناتر است.
            پایدار باشید

            آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. اوه خیلی جالب بود و کامل فک میکنم توی معاملات ارز استفاده کنم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...