آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی چکش و چکش معکوس در کندل استیک + نحوه استفاده

آموزش الگوی چکش و چکش معکوس در کندل استیک + نحوه استفاده

تعیین کردن جهت حرکت بازار، تقریبا هدف همه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است. البته اگر کمی در بازار فعالیت کرده باشید می‌دانید این کار چندان ساده هم نیست و نمی‌توان تنها آن را با حدس و گمان انجام داد. خوشبختانه، برای تعیین جهت بازار ما ابزارهای متفاوتی را در اختیار داریم. برای مثال، الگوی چکش و الگوی چکش معکوس، یکی از مطمئن‌ترین روش‌هایی است که به معامله‌گران کمک می‌کند رفتار آینده بازار را پیش‌بینی کنند. اما این دو الگو چیست و چگونه می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؟ ادامه مقاله را بخوانید تا به‌طور کامل درباره این الگوها توضیح دهیم.

الگوی چکش در کندل استیک چیست؟

الگوی چکش (همان‌طور که از نامش پیداست)، به کندلی گفته می‌شود که مشابه نماد چکش است. این الگو به همراه سایر الگوهای کندل استیک، در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی به روش پرایش اکشن، کاربرد دارد.

الگوی چکش زمانی قابل مشاهده است که قیمت‌های آغاز و پایان یک کندل به هم نزدیک هستند. در هنگام تشکیل این کندل، رفتار خریداران و فروشندگان به‌گونه‌ای است که تمایل به تغییر روند قیمت، وجود دارد.

در پرایس اکشن، الگو چکش به معنای تلاش خریداران و فروشندگان برای تعیین کف یا سقف قیمتی یک رمز ارز، در محدوده زمانی مشخص است. از این رو می‌توان گفت که تحلیلگران پرایس اکشن با مشاهده این الگو، باید آماده تغییر روند قیمت باشند. به عبارت دیگر سیگنال معامله صادر شده است و تریدرها باید با توجه به دیگر نشانه‌ها وارد معامله خواهند شد. چرا که احتمال تغییر روند قیمت بسیار بالا است.

به یاد داشته باشید اگر بخواهیم کندل‌ها را بشناسیم، باید بگوییم یک کندل از ۵ ویژگی برخوردار است که باید برای تحلیل آن‌ها را بررسی کنیم:

  • قیمت آغازین
  • قیمت نهایی
  • بالاترین قیمت در محدوده زمانی تشکیل کندل
  • پایین‌ترین قیمت در محدوده زمانی تشکیل کندل
  • رنگ کندل

برای شناسایی الگوی چکش باید به روندهای نزولی و صعودی توجه کنید. البته از این الگو بیشتر در انتهای روندهای نزولی استفاده می‌کنند. در الگوی چکش سایه باید حداقل دو برابر بدنه باشد. برای آموزش الگوی چکش به تصویر زیر توجه کنید.

الگوی چکش در کندل استیک چیست؟

 

الگوی چکش معکوس در کندل استیک چیست؟

مشابه الگوی چکش در کندل استیک الگوی چکش معکوس نیز داریم. الگوی چکش معکوس نیز به معنای پایان روند نزولی و نشانه‌ای از صعود قیمت است. سایه بالایی الگوی چکش معکوس بلندتر است. برای شناسایی الگوی چکش معکوس نیز باید مشابه الگوی چکش عمل کنید. یعنی این الگو فقط در انتهای روندها قابل مشاهده است. الگوی چکش و الگوی چکش معکوس در معامله ارز دیجیتال بسیار پرکاربرد هستند و سیگنال‌های معتبری برای معامله خرید و فروش ایجاد می‌کنند.

الگوی چکش معکوس در کندل استیک چیست؟

البته توجه داشته باشید که هم الگوی چکش و هم الگوی چکش معکوس در تصاویر بالا از نوع صعودی هستند. این الگوها می‌توانند از نوع نزولی هم باشند. به این معنا که در پایان یک روند صعودی تشکیل شوند.

الگوهای چکش و چکش معکوس چه چیزی را به ما نشان می‌دهند؟

به طور کلی سه نشانه مهم از الگوهای چکش کندل استیک در تحلیل تکنیکال می‌توان دریافت کرد. در ادامه به تفضیل به آن‌ها پرداخته‌ایم.

1) تغییر روند 

الگوی چکش و الگوی چکش معکوس نشانه روند بازگشتی هستند و در انتهای روند تشکیل می‌شوند. از این رو انتظار برگشت بازار را داریم.

البته صرفا وجود یک الگوی چکش را نمی‌توان تایید ۱۰۰ درصدی برای تغییر روند دانست. بلکه حتما باید در ادامه آن یک کندل یک کندل تاییدیه داشته باشیم. یعنی بر اساس تایم فریمی که مطابق با استراتژی خود از آن استفاده می‌کنید، یک کندل قوی در جهت عکس روند فعلی ایجاد شود. به‌محض تایید روند، می‌توانید وارد معامله شوید.

2) روانشناسی بازار

الگوی چکش در پرایس‌اکشن، نشان‌دهنده تلاش معامله گران بازار برای رشد قیمت یا کاهش آن است. در واقع به نوعی احساسات معامله گران و روانشناسی بازار در الگوهای کندل استیک مانند چکش، پدیدار می‌شود.

در مورد الگوهای چکش و الگوی چکش معکوس، توجه به سایه‌ها بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که هرچه سایه بزرگ‌تر باشد احتمال تغییر روند بیشتر و الگو، باکیفیت‌تر است. 

حتما از سایر اندیکاتورها و الگوها برای تاییدیه استفاده کنید. بارها تاکید کرده‌ایم که بسنده کردن به یک اندیکاتور یا یک روش مانند الگوی چکش و الگوی چکش معکوس اشتباه است. باید به رفتار خریداران و فروشندگان در دوره‌های زمانی قبل‌تر هم توجه کنید. به عبارت دیگر روانشناسی بازار را در نظر بگیرید. اینکه متوجه شوید فشار خریداران بیشتر است یا فروشندگان، می‌تواند در پیش‌بینی درست روند قیمتی در آینده کمک‌کننده باشد.

3) سیگنال معامله 

اگر قصد فروش دارایی دیجیتال خود را دارید و یک معامله فروش باز کرده باشید، باید به‌محض مشاهده کندل‌های چکش و تایید آن‌ها معامله را ببندید تا متحمل ضرر بیشتر نشوید. زیرا همانطور که گفتیم، پدیدار شدن الگوی چکش در نمودار یک ارز به معنی تغییر روند بازار است.

کاربرد الگوی چکش و چکش معکوس در تحلیل تکنیکال و ترید

حال که با دو الگوی چکش و چکش معکوس آشنا شدیم و نحوه تشخیص آن را دانستیم، می‌خواهیم در این قسمت ببینیم این الگو‌ها چه کاربردهایی دارند و چطور باید از آن استفاده کنیم. کاربردهای الگوی چکش و چکش معکوس عبارتند از:

طراحی استراتژی

همان‌طور که اشاره شد، با مشاهده الگوهای چکش و چکش معکوس احتمال تغییر روند بالاست و فرصت خوبی برای معامله است. بنابراین در صورتی که سایر شرایط تاییدکننده ورود بود و این الگو را نیز در نمودارهای ارز موردنظر مشاهده کردید، به این ترتیب می‌توانید یک استراتژی متشکل از الگوی کندل استیک چکش و چکش معکوس، همراه با سایر الگوها، ایجاد کنید و در معاملات خود از این استراتژی استفاده کنید. البته لازم به ذکر است قبل شروع معامله‌گری با استراتژی جدید باید از آن بک تست بگیرید تا از وین ریت بهینه آن مطمئن شوید.

پیشنهاد: از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک که معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند: الگوی ستاره صبحگاهی

کاربرد الگوی چکش و چکش معکوس در تحلیل تکنیکال و ترید

شناسایی نقاط ورود و خروج با استفاده از کندل تاییدیه

در صورتی که در نمودار ارز دیجیتال موردنظر شما یک الگوی چکش یا چکش معکوس شکل گرفت، پیش از باز کردن معامله خرید صبر کنید تا یک کندل تاییدیه تشکیل شود. این نقطه را می‌توان جای خوبی برای آغاز معامله خرید در نظر گرفت. چرا که با این روش، معامله ریسک پایین‌تری خواهد داشت.

در مقابل در صورتی هم که یک معامله در جهت روند فعلی باز کرده‌اید و یک کندل چکش  یا چکش معکوس ایجاد شد، باید بدانید که روند در حال تغییر است و از معامله خود خارج شوید.

استفاده در کنار ابزار دیگر

کندل استیک تنها بخشی از فرآیند آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی است و به تنهایی نتایج رضایت بخشی نخواهد داشت. به همین دلیل می‌توانید از ابزارهای مختلف تکنیکالی دیگر ازجمله ابزار فیبوناچی نیز استفاده کنید تا تاییدی برای استفاده از کندل الگوی چکش و الگوی چکش معکوس در معاملات باشد. برای تحلیل با الگوی چکش و الگوی چکش معکوس به گذشته بازار دقت کنید. دوباره تاکید می‌کنیم که  الگوی چکش‌ و الگوی چکش معکوس بخشی از فرایند کندل شناسی به شمار می‌آیند و سیگنال گرفتن از آن‌ها به تنهایی توصیه نمی‌شود. 

تفاوت کندل چکش و چکش معکوس

کندل الگوی چکش و کندل الگوی چکش معکوس هردو بدنه‌ای کوچک دارند. به عبارت دیگر اگر کندل را به سه قسمت تقسیم کنید، بدنه الگوی چکش و یا الگوی چکش معکوس باید در یک‌ سوم بالایی یا یک‌سوم پایینی تشکیل شود. نکته مهم این است که در الگوی چکش یا الگوی چکش معکوس حتما بدنه وجود دارد.

اگر بدنه وجود نداشته باشد و قیمت آغاز و پایان مساوی باشند، اصلا این کندل، الگوی چکش نیست. در نظر داشته باید که رنگ بدنه خیلی مهم نیست و ظاهر آن مهم‌تر است. اما اگر رنگ الگوی چکش و یا الگوی چکش معکوس سبز باشد، معتبرتر و قدرتمندتر است.

با این حساب می توان گفت الگوی چکش و الگوی چکش معکوس در دو مولفه زیر با هم متفاوت هستند.

تفاوت کندل چکش و چکش معکوس

  • مکان سایه‌ها

 سایه الگوی چکش در پایین آن و سایه چکش معکوس در بالای کندل تشکیل می‌شود. رنگ کندل مهم نیست!

  • تعیین روند و اعتبار الگو

هر دو الگو به معنای تغییر روند هستند. اما برای اعتبار بیشتر، می‌توانید به سایه‌ها نگاه کنید. هرچه سایه‌ها بلندتر باشند، اعتبار تغییر روند، بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه : الگوی مارابوزو و استراتژی معامله با آن

نتیجه‌گیری

در این مقاله به کندل‌های چکش و چکش معکوس به عنوان دو الگوی مهم در تحلیل تکنیکال پرداختیم و کاربردها و نحوه سیگنال‌دهی آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. در تحلیل تکنیکال ، الگوهای کندل استیک و پرایس‌اکشن بسیار مهم هستند و از آن‌ها می‌توان برای تاییدیه به منظور معامله خرید یا فروش استفاده کرد. اغلب اندیکاتورها با تاخیر سیگنال می‌دهند. اما کندل‌ها به‌محض تغییر قیمت تشکیل می‌شوند. پس زودتر می‌توانید روندهای قیمتی را پیش‌بینی کنید. از این رو توصیه ما آموزش کندل استیک است.

سوالات متداول
Request for Quote

خیر. این دو با هم متفاوتند. کندل پین بار در نقاط حساس بازار مانند سقف‌ها و کف‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند از هر نوع کندلی باشد (دوجی، چکش و …)  و به یک کندل تایید بعد از خود نیاز دارد. در حالی که کندل چکش فقط یک کندل است.

هیچ الگو و اندیکاتوری به تنهایی معتبر نیست. بلکه باید با ابزارهای دیگر تحلیل شوند. اما اگر یک کندل سبز‌رنگ در ادامه کندل الگوهای چکش مشاهده کردیم، می‌توانیم برای معامله خرید اقدام کنیم.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...