امنیت ارز دیجیتال

بررسی جامع چگونگی هک بیت کوین و راهکارهای مقابله با آن

بررسی جامع چگونگی هک بیت کوین و راهکارهای مقابله با آن

بیت کوین جزو ارزشمندترین دارایی‌های دنیا است و روز به روز به ارزش آن افزوده می‌شود. این موضوع باعث شده است که هکرها چشم به BTC بدوزند و از روش‌های مختلف برای به دست آوردن آن استفاده کنند. این ارز جذاب به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و از امنیت بالایی برخوردار است. با این حال در برابر هک مصون نیست و هکرها با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌توانند آن را هک کنند. برای این که بتوانید از دارایی‌های خود محافظت کنید لازم است که اطلاعات بیشتری راجع به هک ارز دیجیتال بیت کوین داشته باشید. به همین منظور در این مقاله از ایرانیکارت روش‌های هک بیت کوین، ابزارهای هک BTC و راه‌های جلوگیری از آن مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آیا بیت ‌کوین امن است؟

اکثر افراد فعال در بازار ارز دیجیتال می‌دانند که بیت کوین چیست و با آن آشنا هستند. ارز دیجیتال بیت کوین بر اساس تکنولوژی بلاک چین ساخته شده است و به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. به همین جهت هیچ ارگان یا دولتی بر فعالیت‌های شبکه بیت کوین نظارت نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود که داده‌های موجود در بلاک چین بیت کوین شفاف و غیرقابل تغییر باشند. از طرفی تراکنش‌های بیت کوین به‌صورت رمزگذاری شده انجام می‌شوند و امکان دستکاری آن‌ها وجود ندارد. نحوه عملکرد بیت کوین و افزایش سختی آن سبب شده است که هک کردن BTC سخت و پرهزینه باشد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا بیت کوین یک دارایی امن و مطمئن شناخته شود و گزینه ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاری باشد.

هک شبکه بلاکچین بیت‌ کوین

بلاک چین یک تکنولوژی پیشرفته است که به‌صورت متن باز طراحی شده است. این تکنولوژی به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد. بهره‌مندی از این ویژگی‌ها سبب شده است که بلاک چین امنیت بالایی داشته باشد و در مقابل هک شدن محفوظ باشد. برای هک شبکه بیت کوین، هکرها به‌صورت مستقیم به شبکه اصلی حمله می‌کنند تا به سرورهای معاملاتی آن دسترسی داشته باشند و از طریق آن بیت کوین‌های کاربران را به سرقت ببرند. تاکنون بلاک چین بیت کوین هک نشده است و در برابر نفوذ هکرها ایمن است.

روش‌‌های هک بیت کوین

روش‌‌های هک بیت کوین

بیت کوین از امنیت بالایی برخوردار است ولی غیرقابل هک نیست. برای هک کردن بیت کوین روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش از مقاله روش‌های هک بیت کوین را به‌طور کامل برای شما شرح خواهیم داد.

حمله ۵۱ درصدی

حمله ۵۱ درصدی یکی از روش‌های هک بیت کوین است که نیاز به هزینه و انرژی زیادی دارد. در حمله 51 درصدی، هکرها باید به بیش از نیمی از هش ریت شبکه بیت کوین دسترسی داشته باشند. در واقع حمله ۵۱ درصدی باعث می‌شود که هکر قدرت و انرژی بیشتری نسبت به تمام ماینرهای فعال داشته باشد و بتواند شبکه بیت کوین را تحت کنترل خود دربیاورد. زمانی که این حمله رخ دهد، هکر می‌تواند جلوی تراکنش‌ها را بگیرد، تراکنش‌های جعلی تولید کند و بیت کوین را چندین بار استفاده کند. حمله ۵۱ درصدی کاملا دشوار است و در صورتی که با موفقیت انجام شود اعتماد جامعه به بیت کوین از بین خواهد کرد. علی رغم خطرناک بودن این روش، هکر با در این حمله نمی‌تواند کارهایی مانند بازگشت تراکنش‌هایی که قبلا تایید شده اند، تولید تراکنش‌های غیرواقعی یا تراکنش‌هایی که قبلا وجود نداشته‌اند و تولید ارزهای جدید را انجام دهد.

حمله روز صفر

حمله روز صفر (Zero-Day Attack)، یکی دیگر از روش‌های هک بیت کوین است که باید جدی گرفته شود. در این روش هکرها دنبال وصله‌های امنیتی می‌گردند تا بتوانند از طریق آن به شبکه بیت کوین نفوذ کنند. حمله روز صفر هزینه چندان زیادی به همراه ندارد و همیشه احتمال وقوع آن برای هر شبکه‌ای از جمله بیت کوین هست. این حمله ممکن است از طریق سیستم‌عامل، مرورگرهای وب، سخت‌افزار و اینترنت اشیاء (IoT) رخ دهد. شبکه بیت کوین در تاریخ 15 آگوست 2010 دچار این حمله شده است. در این حمله هکر 184 میلیارد بیت کوین تولید کرده بود که توسعه‌دهندگان آن را تشخیص و اقدامات لازم برای برطرف کردن این خرابی را انجام دادند. به این صورت که فعالیت را روی هاردفورک جدید آغاز کردند.

حمله اسپم

روش دیگری که برای هک کردن بیت کوین استفاده می‌شود، حمله اسپم است. این حمله از طریق ارسال تراکنش‌های آزاردهنده و فریبنده برای ماینرها انجام می‌شود. افزایش ناگهانی تراکنش‌ها باعث می‌شود که سرعت تایید تراکنش‌ها به شدت کاهش یابد و مشکل جدی در شبکه ایجاد شود. حمله اسپم اغلب زمانی رخ می‌دهد که تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش پیدا کند. رقبای بیت کوین با این نوع حمله به شبکه بیت کوین ضربه می‌زنند و سعی می‌کنند که کاربران را نسبت به BTC دلسرد کنند. در واقع هدف از حمله اسپم بد جلوه دادن بیت کوین در بازه‌های زمانی خاص است تا کاربران روی سایر ارزها سرمایه‌گذاری کنند.

هک کاربران و صرافی‌های بیت کوین

هک کاربران و صرافی‌های بیت کوین

هک کاربران و صرافی‌های بیت کوین یکی از رایج‌ترین روش‌های هک بیت کوین است. در این روش هکرها صرافی‌هایی که حجم معاملاتی بالایی دارند را مورد هدف قرار می‌دهند تا بتوانند به دارایی‌های کاربران دسترسی داشته باشند. اغلب افراد بیت کوین و سایر دارایی‌های خود را در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود که هکرها با هک صرافی به دارایی کاربران دسترسی داشته و آن‌ها را به سرقت ببرند. صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، بیت فینیکس، کوینکس، بیت اسمپ و… سابقه هک شدن را در کارنامه خود دارند. هکرها با استفاده از ابزارهای زیر کاربران و صرافی‌های بیت کوین را هک می‌کنند.

پیدا کردن کلید خصوصی

دسترسی به کلید خصوصی کیف پول یکی از آسان‌ترین روش‌های هک بیت کوین است. کیف پول‌ها دارای یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی هستند. کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با محافظت از آن، امنیت دارایی‌های خود را حفظ کند. در این روش، هکرها با استفاده از تکنیک‌های مختلف سعی می‌کنند که کلید خصوصی کیف پول را از شما بگیرند تا به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشند. در صورتی که این نوع هک اتفاق بیفتد، هیچ راهی برای برگرداندن بیت کوین‌های سرقت شده وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید در نگهداری از کلید خصوصی کیف پول خود کاملا هوشیار باشید.

کی لاگر‌ها (key loggers)

کی لاگرها به نرم‌افزارهای مخربی گفته می‌شوند که اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند. این برنامه‌ها تمام مواردی که کاربر تایپ و استفاده می‌کند را ذخیره کرده و به فرد هکر ارسال می‌کند. کی لاگرها از طریق اتصال USB آلوده به رایانه، اجرای نرم‌افزار مخرب، ایمیل و وب سایت‌های آلوده به رایانه یا گوشی موبایل شما نفوذ می‌کنند. با توجه به این موضوع هکر می‌تواند اطلاعات مربوط به کیف پول شما را به دست آورده و از آن برای سرقت بیت کوین‌های شما استفاده کنند.

روش هک کی لاگر‌ها

کی لاگرها با جاسوسی از اطلاعات کاربران شروع به هک بیت کوین می‌کنند. این نرم‌افزارها تمام اطلاعات تایپ شده توسط کاربر را به هکر ارسال می‌کند تا بتواند از طریق آن به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. کی لاگرها به‌صورت پنهانی عمل می‌کنند و تشخیص آن‌ها دشوار است. برای جلوگیری از هک شدن توسط کی لاگرها می‌توانید تایید دو مرحله‌ای را فعال کنید، آنتی ویروس قدرتمند نصب نمایید یا اطلاعات حساس خود را بدون کیبورد فیزیکی تایپ کنید.

کیف پول‌های نامعتبر

اغلب هک‌های بیت کوین مربوط به کیف پول است. در صورتی که از کیف پول‌های نامعتبر استفاده کنید، امکان به خطر افتادن دارایی‌های شما به شدت افزایش پیدا می‌کند. چرا که اگر کیف پول مورد نظر معتبر نباشد و امنیت لازم را نداشته باشد، به‌راحتی مورد حمله هکرها قرار می‌گیرید و این باعث از دست رفتن دارایی‌های شما خواهد شد. با خرید کیف پول سخت‌افزاری معتبر مانند لجر، ترزور، سیف پال، کیپ کی و… می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

بد افزار ‌استخراج بیت کوین

هکرها از بدافزارهای استخراج بیت کوین نیز برای هک BTC استفاده می‌کنند. در این روش، هکرها نرم‌افزارهای مخرب را در سایت‌های استخراج قرار می‌دهند تا اطلاعات کیف پول شما را به دست آورند. زمانی که اطلاعات کیف پول شما به دست هکرها بیفتد کار شما تمام است؛ چرا که در این صورت هکرها به‌راحتی می‌توانند بیت کوین‌های شما را سرقت کنند.

فیشینگ بیت ‌کوین

حملات فیشینگ بیت کوین کاملا خطرناک هستند و به‌صورت زیرکانه انجام می‌شوند. در این روش، هکرها با ارسال پیام‌های جعلی و وسوسه‌انگیز کاربران را ترغیب می‌کنند که اطلاعاتی همچون کلید خصوصی، رمز عبور و نام کاربری خود را به آن‌ها بفرستند. در چنین شرایطی هکرها از اطلاعات شما سواستفاده می‌کند و بیت کوین‌های شما را به سرقت می‌برد.

جعل هویت به عنوان عرضه کننده اولیه

در برخی از موارد، هکرها خود را به‌عنوان عرضه‌کننده اولیه معرفی می‌کنند تا از کاربران سواستفاده کنند. در این روش کاربران گول هکرها را می‌خورند و سرمایه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که شما با دست خودتان بیت کوین‌های خود را به هکر هدیه دهید.

ابزار‌های هک بیت کوین

ابزار‌های هک بیت کوین

حال که روش‌های هک بیت کوین را می‌دانید یک قدم جلوتر از سایر افراد هستید. اما لازم است ابزارهای هک BTC را نیز بشناسید. با شناخت این ابزارها و روش‌های هک بیت کوین می‌توانید راه‌های نفوذ هکرها را بگیرید و از دارایی‌های خود محافظت کنید. به‌طور کلی ابزارهای هک بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

برنامه‌های مخرب در اپ استور

هکرها همیشه سعی می‌کنند که با فریب کاربران، دارایی‌هایی آن‌ها را به سرقت ببرند. اپلیکیشن‌های مخرب موجود در اپ استور یکی از ابزارهایی هستند که هکرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند بیت کوین‌های شما را بدزدند. این نرم‌افزارها شباهت زیادی به اپلیکیشن‌های اصلی دارند ولی با هدف هک شما تاسیس شده‌اند. زمانی که شما این نرم‌افزارها را نصب می‌کنید شرایط لازم برای دسترسی هکر به اطلاعات خودتان را فراهم می‌کنید و احتمال این که دارایی‌های شما به سرقت برود افزایش پیدا می‌کند. بنابراین همیشه سعی کنید از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کنید.

ربات slack

ربات slack یک ابزار ارتباطی است که امکان ارسال پیام، ایمیل و یادداشت برداری را برای شما فراهم می‌کند. در صورتی که از این ربات برای رد و بدل کردن یا ذخیره اطلاعات مربوط به صرافی یا کیف پول خود استفاده کنید، هکرها می‌توانند از آن‌ها برای سرقت دارایی‌های شما استفاده کنند. هکرها از این ربات‌ها استفاده می‌کنند تا کاربران را برای کلیک روی لینک مخرب ترغیب کنند و کلید خصوصی شما را به دست آورند.

افزونه‌های مخرب

افزونه‌های مرورگر کاربرد زیادی دارند و استفاده از اینترنت و کار با کامپیوتر را آسان‌تر می‌کنند. با این حال، نصب افزونه‌های نامعتبر و مخرب باعث می‌شود که امنیت رایانه یا گوشی موبایل شما به خطر بیفتد. افزونه‌های مرورگر در کنار ارائه خدمات مختلف، داده‌های کاربران را نیز ذخیره می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که هکرها با تولید افزونه‌های مخرب از اطلاعات شما سواستفاده کنند و دارایی‌های شما را به سرقت ببرند. با توجه به این قضیه شما باید در نصب افزونه‌های مرورگر کاملا هوشیار باشید و از نصب افزونه‌های ناشناس و مخرب خودداری نمایید.

احراز هویت

اغلب پلتفرم‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال فرآیند احراز هویت را اجباری کرده‌اند. احراز هویت مخصوصا از نوع ورود دو مرحله‌ای به افزایش امنیت حساب و دارایی‌های شما کمک می‌کند. با این حال باید هنگام احراز هویت دو مرحله‌ای هوشیار باشید چون هکرها می‌توانند این فرآیند امنیتی را دور بزنند و از آن برای هک کیف پول شما استفاده کنند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که به جای احراز هویت با گوشی موبایل از برنامه Google authenticator یا موارد مشابه استفاده کنید.

وای فای

هک وای فای یکی از ابزارهای شناخته‌شده برای هک بیت کوین به شمار می‌رود. هکرها با هک وای فای می‌توانند به اطلاعات رد و بدل شده توسط شما دسترسی داشته باشند و از آن برای سرقت دارایی‌های شما از کیف پول یا صرافی استفاده کنند. برای جلوگیری از این مشکل باید یک رمز عبور قوی برای وای فای خود انتخاب کنید. همچنین بهتر است که از وای فای‌های عمومی استفاده نکنید چون در صورتی که هنگام وصل شدن به وای فای عمومی وارد کیف پول خود شوید احتمال به سرقت رفتن داده‌های شما وجود ندارد.

جلوگیری از هک بیت ‌کوین

جلوگیری از هک بیت ‌کوین

اگر قصد فعالیت در حوزه کریپتو کارنسی و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین را دارید باید راه‌های جلوگیری از هک BTC را بدانید. جلوگیری از هک بیت کوین کار سختی نیست چرا که با انجام یک سری اقدامات ساده می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را افزایش دهید و از هک شدن آن‌ها جلوگیری کنید. به‌طور کلی راه‌های جلوگیری از هک ارز دیجیتال بیت کوین عبارت‌اند از: 

  • استفاده از کیف پول معتبر

استفاده از کیف پول معتبر یکی از آسان‌ترین روش‌های جلوگیری از هک بیت کوین است. برای این کار می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری قدرتمند همچون لجر، ترزور، سیف پال و… استفاده کنید. بهترین کیف پول‌ بیت کوین به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید از هک شدن بیت کوین و سایر دارایی‌های خود جلوگیری کنید.

  • استفاده از روش چند امضایی Multisig

روش چند امضایی که اصطلاحا Multisig نامیده می‌شود؛ یک ویژگی امنیتی جذاب است که نقش بسیار زیادی در جلوگیری از هک بیت کوین دارد. در این روش برای انجام موفقیت آمیز تراکنش‌ها باید امضای همه طرفین تراکنش تایید شود. در واقع بدون تایید تراکنش توسط همه صاحبان آدرس‌ها امکان انجام تراکنش وجود ندارد. با استفاده از قابلیت Multisig می‌توانید از هک شدن بیت کوین‌های خود جلوگیری کنید.

  • احراز هویت دو مرحله ای

برای جلوگیری از هک بیت کوین می‌توانید از احراز هویت دو مرحله‌ای با برنامه Google authenticator استفاده کنید. این سرویس امنیت کیف پول یا صرافی شما را افزایش می‌دهد و تنها در صورتی که کد ۶ رقمی تولیدی توسط برنامه را وارد کنید، قادر به ورود به پلتفرم مربوطه خواهید بود. این کد ۶ رقمی تنها ۶۰ ثانیه وقت دارد و پس از اتمام آن معتبر نخواهد بود.

  • استفاده از خدمات Escow

استفاده از حساب امانی یا Escow به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مفید برای جلوگیری از هک بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. حساب امانی به‌صورت یک واسطه یا وکیل عمل می‌کند تا از دارایی‌های شما محافظت کند. زمانی که از خدمات Escow استفاده می‌کنید واسطه شما تا زمانی که طرف مقابل مسئولیت‌های خود داخل معامله را انجام ندهد پرداخت را به‌صورت معلق نگه می‌دارد. با استفاده از این روش می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را حفظ کنید.

بزرگترین ‌هک‌های تاریخ بیت ‌کوین

از زمان پیدایش بیت کوین شاهد هک BTC به روش‌های مختلف بودیم. بزرگترین هک‌های تاریخچه بیت کوین مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال بوده است. تاکنون صرافی‌های معتبری همچون BitStamp ،Bitcoinica ،Bitfinex ،Binance ،Poloniex، Bitfloor و… تجربه هک شدن را در کارنامه خود داشته‌اند. در ادامه تاریخ و جزئیات مربوط به بزرگترین هک‌های بیت کوین را برای شما شرح خواهیم داد.

  • مت گاکس (اMt.Gox): این صرافی به‌عنوان اولین صرافی کریپتو شناخته می‌شود که مورد حمله‌ی هکرها قرار گرفته است. صرافی Mt.Gox در سال 2011 و 2014 هک شد. مجموع بیت کوین‌های به سرقت رفته از این صرافی طی دو حمله هکرها معادل 450 میلیون دلار بوده است.
  • بیت فینیکس (Bitfinex): صرافی بیت فینیکس که از استیبل کوین تتر پشتیبانی می‌کند در سال 2016 مورد حمله هکرها قرار گرفته است. طی این وصله امنیتی حدود 60 میلیون دلار از دارایی‌های کاربران که سهم بزرگی از آن‌ها را بیت کوین تشکیل می‌داد به سرقت رفته بود.
  • کوین چک (Coincheck): این پلتفرم سرشناس نیز قربانی هکرها شده است. Coincheck در سال 2018 مورد حمله هکرها قرار گرفت و در نهایت 533 میلیون دلار از دارایی‌های آن به سرقت رفت.
  • بایننس (Binance): صرافی باینس بزرگترین و معتبرترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است که در می 2019 مورد حمله هکرها قرار گرفت. در این حمله، هکرها توانستند 7000 بیت کوین به ارزش 40 میلیون دلار را به سرقت ببرند.
  • کوکوین (KuCoin): کوکوین یکی از صرافی‌های معتبر کریپتو است که محبوبیت زیادی نزد ایرانیان دارد. هکرها در سپتامبر سال 2020 این صرافی را مورد حمله قرار دادند و توانستند ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و… به ارزش 281 میلیون دلار را بدزدند.
  • اف تی ایکس (FTX): این صرافی ورشکسته در 11 نوامبر 2022 مورد حمله قرار گرفت و 415 میلیون دلار از دارایی‌های آن هک شد.

شناخت روش‌های هک بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا شناخته می‌شود و از امنیت بالایی برخوردار است. با این حال، ارز دیجیتال BTC مصون از هک نیست (هرچند بسیار سخت است و بیشتر از طریق نفوذ به پلتفرم‌ها انجام می‌شود) و از زمان پیدایش خود بارها مورد حمله هکرها قرار گرفته است. هک ارز دیجیتال بیت کوین با روش‌های متنوع و توسط ابزارهای مختلف انجام می‌شود. در این مقاله هر آنچه که لازم است درباره هک بیت کوین بدانید را برای شما شرح دادیم. همچنین موثرترین راه‌های جلوگیری از هک BTC را به شما معرفی کردیم. با استفاده از این تکنیک‌های ساده می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را افزایش دهید و از به سرقت رفتن آن‌ها پیشگیری کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...