معرفی ارز دیجیتال

لیست بهترین ارزهای دیجیتال ایرانی {آپدیت جدید}

لیست بهترین ارزهای دیجیتال ایرانی {آپدیت جدید}

ارزهای دیجیتال اکنون به جایی رسیده‌اند که اغلب کشورهای جهان مجبور به پذیرش آن شده‌اند و حتی بسیاری از کشورها ارز دیجیتال ملی خود را ساخته‌اند یا در حال آزمایش آن هستند. در واقع، با تحول عظیمی که ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی ایجاد کردند؛ کشورها احساس کردند که با دیجیتالی شدن پول، ممکن است پول ملی آن‌ها نیز در خطر بیوفتد. به همین دلیل بسیاری از کشورها از جمله ایران، وارد این حوزه شدند. در این مقاله از بلاگ ایرانیکارت ما می‌خواهیم به سراغ ارز دیجیتال ایرانی برویم و با ارز دیجیتال ملی‌مان آشنا شویم.

رمز ارز ملی چیست؟

رمزارز ملی (Central Bank Digital Currency) که به اختصار به آن CBDC نیز گفته می‌شود؛ نوعی از ارز دیجیتال است که توسط بانک مرکزی هر کشور ایجاد می‌شود. ارز دیجیتال ملی، تمام ویژگی‌های رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم را دارد اما ارزش آن‌ها به دست بانک مرکزی و نه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بنابراین برخلاف ارز دیجیتال‌های دیگر غیرمتمرکز نیستند.

در واقع، از آنجایی که رمزارز ملی توسط دولت ایجاد و مدیریت می‌شود، متمرکز به حساب می‌آید و ارزش آن نیز معادل ارز فیات کشور خواهد بود. بنابراین پشتوانه CBDC، ارز فیات کشور است و به همین ترتیب پشتوانه ارز دیجیتال ملی ایران نیز قرار است ریال یا تومان باشد. بسیاری از کشورها در حال توسعه CBDC های اختصاصی خود هستند و برخی حتی آن را اجرا کرده‌اند. اما جالب است بدانید اکثر کشورهایی که رمزارز ملی خود را به مرحله اجرا رسانده‌اند، اقتصاد قوی داشته‌اند.

رمز ارز ملی چیست؟

اگرچه از نظر سرمایه‌گذاران، ریال ممکن است پشتوانه چندان قدرتمندی برای ارز دیجیتال به نظر نرسد اما مهم این است که بدانید هدف از ایجاد رمزارز ایرانی، آسان شدن تبادلات بین بانکی و در مراحل بعدی انجام خریدهای روزمره مردم است. ارز دیجیتال ملی قابل استخراج نیست و بر روی بلاکچین‌های خصوصی پیاده‌سازی می‌شود. تایید و نگهداری تراکنش‌ها نیز در ارز دیجیتال ایرانی به عهده بانک است و کاربران به اطلاعات تراکنش، دسترسی نخواهند داشت. 

فهرست ارزهای دیجیتال ایرانی

اگر بخواهید به ارز دیجیتال ایرانی به چشم یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید، ممکن است با توجه به ارزش و قدرت متغییر و پایین ریال، انتخاب مناسبی نباشد. البته در صورتیکه ارز دیجیتال ملی بتواند چالش‌های پیش روی خود را پشت سر بگذارد، می‌تواند جای خود را در زندگی مردم نیز باز کند. همانطور که می‌دانید جهان روزبه‌روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و پول ملی ایرانی نیز مجبور به همگام شدن با این تغییر است.

اما چه ارزهای دیجیتال ایرانی وجود دارد؟ در ادامه ما به معرفی ارزهای دیجیتال ایرانی که راه‌اندازی شده‌اند و یا هنوز در مرحله آزمایش هستند می‌پردازیم.

نام ارز پشتوانه نوع شفافیت امکان تبادل
توکن پیمان بانک ملت، پارسیان، پاسارگاد متمرکز فقط برای بانک در ایران
توکن آریا نامشخص غیرمتمرکز در بلاکچین بین المللی
توکن تومان بانک ملی متمرکز فقط برای بانک در ایران

1) ارز دیجیتال پیمان

ارز دیجیتال پیمان، توکن بومی شرکت ققنوس kuknos.org و اولین ارز دیجیتال ایرانی است که با مشارکت بانک‌های ملت، پارسیان، ملی، پارسارگاد و با حمایت سرمایه‌گذارانی از جمله هلدینگ بهسازان ملت، فناپ و شرکت سرمایه‌گذاری تکوست ایجاد شد. پشتوانه فعلی ارز دیجیتال پیمان، طلا است و در ادامه اموال و املاک مازاد این بانک‌ها پشتوانه آن خواهند بود.

سازندگان این ارز دیجیتال هدف خود از تولید این ارز دیجیتال ایرانی، کمک به بهبود وضعیت اقتصادی کشور، افزایش سرعت تراکنش‌های بانکی و کاهش تورم اعلام کرده‌اند. این رمزارز ابتدا به صورت عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) کار خود را آغاز کرد.

نکته:  یا ICO، به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن اشخاص حقیقی یا حقوقی یک توکن یا ارز دیجیتال صادر می‌کنند و با اهداف مختلف در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

ارز دیجیتال پیمان - توکن ایرانی با پشتوانه طلا

ارز دیجیتال ایرانی پیمان با نماد PMN فعالیت می‌کند و در برخی از صرافی‌های ایرانی برای خرید و فروش لیست شده است. عرضه کل این ارز دیجیتال یک میلیون توکن بوده که همه آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

2) ارز دیجیتال تومان کوین یا IRRDC

IRRDC یک ارز دیجیتال ایرانی غیرمتمرکز بوده که بر روی بلاکچین پیاده‌سازی شده است. این ارز دیجیتال فقط در صرافی‌های غیرمتمرکز قابل خرید و فروش است. پشتوانه تومان کوین، ریال است؛ به همین دلیل محدودیتی برای تولید و عرضه ندارد و بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان که می‌خواهد آن را صادر کند. این رمزارز همچنین قابل معامله و معاوضه با هر ارز دیجیتال دیگری در جهان است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت آن را مبادله کنند. این ارز دیجیتال امکان استخراج ندارد.

3) ارز دیجیتال آریا

ارز دیجیتال آریا را باید نسخه ایرانیزه شده بیت کوین بدانیم. aryacoin.io، با هدف به وجود آوردن بستری برای پرداخت‌های P2P ایجاد شد. آریا در حقیقت همه ویژگی که سایر ارزهای دیجیتال دارند از عدم تمرکز، کارمزدهای پایین و امکان تبادلات بین المللی، تا لیست شدن در صرافی‌های مهم را دارد و می‌توانیم آن را کامل‌ترین رمزارز ایرانی بنامیم.

ارز دیجیتال آریا - از جمله ارزهای دیجیتال ایرانی

البته توجه داشته باشید که امکان مبادله آریا با ارز فیات یا همان ریال و تومان وجود ندارد و تنها می‌توانید آن را از طریق ارزهای دیگر مانند تتر یا بیت کوین خریداری کنید. در کنار همه قابلیت‌ها و تعاریفی که از آریا گفتیم، تحلیلگران ارزهای دیجیتال نظر چندان مثبتی به این ارز ندارند؛ آن‌ها نه تنها به هش ریت پایین این شبکه، بلکه به آسیب‌پذیری بالای آن در برابر حملات انتقاداتی دارند و می‌گویند این ارز دیجیتال ممکن است اصلا ایرانی نبوده یا حتی یک پروژه برای کلاهبرداری باشد. چرا؟

  1. به دلیل اینکه ۷۳ درصد از کوین‌های آریا در یک کیف پول نگهداری می‌شود.
  2. همچنین وایت پیپر آن یک کپی از وایت پیپر بیت کوین است.

با این حال، باید منتظر بمانیم تا اطلاعات بیشتری از این رمزارز منتشر شود و ببینیم که آیا می‌تواند ایرادات موجود را برطرف کند و به یک ارز مطمئن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود یا خیر.

از کجا ارزهای دیجیتال ایرانی را بخریم؟

بسیاری از ارزهای دیجیتال ایرانی که در این مقاله نام بردیم هنوز در مرحله آزمایش هستند و به طور رسمی مبادلات آن‌ها آغاز نشده است. اما برخی از این ارزها مانند آریا در صرافی‌های مهم و بزرگی مانند بایننس لیست شده است. با همه این‌ موارد، در صورت انتشار ارزهای دیجیتال ایرانی، ابتدا در صرافی‌های معتبر ایرانی مانند ایرانیکارت لیست خواهند شد.

ایرانیکارت خدمات مختلفی از جمله تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان و مبادلات ارزی ارائه می‌دهد. جالب است بدانید معامله رمزارزها در ایرانیکارت بدون نیاز به کارمزد انجام می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید با کمترین هزینه، ارزهای دیجیتال را خریداری کنید.

جمع بندی

با دیجیتالی شدن پول‌ و مبادلات بازارهای مالی، کشورها خواه ناخواه باید خود را برای حذف پول کاغذی آماده کنند و با بلاکچین و فضای مبادلات مالی همگام شوند. این یعنی اقتصاد هر کشوری که از تغییرات عقب بماند و خود را با آن هماهنگ نکند، می‌تواند در خطر جدی قرار بگیرد. بنابراین بهتر است ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، آماده پذیرش رمزارزها شود و با ارزهای دیجیتال ایرانی که به جهان ارائه می‌کند؛ بتواند خدمات ارزهای دیجیتال را برای ایرانیان نیز فراهم آورد.

سوالات متداول
Request for Quote

بله. ارزهای ملی رسمی از سمت بانک مرکزی ارائه می‌شود و دارای مجوز هستند اما ارزهای دیجیتال ایرانی که از سمت شخص ارائه شده‌اند، مجوز ندارند.

واقعیت این است که هدف ارزهای دیجیتال ایرانی سرمایه‌گذاری نبوده و بیشتر برای مبادلات به کار خواهند آمد. همچنین با توجه به ارزش ریال و پشتوانه‌های این ارزها هنوز به نظر نمی‌رسد که گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...