سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟

طبیعی است که هرکسی دوست دارد از طریق سرمایه‌گذاری کسب درآمد داشته باشد و آنطور که به نظر می‌رسد ارز دیجیتال بازاری است که می‌تواند این بستر را برای درآمد دلاری فراهم کند. اما آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال خوب است؟ آیا این بازار همانقدر که می‌گویند می‌تواند سودده باشد؟ این‌ها سوالات مهمی است به باید به آن‌ها پاسخ دهیم زیرا کریپتوکارنسی بازاری است که همزمان که توانسته عده‌ای را پولدار و بسیاری دیگر را هم ورشکسته کند! پس با ما در این مقاله از ایرانیکارت همراه شوید تا درباره سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بیشتر صحبت کنیم.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال یک فرصت تازه برای سرمایه‌گذاری هستند و دقیقا به همین دلیل پتانسیل‌های زیادی برای سوددهی دارند. این ارزها با نوسان‌هایی که دارند می‌توانند تنها در چند ساعت ۲۰ دلار شما را به ۱۰۰ دلار تبدیل کند و حتی در طی چند سال آن را به هزاران دلار برسانند. همانطور که روزی افراد بیت کوین‌های ۳۰ دلاری را که ارزش چندانی نداشت خریدند و الان بیت کوین 63,576.89 دلار قیمت دارد. بجز نگهداری طولانی مدت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر در ارزهای دیجیتال عبارتند از:

پتانسیل برای کسب سودهای کلان

همانطور که گفتیم بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسان‌ است اما تاریخ نشان می‌دهد که در مقایسه با بازار سهام، ارزهای دیجیتال در نوسانات خود به طور قابل توجهی بهتر عمل کرده‌اند. بیت کوین مثال خوبی برای این موضوع است. قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۱ کمتر از ۰.۱۰ دلار بود اما از آن زمان تا به حال رشد انفجاری‌ داشته است و در بالاترین حد خود به بیش از ۶۸۰۰۰ دلار رسیده است. این یعنی ارز دیجیتال BTC  از سال ۲۰۱۱، نزدیک به ۶۸ میلیون درصد افزایش یافته است. به طور مشابه، اتریوم در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۳ دلار قیمت داشت و از آن زمان در بالاترین حد خود به حوالی ۵۰۰۰ دلار رسیده و بیش از ۱۶۶۰۰۰٪ رشد داشته است.

نمونه‌های دیگر ارزهای دیجیتالی که رشدهای انفجاری را تجربه کرده‌اند نیز کم نیست و این خود تاییدی بر این موضوع است که این معامله ارز دیجیتال می‌تواند برای کسانی که ریسک‌ها را بپذیرند بسیار جذاب باشد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

تنوع زیاد

صدها ارز دیجیتال مختلف با قیمت‌ها و ویژگی‌های متفاوت وجود دارد. این ویژگی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا علاوه بر این که بتوانند با هر میزان سرمایه‌ وارد بازار شوند، سبد متنوعی از ارزهای مختلف را بچینند و ریسک معاملات خود را کاهش دهند. علاوه بر این، به گفته تحلیل‌گران، داشتن یک سبد ارزهای دیجیتال، کلید موفقیت در بازار است و یک استراتژی سودده به‌شمار می‌رود.

محافظت از سرمایه در برابر تورم

بسیاری از کارشناسان رمزارزها معتقدند که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (ارزهایی که تعداد ارز محدودی دارند) می‌توانند به عنوان محافظی در برابر تورم عمل کنند. ایده این است که چون تعداد محدودی بیت کوین (21میلیون واحد) وجود دارد، با گذشت زمان و استخراج همه واحدها، ارزش هر یک واحد بیت کوین بیشتر افزایش یابد.

نقدینگی ۲۴ ساعته

برخلاف بازارهای سهام که تنها در ساعات مشخصی از روز فعال هستند یا بازارهای مالی دیگر مانند خودرو یا ملک که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دارایی نقد شود، اگر شما سرمایه‌ ارز دیجیتال داشته باشید، می‌توانید در هر کجای کره زمین و هر ساعت شبانه‌روز آن را نقد کنید. همچنین بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال باز است و تعطیلی ندارد. بنابراین به کمک این ویژگی نقدشوندگی می‌توانید هر زمان به دارایی خود نیاز داشتید آن را نقد کنید.

مشاهده تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

اما برای این که ببینیم آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است یا نه باید علاوه بر فرصت‌هایی که این بازار فراهم می‌کند باید ریسک‌های آن را نیز در نظر بگیریم. طبیعی است که هیچ بازار مالی بدون ریسک نیست و حتی به اعتقاد بسیاری صنعت کریپتوکارنسی یکی از پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌های حال حاضر به شمار می‌رود. اما بیاید تا کمی دقیق‌تر به ریسک‌های این بازار بپردازیم.

نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال

گفتیم که نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال می‌توانند سودهای خوبی را به معامله‌گران بدهند اما روی دیگر سکه حالتی است که این نوسانات می‌توانند سرمایه بسیاری را به‌ طور کلی از بین ببرند! نوسانات بازار می‌توانند کاری کنند که همان ارزهایی که ده‌ها درصد رشد کرده بودند در یک لحظه سقوط کنند و حتی تضمینی هم برای بازگشت آن‌ها به قیمت قبلی وجود ندارد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال ریپل در اوایل سال ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت ۳.۸۴ دلاری خود رسید و پس از آن سقوط کرد و تا امروز نتوانسته دوباره به این قیمت بازگردد. بنابراین باید با آموزش تحلیل تکنیکال همراه با سایر تحلیل‌های فاندامنتال، آنچین و… سطح دانش فنی خود را بالا ببرید تا بتوانید از نوسانات بازار به نفع خود استفاده کنید.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

امکان کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

اگرچه بسیاری از ارزهای دیجیتال پروژه‌های قانونی هستند و اهداف مشخصی دارند اما ممکن است برخی از آن‌ها، به‌خصوص رمزارزهای تازه‌وارد، کلاهبرداری باشند. به عنوان مثال، یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال در تمام دوران، OneCoin بود که ۵ میلیارد دلار از دارایی سرمایه‌گذاران را دزدید.

به‌طور کلی تشخیص دادن این که کدام پروژه‌ها واقعی هستند و کدام کلاهبرداری کار دشواری است. به هر حال، ممکن است به نظر برسد که این پروژه اهداف محکمی دارد، وب‌سایت آن پر زرق و برق است و یک وایت پیپر جامع دارد. اما این بدان معنا نیست که پروژه به اهدافی که برای خود محقق کرده دست خواهد یافت یا حتی قرار است تلاشی برای رسیدن به آن‌ها کند!

به همین دلیل است که تحقیق، دقت نظر و تنوع بسیار مهم است. در واقع، سرمایه گذاران ریسک‌گریز اطمینان حاصل می‌کنند که یک سبد متوازن که شامل بسیاری از پروژه‌های مختلف است را برای خود بچینند. این کار تضمین می‌کند که اگر یک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شکست بخورد، ارزهای دیگر ضرر آن را جبران خواهند کرد.

ریسک‌های شخص ثالث مانند کیف پول‌ها و صرافی‌ها

در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران با ریسک جدیدی به نام کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال روبه‌رو هستند که هرکدام از آن‌ها خطرات و ریسک‌های جداگانه‌ای را به همراه دارد. در بازارهای سنتی مانند سهام یا خرید و فروش خودرو، شما چنین ریسک‌هایی را نداشتید زیرا افراد دیگری مسئولیت حفاظت از دارایی‌هایتان را برعهده داشتند اما در بازار کریپتو این معامله‌گر است که باید با انتخاب‌های درست از سرمایه‌ خود محافظت کند.

به عنوان مثال، کسانی که توکن‌های ارزهای دیجیتال را در یک کیف پول خود ذخیره می‌کنند، در معرض خطر هک قرار دارند. اگر یک هکر با موفقیت به کیف پول دسترسی پیدا کند، وجوه را در اختیار می‌گیرد و تمام ارزهای رمزنگاری شده ذخیره شده در کیف پول را می دزدد. در این مثال، مالک قانونی جایی برای مراجعه نخواهد داشت و کاری هم نمی‌تواند بکند.

یکی دیگر از ریسک‌های شخص ثالث که باید در نظر گرفته شود، مبادلات ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان در آن زمان، FTX، میلیاردها دلار سرمایه مشتری را در اختیار داشت و با مشکلات جدی مواجه شد. این بود که سرمایه عده زیادی از سرمایه‌گذاران نیز به باد رفت. با در نظر گرفتن این موضوع، سرمایه‌گذاران باید نکات مهمی مانند انتخاب صرافی امن، محافظت از رمزهای عبور و .. را نیز در نظر بگیرند.

امکان از دست دادن دارایی در صورت نداشتن دانش کافی

بسیاری تصور می‌کنند معامله با ارزهای دیجیتال ساده است. خرید در کف و فروش در سقف استراتژی است که معامله را به سود می‌رساند. اما این در صورتی است که معامله با ارزهای دیجیتال اصلا کار ساده‌ای نیست و حتی تشخیص درست سقف و کف نیز نیاز به دانش و تمرین دارد. همانطور که گفتیم ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارند و همین نوسانات حتی می‌تواند پیش بینی تحلیل‌گران را هم به اشتباه بیاندازد.

اگر کسی می‌خواهد در بازار موفق شود باید برای آموزش ارز دیجیتال هم هزینه کند و هم وقت بگذارد. بسیاری از معامله‌گرانی که با تصور ساده بودن بازار شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند با ضررهای زیادی مواجه شده‌اند و حتی دارایی خود را به‌طور کل از دست داده‌اند. بنابراین، داشتن استراتژی شخصی چیزی است که به معامله‌گران کمک می‌کند با تسلط بر رفتار خود و بازار ضررها را مدیریت کرده و با حرکت درست جلوی آن را بگیرند.

برای این که بتوانید دقیق‌تر مقایسه کنید که آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال خوب است یا خیر می‌توانید مزایا و معایب آن را در یک جدول به صورت خلاصه مشاهده کنید.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مزایا معایب
پتانسیل کسب سود امکان کلاهبرداری
نقدینگی همیشگی نوسانات کنترل نشده
در دسترس بودن خطر هک
تنوع زیاد ریسک کیف پول و صرافی
محافظت از سرمایه در برابر تورم

در کل سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار جدید به‌شمار می‌رود و به همین دلیل هنوز جنبه‌های بسیاری از آن ناشناخته باقی مانده است. این بازار آنقدر روز‌به‌روز در حال و تغییر و گسترده است که حتی معامله‌گران فعال هم به گرد پای آن نمی‌رسند. اما همین ناشناخته بودن و توسعه سریع این بازار باعث شده تا هر روزه فرصت‌های جدیدی از nft ها گرفته تا بازی‌ها و خرید و فروش رمزارز، را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد.

البته شکی نیست که به دنبال این فرصت‌های جدید ریسک‌های تازه‌ای نیز سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند. اما به طور کلی، اگر خوب و بدهای رمزارزها را در دو کفه ترازو قرار دهیم، می‌بینیم که این بازار بستری را برای کسب سود فراهم آورده و چه از این بهتر!

واقعیت آن است که اگرچه این بازار جزو سرمایه‌گذاری‌های پرریسک به‌شمار می‌رود اما این ریسک قابل کنترل است. آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، انتخاب صرافی و کیف پول امن، آشنایی با رفتارهای بازار، مدیریت سرمایه در معاملات، همه از روش‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها در بازار فعالیت کرد به سود رسید. 

همچنین از آنجایی که در ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال، اگر نتوانستید از معاملات اسکالپ سود کسب کنید می‌توانید این کار را در معاملات فیوچرز انجام دهید. علاوه بر این، با توجه به نوآوری‌های ارزهای دیجیتال جهان در حال پذیرش گسترش آن است و این یک نکته بسیار مثبت در کارنامه ارزها به‌شمار می‌رود. بنابراین، چه بخواهیم و چه نه دیر یا زود قرار است این ارزها جای پول‌های معمولی را بگیرند و همه باید نحوه استفاده از آن‌ها را بدانند.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، شمشیر دو لبه

اینکه بدانیم آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است یا خیر سوال ساده‌ای نیست. بازار ارزها پرریسک و هیجان است و معامله‌گران دقیق و باحوصله را می‌طلبد که بتوانند روی موج‌های بازار موج‌سواری کنند و غرق نشوند. به همین دلیل، اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید به یاد داشته باشید مسیر ساده‌ای پیش ‌روی‌تان قرار ندارد اما می‌توانید با آموزش و تمرین جایزه‌های خوبی از این مسیر دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش بیشتر سایر مقالات بلاگ ایرانیکارت را دنبال کنید و اگر با سوالی روبه‌رو شدید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: طلا بخریم یا بیت کوین؟

 

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟
طبیعی است که هرکسی دوست دارد از طریق سرمایه‌گذاری کسب درآمد داشته باشد و آنطور که به نظر می‌رسد ارز دیجیتال بازاری است که می‌تواند این بستر را برای درآمد...
4 از 8 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...