اخبار ارز دیجیتال

عرضه روبل دیجیتال برای بانک‌های روسیه ۵۳۶ میلیون دلار در سال هزینه دارد

عرضه روبل دیجیتال برای بانک‌های روسیه ۵۳۶ میلیون دلار در سال هزینه دارد

تحلیلگران امور مالی ادعا کرده‌اند که برنامه عرضه روبل دیجیتال ممکن است در مجموع ۵۳۶ میلیون دلار در سال برای بخش بانکی روسیه هزینه داشته باشد.

به گفته فوربس روسیه، اگر پذیرش CBDC طبق برنامه پیش برود، بخش خرده‌فروشی کشور می‌تواند با سود بادآورده‌ای مواجه شود.

کارشناسان می‌گویند که با فراگیر شدن CBDC، بازار خرده‌فروشی می‌تواند انتظار افزایش سود سالانه خود به میزان ۸۵۷ میلیون دلار را داشته باشد.

پیگیری برنامه‌های عرضه روبل دیجیتال

الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه، هفته گذشته تایید کرد که روبل دیجیتال زودتر از سال ۲۰۲۵ منتشر نخواهد شد.

با این وجود، پیش از این وزارت دارایی روسیه گفته بود که «همه» روس‌ها این شانس را دارند که در مقطعی از سال جاری از CBDC استفاده کنند.

تحلیلگران یاکوف و شرکا (Yakov and Partners (که قبلاً با مک کینزی (McKinsey)) در روسیه شریک بوده) گفتند که روبل دیجیتال قصد دارد در آینده‌ای نه چندان دور «یک جایگاه را در بازار پرداخت‌های خرده‌فروشی داخلی اشغال کند.»

کارشناسان گفتند که این توکن تا حدی سهم بازار پرداخت‌های کارت بانکی را از آن خود می‌کند.

و ظرف سه تا پنج سال پس از تلاش‌های «همه‌جانبه» برای راه‌اندازی این CBDC، بانک‌ها ضرر و زیان خود را در این مسیر احساس می‌کنند.

خرده‌فروشان برندگان بزرگ RUB دیجیتال خواهند بود

تحلیلگران یاکوف و شرکا گفتند که شرکت‌های خرده‌فروشی روسی احتمالاً از این رمزارز استقبال خواهند کرد، چرا که کارمزد کمیسیون بین بانکی را از بین خواهد برد.

تراکنش‌های CBDC برخلاف پرداخت‌های بانکی که ممکن است چندین روز طول بکشند، آنی هستند.

با این حال، این تحلیلگران اضافه کردند که برای مصرف‌کنندگان عادی، «مزایای» CBDC «چندان آشکار نیست.»

بسیاری برای استفاده از این توکن مردد خواهند بود زیرا کیف پول‌های CBDC روسیه به دارندگان آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا از توکن‌های خود سود دریافت کنند.

مشکل بعدی می‌تواند در قالب بازپرداخت نقدی یا کش بک (Cashback) ظاهر شود. کارشناسان معتقدند که «بانک‌ها در صورت کاهش درآمدشان پس از عرضه CBDC، ارائه خدمات بازپرداخت نقدی را متوقف خواهند کرد». کش بک (Cashback Reward Platform) نوعی پاداش و پیشکش به مشتری است. در کش بک، مقداری از تراکنش نهایی مشتری به حساب او برگشت داده می‌شود.

یاکوف و شرکا همچنین اظهار داشت که «روبل دیجیتال هیچ مزیت آشکاری از نظر سهولت استفاده روزمره ندارد و خرید ارز دیجیتال انتخاب مناسب‌تری است.»

به همان اندازه بعید است که عرضه این CBDC روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد و تنها منجر به افزایش «سود خرده‌فروشان» می‌شود.

بانک‌ها به حالت تدافعی می‌روند؟

این شرکت همچنین گفت که بانک‌های روسی «می‌توانند از میان دو گزینه موجود» یکی را برای حفظ منافع خود انتخاب کنند.

اولین مورد «تدافعی» خواهد بود و ممکن است شاهد تلاش بانک‌ها برای به حاشیه راندن RUB دیجیتال باشیم. آن‌ها می‌توانند این کار را با پرداخت سود بالاتر یا خدمات بهتری در زمینه بازپرداخت نقدی انجام دهند.

در گزینه دوم بانک‌ها می‌توانند به طور فعال به تبلیغ «محصولاتی که از روبل دیجیتال استفاده می‌کنند و به دنبال کسب سود از آ‌ن‌ها هستند» بپردازند.

اما، تحلیلگران یاکوف و شرکا اظهار داشتند که اگر نتیجه این CBDC به یک بن بست بین بخش بانکداری تجاری و بانک مرکزی ختم شود، هیچ یک از طرفین برنده نمی‌شوند.

در عوض، «عرضه روبل دیجیتال به تعویق خواهد افتاد و بانک‌ها با سرعت آهسته‌تری متحمل ضرر خواهند شد.»

بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از پاسخ خود به بسته‌های تحریمی تحت رهبری ایالات متحده و اتحادیه اروپا، عرضه CBDC روبل دیجیتال را تسریع کرد.

مسکو امیدوار است بتواند شرکای تجاری بین‌المللی خود را متقاعد کند که تجارت مبتنی بر دلار را به نفع روبل دیجیتال و سایر CBDCها کنار بگذارند.

در همین حال، نابیولینا اظهار داشت که فرآیند عرضه و پذیرش کامل روبل دیجیتال احتمالاً بین پنج تا هفت سال طول خواهد کشید.

بانک‌های روسی قبلاً نسبت به CBDC ابراز تردید کرده‌اند، اگرچه اکثر بازیگران اصلی در اجرای آزمایشی آن شرکت می‌کنند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...