آموزش تحلیل تکنیکال

مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال چیست؟ نحوه کسب سود از آن

مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال چیست؟ نحوه کسب سود از آن

برای معامله‌گران بازار مالی مانند ارزهای دیجیتال، که نوسانات شدیدی دارد، تقریبا هیچ چیز بدتر از ریزش‌های ناگهانی بازار نیست. حتما برای شما نیز پیش آمده که در شرایط آرام بازار معاملات خود را براساس تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها باز می‌کنید اما به‌یکباره همه چیز زیر و رو می‌شود و بازار با رفتار پیش‌بینی‌نشده خود شما را غافلگیر می‌کند و ضررهای سنگینی به دارایی شما می‌زند. در چنین شرایطی، اگر شما نیز از آن دسته معامله‌گرانی هستید که با دستپاچگی به خرید و فروش ارز دیجیتال خود می‌پردازید، باید بگوییم صبر کنید! بازار آنقدرها هم بی‌رحم نیست و هنوز می‌تواند با آخرین بوسه خود، شما را از ضرر نجات دهد. بله درست شنیدید، بوسه آخر یا پولبک (Pullback) اخرین فرصت شما برای فرار از ضرر است و در این مقاله ما به شما آموزش می‌دهیم چطور در روزهای سقوط بازار از آن کمک بگیرید.

مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل تکنیکال، پولبک به توقف یا حرکت موقتی قیمت در جهت عکس روند اولیه گفته می‌شود. این در واقع حالتی است که هم در صعود و هم نزول ناگهانی بازار رخ می‌دهد و به معامله‌گرانی که از بازار جا مانده و فرصت ورود و خروج را از دست داده‌اند؛ یک مهلت دیگر می‌دهد. در Pullback پس از این که بازار توانست روند نزولی یا صعودی را بشکند، بار دیگر به مقاومت یا حمایت شکسته شده باز می‌گردد و به اصطلاح با بوسه آخر از آن خداحافظی می‌کند و به روند جدید ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم، عقب‌نشینی بازار به‌طور کلی در دو شکل رخ می‌دهد:

  • پولبک در یک روند صعودی: در این حالت، ارزش دارایی در حال افزایش بوده و پس از آن برای مدتی متوقف می‌شود‌ یا کاهش می‌یابد؛ در نهایت قیمت به روند صعودی اولیه خود باز می‌گردد.
  • پولبک در یک روند نزولی: در این حالت ارزش دارایی در حال کاهش است، سپس متوقف می‌شود یا ارزش آن افزایش می‌یابد و سپس در نهایت به روند نزولی اولیه خود باز می‌گردد.

نکته: البته باید این نکته را نیز بگوییم که احتمال رخ دادن پولبک ۶۰ تا ۷۰ است و قانونی وجود ندارد که بازار همیشه فرصتی دوباره به جا ماندگان بدهد. عقب‌نشینی معمولا بسیار شبیه به اصلاح یا تثبیت است و این دو مفهوم گاهی اوقات به جای یکدیگر نیز استفاده می‌شوند. هرچند که اصطلاح پولبک معمولاً برای تغییر روند قیمت‌هایی به کار می‌رود که مدت زمان کوتاهی دارند.

مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال

دلایل شکل گیری پولبک

اصلی‌ترین دلیل شکل گیری پولبک در چارت قیمت را باید تغییر احساسات معامله گران دانست. همانطور که می‌دانید احساسات، به‌خصوص در بازاری مثل ارزهای دیجیتال، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد و به‌ نوعی با یک خبر، روند می‌تواند کاملا تغییر کند.

به این ترتیب، پولبک در یک روند صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت رفتار صعودی داشته باشد و سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که بخشی از سود خود را سیو کنند. به همین دلیل یه وقفه و برگشت قیمتی به دلیل خروج مقداری سرمایه رخ می دهد. عکس این موضوع برای روند نزولی نیز صادق است.

پولبک در چارت قیمت نشان دهنده چیست؟

بعد از اینکه یک دارایی افزایش قیمت زیادی را تجربه می‌کند، از پولبک‌ها می‌توان به عنوان فرصت‌های خرید استفاده کرد.  

چرا که بیشتر پولبک‌ها تا نواحی حمایتی و مقاومتی که شامل سطوح مهم فنی، مانند میانگین‌های متحرک یا سطح اصلاح فیبوناچی و … قبل از سرگیری ادامه روند، رخ می‌دهند. معامله گران باید به دقت مراقب این سطح‌های کلیدی حمایتی و مقاومتی باشند، زیرا شکست آن‌ها می‌تواند به جای یک پولبک، نشان دهنده یک اصلاح یا پامپ قیمت باشد.

بیشتر بخوانید: حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

با این حال، تا زمانی که دارایی در یک روند صعودی ثابت قرار گرفته باشد، حتی با وجود توقف‌های کوتاه، دوباره می‌تواند رشد کند؛ بدین ترتیب خریدارانی که در طول پولبک خرید کرده‌اند نیز به سود می‌رسند. به همین دلیل، پولبک نشان دهنده یک فرصت طلایی برای خرید یا فروش در قیمت مناسب در نظر گرفته می‌شود.

چگونه یک پولبک معتبر را شناسایی کنیم؟

اگر بتوانید یک پولبک را به موقع و به درستی شناسایی کنید، می‌توانید سود کم ریسک و قابل قبولی را  به دست آورید. در واقع، هدف از ورود به بازار در زمان پولبک یا عقب نشینی، معامله در جهت روند اصلی بازار است، اما ورود با قیمت مناسب و کمترین ریسک ممکن، بهترین استراتژی است که شما باید با تشخیص و درست pullback به آن دست پیدا کنید.

برای انجام این کار، یک معامله‌گر باید از قبل بداند که کجا وارد شود و می‌تواند به کمک چند استراتژی مختلف هم در تحلیل تکنیکال و هم فیبوناچی نقطه ورود خود را تشخیص دهد. از میان همه، رایج‌ترین استراتژی استفاده از اندیکاتور فیبوناچی برای ترسیم نسبت‌های فیبوناچی و شناسایی سطوح مقاومت و حمایت است که نقاطی که روند قیمت می‌تواند معکوس شود را به ما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال 

برای شناسایی زمان ورود به معامله و کسب سود با استفاده از پولبک قیمت در بازار، می‌توان چند مرحله کلیدی را دنبال کرد:

  1. یک روند صعودی را که حداقل 4 کف و سقف داشته باشد را شناسایی کنید. روند صعودی به این معنی است که با وجود نوسانات، حرکت کلی قیمت درحال افزایش است. 
  2. مشاهدات خود را در یک تایم فریم پایین‌تر، به عنوان مثال یک بازه زمانی 1 ساعته، تغییر دهید و جدیدترین سقف (پیک) و کف (پایین) را شناسایی کنید.
  3. اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی را بین آخرین سقف و کف آن قرار دهید.
  4. وقتی قیمت به جایی بین ۵۰% و ۶۱.۸% ناحیه اصلاح فیبوناچی رسید، می‌توانید وارد بازار شوید. توجه داشته باشید تصمیم‌گیری در مورد این که صبر کنید تا پولبک به ۶۱.۸٪ قیمت برسد یا خیر، یک انتخاب شخصی است.

استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال بر اساس پولبک

تا به اینجا گفتیم چگونه پولبک را به کمک فیبوناچی تشخیص دهید. هرچند نحوه تشخیص آن به تنهایی می‌تواند به اندازه یک کتاب نکته داشته باشد. بهر حال در ادامه چند استراتژی برای معامله با استفاده از پولبک به شما معرفی کرده‌ایم.

استراتژی پولبک به شکست

پولبک به شکست بسیار رایج است و احتمالا اکثر معامله‌گران با آن مواجه شده‌اند. پولبک قیمت به سطح شکسته شده معمولا در نقاط عطف بازار اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که در قیمت، یک الگوی تثبیت رخ می‌دهد. سر و شانه، مثلث‌ها یا مستطیل‌ها رایج‌ترین الگوهای تثبیت قیمت هستند.

استراتژی پولبک به شکست

شما می‌تواند در روندهای صعودی یا نزولی یک حمایت و مقاومت را در نظر بگیرید. سپس با شکست ناحیه مورد نظر، برای اطمینان و ریسک کم‌تر منتظر پولبک به سطح شکسته شده باشید و سپس در جهت روند معامله باز کنید.

استراتژی گام‌های افقی

رفتار پلکانی را می‌توان در طول بسیاری از روندهای قیمتی در تمام بازارهای مالی مشاهده کرد. این ریتم طبیعی قیمت است و نوسان رفتار بازار را نشان می‌دهد.

در طول روند، قیمت معمولا الگوهای پله‌ای را ارائه می‌دهد. پولبک به  شکست بسیار نزدیک به نقاط عطف بازار اتفاق می‌افتد. اما اگر یک معامله‌گر فرصت ورود اولیه را از دست بدهد، مراحل یا گام‌های افقی می‌تواند به معامله‌گر اجازه دهد تا سناریوی ورودی جدیدی برای ورود به بازار پیدا کند.

استراتژی گام‌های افقی

همچنین، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این استراتژی، حد ضرر را به روشی مطمئن‌تر قرار دهند. در چنین حالتی، معامله‌گر منتظر می‌ماند تا قیمت یک مرحله را تکمیل کند و سپس حد ضرر را پشت آخرین ناحیه پولبک قرار می‌دهد.

استراتژی پولبک به خط روند

خط روند یکی دیگر از ابزارهای معروف برای استفاده از پولبک است. اشکال این استراتژی این است که خطوط روند برای معتبر شدن به زمان نیاز دارند. چرا که یک خط روند، برای تأیید اعتبار حداقل به ۳ نقطه تماس نیاز دارد.  بنابراین، پولبک خط روند، فقط در نقطه تماس سوم، چهارم یا پنجم قابل معامله است.

استراتژی پولبک به خط روند

خطوط روند می‌توانند مانند استراتژی‌های دیگر پولبک به خوبی کار کنند، اما به عنوان یک روش مستقل، خیر. چرا که معامله‌گر ممکن است فرصت‌های زیادی را برای یک خط روند معتبر از دست بدهد.

استراتژی پولبک به میانگین متحرک

بدون شک اندیکاتور مووینگ اوریج یا میانگین‌های متحرک یکی از محبوب‌ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال هستند که از آن‌ها به طرق مختلف استفاده می‌شود. برای معاملات پول بک نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

می‌توانید از میانگین متحرک ۲۰.۵۰ یا حتی ۱۰۰ دوره‌ای استفاده کنید. مقدار دوره انتخابی بسته به استراتژی شما است. چرا که معامله‌گران کوتاه‌مدت معمولا از میانگین‌های متحرک کوتاه‌تر برای دریافت سریع‌تر سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. البته میانگین‌های متحرک کوتاه‌تر نیز در برابر نویز و سیگنال‌های اشتباه آسیب پذیرتر هستند.

از سوی دیگر، میانگین‌های متحرک بلندمدت، کندتر حرکت می‌کنند، کمتر در برابر نویز آسیب‌پذیر هستند، اما ممکن است فرصت‌های معاملاتی را در کوتاه‌مدت از دست بدهند. شما باید مزایا و معایب هر یک را طیق استراتژی خود بسنجید. در تصویر زیر، از EMA ۵۰ دوره‌ای استفاده شده است و قیمت در طول روند نزولی، ۲ بار پولبک را نشان داده است.

استراتژی پولبک به میانگین متحرک

استراتژی پولبک به سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی اصلاحی برای تشخیص پولبک، به خوبی عمل می‌کنند. برای استفاده از این استراتژی، شما منتظر یک روند جدید می‌مانید و سپس ابزار فیبوناچی A-B خود را از مبدأ روند تا انتهای موج روند ترسیم می‌کنید. پس از آن می‌توان از نقطه C در اصلاح فیبوناچی برای پولبک استفاده کرد. در تصویر زیر، می‌توانید ببینید که چگونه روند جدید قبل از شروع روند صعودی، خیلی دقیق به سمت سطح اصلاحی فیبوناچی ۵۰ درصد، پولبک زده است.

استراتژی پولبک به سطوح فیبوناچی

بیشتر بخوانید: اندیکاتور فیبوناچی چیست

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، تشخیص یک پولبک از اصلاح قیمت کار دشواری است و می‌تواند هر معامله‌گری را به دردسر بیاندازد. اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

باید بگوییم مفهوم پولبک به یک توقف یا معکوس شدن موقتی در روند حرکتی ارز گفته می‌شود و پس مدت کوتاهی از آن ارز به روند قبلی خود، چه صعودی و چه نزولی، ادامه می‌دهد. این در حالی است که در اصلاح قیمت روند به طور کلی معکوس خواهد شد و برای طولانی مدت در جهت عکس حرکت خواهد کرد.

در واقع، تشخیص این دو پس از رخ دادن کامل آن‌ها مثل آب خوردن آسان خواهد بود اما موضوع اصلی که همه معامله‌گران با آن درگیر هستند تشخیص آن‌ها قبل از وقوع است! به همین دلیل، مطمئن‌ترین کار این است که اخبار و رویدادها را چک کنید و ببینید چه چیزی باعث نوسان در بازار شده است. آیا شاهد یک نوسان موقتی و گذرا هستید یا پلتفرم پشتیبان ارز دیجیتال به‌روزرسانی‌های جدیدی را اعمال کرده است؟

در مجموع بهترین کار استفاده از حدضرر در معاملات است. زیرا اینگونه ریسک ضرر کردن را به حداقل می‌رسانید و معامله مطمئن‌تری را خواهید داشت.

کلام اخر

Pullback یا عقب‌نشینی به حالتی گفته می‌شود که روند بازارهای مالی برای مدت کوتاهی متوقف یا در جهت خلاف روند اصلی حرکت می‌کند. این حرکت را اصطلاحا بوسه آخر می‌نامند و فرصتی برای معامله‌گرانی خواهد بود که از حرکت صعودی یا نزولی بازار جا مانده‌اند و می‌‌توانند برای آخرین بار خرید یا فروش کنند. پولبک هم در بازار نزولی و هم صعودی رخ می‌دهد و ممکن است باعث تغییر روند بازار نیز شود.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

خیر. پولبک فقط در ۶۰ تا ۷۰ درصد مواقع رخ می‌دهد و قانونی برای اتفاق افتاد آن وجود ندارد.

پولبک می‌تواند یک توقف یا تغییر موقتی در روند فعلی باشد. خیر اگر توقف قیمت به اصلاح قیمت ختم شود و روند قبلی را به کل عوض کند، با پولبک روبه رو نیستیم.

خیر. پولبک‌ها نیز ممکن است به درستی شکل نگیرند یا معتبر نباشند. برای تایید پولبک باید همه شرایط وجود داشته باشد.

اندیکاتور مووینگ اوریج یا MA و فیبوناچی را می‌توانیم متناسب‌ترین شاخص ها برای تشخیص پولبک بدانیم زیرا در اکثر استراتژی‌های آن کاربرد دارد.

مفهوم پولبک در تحلیل تکنیکال چیست؟ نحوه کسب سود از آن
برای معامله‌گران بازار مالی مانند ارزهای دیجیتال، که نوسانات شدیدی دارد، تقریبا هیچ چیز بدتر از ریزش‌های ناگهانی بازار نیست. حتما برای شما نیز پیش آمده که در شرایط آرام...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...