آموزش ترید ارز دیجیتال

استراتژی‌های ریسک فری کردن معاملات در بازارهای مالی

استراتژی‌های ریسک فری کردن معاملات در بازارهای مالی

در بازارهای مالی کندل‌ها به‌سرعت تشکیل می‌شوند و روند بازار ممکن است فقط در عرض چند ثانیه تغییر کند. در چنین زمانی بیشترین ترس تریدرها، خروج معامله از منطقه سود و ورود آن به منطقه ضرر است. در این شرایط معامله‌گری سود می‌کند که مدیریت ریسک را انجام داده باشد. یعنی تمام جوانب را بسنجد و از استراتژی‌های ریسک فری استفاده کند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و شاخصه‌های معامله ریسک فری شده می‌پردازیم و ابزارهای ریسک فری کردن معاملات را معرفی می‌کنیم. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در بازارهای مالی گوناگون مانند بازار فارکس، بازار ارز دیجیتال و… معاملاتی با حداقل ریسک ممکن انجام دهید.

منظور از ریسک فری (risk free) معاملات چیست؟

ریسک فری کردن (Risk Free) معاملات به فرآیندی گفته می‌شود که معامله‌گر تلاش می‌کند تا خطرات مالی ناشی از تغییرات بازار را به حداقل برساند یا از بین ببرد. این کار معمولا با استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک و ابزارهای مالی مختلف انجام می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که ریسک فری کردن معاملات به معنای حذف کامل ریسک نیست، بلکه کاهش دادن خطرات به یک سطح قابل قبول و مدیریت شده است. این کار به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در برابر نوسانات غیرقابل پیش‌بینی بازار محافظت شوند و امکان کسب سود را در شرایط مختلف بازار حفظ کنند.

اکثر کارشناسان به تریدرها توصیه می‌کنند مدیریت ریسک را در الویت خود قرار دهند. به عبارت دیگر از معامله‌گران می‌خواهند تا با منطقی‌ترین حالت ممکن  و با در نظر گرفتن همه جوانب ترید کنند زیرا در بازارهای مالی، احساسی بودن و بدون تفکر ترید کردن، چیزی جز ضرر به همراه ندارد. 

منظور از ریسک فری (risk free) معاملات چیست؟

معاملات ریسک فری شده، معاملاتی هستند که در آن، همه جوانب برای مدیریت ریسک در نظر گرفته‌ شده و در بدترین حالت معامله به‌صورت سر به سر (یعنی نه سود و نه ضرر) پایان می‌پذیرد.

برای مثال محل حد ضرر معامله را در ناحیه سود قرار می‌دهند تا اگر به هر دلیلی بازار برگشت، تریدر تمامی سود خود را از دست ندهد. در ضمن، ریسک فری با سیو سود متفاوت است. سیو سود به این معنی است که تریدر هر گاه احساس کرد سود به‌دست‌آمده از یک معامله، ممکن است از بین برود، پوزیشن را می‌بندد تا دارایی‌اش را ذخیره کند. اما در ریسک فری می‌توانید سرمایه اولیه را از معامله خارج کنید و با سودی که کسب کرده‌اید، معامله را به امید سود بیشتر ادامه دهید.

نحوه ریسک فری کردن معاملات ارز دیجیتال

همانطور که اشاره شد هدف اصلی معامله‌گران برای Risk Free معاملات، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال است. در معاملات نقاط حد سود و حد ضرر براساس استراتژی هر تریدری متفاوت است. اما عمدتا براساس روش‌های کلاسیک، اندیکاتور ایچی موکو، نقاط عرضه و تقاضا و روش‌های پرایس‌اکشن انتخاب می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای ریسک فری معاملات می‌پردازیم.

آموزش مهم‌ترین استراتژی‌های ریسک فری معاملات

اما چه استراتژی‌ها و کارهایی باید انجام داد تا به معنای واقعی ریسک موجود در معاملات را کاهش دهیم؟ در این بخش 6 روش کاربردی برای ریسک فری کردن را توضیح می‌دهیم. با استفاده از این روش‌ها به بهترین وجه، مدیریت ریسک در بازارهای مالی را انجام داده‌اید.

  • تعیین حد ضرر در محدوده سود

در تمام بازارهای مالی باید حد ضرر و حد سود برای معامله خود متصور باشید تا اگر به هر دلیلی بازار مطابق انتظار شما پیش نرفت، کمترین ضرر ممکن را متحمل و بهترین زمان از معامله خارج شوید. شما در هنگام گرفتن یک پوزیشن، کادری تحت عنوان استاپ لاس (stop loss) یا همان حد ضرر و تیک پرافیت (take profit) یا همان حد سود مشاهده می‌کنید که باید رقم مدنظر خود را در آن تایپ کنید. اکیدا توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت معامله‌ای بدون حد ضرر و حد سود نداشته باشید. چرا که بازار ممکن است تا مدت زیادی برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کند و در چنین حالتی امکان از دست رفتن کل سرمایه شما وجود دارد. 

  • خرید پله‌ای DCA

 خرید پله‌ای روشی دیگر برای مدیریت ریسک است. یک سرمایه‌گذار به‌جای اینکه تمام دارایی خود را به یک‌باره وارد معامله کند، در بازه‌های مشخص آن را وارد معاملات می‌کند. برای مثال به‌جای اینکه هراز دلار را به یک‌باره وارد معامله خرید کند، آن را در 5 معامله خرید (هر کدام 200 دلار) وارد می‌کند تا مدیریت سرمایه بهتری روی دارایی خود داشته باشد.

آموزش مهم‌ترین استراتژی‌های ریسک فری معاملات

  • ذخیره سود پلکانی

سیو سود یا ذخیره سود نیز روش دیگری است که بسیاری از تریدرها انجام می‌دهند. به این صورت که هر وقت به درصدی از سود مدنظر رسیدند، قسمتی از معامله یا سرمایه اولیه را خارج می‌کنند. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای تریدهای بلندمدت با سرمایه اولیه بیشتر مناسب است.

  • تعیین ریسک به ریوارد

برخی از معامله‌گرها نیز از روش ریسک به ریوارد برای تعیین نواحی مهم پوزیشن خود استفاده می‌کنند. در روش ریسک به ریوارد حد سود قابل انتظار و حد ضرر تعیین می‌شود و مطابق آن‌ها ترید صورت می‌پذیرد و عمدتا نسبت 1 به 3 ( 1 دلار ضرر در ازای 3 دلار سود) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعیین نسبت‌های ریسک به ریوارد غیرواقعی و با ریسک بالا نیز یکی دیگر از دلایل ضرر هنگفت تریدرها به شمار می‌آید. از این رو توصیه می‌کنیم با استفاده از ابزارهای تحلیلی از روند و نوسانات بازار به‌خوبی اطلاع داشته باشید تا نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را اتخاذ کنید.

  • حد ضرر متحرک

حد ضرر متحرک یا تریلینگ استاپ (Trailing stop)، روش کارآمدی است که برای مدیریت ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید تجربه داشته باشید که معامله شما وارد سود شده، اما پس از چند ثانیه یا چند دقیقه بازار برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کرده و وارد ضرر شده باشید و حتی ممکن است استاپ لاس شما نیز لمس شده باشد. برای این که چنین مشکل متداولی رخ ندهد، بهترین راهکار استفاده از تریلینگ استاپ است. در این روش اگر معامله وارد سود شد، براساس عددی که شما انتخاب کرده‌اید (مثلا 10 پیپ) معامله مانتیور می‌شود. تریلینگ استاپ به‌صورت هماهنگ با روند بازار حرکت می‌کند و حد ضرر به‌صورت لحظه‌ای آپدیت می‌شود. در این حالت حتی اگر بازار معکوس شود، شما متحمل ضرر نخواهید شد.

برای اجرای روش حد ضرر متحرک می‌توانید به‌صورت دستی حد ضرر متحرک داشته باشید و هم با استفاده از قابلیت نرم‌افزاری که در آن ترید می‌کنید، تریلینگ استاپ را برای پوزیشن خود تنظیم کنید. در حالت دستی می‌توانید به‌صورت متداوم و با توجه به نمودار، استاپ لاس خود را تغییر دهید. برای مثال برای پوزیشن خرید، آن را در نقطه بالاتری از نقطه ورود قرار دهید. برخی هر نرم‌افزارها، قابلیت تریلینگ استاپ را ارائه می‌دهند. در چنین پلتفرم‌هایی کافیست عدد مدنظر خود را (که همان فاصله نقطه ورود تا نقطه سود است) را وارد کنید.

  • هج کردن

روش هج کردن (Hedging) یا پوشش ریسک عمدتا در بازارهای دوطرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنا که همان زمان که یک معامله خرید باز می‌کنید یا وقتی معامله اول مطابق انتظار پیش نرفت، یک معامله فروش نیز باز کنید تا ضرر شما جبران شود. این روش در بازار پرنوسان ارز دیجیتال بسیار پرکاربرد است. به این صورت که اگر تریدر معامله خرید را انجام دهد و مشاهده کند که احتمال موفقیت او 50-50 است، به‌سرعت یک معامله فروش باز کند تا در روند بازار پوزیشن باز کرده باشد.

چه معاملاتی جزو معاملات ریسک فری محسوب می‌شوند؟

به‌طورکلی معاملات آربیتراژ و معاملات فیوچرز با توجه به ماهیتی که دارند جزو معاملات Risk Free به شمار می‌آیند. در روش آربیتراژ معامله‌گر از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال بین دو صرافی سود می‌برد. یعنی در یک صرافی ارز دیجیتالی را می‌خرد و در یک صرافی که قیمت مناسب‌تری نسبت به بقیه دارد، همان ارز دیجیتال را می‌فروشد.

در چنین حالتی ریسکی برای معاملات او وجود ندارد و تنها کاری که باید انجام دهد مقایسه صرافی‌هاست. معاملات فیوچرز نیز معاملاتی هستند که در زمان حال، فرآیند خرید و فروش انجام می‌شود. اما در آینده ارز دیجیتال مورد را نظر را تحویل می‌گیرید.

هیچ معامله‌ای به طور کامل بدون ریسک نیست، با این حال استفاده از این استراتژی‌ها می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا ریسک‌های مرتبط با نوسانات بازار را به حداقل برسانند.

نکات مهم در ریسک فری کردن معاملات

 سه نکته مهم در مورد ریسک فری کردن معاملات وجود دارد.

  • انتخاب بازارهای با نقد شوندگی بالا
  • مدیریت سرمایه
  • تمرین کردن در حساب دمو

توصیه می‌کنیم در بازارهایی از این روش استفاده کنید که نقدشوندگی بالایی دارند. مانند بازار ارزهای دیجیتال، بازار فارکس، بازار سهام و … .

 نقد شوندگی به معنای این است ک شما بتوانید یک دارایی را در زمان کم و با قیمت مناسب بفروشید. ریسک فری کردن در بازارهایی که نقدشوندگی بالایی دارند سبب می‌شود که سرمایه‌گذار بهتر بتواند به مدیریت سرمایه خود بپردازد.

مدیریت سرمایه و ریسک نیز دومین نکته مهم در ریسک فری کردن معاملات است. متاسفانه برخی از تریدرها به قرار دادن استاپ لاس بی‌توجه هستند یا آن‌قدر استاپ لاس خود را نامناسب انتخاب می‌کنند که در صورت پیش نرفتن بازار براساس انتظار آن‌ها، حجم عظیمی از سرمایه اولیه‌شان نابود می‌شود.

تمرین کردن در حساب‌های دمو و آزمایشی نیز سبب می‌شود تا تریدرها بهتر به مدیریت سرمایه بپردازند و با ریسک‌های مختلف آشنا شوند. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از ورود جدی به بازار ارزهای دیجیتال یا بازار فارکس، حداقل یک ماه در حساب‌های دمو و آزمایشی، تمرین کنید تا سرعت عمل شما افزایش یابد. همچنین به روانشناسی بازار هم توجه داشته باشید تا در بهترین زمان ممکن یک ترید را انجام دهید.

ریسک فری، پل افزایش سرمایه

بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر بازارهای مالی نوسانات لحظه‌ای دارد و ممکن است در کمتر از جند دقیقه روند بازار به‌کلی تغییر کند. تریدرهای خرد در چنین شرایطی بیشترین تاثیر را می‌پذیرند. چون سرمایه آن‌ها با یک کندل سبز یا قرمز ممکن است زیادتر شود یا به‌کلی از بین برود. راهکار درست و هوشمندانه ریسک فری معاملات است تا با کمترین ریسک ممکن بتوان در این بازار سود کرد. در این مقاله به‌طورکلی در مورد ویژگی‌ها و شاخصه‌های مهم معاملات ریسک فری توضیح دادیم و هفت روش در این باره را تشریح کردیم.

سوالات متداول
Request for Quote

به این معنا که همان زمان که یک معامله خرید باز می‌کنید یا وقتی معامله اول مطابق انتظار پیش نرفت، ، یک معامله فروش نیز باز کنید تا جبران مافات کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...