آموزش تحلیل ارز دیجیتال

نسبت شارپ ریتینگ چیست و چه کاربردی در ارز دیجیتال دارد؟

نسبت شارپ ریتینگ چیست و چه کاربردی در ارز دیجیتال دارد؟

یکی از اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی، بررسی احتمال سود و زیان معاملات در کنار یکدیگر است. تقریبا همه کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند، می‌توانند میزان بازده یک معامله را پس از خروج از آن محاسبه کنند. نکته اساسی این است که بتوانید نسبت بازدهی یک معامله را در مقایسه با ریسک احتمالی آن ارزیابی کنید. به این ترتیب شاخصی در اختیار خواهید داشت که به شما نشان می‌دهد در ازای تحمل سطح مشخصی از ریسک در بازار، احتمال به‌دست آوردن چه میزان سود را خواهید داشت.  برای این منظور شاخصی تحت عنوان شارپ ریتینگ پیش روی شما قرار دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه نسبت شارپ ریتینگ را بررسی کنیم. 

نسبت شارپ ریتینگ (Sharp Ratio) چیست؟ 

در حالت عادی شما در راستای مدیریت سرمایه برای محاسبه بازده سرمایه‌گذاری خود، باید اختلاف قیمت خرید و فروش را محاسبه کنید. اما آیا این محاسبه میزان ریسک متحمل شده را نیز در بر می‌گیرد؟ پاسخ منفی است. ویلیام شارپ برای پاسخ به این سوال یک شاخص کاربردی تحت عنوان شارپ ریتینگ را معرفی کرد. 

با استفاده از نسبت شارپ می‌توانید نسبت بازدهی سبد سرمایه‌گذاری خود را در یک بازه زمانی معین، از بازدهی سرمایه‌گذاری بدون ریسک کم کنید. بر این اساس، میزان ریسکی که برای به به‌دست آوردن بازده سرمایه‌گذاری متحمل شده‌اید، روشن می‌شود. به عبارت دیگر، شارپ ریتینگ به‌شما کمک می‌کند تا ارزش یک سبد سرمایه‌گذاری را در مقایسه با ریسک آن بسنجید.

حتما این سوال را مطرح می‌کنید که منظور از بازده سرمایه‌گذاری بدون ریسک چیست؟ اساسا هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست؛ اما برای محاسبه نسبت شارپ، نرخ بهره اوراق مشارکت در کشورهای مختلف را به‌عنوان سود بدون ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها در نظر می‌گیرند. در نهایت شارپ ریتینگ به شما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در مقایسه با خرید اوراق بهادار بدون ریسک، منطقی است یا خیر. 

نسبت شارپ ریتینگ (Sharp Ratio) چیست؟ 

کاربرد نسبت شارپ ریتینگ در ارزهای دیجیتال 

کاربرد اصلی محاسبه شارپ ریتینگ یک نکته مهم است. با استفاده از این شاخص می‌توانید متوجه شوید که سرمایه‌گذاری انجام شده ارزش پذیرش ریسک آن را دارد یا خیر؟ فرمول محاسبه نسبت شارپ را در ادامه مطرح می‌کنیم. همچنین تفسیر نتایج آن را نیز جداگانه می‌آوریم. به‌طور کلی در نظر داشته باشید که هر چه نسبت شارپ بزرگ‌تر از یک باشد، ریسک سرمایه‌گذاری شما کمتر خواهد بود. 

بیشتر بخوانید: سبد ارز دیجیتال چیست

همچنین از نسبت شارپ می‌توانید در زمان اضافه کردن ارز دیجیتال جدید به سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. اگر اضافه کردن یک رمز‌ارز باعث کاهش شارپ ریتینگ شود، نباید آن را به پرتفوی خود بیفزایید. برعکس اگر این کار باعث افزایش مقدار شاخص نسبت شارپ شود، اضافه کردن رمز‌ارز جدید، ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش می‌دهد. 

نحوه محاسبه نسبت شارپ 

فرمول محاسبه شارپ ریتینگ به‌صورت زیر است: 

S_{a}=\frac{E\left[R_{a}-R_{b}\right]}{\sigma_{a}}

هر یک از پارامترهای فرمول فوق را می‌توان به‌صورت زیر تعریف کرد.

  • S: نسبت شارپ 
  • Rp: میانگین نرخ بازده سرمایه‌گذاری در یک دوره زمانی مشخص 
  • Rf: نرخ بازده سرمایه‌گذاری بدون ریسک (نرخ سود سپرده بانکی یا اوراق بهادار دولتی) در دوره زمانی مشخص 
  • σP: انحراف معیار بازدهی سرمایه‌گذاری نسبت به میانگین بازدهی در یک دوره زمانی مشخص 

اگر تنها یک رمز‌ارز در سبد سرمایه‌گذاری شما وجود داشته باشد، باید درصد بازدهی آن را به‌عنوان Rp مد نظر قرار دهید. اما اگر یک سبد از ارزهای دیجیتال در پرتفوی شما وجود داشته باشد، باید میانگین بازدهی را بر اساس نسبت وزنی هر یک از آن‌ها محاسبه کنید. 

برای محاسبه σP ابتدا باید دوره زمانی مد نظر را به چند بخش مساوی تقسیم کنید. تعداد بخش‌های تقسیم شده را برابر با n در نظر بگیرید. سپس نرخ بازدهی سبد سرمایه‌گذاری را در هر یک از این بازه‌های زمانی به‌صورت جداگانه محاسبه کنید. در عین حال نرخ سود میانگین را نیز برابر با ravg در نظر بگیرید. سپس با استفاده از فرمول زیر می‌توانید انحراف معیار بازدهی سرمایه‌گذاری نسبت به میانگین بازدهی را در آن دوره زمانی به‌دست آورید. 

اجازه دهید با یک مثال آنچه بیان کردیم را توضیح دهیم.  فرض کنید شما برای دوره یک ساله اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اید. در این بازه زمانی هم بیت کوین حدود 20 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. با توجه به اینکه تنها بیت کوین در سبد سرمایه‌گذاری شما وجود دارد، مقدار Rp برابر با 20 درصد می‌شود. 

از طرفی دیگر نرخ بهره بانکی مرکزی آمریکا را به‌عنوان سرمایه‌گذاری بدون ریسک در این رابط در نظر می‌گیریم. مقدار نرخ بهره در آمریکا را در سالی که گذشت برابر با 5.5 درصد در نظر بگیرید. از طرفی انحراف معیار بازدهی سرمایه‌گذاری نسبت به میانگین بازدهی را برابر با 13 درصد در نظر بگیرید. بر این اساس مقدار نسبت شارپ به‌صورت زیر به دست می‌آید: 

 1.11= 13/ (5.5- 20)

سوال اساسی این است که عدد به دست آمده را چگونه تفسیر کنیم؟ پاسخ را در ادامه بررسی می‌کنیم. 

تفسیر و استراتژی معامله با نسبت شارپ 

تفسیر و استراتژی معامله با نسبت شارپ 

نحوه محاسبه شارپ ریتینگ را بررسی کردیم. حتما این سوال را می‌پرسید که چگونه باید نتایج به دست آمده از فرمول نسبت شارپ را تحلیل کنیم؟ میزان ریسک سرمایه‌گذاری خود را با استفاده از نسبت شارپ می‌توانید به‌صورت زیر تحلیل کنید: 

  • نسبت شارپ کمتر از یک نشان دهنده ریسک بالای سرمایه‌گذاری است. 
  • نسبت شارپ یک به معنی ریسک متوسط سرمایه‌گذاری است. 
  • هر چه نسبت شارپ بیشتر از یک باشد، ریسک سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود. 

با اضافه کردن ارزهای دیجیتال جدید به سبد سرمایه‌گذاری و تنوع بخشیدن به پرتفوی می‌توانید نسبت شارپ را افزایش دهید. به‌همین دلیل است که ایجاد سبد متنوع از دارایی‌ها به‌عنوان یکی از اصول کلیدی مدیریت سرمایه تلقی می‌شود. 

محدودیت‌های شارپ ریتینگ 

هر چند شارپ ریتینگ اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما باید توجه داشته باشید که این شاخص بدون نقطه ضعف نیست. همان‌طور که مشاهده کردید، در مخرج فرمول نسبت شارپ، انحراف معیار بازدهی در مقایسه با میانگین آن در یک بازه زمانی معین قرار می‌گیرد. 

در علم آمار برای محاسبه انحراف معیار یک فرض اساسی وجود دارد و آن توزیع نرمال داده‌ها است. در قالب این تئوری، فرض می‌شود که داده‌ها به‌صورت نرمال در نسبت با میانگین توزیع می‌شوند. به‌طوری که حدود 68 درصد داده‌ها در فاصله مثبت و منفی یک واحد از میانگین قرار می‌گیرند. 

به زبان ساده یعنی اینکه فرض می‌کنیم 68 درصد نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در فاصله بسیار کمی در مقایسه با میانگین دوره زمانی مد نظر رقم می‌خورد. کسانی که تجربه فعالیت در بازار رمز‌ارزها را دارند، به‌خوبی می‌دانند که نوسان قیمت جزء ذاتی ویژگی‌های این بازار است. بنابراین اساسا فرضیه توزیع نرمال داده‌ها برای محاسبه انحراف معیار در نسبت شارپ همواره صادق نیست. این بزرگ‌ترین نقطه ضعف و محدودیتی است که برای محاسبه شارپ ریتینگ با آن سروکار داریم. 

سرمایه گذاری دقیق تر با نسبت شارپ ریتینگ

در این مطلب ضمن بررسی مفهوم شارپ ریتینگ، نحوه محاسبه آن را بررسی کردیم. این شاخص به‌خصوص برای ارزیابی عملکرد در بازه زمانی طولانی مدت کاربرد دارد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در دوره‌های زمانی مشخص، نسبت شارپ پرتفوی خود را محاسبه کنید. به‌این ترتیب می‌توانید میزان سود تعدیل شده در مقایسه با ریسک احتمالی موجود را به‌خوبی محاسبه کنید و برای آینده تصمیمات بهتری در نظر بگیرید. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...