امنیت ارز دیجیتال

معرفی انواع شبکه تتر و تفاوت‌های آن

معرفی انواع شبکه تتر و تفاوت‌های آن

تتر یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های موجود در بازار است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. قیمت تتر برابر با ۱ دلار آمریکا است و یک دارایی با ثبات و ارزشمند به شمار می‌رود. بهره‌مندی از این ویژگی سبب شده است که اغلب کاربران برای حفظ ارزش دارایی‌ها و انجام معاملات خود هنگام نوسانات بازار از تتر (USDT) استفاده کنند. ارز دیجیتال تتر دارای بلاک چین اختصاصی نیست و توسط بلاک چین‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. به همین جهت کاربران بدون هیچ محدودیتی می‌توانند تتر را در شبکه‌های مختلف منتقل کنند. در این مقاله از ایرانیکارت به معرفی انواع تتر و بررسی ویژگی‌ها و تفاوت هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع تتر کدام است؟

شاید بپرسید تتر چیست؟ تتر (USDT) یکی از بهترین استیبل کوین‌های موجود در بازار کریپتو است که برای اولین بار روی بلاک چین بیت کوین با استفاده از Omni Layer عرضه شد. در ادامه به دلایلی مانند کارمزد شبکه و به طور کلی مقیاس‌پذیری بیشتر، مبتنی بر شبکه‌های دیگر نیز توسعه داده شد. انواع تتر عبارت‌اند از:

1- تتر Omni

تتر برای اولین بار روی بلاک چین بیت کوین و لایه امنیتی اومنی به بازار عرضه شد. امروزه کمتر کسی از بلاک چین اومنی برای انتقال تتر استفاده می‌کند. چرا که این شبکه بلاک چین هزینه تراکنش بالایی دارد و برای کاربران به صرفه نیست. با این که تتر اومنی به‌عنوان اولین تتر ارائه شده به بازار شناخته می‌شود، شرکت تتر لیمیتید در تاریخ آگوست 2023 به پروتکل اومنی خاتمه داد. عدم استقبال کاربران از بلاک چین Omni و عملکرد ضعیف آن سبب شد که تتر لیمیتید استفاده از آن را متوقف کند.

2- تتر ERC20

نسخه جدیدتر تتر در سال 2017 روی بلاک چین اتریوم ساخته شد. تتر اتریوم با استاندارد ERC20 شناخته می‌شود و اغلب معامله‌گران از این بلاک چین برای انجام تراکنش‌های تتر استفاده می‌کنند. وجود مشکلات متعدد در شبکه اومنی سبب شد که توسعه‌دهندگان تتر از اتریوم برای این کار کمک بگیرند. یکپارچه‌سازی قراردادهای هوشمند برای ایجاد توکن تتر در شبکه اتریوم گامی مهم در رشد ارز دیجیتال تتر به شمار می‌رود. 

شبکه بلاک چین اتریوم از امنیت بالایی برخوردار است و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تترهای خود را با سرعت بالاتر و هزینه کمتری نسبت به اومنی انتفال دهند. استقبال شدید معامله‌گران از بلاک چین اتریوم سبب شد که تا پایان سال 2019 تمام تتر‌ها از شبکه خارج شده و به اتریوم منتقل شوند. تراکنش تتر ERC20 به‌صورت میانگین بین 10 تا 15 ثانیه انجام می‌شود. تنها نکته قابل توجه درباره تتر بر پایه اتریوم، هزینه بالای تراکنش به دلیل ازدحام بالای شبکه اتریوم است.

انواع تتر کدام است؟

3- تتر TRC20

تتر بر پایه بلاک چین ترون (TRC20) یکی از محبوب‌ترین انواع تتر موجود در بازار است. در سال 2019 شبکه بلاک چین ترون اعلام کرد که امکان انتقال رایگان و سریع تتر را فراهم کرده است. کارمزد بالای تراکنش‌های تتر اتریوم سبب شد که کاربران از TRC20 استقبال کنند. این رخداد مهم سبب شد که همکاری جاستین سان (خالق ترون) با صرافی پولونیکس (Poloniex) آغاز شود. شبکه بلاک چین ترون به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را در یک فضای امن، با سرعت بالا و پرداخت هزینه کمتر (1 دلار) انجام دهند. در حال حاضر بلاک چین ترون به‌عنوان بهترین شبکه برای انتقال تتر شناخته می‌شود و بیشترین سهم تراکنش‌های تتر را به خود اختصاص داده است.

4- تتر EOS

تتر بر پایه بلاک چین ایاس جزو جدیدترین نسخه‌های تتر است که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. تتر Eos کارایی کمتری نسبت به انواع تتر دارد با این حال بلاک چین ایاس مدعی شده است که کارمزد تراکنش‌های تتر را حذف کرده و کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را با بالاترین سرعت ممکن انجام دهند. تتر ایاس علی رغم ارائه ویژگی‌های مختلف نتوانسته طبق انتظارات عمل کند و جایگاه خوبی بین شبکه‌های برتر انتقال تتر به دست آورد.

5- تتر BEP20

تتر روی شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین (BEP20) در سال 2020 به بازار عرضه شده است. این شبکه با کاهش هزینه تراکنش‌ها و افزایش سرعت انتقال، راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. بایننس اسمارت چین با توجه به کیفیت و امنیت بالایی که دارد یک گزینه ایده‌آل برای نقل و انتقال تتر به شمار می‌رود. با توجه به این تفاسیر انتظار می‌رود که در آینده حجم معاملات تتر روی بلاک چین BSC افزایش یابد.

6- تتر SOL

شبکه سولانا یک پلتفرم بلاکچین عمومی است که برای اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) طراحی شده است. سولانا با هدف دستیابی به تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزدهای بسیار کم‌تر نسبت به شبکه‌های مانند اتریوم، توسعه یافته است.

تتر در شبکه سولانا (SOL)، از مزایای این شبکه بهره می‌برد که شامل سرعت تراکنش‌های بسیار بالا و کارمزدهای پایین است. این ویژگی‌ها تتر را در شبکه سولانا برای انجام تراکنش‌های روزانه و تبادلات مالی کاربردی و جذاب می‌کند، زیرا کاربران می‌توانند به سرعت و با هزینه کم ارزهای خود را منتقل کنند.

به این ترتیب انتخاب یک شبکه کم هزینه اولین اقدام برای انتقال تتر با کارمزد کم است. با این حال، از آنجا که هر شبکه ویژگی‌های خاص خود را دارد، کاربران باید هنگام انتقال تتر بین شبکه‌ها مراقب باشند تا مطمئن شوند که آدرس‌های کیف پول متناسب با شبکه مقصد هستند، چرا که ارسال اشتباه تتر به شبکه نامناسب می‌تواند منجر به از دست دادن وجوه شود.

مقایسه انواع تتر، چرا همه شبکه‌های تتر یکسان نیستند؟

مقایسه انواع تتر، چرا همه شبکه‌های تتر یکسان نیستند؟

پس از شناخت انواع تتر نوبت به بررسی و مقایسه آن‌ها می‌رسد. گونه‌های مختلف تتر از لحاظ عملکرد کاملا شبیه هم هستند اما در یک سری مشخصه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. شناخت این تفاوت‌ها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بهترین نوع تتر را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید. به‌طور کلی انواع رمز ارز تتر از جهات زیر با یکدیگر متفاوت‌اند:

  • مقایسه کارمزد انواع تتر

اصلی‌ترین تفاوت انواع تتر مربوط به میزان کارمزد آن‌ها است. هر یک از شبکه‌های بلاک چین نرخ کارمزد متفاوتی دارند و برای تراکنش تتر هزینه متفاوتی دریافت می‌کنند. برای مثال هزینه تراکنش تتر در شبکه‌های بلاک چین اومنی، اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و پالیگان برابر با 35 دلار، 3 الی 5 دلار، 1 دلار، 0.03 دلار و 0.008 دلار است.

  • مقایسه سرعت تراکنش انواع تتر

شبکه‌های پشتیبان تتر از لحاظ سرعت تراکنش نیز با یکدیگر متفاوت هستند. طبیعتاً معامله‌گران دوست دارند که تراکنش‌های خود را سریع‌تر انجام دهند به همین جهت دنبال یک شبکه بلاک چین سریع و امن هستند. طبق بررسی‌های انجام شده سرعت تراکنش تتر در شبکه‌های اومنی، اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و پالیگان به ترتیب برابر با 10 الی 20 دقیقه، 5 الی 10 دقیقه، 2 دقیقه، زیر 1 دقیقه و چند ثانیه است.

  • مقایسه امنیت انواع تتر

امنیت یکی از موضوعات مهم در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. بیت کوین و اتریوم به‌عنوان بهترین و بزرگترین شبکه‌های بلاک چین دنیا شناخته می‌شوند و از امنیت بالایی برخوردارند به همین جهت گزینه مناسبی برای تراکنش تتر به شمار می‌روند. سایر شبکه‌های بلاک چین یعنی ترون، بایننس اسمارت چین و پالیگان نیز از امنیت خوبی برخوردارند اما نسبت به اتریوم و بیت کوین در سطح پایین‌تری قرار دارند.

بهترین شبکه تتر کدام است؟

انتخاب بهترین شبکه تتر اهمیت زیادی برای کاربران فعال در حوزه کریپتو دارد. اغلب معامله‌گران از تتر برای انجام معاملات و تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. بنابراین با استفاده از یک شبکه مناسب برای تتر می‌توانند هزینه‌های تراکنش را کاهش داده و حاشیه سود بیشتری داشته باشند. 

همانطور که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم هر یک از شبکه‌های بلاک چین تتر ویژگی‌های خاص خود را داشته و در یک سری خصوصیات نسبت به دیگری برتری دارند. در حالت کلی شبکه بلاک چین اتریوم به دلیل بهره‌مندی از امنیت و کارایی بالا و بلاک چین ترون به دلیل سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها بیشترین حجم معاملات تتر را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین می‌توان ترون و اتریوم را به‌عنوان بهترین شبکه تتر برای انجام تراکنش‌ها معرفی کرد.

تبدیل انواع تتر

تبدیل تتر یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی بود که تتر در زمان مهاجرت از بلاک چین اومنی به اتریوم با آن مواجه شد. 

در حال حاضر صرافی‌ها و پلتفرم‌های اکسچنج با دریافت کارمزدی اندک انواع تتر را به یکدیگر تبدیل کرده و دارایی جدید در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع تترهای جدید جایگزین تترهای قدیمی می‌شوند و شما می‌توانید به تترهای بر پایه بلاک چین مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. طی این فرایند مقدار مساوی یا کمتر از تتر در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید تبدیل تتر را برای انواع شبکه تتر انجام دهید. 

تبدیل تتر ERC20 به TRC20

تتر بر پایه ترون و اتریوم دو نمونه از کاربردی‌ترین تتر‌های موجود در بازار هستند که بیشترین حجم معاملات USDT را در اختیار دارند. تفاوت تتر ERC-20 و TRC-20 در میزان کارمزد و سرعت تراکنش آن‌ها است. شما می‌توانید تتر ERC-20 را به‌راحتی به TRC-20 تبدیل کنید. این فرآیند به‌صورت برعکس نیز انجام می‌شود و شما با توجه به نیاز خود می‌توانید فرآیند تبدیل را انجام دهید. برای انجام این کار لازم است که یک کیف پول قدرتمند همچون سیف پال در دسترس داشته باشید. نحوه تبدیل به‌صورت زیر است:

تبدیل انواع تتر

  • وارد کیف پول safepal، قسمت swap بخش bridge شوید.
  • در قسمت pay تتر در شبکه موجود را انتخاب کنید.  
  • در قسمت receive تتر در شبکه‌ای که می‌خواهید را انتخاب کنید. در سیف پال تتر در شبکه‌های ترون، بایننس اسمارت چین، سولانا،
  • متیک، اپتیمیسم، آربیتروم و اتریوم وجود دارد.  
  • اکنون مقدار را از قسمت amount انتخاب کنید.
  • در نهایت روی گزینه bridge کلیک کنید تا فرآیند تغییر شبکه انجام شود.

تشخیص آدرس انواع کیف پول تتر USDT

تتر روی شبکه‌های مختلفی قرار دارد به همین جهت آدرس‌های تتر با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین اگر قصد نقل و انتقال تتر را دارید باید آدرس کیف پول‌های تتر را به خوبی بشناسید. انتقال اشتباه تتر باعث از بین رفتن دارایی‌های شما شده و امکان برگشت آن وجود نخواهد داشت. با توجه به این قضیه شما باید روش تشخیص آدرس انواع کیف پول USDT را بشناسیدتا تراکنش‌ها را دقیق تر و بدون مشکل انجام دهید. برای این کار اطلاعات زیر را به خاطر بسپارید.

  • کیف پول‌های بیت کوین با 1، 3 یا عبارت bc1 شروع می‌شوند. به‌عنوان مثال bc1qnyhnzhhnznz69zecdnd4670e3p3xqzxe0gpdyq یک آدرس کیف پول تتر روی بلاک چین بیت کوین است.
  • کیف پول تتر اتریوم: اگر آدرس مورد نظر با عبارت 0 و x شروع شود یک کیف پول تتر بر پایه اتریوم است. 0x2BA90FF609477826EA7398Be2c893805d416B889 یک مثال بارز از کیف پول تتر اتریوم به شمار می‌رود.
  • آدرس کیف پول تتر بر پایه ترون: در ابتدای آدرس‌های ترون حرف T را مشاهده خواهید کرد. به‌عنوان مثال TPvC8YAJruQLwuq395qTLCyUbLTVvk3AVF یک آدرس ترون است.
  • بایننس اسمارت چین: آدرس کیف پول بایننس اسمارت چین نیز با عبارت 0 و x آغاز می‌شوند. به‌عنوان مثال 0x266Cd0609E8F1f96E755F740aBe650b9F44D8913 آدرس کیف پول بر پایه BSC است.

شما با استفاده از ویژگی‌های ذکر شده می‌توانید آدرس کیف پول تتر را شناسایی کرده و تراکنش‌های خود را به درستی انجام دهید. 

کدام تتر انتخاب بهتری است؟

انتخاب تتر بستگی به سلیقه معامله‌گران و هدف آن‌ها از تراکنش بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان یک نظر کلی برای انتخاب تتر عنوان کرد. برای این که در این زمینه موفق عمل کنید باید سه فاکتور امنیت، سرعت تراکنش و کارمزد تراکنش‌های تتر را مورد بررسی قرار دهید. از لحاظ سرعت تراکنش شبکه ترون و بایننس اسمارت چین نسبت به بقیه بلاک چین‌ها برتری دارند. 

این در حالی است که از لحاظ امنیت بیت کوین و اتریوم کاملا سر تر هستند. از لحاظ نرخ کارمزد تراکنش نیز شبکه پالیگان، بایننس اسمارت چین و ترون در وضعیت مطلوبی قرار دارند. با شناخت انواع تتر و مد نظر قرار دادن این نکات انتخاب یک شبکه مناسب برای انتقال تتر کار سختی برای شما نخواهد بود. به احتمال زیاد شما هم همانند سایر کاربران کریپتو ترون و اتریوم را برای این کار انتخاب خواهید کرد چرا که این دو شبکه بیشترین حجم معاملات تتر را در اختیار دارند و گزینه مناسبی برای انتقال تتر هستند. شما از کدام نوع تتر برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول
Request for Quote

تتر انواع مختلفی دارد و روی شبکه‌های بلاک چینی همچون اومنی، اتریوم، ترون، سولانا، پالیگان، بایننس اسمارت چین، ایاس و… ساخته می‌شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...