آموزش ترید ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال + راهنمای کامل معامله با آن

بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال + راهنمای کامل معامله با آن

درآمد دلاری از طریق ترید در دنیای ارز دیجیتال جزو زودبازده‌ترین روش‌های کسب سرمایه در شرایط فعلی به‌شمار می‌رود. البته کسب درآمد از ارزهای دیجیتال اگرچه جذاب است اما داشتن تریدهای موفق اصلا کار ساده‌ای نیست. استفاده از ابزارهای گوناگون، تحلیل‌های تکنیکال و چیدن استراتژی چیزی است که می‌تواند شما را در این بازار به سود برساند. برای همین است که در میان صدها کاری که برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال باید انجام دهید، تحلیل تکنیکال اهمیت زیادی دارد. اندیکاتور یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که وضعیت و شرایط بازار را به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن نمایش می‌دهد. به همین دلیل در این مقاله بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید در کنار دیگر ابزارها، از این روش نیز استفاده کنید.

اندیکاتورها در ترید ارز دیجیتال چه کمکی می‌توانند به ما کنند؟

اندیکاتورها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا با ادغام روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال، سیگنال‌های معتبری برای ترید کردن در دنیای ارز دیجیتال دریافت کنند و سردرگم نباشند. به همین دلیل است که اکثر تریدرهای مشهور ابتدا با استفاده از روش‌هایی مانند کندل‌ استیک به بررسی دقیق شرایط بازار می‌پردازند و در نهایت از اندیکاتورها به‌عنوان بک ابزار کمکی برای تأییدیه سیگنال استفاده می‌کنند. به صورت کلی اندیکاتورها در 5 بخش زیر می‌توانند به تریدرها و تحلیلگرها کمک کنند.

تشخیص روند

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که تحلیلگرها باید انجام دهند، بررسی روند بازار است. معمولا تحلیلگرهای باتجربه با نگاه به بازار در بازه‌های زمانی گوناگون می‌توانند روند بازار را تشخیص دهند. اما اندیکاتورهایی هستند که به‌خوبی می‌توانند با استفاده از جلوه‌های بصری، خطوط و .. روند بازار را به بهترین شکل ممکن نمایش دهند. تشخیص درست روند بازار برای تصمیماتی که معامله‌گران می‌گیرند بسیار حیاتی است.

تشخیص نواحی حمایت و مقاومت و اصلاح قیمت

 چه در تحلیل تکنیکال کلاسیک و چه در تحلیل تکنیکال مدرن، نواحی حمایت و مقاومت مورد توجه بسیار زیادی قرار می‌گیرند. تشخیص درست نواحی حمایت و مقاومت مخصوصا برای تریدرهای خرد، بسیار حائز اهمیت است. برخی از ابزارها و اندیکاتورها صرفا برای تعیین این نواحی استفاده می‌شوند. همچنین در بسیاری از اندیکاتورها مؤلفه‌هایی وجود دارد که می‌تواند خطوط یا سطوح حمایت و مقاومت را با احتمال خطای بسیار کمی مشخص کنند تا معامله‌گران بتوانند در نقاط درستی وارد معامله یا از آن خارج شوند.

 تشخیص مناسب سطوح اشباع خرید و اشباع فروش

 تشخیص رفتار و کارهایی که سایر تریدرها انجام می‌دهند نیز از جمله مهم‌ترین شاخص‌ها برای تحلیل یک بازار است که می‌توان به کمک اندیکاتورها تشخیص داد. اگر شما به‌عنوان یک تریدر بتوانید رفتار غالب بر بازار را به‌خوبی تشخیص دهید، یک گام از دیگر سرمایه‌گذاران جلوتر هستید و می‌توانید پیش‌بینی مناسبی از شرایط پیش روی بازار داشته باشید.

به طور کلی با استفاده از اندیکاتورها می‌توانید به‌راحتی رفتار حاکم بر بازار را تشخیص و مطابق آن عمل کنید. به طور مثال اگر متوجه شوید که قدرت خریداران در حال افزایش و شرایط بازار در حال اشباع فروش است، می‌توانید برای آغاز یک معامله خرید اقدام کنید. چرا که قیمت به احتمال زیاد رشد می‌کند.

 تشخیص زمان ورود و یا خروج از معامله

ادغام روش‌های پرایس اکشن، کندل استیک و اندیکاتورها می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تعیین زمان ورود یا خروج از یک معامله باشد. چرا که ترکیب این روش‌ها می‌تواند سیگنال های معتبرتری بدهد. مثلا فرض کنید با پرایس اکشن متوجه شده‌اید بازار صعودی است و چند اندیکاتور نیز این مسئله را تائید می‌کنند. در چنین حالتی، بعد از تشکیل سه کندل سبز، می‌توانید برای خرید اقدام کنید.

تشخیص حجم معاملاتی

 به جز قیمت، حجم معاملات نیز می‌تواند یک مؤلفه مهم برای تشخیص روند و هیجانات غالب بر بازار باشد. اگر در بازارهای سرمایه تجربه داشته باشید، می‌دانید که روزهای شنبه و یکشنبه کمترین نوسانات را در بازار شاهد هستیم و ارزهای دیجیتال نیز نوسانات به‌مراتب کمتری از روزهای معاملاتی هفته (یعنی دوشنبه تا جمعه) دارند.

دلیل این موضوع در واقع تعداد کم معامله‌گران و به‌دنبال آن تعداد خرید و فروش ارز دیجیتال، سهام و به صورت کلی معامله کمتر است که باعث می‌شود نوسانات کمتری را در بازار مشاهده کنیم. اما وقتی حجم بازار بیشتر می‌شود یا دائما در حال نوسان است، می‌توان گفت رفتار و احساسات معامله‌گران در حال تغییر است. همین تغییر حالت‌ها و احساسات، می‌تواند روی تریدهای آن‌ها تأثیر بگذارد و حجم وسیعی از پول را وارد بازار کند. این فعالیت باعث تغییر قیمت شده و می‌تواند فرصت‌های معاملاتی خوبی را در اختیار تریدرها بگذارد که همه این موارد از طریق اندیکاتورها قابل مشاهده می‌شود.

فهرست بهترین اندیکاتورهای ترید ارز دیجیتال

اگر تازه وارد دنیای ارزها دیجیتال شده‌‌اید، احتمالا تعداد زیاد اندیکاتورها شما را سردرگم کرده است. بدون شک بسیاری از اندیکاتورهای تحلیلی که در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند مربوط به بازارهای مالی دیگر مانند فارکس و سهام و .. نیز هستند. به همین دلیل ممکن است کار با آن‌ها و انتخاب این که کدام اندیکاتور را برای معامله‌های خود انتخاب کنید، کار دشواری باشد. در ادامه این مطلب، 9 مورد از بهترین و معتبرترین اندیکاتورهایی که استفاده آسانی دارند و اطلاعات جامعی نیز در اختیار شما می‌گذارند را معرفی می‌کنیم. 

نام استراتژی تایم فریم
MA اسکلپ – دی ترید – نوسان گیری همه
RSI نوسان گیری 1 ساعت به بالا
OBV اسکلپ – دی ترید – نوسان گیری همه
ICHIMOKU دی ترید – نوسان گیری روزانه به بالا
MACD نوسان گیری 1 ساعت به بالا
FIBO دی ترید – نوسان گیری همه
AROON اسکلپ – دی ترید – نوسان گیری همه
BB اسکلپ – دی ترید – نوسان گیری همه
ATR اسکلپ – دی ترید – نوسان گیری روزانه به بالا

اندیکاتور میانگین متحرک یا مووینگ اوریج (MA)

 میانگین متحرک یا Moving average را می‌توانیم بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال بدانیم. تحلیلگران این اندیکاتور را مادر همه اندیکاتورها می‌نامند زیرا مفهوم میانگین قیمتی که در این اندیکاتور خوانده می‌شود جزو بهترین مؤلفه‌ها برای تشخیص روند بازار است.

اندیکاتور میانگین متحرک انواع مختلفی از ساده، نمایی ، وزنی و … دارد که می‌توانید با توجه به نیازهایتان آن‌ها را انتخاب کنید. اگر این اندیکاتور را روی چارت ظاهر کنید، یک خط اصلی به شما نشان می‌دهد که این خط می‌تواند یک سطح حمایتی و مقاومتی معتبر هم باشد. قیمت بالای این خط به معنای بازار صعودی و قیمت پایین آن به معنای بازار نزولی و فرصت‌های مناسب برای خرید است.

اندیکاتور میانگین متحرک ma و شاخص قدرت نسبی rsi، از بهترین اندیکاتورهای ترید ارز دیجیتال

اندیکاتور قدرت نسبی (RSI)

اندیکاتور RSI برای مشاهده شرایط اشباع خرید و اشباع فروش بسیار مناسب است. آر اس آی به خوبی قدرت خریداران و فروشندگان بازار را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که اکثر تحلیلگران تکنیکال از این شاخص استفاده می‌کنند. روش سیگنال‌گیری اندیکاتور  RSI حرکت بین محور 30 و 70 است. در این اندیکاتور منطقه زیر محور 30 را اشباع فروش و منطقه بالای محور 70 را اشباع خرید می‌نامیم. اگر  خط اندیکاتور، سطح 30 درصد را به سمت بالا قطع کند، سیگنال خرید دریافت شده است. برعکس این حالت، اگر خط اندیکاتور، سطح 70 در صد را به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش دریافت شده است.

 اندیکاتور حجم و قیمت (OBV)

بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال با توجه به مؤلفه حجم، اندیکاتور OBV یا همان حجم تعادلی است. این اندیکاتور حجم بازار را با یک هیستوگرام ساده نشان می‌دهد. اگر حجم بازار در حال افزایش باشد، یعنی فشار خریداران نیز در حال افزایش است. در چنین حالتی می‌توان منتظر رشد قیمت را داشت. عکس این موضوع نیز صادق است. لازم به ذکر است اندیکاتور MFI نسخه جدیدتر و کامل‌تر اندیکاتور OBV به شمار می‌آید.

معرفی اندیکاتور حجم و قیمت obv و ایچیموکو کلود ichimoku

 اندیکاتور ایچیموکو کلود (ICHIMOKU)

احتمالا نام ایچیموکو را شنیده باشید اندیکاتور ایچیموکو را جزو کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال می‌دانند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند در کنار این ابزار نیاز به هیچ اندیکاتور یا ابزار دیگری نیست.  این اندیکاتور مؤلفه‌های زیادی دارد. 5 خط اصلی و دو ابر که به آن‌ها “کومو” می‌گویند. قیمت بالای ابر کوموی سبز، صعودی و پایین ابر کوموی قرمز، نزولی است. خود ابرها سطوح حمایت و مقاومتی محسوب می‌شوند. پس برای سیگنال گرفتن به کندل های تأییدیه بالا یا پایین ابرها توجه کنید.

 اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی و واگرایی (MACD)

 اندیکاتور مکدی نسخه کامل‌تر اندیکاتور میانگین متحرک است و بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال در حوزه تشخیص قدرت روند به شمار می‌آید. هیستوگرام نمایش داده‌ شده، روند بازار را نشان می‌دهد. اما برای سیگنال گیری از آن باید به دو خط آبی و نارنجی که نمایش می‌دهد توجه داشت. اگر خط آبی ، خط نارنجی را از پایین به سمت بالا قطع کند (که این اتفاق معمولا در پایین محور 0 مشاهده می‌شود) سیگنال خرید دریافت شده است. منتظر باشید تا هیستوگرام سبز شود تا به معنای تائید روند صعودی تلقی شود. اگر هم  خط آبی، خط نارنجی را از بالا قطع کند که این اتفاق معمولا در بالای محور 0 مشاهده می‌شود، سیگنال فروش دریافت شده است.

فیبوناچی و مکدی از برترین اندیکاتورهای ترید ارز دیجیتال

 اندیکاتور فیبوناچی (FIBO)

 اعداد فیبوناچی ( …،0،1،1،2،3،5،8،13،21) یک مبحث جذاب در ریاضیات هستند که تقریباً در همه علوم از اقتصاد تا ستاره‌شناسی و طبیعت شناسی قابل بررسی است و در دنیای اقتصاد و در اندیکاتورها نیز به‌وفور از این اعداد استفاده می‌شود. در اندیکاتور فیبوناچی این اعداد می‌توانند به طرز جالبی سطوح حمایتی و مقاومتی (سطوح اصلاح قیمتی) را تعیین کنند. کافی است یک موج نوسان قیمت را در نظر بگیرید و ابتدا و انتهای آن را به هم وصل کنید. این اندیکاتور به شما چندین سطح حمایتی و مقاومتی نشان می‌دهد که به آن‌ها ترازهای فیبوناچی می‌گویند.

 اندیکاتور آرون (Aroon)

یکی از اندیکاتورهایی که اخیرا محبوب شده است و سیگنال‌های سودده زیادی می‌دهد، اندیکاتور آرون است. این اندیکاتور به طرز چشمگیری قدرت و نوع روند را شناسایی می‌کند و بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال در تایم فریم‌های مختلف است. آرون روی مفاهیمی مانند  HH (سقف‌های بالاتر)، HL (سقف‌های پایین‌تر) ، LL(کفه‌ای پایین‌تر) ، LH (کفه‌ای بالاتر) در 25 کندل گذشته استوار است.

در این اندیکاتور دو خطر آبی (Aroon Down) و خط نارنجی (Aroon Up) وجود دارد. وقتی خط نارنجی به‌صورت جهشی صعود می‌کند، یعنی سیگنال خرید دریافت شده است. در چنین حالتی همیشه خط آبی به‌صورت جهشی نزول خواهد داشت. عکس این قضیه نیز صادق است. یعنی زمانی که خط آبی نزول می‌کند، سیگنال فروش دریافت شده است. در چنین حالتی همیشه خط نارنجی صعودی خواهد بود.  فقط در نظر داشته باشید که بهترین استراتژی این است که اجازه دهید خطوط آبی یا نارنجی به سطح 0 یا 100 برسند. در دیگر سطوح، ترید کردن ریسک بالاتری دارد. پس به طور کلی نقطه تلاقی این دو خط، نقطه ورود به یا خروج از معامله است.

اندیکاتور aroon و اندیکاتور باندبولینگر

اندیکاتور بولینگر باند (Bolinger Band)

بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال سودده با توجه به ناحیه قیمتی، اندیکاتور بولینگر باند است. این اندیکاتور یک ناحیه در چارت نمایش می‌دهد که حداکثر نوسان ممکن (چه صعودی و چه نزولی) را مشخص می‌کند. در واقع برای نوسان گیری عالی است و تریدرها بر اساس تایم فریم‌های مختلف، می‌توانند محدوده نوسانات گوناگون را پیش‌بینی کنند. سیگنال گرفتن از این اندیکاتور نیز بسیار ساده است. اگر قیمت به نزدیکی باند پایین رسید، می‌تواند موقعیت خوبی برای خرید به شمار بیاید. برعکس اگر قیمت به نزدیکی باند بالایی رسید، می‌تواند موقعیت مناسبی برای فروش به شمار بیاید . چرا که هر دو باند بالایی و پایینی، یک خط حمایتی و مقاومتی معتبر هستند.

اندیکاتور میانگین رنج نوسان (ATR)

اندیکاتور ATR بر اساس فرمول خود، حداکثر نوسان قیمتی قابل پیش‌بینی را محاسبه می‌کند. در واقع کل خروجی این اندیکاتور صرفا یک عدد است. عددی که حداکثر نوسان را با توجه به تاریخچه قیمتی تعیین می‌کند. پس این ابزار برای تشخیص روند صعودی یا نزولی مناسب نیست. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این عدد تعیین درست حد ضرر (استاپ لاس) و حد سود (TP ) است. در نظر داشته باشید که نسخه کامل‌تر این اندیکاتور، در اندیکاتوری به نام سوپرترند وجود دارد.

اندیکاتور مشخص کننده محدوده نوسان atr

 قطعا می‌توان به این لیست اندیکاتورهای دیگری نیز اضافه کرد اما به همین 8 مورد بسنده می‌کنیم. هر روز اندیکاتورهای جدیدی توسط کارشناسان و برنامه نویسان این حوزه معرفی می‌شوند. اما پایه و اساس آن‌ها مؤلفه‌های همین اندیکاتورها هستند که در اینجا به معرفی آن‌ها پرداختیم.

نکات مهم در استفاده از اندیکاتورها

حال که با اندیکاتورهای مهم در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدیم، خوب است که چند نکته نیز برای استفاده از آن‌ها بگوییم. خواندن اندیکاتورها ممکن است در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما با تمرین و مطالعه آسان‌تر خواهد بود. به‌طور کلی، برای این که بتوانید از اندیکاتورها به درستی استفاده کنید خوب است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • به هیچ وجه به یک اندیکاتور یا یک ابزار برای ترید بسنده نکنید و حتما چند تحلیل را با هم ترکیب کنید. زیرا احتمال اشتباه سیگنال دادن اندیکاتورها وجود دارد و هیچ اندیکاتوری نمی‌تواند اطلاعات صد درصدی به شما بدهد.
  • تنظیمات اندیکاتورها را بر اساس سیاست و استراتژی خود تغییر دهید. مثلا اگر تریدر اسکالپر هستید، یعنی هدفتان از ترید، سود کم در تعداد تریدهای زیاد و کوتاه‌مدت است، باید تنظیمات اندیکاتورها متناسب با تایم فریم‌های 5 یا 15 و یا 30 دقیقه‌ای باشد. مسلما اگر تنظیمات شما برای دوره‌های بلندمدت‌تر و نوسان زیادتر باشد، امکان سیگنال اشتباه اندیکاتور بسیار زیادتر خواهد بود.
  • توصیه می‌کنیم حتما هر اندیکاتوری که مدنظرتان است را حداقل یک هفته در حساب‌های دمو و آزمایشی با تنظیمات مختلف و در تایم فریم‌های گوناگون تست کنید تا ببینید آیا با توجه به استراتژی شما سودده هستند یا نه؟

9 اندیکاتور برتر برای ترید

یک تریدر حرفه‌ای و فرصت‌طلب باید از همه ابزارها برای به دست آوردن سیگنال معتبر استفاده کند. اعتماد کردن به یک روش یا ابزار، منطقی نیست و باید از ادغام روش‌ها استفاده کرد. اندیکاتورها می‌توانند به‌عنوان یک ابزار مناسب برای ترید در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار بیایند. از این رو در این مقاله 9 مورد از بهترین اندیکاتورها برای ترید در ارزهای دیجیتال را تشریح کردیم. در حالت پیش‌فرض می‌توانید 2 تا اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال در تریدینگ ویو روی چارت فعال کنید. توصیه می‌کنیم با توجه به استراتژی خودتان، 2 مورد از این اندیکاتورها روی چارت ظاهر کنید و با ادغام سیگنال آن‌ها با روش‌های پرایس اکشن و کندل استیک، معاملات خود را در بهترین نقطه ممکن آغاز کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

بله. به شرطی که از چند اندیکاتور و ادغام آن‌ها با روش‌هایی مانند پرایس اکشن و کندل استیک بهره برد.

نیازی به دانلود اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال نیست. کافی است در سایت تریدینگ ویو ثبت‌نام کنید. پس از مشاهده چارت نماد معاملاتی‌تان، باید نام اندیکاتور را در قسمت اندیکاتورها (Indicators ) تایپ کنید. با کلیک روی نام اندیکاتور مدنظرتان، می‌توانید آن را روی چارت مشاهده کنید.

بستگی به استراتژی تریدر دارد. همه اندیکاتورهای مطرح‌شده در این مقاله، جزو بهترین اندیکاتورها برای ترید کردن ارز دیجیتال به شمار می‌آیند.

بهترین اندیکاتور برای ترید ارز دیجیتال + راهنمای کامل معامله با آن
درآمد دلاری از طریق ترید در دنیای ارز دیجیتال جزو زودبازده‌ترین روش‌های کسب سرمایه در شرایط فعلی به‌شمار می‌رود. البته کسب درآمد از ارزهای دیجیتال اگرچه جذاب است اما داشتن...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...