آموزش تحلیل ارز دیجیتال

بررسی و مقایسه انواع سبک پرایس اکشن، کدام سبک بهتر است؟

بررسی و مقایسه انواع سبک پرایس اکشن، کدام سبک بهتر است؟

این روزها واژه پرایس اکشن را بیشتر از هر واژه دیگری در دنیای ترید ارزهای دیجیتال و بازارهای سرمایه می‌شنویم. روشی که ادعا دارد قیمت یک ارز دیجیتال به تنهایی می‌تواند مهم‌ترین مؤلفه برای ترید باشد و با توجه به شرایط فعلی بازار، معاملات سوددهی را تجربه کرد. در این که قیمت مهم‌ترین مؤلفه در بازار است، شکی نیست. اما اینکه چگونه با مشاهده قیمت فعلی بازار و بدون توجه به تاریخچه قیمتی یک ارز دیجیتال، شرایط را تحلیل کنیم یک سؤال مهم است که روش‌های تحلیل پرایس اکشن سعی در پاسخ به آن دارند. از این رو سبک های پرایس اکشن از ال بروکس تا لنس بگز، اسمارت مانی تا سم سیدن مطرح‌شده‌اند. اما کدام بهتر و کاربردی‌تر است؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید.

انواع سبک پرایس اکشن شناخته شده

پرایس اکشن روش تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران تنها بر اساس حرکات قیمت، تحلیل و معامله می کنند. به عبارت ساده تر پرایس اکشن یعنی توجه به حرکات قیمت. اما چرا سبک های پرایس اکشن به وجود آمدند؟ در تحلیل تکنیکال کلاسیک از اندیکاتورها و ابزارهایی متفاوتی استفاده می‌شود.اما داده‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌شود، قیمت‌های گذشته بازار هستند. قیمت‌های گذشته نیز با تأخیر نسبتا زیادی سیگنال می‌دهند که ممکن است فرصت‌های خوبی را از تریدر بگیرد.

در روش پرایس اکشن عنصر اصلی و تعیین‌کننده قیمت است و اندیکاتورها و شاخص‌های دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. قیمت مهم‌ترین مؤلفه است و بیشترین تمرکز بر آن معطوف می‌شود. البته کندل استیک و برخی از شاخص‌های تحلیلی دیگر هم هستند اما قیمت و ظاهر کندل فعلی از هر چیز دیگر مهم‌تر است. تحلیل تکنیکال کلاسیک اگر چه در خیلی از مواقع سودده است، اما متاسفانه در خیلی از مواقع نیز سیگنال اشتباه می‌دهد! همین موضوع سبب شد تا تحلیل تکنیکال مدرن مطرح شود که سبک های پرایس اکشن بخش عمده‌ای از آن را تشکیل می‌دهند. 

پیشنهاد: برای خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد و با بالاترین امنیت می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

انواع سبک پرایس اکشن شناخته شده

سبک های پرایس اکشن را نیز می‌توان به دو گروه بزرگ تقسیم‌بندی کرد:

  • پرایس اکشن کلاسیک که بیشتر از الگوهای کندل استیک استفاده می‌کنند و با الگوبرداری از آن‌ها پدید آمده‌اند.
  • پرایس اکشن مدرن که تمرکز اصلی در آن روی مواردی مانند اسمارت مانی و عرضه و تقاضا است.

در حال حاضر انواع مختلفی ازسبک‌های معاملاتی پرایس اکشن ایجاد شده اند. ۴ مورد از بهترین سبک‌های پرایس اکشن که بیشترین محبوبیت را کسب کرده‌اند عبارتند از:

  • پرایس اکشن ال بروکس (Al Brooks)

ال بروکس یک پزشک بود که به دنیای سرمایه‌گذاری علاقه‌مند شد و سال‌ها به ترید پرداخت و در نهایت روش خود را معرفی کرد. روش او برای تریدهای کوتاه‌مدت (مثلا ۵ دقیقه) و میان‌مدت (روزانه و هفتگی) بهینه شده است اما روی همه تایم فریم‌ها معتبر است. روش ال بروکس همچنین بیشتر روی کندل‌ها تاکید دارد زیرا او اعتقاد دارد هر کندل می‌تواند شرایط بازار را در همان لحظه به خوبی مشخص کند. در این روش، عرضه و تقاضا و مفاهیمی مثل روانشناسی بازار مورد توجه قرار نگرفته است و تنها مؤلفه اصلی برای تحلیل و تصمیم‌گیری، قیمت فعلی بازار است.

  • پرایس اکشن آر تی ام (RTM)

دیگر تحلیلگر مطرح بازارهای سرمایه آقای ایف میانته است که پرایس اکشن RTM را معرفی کرد. RTM مخفف عبارت  Read the Market (به معنای بازار را بخوان) است. در این روش دو تایم فریم اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با توجه به نقاط عرضه و تقاضا بهترین نقطه برای ورود تعیین می‌شود. به طور کلی این روش به حرکت بزرگان بازار توجه دارد. عیب روش پرایس اکشن RTM نیز پیچیدگی نسبی آن است.

  • پرایس اکشن آی سی تی (ICT)

روش ICT جزو روش‌های آسان‌تر است و پیچیدگی روش‌های دیگر را ندارد. پرایس اکشن ICT  توجه ویژه‌ای به حجم بازار و پول هوشمند دارد. در این روش سشن‌های معاملاتی و تایم فریم‌ها نیز جزو مولفه‌های مهم هستند. این روش رفتار معامله‌گران در هر لحظه را بررسی می‌کند. اما هنوز به آن نقدهایی وارد است. مخصوصا در تایم فریم‌های پایین (به خاطر اینکه ممکن است پول هوشمند وارد بازار نشود) کمتر کاربرد دارد. اما در تایم فریم‌های بالا بسیار مناسب است. این روش را آقای هادلسون برای فارکس معرفی کرد اما به نظر می‌رسد برای همه بازارهای سرمایه نیز معتبر باشد.

  • پرایس اکشن لنس بگز (Lance Beggs)

روش بعدی سبک آقای لنس بگز است. در این روش تحلیلی، تمرکز روی مبانی مدیریت سرمایه استوار شده و ستاپ‌های معاملاتی مختلفی ارائه کرده است. لنس بگز برعکس ال بروکس به قیمت‌ها در گذشته نیز نیم‌نگاهی دارد. توجه همیشگی به روند، اصلی‌ترین ویژگی روش لنس بگز است و عمدتا به مفاهیم تحلیل تکنیکال کلاسیک ارجاع می‌دهد. برای مثال اعتقاد دارد در ابتدا باید نقاط حمایت و مقاومت را به دست آورد و به دنبال نقاط ورودی مناسب بود.

در روش او معمولا حد ضررها کوچک‌تر هستند و مانند روش ال بروکس از مفاهیم کندل استیک استفاده می‌شود. در این روش نیز به عرضه و تقاضا توجه زیادی نشده و تارگت‌ها نیز در برخی از مواقع مثل حد ضررها کوچک هستند که این را می‌توان یک نقطه‌ ضعف نامید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم روش‌های پرایس اکشن ر می‌توان به دو گروه پرایس اکشن کلاسیک و پرایس اکشن مدرن تقسیم‌بندی کرد. روش‌های ال بروکس و لنس بگز اگرچه جدیدترین سبک های پرایس اکشن هستند و زمان زیادی از معرفی آن‌ها نمی‌گذرد، اما جزو روش‌های کلاسیک محسوب می‌شوند و عمدتاً بر الگوها و روندها تاکید دارند که از مهم‌ترین مفاهیم تحلیل تکنیکال سنتی به شمار می‌آیند. اما روش‌  RTM  هر دو روی مفاهیم عرضه و تقاضا و رفتار فعلی بازار تاکید می‌کنند و جزو روش‌های تحلیل مدرن به شمار می‌آید.

سایر سبک های پرایس اکشن

سایر سبک های پرایس اکشن

سبک‌های پرایس اکشن به همین تعداد محدود نمی‌شوند و ده‌ها نمونه دیگر نیز در بازارهای مالی وجود دارند که هر سرمایه‌گذاری با توجه به خواسته‌های خود و اطلاعاتی که دارد یا می‌خواهد به دست بیاورد یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. همانطور که متوجه شدید، هر کدام از این سبک‌ها داده‌های خاصی را در نظر می‌گیرند. بنابراین این که کدام سبک بهتر است یا کدام سبک را باید انتخاب کنید چیزی است که به استراتژی شما بستگی دارد. در ادامه انواع دیگر از سبک پرایس اکشن معرفی شده است.

  • سبک آلفونسو مونرو

روش بعدی روش تحلیلگری به نام آلفونسو مونرو است. این روش عمدتاً برای تریدهای بلندمدت‌تر در تایم فریم‌های بالا مناسب است. آلفونسو نیز متمرکز بر روند است و اعتقاد دارد مناطق عرضه و تقاضا بهترین مکان برای ورود به معاملات هستند. 

  • سم سیدن

 سم سیدن نیز یک تحلیلگر باتجربه است که اعتقاد دارد باید عرضه و تقاضا را مؤلفه اصلی بازار بدانیم. سیدن در حوزه آموزش تحلیلگری نیز ید طولانی دارد و آلفونسو مونرو شاگرد او است. او اعتقاد به پول هوشمند دارد و می‌گوید باید مناطقی را که پول‌های بزرگ در حال ورود به بازار هستند را پیدا کرد. البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که روش او قابلیت اجرا در همه تایم فریم‌ها را ندارد که کاملاً منطقی است. چون پول‌های بزرگ همیشه وارد بازار نمی‌شوند. عمدتاً کسانی که پول‌های بزرگ را وارد بازار می‌کنند در تایم فریم‌های بلندمدت‌تر فعالیت می‌کنند.

بازیگران بزرگ در وهله اول به خاطر حجم عظیمی از سرمایه که در بازار دارند و در وهله دوم اطلاعاتی که زودتر از همه در اختیارشان قرار می‌گیرد، بهترین نقاط را برای ورود به بازار انتخاب می‌کنند و معمولا هم موفق می‌شوند. در روش اسمارت مانی هدف آن است که پشت‌دستِ بزرگان بازار حرکت کنیم و دنباله‌رو آن‌ها باشیم. در چنین شرایطی احتمال سودده بودن معاملات بسیار بالا می‌رود. اما کار اصلی این است که زمان ورود آن‌ها را تشخیص دهیم.

  • نایل فولر

 نایل فولر نیز یکی دیگر از نظریه‌پردازان حوزه تحلیل تکنیکال در بازارهای سرمایه است. روش او بر روانشناسی بازار و تمرکز ذهنی تریدر متمرکز است و این جنبه از مارکت را بررسی می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت انواع سبک های پرایس اکشن چیست؟

همان‌طور که اشاره شد هر تریدری متناسب با دیدگاه خود روی جنبه‌های خاصی از بازار متمرکز است. از این رو انواع سبک‌های پرایس اکشن تفاوت‌های ماهیتی زیادی دارند. در جدول زیر مهم‌ترین جنبه‌های انواع سبک‌های پرایس اکشن را از نظر نقاط اصلی تمرکز، ابزارهای تحلیلی، رویکرد بازار و نوع تحلیل بررسی کرده‌ایم. 

معیار/معامله‌گر ال بروکس آی سی تی آر تی ام لنس بگز آلفونسو مونرو نایل فولر سم سیدن
نقاط تمرکز اصلی تحلیل بار‌های قیمت و الگوهای نموداری تمرکز بر چرخه‌های زمانی، روانشناسی بازار و اسمارت مانی تاکید بر سطوح عرضه و تقاضا استفاده از حجم و حرکت قیمت برای تشخیص الگوها تاکید بر سطوح عرضه و تقاضا تاکید بر سادگی نمودارها تاکید بر عرضه و تقاضا، اسمارت مانی
ابزارهای تحلیلی کندل استیک و الگوهای قیمتی ابزارهای زمان‌بندی و نمودارهای ترکیبی نمودارهای پیچیده و تحلیل حجم تحلیل حجم و قیمت نمودارهای قیمتی و سطوح کلیدی نمودارهای ساده و اندیکاتورهای پایه نمودارهای قیمتی و سطوح کلیدی
رویکرد به بازار تاکید بر خودمختاری و تصمیم‌گیری مستقل تمرکز بر روانشناسی و رفتار مارکت میکرهای بازار تحلیل روانشناسی جمعی و رفتار بازار ترکیب تحلیل فنی با داده‌های خجم تمرکز بر تعادل عرضه و تقاضا ساده‌سازی تحلیل و تمرکز بر ترندها تمرکز بر تعادل عرضه و تقاضا
تحلیل تمرکز بر تکنیکال ترکیبی از هر دو تمرکز بر تکنیکال تمرکز بر تکنیکال تمرکز بر تکنیکال تمرکز بر تکنیکال تمرکز بر تکنیکال

 

شاید سؤال کنید آیا باید همه روش‌های پرایس اکشن را یاد بگیریم؟ قطعا خیر. اما بهتر است که به طور کلی با یک یا دو سبک آشنا باشیم و از ادغام روش‌ها و ابزارهای تحلیلی استفاده کنیم. هیچ‌گاه نباید به یک روش یا ابزار اتکا کرد. چون هیچ روشی، صد درصد تضمینی نیست و هر کدام درصدی خطا و اشتباه دارند. یادگیری حداقل دو روش و ادغام آن‌ها می‌تواند سیگنال‌های معتبرتری داشته باشد. به این ترتیب این جدول تنها یک تفسیر کلی از این سبک‌های معاملاتی است و جزئیات دقیق‌تر و عمیق‌تر ممکن است به تجربه و مطالعه بیشتر نیاز داشته باشد. 

بهترین سبک پرایس اکشن کدام است؟

حال به سؤال اصلی می‌رسیم. بهترین سبک‌های پرایس اکشن کدامند؟ هر روش، ویژگی خاص خود را دارد. باید ببینید کدام روش متناسب با استراتژی معاملاتی شما است. ممکن است سبک پرایس اکشن ال بروکس برای شما مناسب باشد. اما برای یک تریدر دیگر اصلا مفید نباشد! پس نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. با توجه به جدول بخش قبلی، سبک‌های پرایس اکشن مختلف را بررسی و بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به استراتژی و شرایط خود انتخاب کنید. مثلا اگر بالانس حساب شما زیاد نیست، سبک‌هایی که برای تایم فریم‌های بالاتر مناسب هستند را پیشنهاد نمی‌کنیم. چون بالانس شما کشش نوسانات زیاد را ندارد.

انواع پرایس اکشن، از روش کلاسیک تا مدرن

تحلیل تکنیکال یک دنیای بدون پایان است و هر روز روش‌ها و سبک های جدیدی مطرح می‌شوند. شاید همین فردا روش جدیدتری معرفی گردد و همه نگاه‌ها را به سمت خود برگرداند. در این که هر تریدر باید تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را تا حد مطلوبی فرا بگیرد. هیچ شکی نیست. اما روش معاملاتی، استراتژی و بالانس یک تریدر در تعیین سبک پرایس اکشن یا هر روش تحلیل دیگر مؤثر است. توصیه می‌کنیم با توجه به همه جوانب و شرایطی که دارید یک یا دو روش تحلیل را فرا بگیرید و با ادغام سیگنال‌های آن‌ها تریدها موفق‌تری داشته باشید. جدول این مقاله می‌تواند به تعیین یک روش مطلوب با استراتژی شما کمک کند.

سوالات متداول
Request for Quote

همه سبک‌های پرایس اکشن مطرح‌شده در این مقاله برای بازار ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

همه‌ی سبک‌های پرایس اکشن معتبر نیستند. معروفیت و مبانی پایه‌ای سبک پرایس اکشن باید مورد بررسی قرار بگیرد تا اعتبار آن مشخص شود.

سبک ICT از همه روش‌ها آسان‌تر است. بعد از آن می‌توان RTM یا روش‌های ال بروکس و لنس بگز را فرا بگیرید. آموزش سبک‌های پرایس اکشن بستگی به زمانی که قرار است برای آن‌ها بگذارید بستگی دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...