آموزش ترید ارز دیجیتال

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

در سال‌های اخیر سرمایه گذاری بر ارز های دیجیتال به شدت افزایش پیدا کرده و بسیاری از تریدرها سودهای بالایی از بازار کسب کرده‌اند. اگر با بازارهای مالی آشنایی داشته و خرید و فروش ارز دیجیتال انجام داده باشید، اصطلاح اهرم ترید یا لوریج ترید را شنیده‌اید. لوریج یا اهرم یک مزیت در معاملات مالی محسوب می‌شود و به شما کمک می‌کند تا با استفاده از سرمایه‌های بروکر‍‌ها و صرافی‌ها معامله کنید. در این جا خواهیم دید لوریج یا اهرم ارز دیجیتال چیست و از آن در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استفاده کرد.

معاملات اهرم یا لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال به این معنا است که سرمایه گذاران می‌توانند معاملات لحظه‌ای خود را با قرض گرفتن سرمایه بیشتر از صرافی‌ها انجام دهند. به عبارت دیگر سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این ابزار، بیش از آن مبلغی که دارند وارد معامله شوند. این ابزار از نظر کاربران بسیار کار آمد است چون می‌توانند با سرمایه کوچک سودهای خوبی کسب کنند. برای تریدرهایی که شاید سرمایه‌ زیادی ندارند این ابزار ویژگی مهمی محسوب می‌شود. مثلا در نظر بگیرید معامله‌گری با 100 دلار وارد بازار شده و می‌تواند تا 10x مارجین معامله کند. این یعنی 100 دلار او به 10 هزار دلار تبدیل می‌شود. هرچه سرمایه بیشتر باشد حداکثر مارجین نیز افزایش می‌یابد. از طرفی اگر در معامله خود از اهرم استفاده کنید و معامله شما زیان ده باشد، ضرر شما نسبت به اهرم چندین برابر می‌شود و ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهید. باید هوشیار باشید که به همان اندازه که این اهرم می‌تواند سودآور باشد، ریسک شما را نیز افزایش می‌دهد و ممکن است ضررهای زیادی را متحمل شوید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود معامله گران تازه وارد از اهرم استفاده نکنند. اگر قصد ورود به معاملات مارجین را دارید، حتما باید اصول مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کرده و برای خود حد ضرر مشخص کنید؛ در غیر این صورت ممکن است لیکویید شوید.

بیشتر بخوانید: لیکویید شدن در بازار ارز دیجیتال به چه معناست؟

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

معاملات لوریج چگونه کار می کنید؟

صرافی‌های مختلف کریپتو مقادیر متفاوتی از اهرم را ارائه می دهند. برخی از صرافی ها اهرم 200X را ارائه می دهند که به معامله گران اجازه می‌دهد تا پوزیشنی را 200 برابر ارزش سپرده اولیه خود باز کنند؛ در حالی که برخی دیگر از صرافی‌ها اهرم را به 20X، 50X یا 100X محدود می‌کنند. اصطلاحات مورد استفاده برای تعریف اهرم می‌تواند یک پلتفرم به پلتفرمی دیگر متفاوت باشد. زمانی که یک معامله مارجین باز می‌کنید، مقدار سرمایه‌ای که برای باز کردن معامله سپرده می‌کنید به عنوان وثیقه توسط صرافی نگهداری می‌شود. اهرمی که می‌توانید هنگام معامله مارجین استفاده کنید، به قوانین صرافی و سرمایه اولیه شما بستگی دارد.

چرا کمپانی‌ها با اهرم سرمایه گذاری می‌کنند؟

شرکت‌هایی که مشکل کمبود سرمایه دارند، می‌توانند از این اهرم برای افزایش سرمایه در تولید استفاده کنند. به این شکل درآمد آن‌ها می‌تواند بسیار افزایش یابد، اما نمی‌توان منکر ریسک بالای معاملات مارجین شد. هم دارد یعنی ممکن است آن طور که انتظار می‌رود سودآور نباشد. در نتیجه احتمال سودآوری و زیادن دهی در این نوع از معاملات به یک اندازه است و دقیقا مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند. این اهرم زمانی می‌تواند کارایی مثبتی داشته باشد که بازار طبق پیش بینی شما حرکت کند.

بیشتر بخوانید: معاملات روزانه ارز دیجیتال

تفاوت لوریج و مارجین چیست؟

مارجین مقدار ارز دیجیتالی است که برای ورود به یک پوزیشن اهرمی نیاز دارید. موقعیت های معاملاتی مارجین را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • پوزیشن فروش (Short): جایی که با فرض بر کاهش قیمت معامله می‌کنید
  • پوزیشن خرید (Long): جایی که با فرض بر افزایش قیمت معامله می‌کنید

در سفارش لانگ، یک ارز دیجیتال را می‌خرید تا در آینده با افزایش قیمت، آن را فروخته و از نوسان قیمت سود کسب کنید. در یک سفارش شورت، یک ارز دیجیتال را با قیمت فعلی آن می‌فروشید تا در صورت کاهش قیمت، آن را دوباره بخرید و سود کسب کنید. اهرم یا لوریج در نسبت‌هایی مانند 20:1 یا 100:1 بیان می‌شود. بنابراین، اگر حساب معاملاتی شما 2000 دلار است و می خواهید یک پوزیشن خرید با نسبت اهرمی 100:1 باز کنید، به این معنی است که باید وثیقه (وجوه شخصی) معادل 1٪ از اندازه پوزیشن را وارد کنید. صرافی ارز دیجیتال 99 درصد باقیمانده را تامین خواهد کرد.

مارجین لوریج
مارجین کسری از پولی است که یک معامله گر باید در حساب معاملاتی خود برای باز کردن پوزیشن داشته باشد  لوریج تسهیلاتی است که توسط صرافی به معامله‌گران ارائه می‌شود که در آن معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سرمایه بیش‌تری معامله کنند.
بر حسب درصد بیان می‌شود. به عنوان مثال 20٪، 35٪ و غیره. به نسبت بیان می‌شود. به عنوان مثال 3:1 (3x)، 5:1 (5x) و غیره.
شما از مارجین برای ایجاد اهرم استفاده می‌کنید، یعنی مارجین مقدار پولی است که برای استفاده از اهرم باید حفظ شود. اهرم از مارجین به دست می آید

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

فرصت ها و ریسک های لوریج در ارزهای دیجیتال

دلیل اصلی اینکه سرمایه‌گذاران به معماملات مارجین روی می‌آورند، استفاده از اهرم است. این نوع از معاملات همیشه با سودهای چشم گیر همراه نیست و بسیاری از معامله گران تجربه زمین خوردن با استفاده نادرست از اهرم را در کارنامه خود داشته‌اند. در این بخش به برخی از مزایا و چالش‌های معاملات مارجین می‌پردازیم.

مزایای معاملات لوریج

همانطور که می‌دانید اهرم یکی از محبوب‌ترین ابزارهای معاملاتی در بین سرمایه گذاران است و دلیل اصلی ورود برخی معامله گران به خرید و فروش ارز دیجیتال، استفاده از این قابلیت و امکان یه شبه پولدار شدن است. برخی از معامله گران نیز معاملات اسپات را قبول نداشته و فقط معاملات اهرم دار انجام می‌دهند. بیاید نگاهی به مزایا اصلی معاملات لوریج داشته باشیم.

  • افزایش قدرت خرید: معامله گران با حداکثر سرمایه با استفاده از اهرم‌ها می‌توانند سودهای بیشتری از خرید و فروش‌های خود بدست آورند. اما در معاملات اسپات چنین ویژگی وجود ندارد و سرمایه گذاران تنها به نسبت دارایی خود سود می‌کنند.
  • انعطاف پذیری بیشتری: اهرم‌ها قدرت عمل بیشتری به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند و نسبت به مدیریت ریسک و سرمایه معامله گران قابل تغییر هستند.
  • افزایش سرمایه در گردش و سوددهی سریع‌تر: اهرم‌ها به افزایش سرمایه سریع‌تر معامله گران کمک می‌کنند و بدین وسیله افراد در مدت زمان کوتاه‌تر می‌توانند به سود مورد انتظار خود دست پیدا کنند و مجدد آن را به گردش در بیاورند.

معایب معاملات لوریج

اگر از معامله گران با تجربه بپرسید که چند مرتبه در معاملات اهرم دار ضرر کرده‌اند، قطعا پاسخ می‌دهند هزار مرتبه. پس می‌توان فهمید، این نوع معاملات در کنار مزایای وسوسه کننده، معایبی نیز دارند که اگر از آن‌ها مطلع نباشید گریبان گیر شما نیز می‌شوند.

  •  زیان‌های چندین برابری: همه چیز درباره معاملات اهرم دار فقط سودهای چندبرابری نیست. با نگاهی به حساب معاملاتی افراد به راحتی می‌توان فهمید که ضرر و زیان ناشی از استفاده نادرست و افراطی از اهرم، بسیار بیشتر از سودهای آنان بوده و در بسیاری موارد جبران ناپذیر است. پس حتما به قرار دادن حد ضرر و محاسبه سود و زیان دقیق خود توجه داشته باشید.
  • متحمل کارمزد حساب و هزینه بهره: انجام تمام خدمات مالی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال دارای کارمزد و هزینه است. انجام معاملات لوریج نیز از این موضوع مستثنی نیست و شامل هرینه‌های تراکنش بالاتری است.
  • خطر کال مارجین : یکی از اصطلاحات ترسناک بازار ارزهای دیجیتال ” کال مارجین” است؛ زیرا بدترین کابوسی که ممکن است در معاملات لوریج برای معامله گران اتفاق بیفند، از دست رفتن تمام سرمایه آن‌ها است. برای مثال زمانی که شما از اهرم 5* استفاده می‌کنید، در صورت اینکه معامله شما 1 درصد وارد ضرر شود، شما 5 برابر ضرر می‌کند. به همین دلیل اگر میزان ضرر شما به اندازه کل سرمایه وارد شده در معامله برسد، اصطلاحا شما کال مارجین می‌شود و کل دارایی موجود در آن معامله را از دست می‌دهید.

بیشتر بدانید: فومو در بازار ارز دیجیتال چیست؟

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

بهترین صرافی‌های ارائه دهنده اهرم ارز دیجیتال

در اینجا به معروف‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارز که ویژگی لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال را فراهم می کنند، می پردازیم. این صرافی‌ها بر اساس چندین فاکتور مثل ویژگی‌ها، نحوه استفاده، میزان لوریج، کارمزدها و پشتیبانی از کاربران سنجیده شده است.

بایننس (Binance)

Binance بعد از راه اندازی در سال 2017 توانست رشدهای عظیمی را تجربه کند. به طوری که هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم مبادلاتی ارزهای دیجیتال شناخته شده و در هر ثانیه 1.4 میلیون تراکنش در آن انجام می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم افزار‌های موبایل مثل اندروید و IOS از اهرم یا لوریج آن در معاملات خود استفاده کنند. داشتن رابط کاربری راحت و آسان باعث شده نرم افزار بایننس بیشترین استفاده را در بین تریدرها داشته باشد. برای استفاده از اهرم بایننس باید توسط صرافی احراز هویت شده و مهم‌تر از همه کشور شما توسط بایننس پشتیبانی شود. همانطور که می‌دانید بایننس تعدادی کشورها را به لیست سیاه خود وارد کرده و به آن‌ها خدمتی ارائه نمی‌کند.

ویژگی‌های بایننس

  • معامله در بیش از 200 ارز دیجیتال
  • پلتفرم پیشتاز ارز دیجیتال
  • امکان دریافت سود با سرمایه گذاری در حساب‌های بایننس
  • نرخ واریز و دریافت قابل توجه
  • دارای قابلیت مدیریت سفارشات
  • میزان لوریج 10xs و 125xs

بای بیت (ByBit)

ByBit، سال 2018 در سنگاپور راه اندازی شد و اکنون بیش از 2 میلیون کاربر فعال دارد. صرافی‌های بای بیت و بایننس برای استفاده از بیشترین نقدینگی در معاملات، بهترین هستند. کاربران می‌توانند بسیار ساده به صرافی بای بیت دسترسی داشته باشند مثلا از طریق اپلیکیشن موبایل بای بیت که کاربری بسیار ساده‌ای دارد، معاملات خود را انجام دهند. در این صرافی می‌توانید از بیمه سرمایه نیز استفاده کرده تا با شکست رو به رو نشوید.

ویژگی‌های بای بیت

  • صرافی ارز دیجیتال با سریع‌ترین رشد
  • پشتیبانی 24 ساعته و در چندین زبان مختلف
  • میزان لوریج تا 100x
  • بدون هیچگونه خطای سرور
  • گارانتی بازگشت سرمایه در صورت خرابی و یا ارور سیستم
  • دارای ابزار مدیریت ریسک
  • قابلیت پردازش 100 هزار معامله در ثانیه
  • قابلیت ایجاد حد ضرر و حد سود با یک کلیک

کراکن(Kraken)

Kraken یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان است که از سال 2014 در این حوزه فعالیت می‌کند. معامله گران در Kraken می‌توانند بیش از 40 دارایی رمزنگاری پشتیبانی شده را با حداکثر اهرم 5 برابری معامله کنند. این صرافی کارمزدهای بسیار کمی (حداکثر 0.02%) را دریافت می‌کند و به مشتریان واجد شرایط اجازه می‌دهد تا حداکثر 500000 دلار سرمایه داشته باشند. علاوه بر این، معاملات اهرمی را می‌توان به لطف یک رابط کاربری اختصاصی Pro به راحتی مدیریت کرد.

ویژگی‌های کراکن

  • بیش از 40 ارز دیجیتال قابل معامله
  • API پیشرفته برای گزینه های سفارش تخصصی
  • رابط کاربری حرفه ای
  • کارمزد معاملات کم

اهرم در ارز دیجیتال چیست

تا اینجا با بهترین پلتفرم‌های لوریج کریپتو آشنا شدید. از آنجایی که این این صرافی‌ها با میزان بسیار زیاد پول فعالیت می‌کنند، به همین دلیل ریسک بالایی دارند. در نتیجه باید در این پلتفرم‌ها با اطمینان کامل وارد شد و از لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال استفاده کرد. یکی از مزیت‌های صرافی‌های ذکر شده موارد امنیتی مانند احراز هویت دو عاملی است.

حرف آخر

در این مقاله متوجه شدیم لوریج یا اهرم ارز دیجیتال چیست و در چه پلتفرم‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. به یاد داشته باشید لوریج یا اهرم می‌تواند هم سودبخش و هم مضر باشد. پس حتما به درستی و در موقعیت‌های مناسب از آن استفاده کنید. یکی دیگر از نکات امنیتی داشتن یک کیف پول است. به دلیل مشکلات نفوذ و هک تمامی سرمایه‌های خود را در صرافی‌ها نگهداری نکنید. سعی کنید مازاد سرمایه خود را که قصد ترید آن را ندارید به کیف پول‌های خود منتقل کنید تا اطمینان بیشتری داشته باشید. اگر در گذشته از پلتفرم‌های گفته شده استفاده کرده و از لوریج آن‌ها بهره برده‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

ضریب اهرم معاملات بستگی به مدریرت ریسک و سرمایه شما دارد. توجه داشته باشید که هر چقدر اهرم بالاتر باشد، به همان اندازه که سود شما بیشتر خواهد بود، ضرر شما نیز سنگین‌تر خواهد بود. پس در محاسبه اهرم و درصد سود زیان خود دقت نمایید.

استفاده از اهرم ریسک معاملات شما را بالاتر می‌برد؛ به همین خاطر به معامه گران تازه کار پیشنهاد می‌شود، از معاملات اسپات استفاده کنند. قرار دادن حد ضرر چه در معاملات اسپات و چه در معاملات اهرم دار نیز امری ضروری است.

بازار ارزهای دیجیتال ذاتا پر نوسان و بی ثبات است، اما اگر به نحوه درست مدیریت دارایی و هیجانات خود تسلط داشته باشید، معاملات اهرم برای شما کم خطر خواهد بود.

انجام معاملات ارز دیجیتال در ایران بلامانع است و هنوز قانونی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران وضع نشده‌است. حلال یا حرام بودن آن را نیز بهتر است از مراجع شرعی خود سوال کنید.

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟
در سال‌های اخیر سرمایه گذاری بر ارز های دیجیتال به شدت افزایش پیدا کرده و بسیاری از تریدرها سودهای بالایی از بازار کسب کرده‌اند. اگر با بازارهای مالی آشنایی داشته...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...