استخراج ارز دیجیتال

هر آنچه باید درباره فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال بدانید

هر آنچه باید درباره فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال بدانید

یکی از بهترین و پربازده‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استخراج یا ماینینگ آن‌ها است. ماینرهای بیت کوین با هر بار تکمیل یک بلوک پاداش بیت کوینی به دست می‌آورند. حال تصور کنید درآمدی که از یک ماینر به‌دست می‌آید، در صورتی که چندین ماینر با هم کار کنند چقدر خواهد شد! آنچه گفتیم، فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال نام دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با مفهوم فارم ماینینگ و عوامل موثر بر آن آشنا شوید. ما به بررسی مزایا و معایب این روش استخراج، تجهیزات مورد نیاز، برآورد هزینه‌ها و سودآوری، و همچنین قوانین مرتبط با راه‌اندازی یک فارم ماینینگ خواهیم پرداخت. 

فارم ماینیگ چیست؟

مزرعه ماینینگ، در زمینه ارزهای دیجیتال، شبکه گسترده‌ای از رایانه‌ها است که به طور خاص برای انجام وظایف استخراج ارز دیجیتال بهینه شده‌اند. این وظایف شامل حدس زدن پاسخ معماهای ریاضی بسیار پیچیده است تا کامپیوتر بتواند یک بلوک از تراکنش‌ها را پردازش و تایید کند تا به بلاکچین اضافه شوند و در ازای آن پاداش دریافت کنند. 

معماهایی که ماینرها باید حل کنند بسیار پیچیده هستند و کامپیوترهای زیادی برای حدس زدن پاسخ رقابت دارند. به همین دلیل قدرت محاسباتی مورد نیاز برای حل منظم این پازل‌ها بسیار زیاد و معمولا فراتر از توانایی‌های کامپیوترهای استاندارد است، از این رو مزارع ماینینگ ایجاد می‌شوند. به این ترتیب، مزارع ماینینگ از ماشین‌های با کارایی بالا به نام ماینر تشکیل شده‌اند. این مزارع می‌توانند از مجموعه کوچکی از واحدهای پردازش گرافیکی قدرتمند (GPU) تا فضایی به اندازه یک انبار پر از سخت افزارهای تخصصی برای استخراج (ASIC) باشند.

در این مزارع، هر ماینر بر روی یک پازل کار می‌کند و اگر بتواند آن را حل کند تراکنش را به بلاکچین اضافه خواهد کرد. در نهایت، ماینرها به عنوان پاداشی برای تلاش‌های خود، مقدار مشخصی از ارز دیجیتالی را که استخراج می‌کنند، دریافت می‌کنند. کل این فرآیند اساس الگوریتم اثبات کار (PoW) را تشکیل می‌دهد، مکانیزم اجماعی که در بسیاری از بلاکچین‌ها از جمله بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فارم ماینیگ چیست؟

مزایا و معایب فارم ماینینگ

فارم ماینینگ اگرچه می‌تواند درآمد دلاری عظیمی را به همراه آورد، اما به همین آسانی هم نیست و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. در واقع، این راه‌ اندازی مزرعه استخراج نیز مزایا و معایب خود را دارد که می‌تواند بسیاری را به این کار مشتاق و بسیاری دیگر را منصرف کند.

مزایای فارم ماینینگ عبارت است از:

  • مزارع مانینگ پتانسیل سوددهی قابل توجهی دارند. در واقع داشتن چندین ماینر با قدرت محاسباتی بالا، استخراج ارزهای دیجیتال را سریع‌تر می‌کند و احتمال کسب پاداش بلوک را افزایش می‌دهد.
  • فارم ماینینگ‌ها به دلیل مقیاس و مکان‌یابی دقیق، اغلب به نرخ برق ارزان‌تری دسترسی دارند که سود کار را بیشتر می‌کند. هزینه‌های بالای برق استفاده از ماینرها یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که ماینینگ خانگی دیگر برای اکثر مردم قابل اجرا نیست.
  • ماینینگ ستون فقرات تمرکززدایی و امنیت شبکه‌های ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد زیرا ماینرها قدرت محاسباتی لازم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حفظ یکپارچگی بلاکچین فراهم می‌کنند.

معایب فارم مایننگ عبارت است از:

  • هزینه‌های بالای راه‌اندازی مزرعه مانع مهمی برای این کار است. خرید سخت‌افزارهای لازم، یافتن مکان مناسب و راه‌اندازی زیرساخت می‌تواند نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته باشد.
  • مصرف انرژی یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی است. میزان مصرف برق دستگاه استخراج بسیار بالا است. این موضوع می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. به همین دلیل در برخی مناطق، این امر منجر به بررسی نظارتی و حتی ممنوعیت فعالیت‌های استخراج ارزهای دیجیتال شده است.
  • همانطور که مزارع می‌توانند به تمرکززدایی و امنیت شبکه کمک کنند، وقتی تعداد معدودی از مزارع قدرتمند بخش قابل توجهی از نرخ هش شبکه را کنترل کنند، اگر تصمیم به همکاری با یکدیگر داشته باشند، به طور بالقوه می‌توانند عدم تمرکز و امنیت شبکه را از بین ببرد. 

مراحل و چگونگی راه اندازی یک فارم استخراج

استخراج از جمله کارهایی به‌شمار می‌رود که هم برای شبکه مفید است و هم برای ماینرها سودآوری دارد. در صورتی که می‌خواهید یک فارم استخراج راه‌اندازی کنید، باید یک انبار یا فضایی را تعبیه کنید که ماینرها و تجهیزات خنک‌کننده در آن قرار گیرد.

برای راه‌اندازی یک مزرعه استخراج ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید و هزینه‌های آن را برآورد کنید. لازم به ذکر است که این کار به سرمایه ‌اولیه زیادی نیاز دارد. برخی از این هزینه‌ها عبارتند از:

  • تهیه مکان مناسب
  • خرید تجهیزات
  • تامین برق
  • هزینه اینترنت

تجهیزات مورد نیاز فارم ماینیگ ارز دیجیتال

تجهیزات مورد نیاز فارم ماینیگ ارز دیجیتال

برای این که بتوانید یک مزرعه ماینینگ کارآمد داشته باشید، باید تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب برای استخراج ارز را آماده کنید. تجهیزات مورد نیاز فارم ماینینگ ارز دیجیتال عبارتند از:

  • فضای مناسب: فارم‌های ماینینگ به فضای کافی برای نصب و تهویه مناسب نیاز دارند. این فضا باید از لحاظ دما و رطوبت کنترل شده و امن باشد.
  • دستگاه‌های استخراج: هر ارز دیجیتال، دستگاه استخراج‌کننده اختصاصی خود را دارد. مثلا، این دستگاه برای بیت کوین که مشهورترین ارز قابل استخراج است، اسیکس (ASIC) نام دارد. شما باید بهترین ماینر را از بازار انتخاب کنید که سودآوری بالا و مصرف انرژی پایین دارد.
  • کامپیوتر مناسب و اینترنت پرسرعت: برای استخراج ارز دیجیتال شما به رایانه‌ای با قطعات سخت‌افزاری قوی و اینترنت پرسرعت نیاز دارید. به‌خصوص اینترنت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماینینگ است.
  • کیف پول ارز دیجیتال: پس از راه‌اندازی مزرعه، شما به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید تا ارزهای ماین شده را در آن نگهداری کنید.
  • نرم‌افزار استخراج: برای این که بتوانید دستگاه ماینر را به کامپیوتر متصل کنید نیاز به نرم‌افزار استخراج آن ارز دارید. نرم‌افزار همچنین وظیفه پشتیبانی از ماینر را برعهده دارد.
  • سیستم خنک‌کننده: استخراج ارز دیجیتال موجب ایجاد حرارت زیادی می‌شود، بنابراین یک سیستم خنک‌کننده مؤثر برای حفظ عملکرد مطلوب و جلوگیری از آسیب به تجهیزات ضروری است.
  • عضویت در یک استخر استخراج: استخر استخراج ارز دیجیتال در واقع مجموعه ای از بلاکچین‌ها است که تمام ماینرها یا دستگاه‌های استخراج کننده به آن متصل می‌شوند. استخراج‌کننده‌ها با اتصال به استخرها می‌توانند سهم خود را برداشت کنند.

برآورد هزینه و سودآوری مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال

برای برآورد هزینه‌ها و سودآوری فارم ماینینگ، بیاید فرض کنیم شما می‌خواهید یک مزرعه استخراج بیت کوین راه‌ بیاندازید تا بتوانیم هزینه‌ها را بهتر برآورد کنیم. بیشترین هزینه‌ای که شما باید بپردازید برای دستگاه ماینر است. دستگاه استخراج بیت کوین در ایران از 8 میلیون به بالا قیمت دارد. بعد از آن هزینه‌های پاور، برق، اینترنت و فن خنک‌کننده است که هزینه آن بسته به حجم مصرفی و موارد دیگر متفاوت خواهد بود.

درآمد مزرعه ارز دیجیتال شما نیز به تعداد و مدل ماینرها و البته ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید بستگی دارد. برای مثال، اگر تعداد ماینر بیشتری داشته باشید و مدل‌های قدرتمندی را خریداری کرده باشید، طبیعتا درآمد شما نیز بالاتر خواهد رفت. همچنین اگر ارزی مانند بیت کوین را برای استخراج انتخاب کنید نسبت به ارزهای دیگر مانند دوج کوین به دلیل ارزش بیشتر آن درآمد بهتری خواهید داشت. به طور کلی فرمول محاسبه درآمد ماینر عبارت است از:

سهم هش = (هش ریت ما) / (هش ریت شبکه)

پاداش بلاک روزانه = (بیت کوین در هر بلوک) * (بلاک در روز)

در نهایت، اگر می‌خواهید درآمد خود را محاسبه کنید می‌توانید از سایت‌های این حوزه مانند whattomine کمک بگیرید که با گرفتن اطلاعاتی مانند مدل دستگاه ماینر و کسر هزینه‌های برق و کارمزد استخراج (معمولا حدود ۲.۵ درصد) می‌تواند درآمد شما را پیش‌بینی کند.

قوانین مرتبط با راه اندازی فارم استخراج

پیش از راه‌اندازی فارم استخراج ارز دیجیتال، باید با قوانین ارز دیجیتال در ایران آشنا باشید. از آنجایی که استخراج در ایران نیازمند کسب مجوزهای قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت است، رعایت نکردن قوانین لازم ممکن است برای شما دردسر ساز شود.

نکات مهم در راه اندازی فارم ماینینگ

به یاد داشته باشید که برای راه‌اندازی فارم ماینینگ شما باید علاوه بر نکات اقتصادی، عوامل محیطی نیز توجه بسیار داشته باشید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • برق پرقدرت: بسیاری از ماینرهای ASIC به قدرت برق 220 ولتی نیاز دارند. اگر نقطه دسترسی 220 ولت در دسترس ندارید، ممکن است به یک برقکار ماهر برای نصب آن نیاز باشد، که می‌تواند هزینه های سرمایه اولیه را افزایش دهد.
  • اینترنت با سرعت ثابت: برای اتصال به بلاک چین بیت کوین به یک اتصال اینترنتی پایدار نیاز است. اگرچه اینترنت وایرلس راحت‌تر هستند، اتصال تجهیزات استخراج از طریق کابل اغلب اینترنت پایدارتری را ارائه می‌دهد.
  • خنک‌کننده: تمام وسایل الکتریکی گرما تولید می‌کنند اما اغلب دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال به دلیل قدرت محاسباتی بالایی که دارند گرمای بیشتری تولید می‌کنند. به همین دلیل برای کارکرد موثر، دستگاه ها باید تا حد امکان خنک نگهداشته شوند که ممکن است شامل یک سیستم ثانویه باشد که می‌تواند هوا را به گردش درآورد.
  • کاهنده صدا: متأسفانه در کنار تولید مقادیر بسیار زیاد گرما، اکثر ماینرهای ASIC سر و صدای زیادی دارند که در تعداد بالا این صدا می‌تواند آزاردهنده باشد.

درآمد بی نهایت با فارم استخراج

راه‌اندازی مزرعه استخراج یا فارم ماینینگ بدون شک یکی از سودده‌ترین روش‌های کسب درآمد با ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. اغلب کسانی که قصد سرمایه‌گذاری روی مزرعه استخراج دارند، بیت کوین را برای این کار انتخاب می‌کنند اما باید بدانید با توجه به این که این روزها سختی شبکه بیت کوین به شدت بالا رفته، کار استخراج نیز تا حد زیادی دشوار شده است. با همه این‌ها، توجه داشته باشید که راه‌اندازی مزرعه استخراج در ایران قانونی نیست و دردسرهای بسیاری نیز دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به سراغ سایر روش‌ها کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بروید.

سوالات متداول
Request for Quote

تعداد ماینرهای لازم برای یک فارم ماینینگ بستگی به عوامل مختلفی دارد.

سرمایه‌گذاری و راه اندازی فارم استخراج مناسب برای افرادی مناسب است که دارای درآمد کافی برای سرمایه گذاری، دانش فنی و تجربه لازم در زمینه ماینینگ باشند.

درآمد فارم ماینینگ بستگی به نوع ارز دیجیتال، قدرت محاسباتی، هزینه برق و هزینه خرید و نگهداری ماینرها دارد.

بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال جهان در آمریکا قرار دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
استخراج ارز دیجیتال
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟ ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سراسر دنیا پیدا کرده‌ و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. ماینینگ رمز ارز یکی...
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
ارز دیجیتال یک طبقه دارایی هستند که می‌توانند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشند. تا به امروز، 23627 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که کل بازار 1...
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند BTC با استفاده از یک فرآیند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج ایجاد می‌شوند. برخی از این ارزها را می‌توان با استفاده از تلفن‌های...