آموزش صرافی ارز دیجیتال

صرافی p2p یا همتا به همتا چیست؟

صرافی p2p یا همتا به همتا چیست؟

یک صرافی همتا به همتا یا P۲P به کاربران این امکان را می‌دهد که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مستقیما با کاربر دیگری انجام دهند. این صرافی‌ها به عنوان بازارهای آنلاین عمل می‌کنند و معامله گران را قادر می‌سازند تا شرایط خود را تعیین کنند. در ادامه به بررسی کامل صرافی p۲p و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.

صرافی p2p چیست؟

صرافی‌های همتا به همتا یا P2P (Peer-to-Peer) پلتفرم‌های مبادلاتی هستند که به معامله‌گران ارز دیجیتال این امکان را می‌دهد تا با حذف هرگونه شخص ثالث، با یکدیگر به طور مستقیم معامله کنند. این صرافی‌ها در حقیقت فضایی را فراهم می‌آورند تا کاربران بتوانند با کمترین هزینه و کارمزد به خرید و فروش مبادلات ارزهای دیجیتال بپردازند.  

تا پیش از این، تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز بودند و این یعنی باید توسط یک سازمان یا شخص، کنترل می‌شدند؛ پس این امکان وجود داشت که در صورت اعمال فشار، محدودیت‌هایی را اعمال کنند. این در حالی است که با به وجود آمدن صرافی‌های غیرمتمرکز و همتا به همتا معامله‌گران دیگر نیازی به شخص ثالت در معاملات ندارند و حتی می‌توانند بر سر قیمت‌ها نیز با یکدیگر به تفاهم برسند.

صرافی های P2P همچنین به دلیل داشتن شبکه‌های شفاف، غیرمتمرکز بودن و مکانیسم‌های تجاری بسیار امن مورد تحسین قرار می‌گیرند. به تازگی امکاناتی مانند معاملات فیوچرز، استیکینگ و دیگر قابلیت‌های نیز به این صرافی‌ها افزوده شده که آن‌ها را بیش از پیش محبوب کرده است.

صرافی p2p چگونه عمل می‌کند؟

صرافی p2p چگونه عمل می‌کند؟

اگر با صرافی‌ ارز دیجیتال از نوع متمرکز یا CEX کار کرده باشید، می‌دانید که در این صرافی‌ها خریداران و فروشندگان پس از انجام فرآیندهای احراز هویت،  می‌توانند سفارشات خود را در دفترچه سفارش یا Order Book ثبت کنند. پس از این که سفارش یک خریدار و یک فروشنده در این صرافی‌ها با یکدیگر تناسب پیدا کند، پلتفرم به‌طور خودکار معامله را انجام می‌دهد.

این در حالی است که در صرافی های p2p افراد می‌توانند بدون نیاز به احراز هویت، به مدیریت و کنترل دارایی‌های خود بپردازند. در صرافی همتا به همتا همچنین دیگر دفترچه‌ای برای سفارش وجود ندارد بلکه معامله‌گران می‌توانند با مشاهده پیشنهادات خرید یا فروشی که به‌طور مستقیم از سوی دیگر افراد ارائه شده و بررسی مزایا و قیمت‌های آن‌ها نسبت به یکدیگر، سفارشی که ویژگی‌هایی متناسب با نیازهای او دارد را انتخاب کرده و معامله خود را انجام دهند.

تراکنش‌ها در این پلتفرم از طریق قراردادهای هوشمند، که یک ویژگی از بلاکچین است، اجرا می‌شوند و از آنجایی که هیچ سازمان یا شخص ثالثی در این صرافی‌ها وجود ندارد، تمامی کارها بر عهده قراردادهای هوشمند خواهد بود. بدین ترتیب، تمامی اطلاعات دو طرف معامله محفوظ می‌ماند و حتی نیازی به اشتراک‌گذاری آن نخواهد بود. این امر باعث شده تا از زمان پیدایش این پلتفرم‌ها، طرفداران آن‌ها به خصوص در کشورهایی مانند ایران که با محدودیت‌های بین‌المللی روبه‌رو هستند بیشتر و بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

مزایا و معایب صرافی‌های همتا به همتا

احتمالا تا به اینجای مقاله تا حد زیادی درباره صرافی‌های همتا به همتا کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید بدانید چه مزایا و معایبی دارند. فراموش نکنید صرافی‌ های p2p نیز بی عیب و نقص نیستند و در کنار مزایا، معایبی هم دارند. پس بیاید تا به بررسی این عوامل بپردازیم.

مزایای صرافی‌های p2p

بدون کارمزد تراکنش: شاید بهترین مزیت صرافی‌های همتا به همتا که باعث شده تا این حد محبوب شوند، تراکنش‌های رایگان یا با کارمزد بسیار پایین است. همانطور که گفتیم این پلتفرم‌ها خریدار و فروشنده را به‌طور مستقیم به هم وصل می‌کند پس دیگر هیچ نیازی به کارمزد تراکنش وجود ندارد و قیمت معاملات نیز کاملا انعطاف‌پذیر است. بنابراین شما می‌توانید بدون نگرانی از کارمزدهایی که حتی گاهی از خود تراکنش‌ گران‌تر می‌شدند، خرید و فروش کنید.

امنیت بالای تراکنش: معاملات در صرافی p2p به صورت کاملا ایمن اجرا می‌شوند. این صرافی‌ها از اقدامات امنیتی ویژه‌ای استفاده می‌کنند که تضمین می‌کند دارایی و سرمایه معامله‌گران امن باقی می‌ماند. امکان هک و کلاهبرداری نیز در این صرافی‌ها به حداقل رسیده است.

سرعت بالا: سرعت تراکنش در صرافی‌های P2P به روش پرداختی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. به‌طو کلی به دلیل حذف واسطه تمامی آن‌ها بلافاصله انجام می‌شوند و سرعت تراکنش‌ها بسیار بالاتر از صرافی‌های متمرکز است.

سایر مزایای صرافی p2p عبارت است از:

  • قابل تنظیم با توجه به نیازهای کسب و کار شما
  • مناسب برای تراکنش‌های جهانی با مقیاس پذیری بالا

معایب صرافی‌های p2p

امکان تاخیر در تراکنش: هرچند که در صرافی‌های همتا به همتا تراکنش‌ها تقریبا بلافاصله پس از تأیید تراکنش هر دو طرف انجام می‌شود. اما در صورتی که هر دو طرف معامله حاضر و سریع باشند! در معاملات سنتی، لازم نیست منتظر بمانید تا خریدار یا فروشنده معامله را تایید کند تا بتوانید ادامه دهید اما در این صرافی‌ها دو طرف معامله باید تراکنش را تایید کنند و یکی از طرفین ممکن است به دلایلی تراکنش را به تاخیر بیاندازد.

نقدینگی کم: صرافی های P2P به دلیل ماهیت خود، به طور طبیعی سرعت نقد شوندگی کمتری نسبت به صرافی‌های CEX دارند. به همین دلیل، معامله‌گرانی که سفارش‌های با حجم بالا یا نیاز به انجام معاملات عمده دارند، ممکن است ترجیح دهند از صرافی otc استفاده کنند یا از طریق صرافی‌های استاندارد خرید و فروش کنند.

یک صرافی p2p معتبر چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک صرافی p2p معتبر چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیشتر درباره مزایای صرافی‌‌های همتا به همتا صحبت کردیم اما شما برای انتخاب صرافی معتبر p2p باید به ویژگی‌های آن یعنی عواملی که مسئول عملکرد خوب نرم افزار تبادل ارز دیجیتال P2P هستند توجه کنید. در یک صراف معتبر همتا به همتا، ویژگی‌های مفید باید با هم انتخاب و توسعه داده شوند تا بتوانند عملکرد مبادلات رمزنگاری مانند تجارت، تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی ایمن و غیره را به طور موثر انجام دهند.

ویژگی‌هایی که قبل از انتخاب صرافی همتا به همتا باید دقت کنید عبارتند از:

  • پشتیبانی از ارزهای مختلف

اگرچه بیش از۲۰۰۰۰ ارز دیجیتال برای معامله وجود دارد، اما شما باید صرافی را انتخاب کنید که با پشتیبانی از ارزهای مختلف به تعداد زیاد، به کاربران امکان می‌دهد طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را مبادله کنند.

  • بازارسازی خودکار (AMM)

AMM ها جزئی از اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که تجارت دارایی‌ها را به‌صورت خودکار و از طریق استخرهای نقدینگی امکان‌پذیر می‌کنند. این ویژگی در یک صرافی P2P به کاربران در هنگام معامله انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد.

  • رابط کاربر پسند

رابط کاربری به تمام عناصر پلتفرم اشاره دارد که به طور مستقیم با کاربر در ارتباط است. بهتر است صرافی را انتخاب کنید که استفاده از آن ساده باشد و نیاز به انجام کارهای پیچیده را نداشته باشد.

  • استخرهای نقدینگی

دارندگان توکن می‌توانند با سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی سود به دست آورند. از آنجایی که استخرهای نقدینگی مزایای بهره‌وری را برای کاربران فراهم می‌کنند، خوب است اگر در ویژگی‌های تبادل ارز دیجیتال P2P نیز قرار داشته باشند.

  • قابلیت نظردهی

هنگام ثبت سفارش P2P، کاربران باید این گزینه را داشته باشند که در مورد تجربه تجاری خود و همچنین شرکای تجاری خود اظهار نظر کنند تا سایر کاربران نیز بتوانند از نظرات آن‌‌ها به عنوان راهنما هنگام انتخاب شرکای تجاری خود کمک بگیرند.

  • ارسال آگهی

این ویژگی کاربران را قادر می‌سازد تا تبلیغات پس از معامله را برای فروش و خرید دارایی‌های ارز دیجیتال را با استفاده از ارزهای فیات در صرافی ارز دیجیتال P2P انجام دهند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت صرافی OTC و P2P – کدام بهتر است؟ 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی و بررسی صرافی های p2p و مزایای استفاده از آن‌ها پرداختیم. این صرافی‌ها به کاربران تراکنش‌های ایمن، سریع و ارزان را پیشنهاد می‌کنند تا دیگر تمامی افراد بتوانند بدون هیچ محدودیتی به مبادله ارزهای دیجیتال و تراکنش‌های بین‌المللی بپردازند. شما می‌توانید سوالات خود را در رابطه با صرافی‌های همتا به همتا در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

وضعیت این صرافی‌ها تحت سلطه هیچ شخص ثالث و سازمانی نیستند. این صرافی‌ها همچنین به دلیل تازه‌وارد بودن هنوز موقعیت خاصی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن ندارند.

معامله در صرافی p2p مناسب همه افراد به خصوص کسانی که تراکنش‌های خرد می‌خواهند انجام دهند یا در کشورهای با محدودیت زندگی می‌کنند.

هرکدام از این صرافی‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای کاربردهای معینی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
آموزش صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
اخیرا یافتن بهترین صرافی جایگزین بایننس، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. با اجباری شدن احراز هویت در صرافی بایننس، موج عظیمی از تریدرهای حوزه ارزهای رمزنگاری شده دچار...
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
آموزش صرافی ارز دیجیتال
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال برای افزایش عرضه در گردش و تحرکات بازار، توکن‌های رایگان را در جوامع خود توزیع می‌کنند که به عنوان airdrops شناخته می‌شوند. بیشتر ایردراپ‌هایی که...
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
آموزش صرافی ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بین کاربران ناشناس هستند و در چند ثانیه انجام می‌شوند، سرعت و ناشناس بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرصتی جذاب برای مجرمانی است...