آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی پین بار در تحلیل تکنیکال و بهترین روش معاملاتی با pinbar

الگوی پین بار در تحلیل تکنیکال و بهترین روش معاملاتی با pinbar

کندل‌های ژاپنی حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند. نشانه این موضوع را می‌توان در الگوهای متنوعی یافت که با استفاده از آن‌ها ابداع شده‌اند. الگوهایی که به‌خوبی کار می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای پیش‌بینی روند حرکت نمودار در آینده بهره برد. پین بار (Pinbar) یکی از این الگوهاست که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگو حاوی اطلاعات بسیار مهمی است که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان مبنای ورود و خروج در پوزیشن‌های معاملاتی قرار داد. در این مطلب قصد داریم بهترین استراتژی معاملاتی با استفاده از پین بار را بررسی کنیم. حتما تا پایان ما را همراه کنید. 

پین بار چیست؟ 

پین بار، یک الگوی کندل استیک تکی است که از یک شدو (سایه) بلند و یک بدنه کوچک تشکیل شده است. ویژگی بارز پین بار این است که شدو آن فراتر از قیمت‌های قبل است و ظاهری شبیه پین ایجاد می‌کند.

این الگو را می‌توان به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم بندی کرد. در پین بار نزولی، سایه بالای بدنه کشیده است و بدنه کندل در نزدیکی کمترین قیمت در تایم فریم قرار می‌گیرد. برعکس در پین بار صعودی، سایه کشیده زیر بدنه تشکیل می‌شود و بدنه در نزدیکی بالاترین قیمت قرار می‌گیرد. پین بار صعودی و نزولی به ترتیب نشان دهنده افزایش و کاهش قیمت هستند. 

پین بار چیست؟ 

شکل ظاهری الگوی Pinbar به صورت یک سایه کشیده و بلند در کنار بدنه نسبتا کوچک است.

اجزای پین بار چیست و چطور تشکیل می‌شود؟ 

هر کندل ژاپنی از دو بخش بدنه و سایه تشکیل می‌شود. پین بار نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما برای آنکه تحلیل این الگو آسان‌تر شود، سایه این الگو را به دو بخش تقسیم کرده‌اند. بخش کشیده سایه اصطلاحا تحت عنوان دم (Tail) شناخته می‌شود. این در حالی است که بخش کوچک سایه، دماغه (Nose) نام دارد. 

نکته مهم این است که در مجموع طول دم در پین بار باید حداقل به اندازه دو سوم کل کندل باشد. در مقابل هرچه فاصله بین قیمت باز و بسته شدن یعنی طول بدنه کمتر باشد، الگوی بهتری شکل می‌گیرد. همچنین دماغه کندل نیز طول خیلی کمی دارد و وجود آن نیز برای شکل‌گیری Pinbar ضروری نیست. 

الگوهای دیگر کندل استیک که پیشنهاد می‌شود مطالعه کنید: الگوی marubozu

انواع الگوی پین بار 

خیلی از افراد تصور می‌کنند که پین بار صرفا یک الگوی برگشتی است. در حالی است که این الگو می‌تواند نشان‌دهنده ادامه حرکت در نمودار قیمت هم باشد. در اینجا به معرفی هر یک از انواع الگوی Pinbar در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم. 

1. الگوی پین بار برگشتی 

همان طور که از نام آن مشخص است، این الگو نشان دهنده بازگشت قیمت و تغییر روند آن است. در مجموع پین بار برگشتی در دو نقطه عطف در نمودار قیمت ظاهر می‌شود یکی از آن‌ها مربوط به زمانی است که نمودار پس از پشت سر گذاشتن یک روند قوی به خط حمایت یا مقاومت شکسته شده پولبک می‌زند. اگر در محل برخورد مجدد نمودار با خط شکسته شده، پین بار تشکیل شود، پولبک تایید می‌شود. در این حالت باید بار دیگر منتظر معکوس شدن جهت حرکت نمودار باشید. در تصویر زیر نمونه بسیار خوبی از این موضوع را مشاهده می‌کنیم. 

الگوی پین بار برگشتی پولبک

علاوه بر آن ممکن است که شاهد pinbar برگشتی در محدوده رنج نیز باشیم. وقتی نمودار وارد محدوده رنج می‌شود، در واقع بین دو خط حمایت و مقاومت افقی نوسان می‌کند. در این شرایط وقتی نمودار به این خطوط نزدیک شود، احتمال شکل‌گیری الگوی پین بار افزایش پیدا می‌کند. دو نمونه از شکل‌گیری این الگو را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. 

2. الگوی پین بار ادامه دهنده 

گاهی اوقات پین بار می‌تواند نقش یک الگوی ادامه دهنده را نیز ایفا کند. در این حالت الگوی پین بار جایی در میانه روند حاکم بر یک نمودار تشکیل می‌شود. تصویر زیر نشان می‌دهد که یک روند صعودی در نمودار را شاهد هستیم. محل شکل‌گیری پین بار را در میانه روند صعودی به وضوح مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید، با یک pinbar صعودی مواجه هستید که دم آن زیر بدنه تشکیل شده و به همین دلیل خبر از ادامه روند صعودی در نمودار می‌دهد. 

الگوی پین بار ادامه دهنده

استراتژی معامله با پین بار 

نوبت به آن می‌رسد که نحوه معامله با استفاده از الگوی پین بار را بررسی کنیم. برای این منظور یک مثال واقعی را در نمودار قیمت ارز دیجیتال موردنظر بررسی می‌کنیم. به تصویر زیر دقت کنید. موقعیت شکل‌گیری پین بار را در مرکز نمودار با فلش مشخص کردیم که مشاهده می‌کنید. طبق نکاتی که تا اینجا ذکر کردیم، با یک pinbar نزولی سروکار دارید و به‌همین دلیل باید منتظر کاهش قیمت باشیم. بنابراین در این شرایط باید به‌سراغ پوزیشن معاملاتی فروش یا شورت بروید. 

استراتژی معامله با الگوی پین بار

اولین موضوع پیدا کردن نقطه ورود مناسب به پوزیشن معاملاتی است. تجربه نشان می‌دهد که مطمئن‌ترین انتخاب برای نقطه ورود به پوزیشن معاملاتی شورت، زیر دماغه است. پایین‌ترین نقطه دماغه پین بار را شناسایی کنید و کمی پایین‌تر از آن را به‌عنوان نقطه ورود در نظر بگیرید. محل ورود به پوزیشن معاملاتی را در نمودار با فلش Sell Stop مشاهده می‌کنید. 

در گام دوم باید حد ضرر را تعیین کنیم. بهترین نقطه برای تعیین حد ضرر با ریسک منطقی، جایی بالاتر از دم پین بار است. بالاترین نقطه دم پین بار را شناسایی کنید و مقداری از آن بالاتر بروید و نقطه حاصل را به‌عنوان حد ضرر پوزیشن معاملاتی شورت در نظر بگیرید. در نمودار فوق با فلش Stop Loss حد ضرر را تعیین کرده‌ایم. 

گام آخر مربوط به مشخص کردن حد سود است. برای این منظور باید خطوط حمایت و مقاومت در تایم فریم انتخاب شده را روی نمودار شناسایی و ترسیم کنید. حد سود در پوزیشن معاملاتی را جایی بالاتر از خط حمایت در نمودار در نظر بگیرید. برای پین بار صعودی و پوزیشن معاملاتی خرید یا لانگ، باید دقیقا مراحل فوق را معکوس کنید. 

نکات مهم در معامله با پین بار 

برای معامله با الگوی پین بار مهم‌ترین نکته انتخاب تایم فریم مناسب است. هر چند انتخاب تایم فریم به استراتژی معاملاتی شما باز می‌گردد؛ اما باید توجه داشته باشید که تجربه نشان می‌دهد برای استفاده از الگوی pinbar بهترین شرایط انتخاب تایم فریم روزانه است. تایم فریم‌های کوچک‌تر دقت لازم را برای معامله با این الگو ندارند. 

نکته مهم دیگر تشخیص صحیح خطوط حمایت و مقاومت در نمودار قیمت است. با استفاده از این خطوط شما می‌توانید انتخاب دقیق‌تری برای حد سود و ضرر در معاملات خود داشته باشید و ریسک به ریوارد بهینه‌ای را برای پوزیشن معاملاتی در نظر بگیرید. 

توصیه می‌کنیم مقاله بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را هم مطالعه کنید.

تفاوت پین بار با کندل چکش 

از نظر ظاهری الگوی پین بار و الگوی چکش خیلی شبیه به هم هستند. به همین دلیل شاید این سوال را بپرسید که تفاوت آن‌ها با هم در چیست؟ دو نکته مهم در اینجا وجود دارد که باید ذکر کنیم. نخست آنکه معمولا در شکل گیری الگوی چکش خبری از دماغه نیست. بلکه فقط دم و بدنه را در کندل شاهد هستیم. نکته مهم بعدی این است که کندل چکش صرفا یک الگوی بازگشتی است در حالی که پین بار می‌تواند الگوی ادامه دهنده نیز باشد. 

اما مهم‌ترین تفاوت پین بار با کندل چکش چیز دیگری است. در روند نزولی، الگوی چکش صعودی حتما به صورت یک کندل سبز رنگ تشکیل می‌شود که نشان دهنده افزایش قیمت است. اما حتی یک کندل پین بار برگشتی در پایان روند نزولی می‌تواند به‌صورت کندل سبز یا قرمز رنگ ظاهر شود. 

الگوی پین بار، یک الگوی کاربردی

در این مقاله بررسی کردیم که الگوی پین بار چیست و چه کاربرد‌هایی در تحلیل تکنیکال دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما این الگو را در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت ارزهای دیجیتال جدی بگیرید. همان‌طور که مشاهده کردید، اطلاعات ارزشمندی را در خود نهفته دارد که به‌کمک آن‌ها می‌توانید ادامه روند نمودار را پیش‌بینی کنید. ستاپ معاملاتی با الگوی pinbar هم خیلی پیچیده نیست و با کمی تمرین و تکرار می‌توانید به تسلط کامل در آن برسید.

سوالات متداول
Request for Quote

در سایت تریدینگ ویو اسکریپت‌های اختصاصی برای تشخیص الگوی پین بار وجود دارند که می‌توانید به عنوان اندیکاتور استفاده کنید. 

بله الگوهای پین بار که در تایم فریم روزانه و بالاتر تشکیل می‌شوند، اعتباری زیادی دارند. 

پین بار می‌تواند نقش  الگوی ادامه دهنده و برگشتی در تحلیل تکنیکال را ایفا کند. 

الگوی پین بار در تحلیل تکنیکال و بهترین روش معاملاتی با pinbar
کندل‌های ژاپنی حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند. نشانه این موضوع را می‌توان در الگوهای متنوعی یافت که با استفاده از آن‌ها ابداع شده‌اند. الگوهایی که به‌خوبی کار می‌کنند و می‌توان از...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...