آموزش تحلیل تکنیکال

پیوت پوینت (pivot points) چیست – آموزش تحلیل

پیوت پوینت (pivot points) چیست – آموزش تحلیل

شناسایی سطوح حمایت و مقاومتی و نقاط چرخش یکی از مهارت‌هایی است برای انجام معاملات موفق به آن نیاز دارید. برای این کار می‌توانید از اندیکاتورهای مختلف کمک بگیرید. نقاط پیوت یکی از شاخص‌های پر کاربرد ارزهای دیجیتال هستند که به شناسایی سطوح مهم روانی کمک می‌کنند. با استفاده از این شاخص می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرده و معاملات سودآوری را تجربه کنید. این نقاط به‌عنوان یک داده معاملاتی ارزشمند به شمار می‌روند و برای تعیین روند بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که نقطه پیوت (Piovt points) چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد. پس اگر قصد آشنایی کامل با نقطه پیوت را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ایرانیکارت همراه باشید.

نقطه پیوت چیست؟

نقطه پیوت (Piovt points) یک شاخص تحلیل تکنیکال یا محاسباتی است که برای شناسایی تغییر روند بازار در تایم فریم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص میانگین بیشترین و کمترین قیمت روزانه و قیمت پایانی روز معاملاتی قبلی را نشان می‌دهد.

در صورتی که در روز معاملاتی بعدی معاملات بالای نقطه پیوت انجام شود نشان‌دهنده صعودی بودن بازار است و در صورتی که معامله زیر نقطه پیوت انجام شود بازار نزولی را نشان می‌دهد.

نقطه پیوت چیست؟

پیوت چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

نقطه پیوت یک شاخص فنی است که روند بازار، سطوح حمایت و مقاومت را به معامله‌گران نشان می‌دهد. با تعیین این سطوح می‌توانید پیش‌بینی کنید که قیمت ارز مورد نظر تا کجا بالا یا پایین‌ خواهد رفت. در صورتی که قیمت در سطوح مشخص شده حرکت کند به معامله‌گران کمک می‌کند که روند معاملاتی را بهتر تشخیص دهند.

این شاخص تکنیکال از اهمیت زیادی برخوردار است و به معامله‌گران روزانه این امکان را می‌دهد که بتوانند با تشخیص روند بازار، سود بیشتری از معاملات خود به دست آورند. چرا که شرایط لازم برای تشخیص احساسات بازار را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. معامله‌گران با استفاده از نقطه پیوت می‌توانند تغییر روند بازار از صعودی به نزولی یا برعکس را تشخیص دهند.

یه صورت کلی نقطه پیوت یک ابزار مهم و کاربردی است که به معامله‌گران کمک می‌کند تا بهترین سطح ورود به معامله، خروج از معامله و کسب سود را محاسبه کنند.

انواع پیوت در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

نقاط پیوت یکی از شاخص‌های مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی هستند که انواع مختلفی دارند. هر یک از این شاخص‌ها دیدگاه متفاوتی درباره سطوح حمایت، مقاومت و تعیین روند بازار در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. شناخت انواع پیوت به تریدرها این امکان را می‌دهد که تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرند و درصد سود معاملات خود را افزایش دهند. به‌طور کلی رایج‌ترین نقاط پیوت شامل موارد زیر هستند.

نقاط پیوت استاندارد (Standard pivot points)

  • نقاط پیوت استاندارد (Standard pivot points)

نقاط پیوت استاندارد که به‌عنوان نقاط چرخشی کلاسیک نیز شناخته می‌شوند رایج‌ترین نوع پیوت هستند. نقاط پیوت بر اساس میانگین قیمت، سطوح حمایت و مقاومت (R1، S1، R2، S2 و …) محاسبه می‌شوند. شما می‌توانید نقاط پیوت استاندارد را به‌ راحتی و به‌صورت جداگانه محاسبه کنید.

نقاط پیوت فیبوناچی (Fibonacci Pivot Points)

  • نقاط پیوت فیبوناچی (Fibonacci Pivot Points)

ترکیب شاخص فیبوناچی با نقاط پیوت یک ترکیب قدرتمند ایجاد می‌کند که میزان موفقیت معاملات را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. این نقاط با جمع و تفریق نسبت‌های فیبوناچی از نقاط پیوت و ضرب در دامنه معاملاتی آن محاسبه می‌شوند. 

قاط پیوت وودی (Woodie’s Pivot Point)

  • نقاط پیوت وودی (Woodie’s Pivot Point)

نقاط پیوت وودی جزء متفاوت‌ترین نوع پیوت است که روی قیمت بسته شدن دارایی توجه ویژه‌ای دارد. برای محاسبه نقاط پیوت وودی باید در فرمول نقطه محوری پایه قیمت بسته شدن را در عدد 2 ضرب کنید. نقطه پیوت وودی دیدگاه متفاوتی درباره روند بازار ارائه می‌دهد و به کاربران کمک می‌کند که قیمت احتمالی دارایی مورد نظر را بهتر پیش‌بینی کنند.

نقاط پیوت کاماریلا (Camarilla pivot points)

  • نقاط پیوت کاماریلا (Camarilla pivot points)

نقاط چرخش کاماریلا یکی دیگر از انواع پیوت هستند که برای تعیین سطوح حمایتی و مقاومت استفاده می‌شوند. این شاخص نیز برای تعیین روند بازار روی قیمت بسته شدن دارایی تاکید می‌کند. دقت داشته باشید که نقاط پیوت کاماریلا اغلب برای معاملات روزانه مناسب هستند و نتیجه مطلوبی به همراه دارند.

  • نقاط پیوت تام دیمارک (Tom DeMark’s pivot points)

نقاط پیوت تام دیمارک یکی دیگر از انوع پیوت است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص قدرتمند به معامله‌گران کمک می‌کند که سطوح حمایتی و مقاومتی را شناسایی کرده و بر اساس تغییرات احتمالی قیمت، معاملات بهتر و سودآوری داشته باشند. نقاط پیوت تام دیمارک کاملا متفاوت هستند و رابطه بین قیمت شروع و بسته شدن دارایی را نشان می‌دهند. همچنین باید به این نقطه توجه داشته باشید که این مدل از نقاط پیوت تنها یک سطح حمایتی و مقاومتی دارند.

  • نقاط پیوت ماژور (major pivot points)

پیوت‌های ماژور معمولا در نزدیکی سطوح مقاومتی و حمایتی رخ می‌دهند. این نقاط پیوت با برگشت‌های بزرگ همراه هستند و روند بازار را تغییر می‌دهند. معامله‌گران با استفاده از نقاط پیوت ماژور می‌توانند از نحوه فعالیت خریداران و فروشندگان در نقطه مورد نظر مطلع شده و تصمیمات بهتری برای انجام معاملات بعدی خود بگیرند.

  • نقاط پیوت مینور (minor pivot points)

نقطه چرخش مینور همانطور که از نام آن نیز پیداست برای شناسایی نوسانات کوچک در کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص برای اسکلپ تریدینگ مناسب است تا بتوان از نوسانات موجود در ارز مورد نظر سود قابل توجهی به دست آورند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پیوت‌های مینور از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند و اغلب به‌صورت تصادفی رخ می‌دهند.

آموزش تفسیر و استفاده از پیوت در معاملات

نقاط پیوت یک ابزار قدرتمند برای تعیین سطوح قیمتی هستند. معامله‌گران با استفاده از این شاخص می‌توانند روند بازار را تشخیص داده و از آن برای دریافت سودهای بیشتر استفاده کنند. نقاط چرخش یک دید جامع و قابل اعتماد درباره ارز مورد نظر به کاربران ارائه می‌دهند و شرایط لازم برای انجام معاملات بهتر و هوشمندانه‌تر فراهم می‌کنند. در صورتی که معامله ارز مورد نظر روی نقطه پیوت انجام شود نشان‌دهنده صعودی بودن است ولی اگر قیمت زیر نقطه پیوت برود باید منتظر روند نزولی برای ارز مورد نظر باشید. با توجه به این قضیه شما با یادگیری نقاط پیوت و محاسبه دقیق آن می‌توانید معاملات پرسودی را تجربه کنید. در ادامه آموزش تفسیر و استفاده از پیوت در معاملات را برای شما شرح می‌دهیم.

نحوه تشخیص نقاط چرخش

نحوه تشخیص نقاط چرخش

اندیکاتور نقاط پیوت pivot point در تریدینگ ویو یکی از ابزارهای کاربردی است که توسط معامله‌گران برای تشخیص نقاط پیوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که بتوانید استفاده درستی از اندیکاتور نقاط چرخش داشته باشید لازم است که در کنار آن از شاخص‌های دیگر استفاده کنید. بنابراین موارد نام برده را شناسایی کرده و سپس با استفاده از فرمول محاسباتی که در بخش بعدی معرفی می‌کنیم، خودتان را برای انجام معاملات پر سود آماده کنید. در حالت کلی نحوه تشخیص و استفاده از نقاط پیوت به‌صورت زیر است:

  • فیبوناچی بازگشتی: اگر روند جدید قیمتی حداقل 38 درصد از موج قبلی را پوشش بدهد پیوت ماژور اتفاق افتاده است ولی اگر اصلاح قیمت کمتر از 38 درصد باشد پیوت مینور رخ داده است.
  • اندیکاتور مکدی: با استفاده از اندیکاتور مکدی نیز می‌توان نقاط پیوت را تشخیص داد. تغییرات قیمت و مدت زمان موج برگشت باید طبق قوانین فیبوناچی رخ دهند تا نقاط چرخش شکل بگیرند. در صورتی که قله مثبت ایجاد شده بیش از 38 درصد باشد یک قله ماژور است و اگر دره منفی 38 درصد باشد یک دره ماژور است.

فرمول محاسبه پیوت در تحلیل تکنیکال

نقاط پیوت یکی از اندیکاتورهای مهم تحلیل تکنیکال هستند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. برای این که بتوانید استفاده بهتری از نقاط پیوت داشته باشید لازم است که فرمول محاسبه آن در تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید. حداکثر قیمت، حداقل قیمت، قیمت پایانی روز گذشته، سطوح حمایتی و مقاومتی پنج فاکتور اساسی هستند که برای محاسبه پیوت به آن‌ها احتیاج پیدا خواهید کرد. به‌طور کلی فرمول محاسبه پیوت به‌صورت زیر است:

3/(حداکثر قیمت+ حداقل قیمت + قیمت بسته شدن در روز گذشته) = نقطه پیوت (P)

حداقل قیمت – (نقطه پیوت x2) = مقاومت 1

(حداقل قیمت – حداکثر قیمت) + نقطه پیوت = مقاومت 2

(حداقل قیمت – نقطه پیوت) x2 + حداکثر قیمت = مقاومت 3

حداکثر قیمت – (نقطه پیوت x2) = حمایت 1

(حداقل قیمت – حداکثر قیمت) – نقطه پیوت = حمایت 2

(نقطه پیوت – حداکثر قیمت) x2 – حداقل قیمت = حمایت 3

پس از محاسبه نقاط پیوت می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت را نیز مشخص کنید. اگر قیمت دارایی بالاتر از نقطه پیوت معامله شود می‌توان روند آن را صعودی در نظر گرفت و سطح مقاومت بعدی را R1 در نظر گرفت. اما اگر قیمت دارایی پایین‌تر از نقطه پیوت معامله شود آن را یک روند نزولی در نظر بگیرید و سطح مقاومت بعدی را S1 در نظر بگیرید.

مثال کاربردی معامله بر مبنای استراتژی پیوت در بازار ارز دیجیتال

نقاط پیوت به‌طور گسترده برای انجام معاملات روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این استراتژی معاملاتی می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف همچون 1 دقیقه، 5 دقیقه، 10 دقیقه، یک ساعته و… انجام شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که مقدار نقاط پیوت در طول روز ثابت است و تغییر نمی‌کند. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های پرش نقطه پیوت و شکست در بازار ارز دیجیتال استفاده کنید.

در استراتژی پرش نقطه پیوت قیمت دارایی باید سطح حمایتی تعیین شده توسط نقاط پیوت را لمس کرده و به عقب برگردد. در چنین شرایطی می‌توانید وارد معامله شورت شده و کسب سود کنید. توصیه می‌شود زمانی که روند صعودی با کندل‌های کوتاه صورت می‌گیرد و پس از برخورد به سطح حمایتی یک جهش نزولی بلند به سمت پایین رخ می‌دهد وارد معامله شوید. اما طبق استراتژی شکست نقاط پیوت باید زمانی را برای ورود به معامله انتخاب کنند که قیمت از سطح مقاومتی پیوت عبور کرده باشد. در چنین شرایطی می‌توانید وارد معامله لانگ شوید و با تعیین حد ضرر یک معامله پر سود داشته باشید.

مزایا و معایب پیوت

مزایا و معایب پیوت

نقاط چرخشی یکی از کاربردی‌ترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال هستند که مزایای بسیار زیادی دارند. با این حال، نقاط پیوت دارای یک سری معایب و محدودیت‌های خاص نیز هستند. با توجه به این قضیه اگر قصد استفاده از نقاط پیوت برای انجام معاملات را دارید لازم است که مزایا و معایب آن را به‌طور کامل بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به نقاط چرخشی داشته باشید و به‌صورت هوشمندانه از آن استفاده کنید.

مزایای pivot points

نقاط پیوت جزء شاخص‌های تکنیکالی محبوب هستند که مزایای بسیار زیادی دارند. این موضوع سبب شده است که مورد توجه معامله‌گران قرار بگیرند. به‌طور کلی مزایای نقاط پیوت عبارت‌اند از:

  • نقاط چرخش به تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی کمک می‌کنند. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید روند بازار را تعیین کنید و معاملات پرسودی داشته باشید.
  • استفاده از نقاط پیوت آسان است و با توجه به اطلاعات دقیق و معتبری که در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد میزان سودآوری معاملات آن‌ها را افزایش خواهد داد.
  • این ابزار برای افرادی که قصد ترید روزانه دارند مناسب است و شرایط لازم برای کسب سود در تایم فریم‌های پایین را فراهم می‌کند.
  • نقاط چرخش به تصمیم‌گیری آگاهانه معامله‌گران کمک می‌کند؛ یعنی تریدرها می‌توانند در بهترین موقعیت‌ها وارد معامله شده و با سود قابل توجهی از معامله خارج شوند.

معایب pivot points

نقاط چرخش یکی از شاخص‌های کاربردی هستند که کمک شایانی به موفقیت معامله‌گران می‌کنند. این شاخص در کنار مزایای زیاد خود، دارای یک سری محدودیت‌های خاص نیز هست. شناخت این محدودیت‌ها خالی از لطف نیست و به درک بهتر نقاط چرخشی کمک می‌کند. به‌طور کلی محدودیت‌های نقاط چرخش عبارت‌اند از:

  • بازار کریپتو کارنسی دارای نوسان زیادی است به همین جهت استفاده از نقاط پیوت به تنهایی کافی نیست و باید با سایر اندیکاتورهای ارز دیجیتال ترکیب شود.
  • این شاخص‌ها برای معامله‌گران روزانه که در تایم فریم‌های کوتاه مدت معامله می‌کنند مناسب هستند.
  • با توجه به عدم قطعیت در بازارهای مالی نمی‌توان از نقاط چرخش به‌عنوان یک ابزار صد درصدی استفاده کرد. به همین جهت اغلب معامله‌گران از نقاط چرخش برای بهبود استراتژی معاملاتی استفاده می‌شود.
  • نقاطی که به‌عنوان سطوح حمایت و مقاومت تعیین می‌شوند همیشه درست نیستند چرا که ممکن است قیمت ارز مورد نظر از نزدیکی سطح تعیین شده باز گردد.

سخن پایانی

نقاط پیوت (Pivot points) یکی از شاخص‌های برجسته تحلیل تکنیکال هستند که برای شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شاخص مزایای بسیار زیادی به همراه دارد و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که بتوانند روند بازار را پیش‌بینی کرده و سود خوبی از بازار ارزهای دیجیتال به دست آورند. برای کسب نتیجه بهتر از نقاط چرخش بهتر است که آن را با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال ترکیب کنید. در این مقاله نقاط پیوت (Pivot points) و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول
Request for Quote

اندیکاتور فیبوناچی و نقاط پیوت هر دو برای تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی مورد استفاده قرار می‌گیرند با این تفاوت که فیبوناچی سطوح را با درصد نشان می‌دهد ولی نقاط پیوت این کار را با اعداد ثابت انجام می‌دهند.

نقاط پیوت یک شاخص تحلیل تکنیکال هستند که برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت و تعیین روند بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیوت پوینت (pivot points) چیست – آموزش تحلیل
شناسایی سطوح حمایت و مقاومتی و نقاط چرخش یکی از مهارت‌هایی است برای انجام معاملات موفق به آن نیاز دارید. برای این کار می‌توانید از اندیکاتورهای مختلف کمک بگیرید. نقاط...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...