آموزش تحلیل ارز دیجیتال

سبک اسمارت مانی چیست؟ اصول Smart Money را بشناسید

سبک اسمارت مانی چیست؟ اصول Smart Money را بشناسید

اسمارت مانی یا پول هوشمند، به سرمایه یا پولی اشاره دارد که تحت کنترل متخصصان و نهادهای مالی؛ مانند بانک‌های مرکزی، بازارسازها (در بازار سهام)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهنگ‌ها (در بازار ارزهای دیجیتال) و این دسته موارد قرار دارد. این نهادها همراه با نقدینگی زیادی که نسبت به سرمایه‌گذاران خرد در اختیار دارند، معامله‌گران و تحلیل‌گران ماهری نیز استخدام کرده‌اند که قادر به پیش‌بینی روند‌ها خواهند بود. به ‌این ‌ترتیب، نقدینگی قابل‌توجه تحت کنترل خود را به‌خوبی مدیریت می‌کنند و حتی در برخی مواقع می‌توانند بازار را به نفع خود جهت دهند. سپس سود خود را از بازار به حداکثر برسانند. به‌ همین خاطر است که نقدینگی در اختیار این نهاد‌ها را به‌عنوان پول هوشمند یا اسمارت مانی می‌شناسیم. مقاله فعلی به موضوع‌های پیرامون اسمارت مانی می‌پردازد؛ آموزش تشخیص اسمارت مانی در یک بازار، معامله به سبک اسمارت مانی و اصول تعیین محدوده‌های نقدینگی یا لیکویدیتی اسمارت مانی مواردی هستند که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اسمارت مانی چیست؟

اصطلاح اسمارت مانی که به آن پول هوشمند نیز می‌گویند، به سرمایه‌ای گفته می‌شود که توسط نهادهای بزرگ (مانند هج فاندها،‌ صاحبان بازار (market maker) – صندوق های مالی بزرگ و معامله گران کلان) به یک بازار وارد یا از ان خارج می‌شود. برای درک ساده‌تر مفهوم اسمارت مانی (Smart Money) در یک بازار مالی، نیرویی را تصور کنید که روی آن بازار تاثیر جدی می‌گذارد و آن را به حرکت در می‌آورد. به‌عنوان‌مثال در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان شرکت‌های بزرگی نظیر گری‌ اسکیل (Grayscale) و میکرو استراتژی (Micro Strategy) که صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری در رمزارزها را مدیریت می‌کنند، به‌عنوان دارندگان اسمارت مانی شناخت.

در دیگر انواع بازارها مانند بازار سهام (بورس)، پول هوشمند به دنبال تصمیم‌ها و اقدامات بانک‌های مرکزی هدایت می‌شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران نهادی در اغلب بازارهای مالی، سرمایه تحت کنترل خود را به پیروی از تصمیم‌های دولت، بانک‌ مرکزی یا دیگر نهادهای تاثیرگذار به بازار مربوطه وارد یا خارج می‌کنند. هنر یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار که از سبک‌‌های معاملاتی مبتنی بر اسمارت مانی پیروی می‌کند، در این است که زمان‌های دقیق ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص دهد.

اهمیت اسمارت مانی

اهمیت اسمارت مانی

اگرچه شواهد تجربی کمی برای حمایت از این ایده که سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر اسمارت مانی بهتر از سرمایه‌گذاری‌های با پول‌خرد یا غیرهوشمند عمل می‌کنند، وجود دارد. اما توجه به این نکته مهم است که در اختیار داشتن حجم زیادی از نقدینگی (در حدی که بتوان آن را به‌‌عنوان اسمارت مانی در نظر گرفت) می‌تواند بسیاری از روش‌های سفته‌بازی در یک بازار مالی را پیاده‌سازی کند.

روش‌های سفته‌بازی به استراتژی‌های معاملاتی اشاره دارد که به منظور کسب سود از نوسان‌های کوتاه یا میان‌مدت، به انجام معامله‌ می‌پردازند. پس ردیابی پول هوشمند توسط یک معامله‌گر خرد می‌تواند او را به بهره‌برداری از سفته‌بازی‌های به وجود آمده، مجهز کند و از این طریق سود کسب کند.

از طرف دیگر، اصطلاح پول هوشمند برای اولین‌بار در دنیای قماربازهایی ظاهر شد که نسبت به بازی که در آن شرط‌بندی می‌کردند، اطلاعات خاصی داشتند؛ طوری که مردم عادی امکان دسترسی و استفاده از آن اطلاعات را نداشتند. دنیای سرمایه‌گذاری هم از این ‌جهت مشابه است، زیرا مردم تصور می‌کنند که پول هوشمند توسط کسانی سرمایه‌گذاری می‌شود که درک کامل‌تری از بازار دارند. همچنین احتمالا اطلاعاتی دارند که یک سرمایه‌گذار عادی نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

در مجموع می‌توان گفت که اگر در کنار دیگر معیارهای تحلیلی، سبک‌های معاملاتی مبتنی بر اسمارت مانی (روش‌هایی که به ردیابی پول هوشمند در یک بازار می‌پردازند) به‌درستی به کار گرفته شوند، شانس موفقیت سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهند؛ به ‌همین دلیل است که اسمارت مانی و سبک‌های معاملاتی آن در بین معامله‌گران بسیار محبوب و از اهمیت بالای برخوردارند.

نحوه شناسایی اسمارت مانی یا پول هوشمند در بازارهای مالی

اگر در حال خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در یک بازار مالی؛ مانند معامله ارزهای دیجیتال هستید، شاخص‌ها و معیار‌هایی زیادی وجود دارند که به‌عنوان ابزاری برای تشخیص ردپای اسمارت مانی استفاده می‌شوند؛ این شاخص‌ها ممکن است در یک بازار با بازاری دیگر متفاوت باشند و هر بازاری معیارهای خاص خود را داشته باشد. اما به‌طورکلی، برای تشخیص اسمارت مانی در هر بازاری می‌توانید به دنبال علایم زیر باشید:

  • تراکنش‌های بزرگ: سرمایه‌گذاران با پول هوشمند اغلب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و استراتژیک را در شرکت‌ها یا پروژه‌هایی انجام می‌دهند که معتقدند در بلندمدت عملکرد خوبی خواهند داشت؛ بنابراین برای شناسایی پول هوشمند، باید سطحی از تحلیل را انجام داد که بتوانید مشخص کنید، اخیرا تراکنش‌های بزرگ و سرمایه‌های کلان در چه پروژه‌های وارد شده است.

نحوه شناسایی اسمارت مانی در بازارهای مالی

  • خرید خودی: سرمایه‌گذاری افراد خودی مانند مدیران یک شرکت یا اعضای اصلی یک پروژه، در خود آن شرکت یا پروژه به‌عنوان پول هوشمند در نظر گرفته می‌شود. زیرا این افراد قاعدتا اطلاعات بیشتری در مورد شرکتی که بخشی از آن هستند، دارند. هنگامی که این افراد سهام شرکت یا رمزارز خود را خریداری می‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای از اطمینان به چشم‌انداز آینده شرکت باشد.
  • پروژه‌هایی با پتانسیل رشد قوی: سرمایه‌گذارانی که نهادی هستند و نقدینگی زیادی در اختیار دارند، اغلب بر بخش‌ها یا صنایعی که انتظار می‌رود در آینده رشد قابل‌توجهی را تجربه کنند مانند فناوری یا مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی و… تمرکز می‌کنند. ازاین‌رو، تشخیص و شناسایی پروژه‌های با پتانسیل رشد قوی، می‌تواند شما را در تشخیص هدف بعدی دارندگان اسمارت مانی کمک کند.
  • سرمایه‌گذاری‌های با افق بلندمدت: نگه داشتن یک سرمایه‌گذاری برای چندین سال و زمان دادن به آن برای رشد و بلوغ معمولا نشانه‌ای از پول هوشمند است. به عبارت ساده‌تر اگر در هر پروژه‌ای نشان از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت توسط یک نهاد خاص می‌بینید، احتمالا آن نهاد اسمارت مانی در اختیار دارد و می‌توانید دیگر تصمیمات آن را دنبال کنید.
  • تحلیل بنیادی: سرمایه‌گذاران دارای پول هوشمند معمولا تحلیل فاندامنتال عمیقی از یک پروژه انجام می‌دهند. مواردی از جمله تجزیه ‌و‌ تحلیل مالی، بیانیه‌ها، تیم‌های مدیریتی و روندهای بازار را به‌خوبی زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. در نتیجه پروژه‌های با بنیاد قوی در هر بازار می‌توانند اسمارت مانی به خود جذب کنند.

توجه داشته باشید که دانستن نحوه تشخیص اسمارت مانی، به‌تنهایی به معنی موفقیت تضمین شده در سرمایه‌گذاری نیست. بلکه قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، باید از انجام تحقیقات و تجزیه‌ و‌ تحلیل خود از جنبه‌های دیگر اطمینان حاصل کنید و پارامترهای زیادی را مورد بررسی قرار دهید.

رابطه بین اسمارت مانی و سبک ICT

تا به امروز، پرایس اکشن یا رفتارشناسی بازار از روی نمودار قیمت، منجر به پیدایش سبک‌های معاملاتی زیادی شده است. طرفداران این سبک تحلیل تکنیکال، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌‌اند. سبک پرایس اکشن ICT یا Inner Circle Trader نیز یکی از این روش‌های توسعه‌یافته در پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال است که اساس آن برپایه Smart Money خواهد بود. این روش معامله، توسط یک تریدر با تجربه به نام مایکل هادلستون (Michael Huddleston) که بیش از 30 سال سابقه معاملاتی داشته، بنیان‌گذاری شده است.

آموزش معاملات بر اساس اسمارت مانی

با توجه به اهمیت اسمارت مانی، استراتژی‌های زیادی در دنیای تریدرهایی که از پرایس اکشن استفاده می‌کنند، وجود دارد که بر اساس اسمارت مانی هستند. اگرچه هر شخصی ممکن است یک سبک معامله مختص به خود داشته باشد یا از ترکیب چند روش استفاده کند. اما به ‌طور‌ کلی می‌توان گفت که تمام سبک‌های مبتنی بر اسمارت مانی در پرایس اکشن، طبق یک سری تعاریف و اصول هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

نحوه تشخیص روند در سبک اسمارت مانی

برای تشخیص روند در سبک Smart Money که به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بازیگران بزرگ بازار اشاره دارد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. تجزیه و تحلیل حجم معاملات: یکی از نشانه‌های اسمارت مانی ورود یا خروج آن‌ها از بازار است. وقتی حجم معاملات به طور ناگهانی افزایش یابد، می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت اسمارت مانی باشد.

  2. بررسی الگوهای قیمت: الگوهای قیمت مانند الگوهای سر و شانه، مثلث‌ها و پرچم‌ها می‌توانند نشان‌دهنده تغییرات روند باشند که اسمارت مانی ممکن است قبل از دیگران آن‌ها را تشخیص دهد.

  3. استفاده از اندیکاتورها: اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک و … می‌توانند در شناسایی تغییرات روند که ممکن است توسط اسمارت مانی ایجاد شوند، کمک کنند.

  4. تحلیل سطوح حمایت و مقاومت: اسمارت مانی ممکن است در نقاط کلیدی سطوح حمایت و مقاومت وارد یا خارج شود. تشخیص این سطوح و تغییرات قیمت در اطراف این نواحی می‌تواند مفید باشد.

  5. پیگیری اخبار و گزارش‌های مالی: اطلاعات و داده‌های مالی مانند گزارش‌های سود و زیان، تغییرات در مدیریت شرکت‌ها و تحولات اقتصادی، می‌توانند بر تصمیمات اسمارت مانی تأثیر بگذارند.

  6. تحلیل رفتاری: توجه به تغییرات رفتاری (تحلیل سنتیمنتال) در بازار مانند افزایش تقاضا یا عرضه می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت‌های اسمارت مانی باشد.

توجه داشته باشید که هیچ یک از این روش‌ها به تنهایی تضمینی برای تشخیص دقیق فعالیت‌های اسمارت مانی نیستند و همیشه به تحلیل و ارزیابی دقیق نیاز است.

اصول ترید به سبک اسمارت مانی

برای آموزش نحوه ترید با ساختار اسمارت مانی، لازم است که اصطلاحات و موقعیت‌های زیر را در بازارها بشناسید و بتوانید آن‌ها را شناسایی کنید. برای اینکه بیشتر با این مفاهیم در معاملات بر اساس اسمارت مانی آشنا شوید، به تفکیک آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

بلاک سفارش یا اردر بلاک (Order Block) یا OB

  • بلاک سفارش یا اردر بلاک (Order Block) یا OB

اردر بلاک‌ها در نمودار یک دارایی به محدوده‌های از عرضه و تقاضا اشاره دارند که در آن‌ها اسمارت مانی نهادهای بزرگ سفارش‌های خود را جمع‌آوری خواهد کرد. به‌ عبارت ‌دیگر، اردر بلاک‌ها زمانی شکل می‌گیرند که بین فروشنده‌ها و خریداران عدم تعادل ایجاد می‌شود. سپس ساختار بازار شکسته خواهد شد، به همین ترتیب وضعیت فعلی بازار در اردر بلاک‌ها تغییر شکل قابل‌توجهی به خود می‌گیرد.

توجه به این نکته مهم است که اردر بلاک‌ قبل از حرکت‌های شدید در بازار شکل می‌گیرد. درواقع، آن‌ها سطحی را تشکیل می‌دهند که به‌محض برخورد قیمت به آن سطح، سریع از آنجا دور خواهد شد و این به دلیل حجم‌ خیلی زیاد سفارش‌هایی است که در آن سطح از قبل ثبت‌ شده‌اند و در انتظار رسیدن قیمت به محدوده موردنظر هستند.

عدم تعادل (Imbalance)

  • عدم تعادل (Imbalance)

عدم تعادل به روند‌ یا محدوده‌های از بازار اشاره دارد که در آن نابرابری در کنترل بازار وجود دارد؛ یعنی فقط خریدار‌ها یا فروشنده‌ها در آن محدوده حضور دارند. سطح‌های عدم تعادل منجر به ایجاد کندل‌های با قدرت زیاد در بازار می‌شوند؛ اگر کندل‌ها صعودی باشند، عملا قدرت کنترل بازار در اختیار خریداران و اگر کندل‌ها نزولی باشند، یعنی قدرت کنترل بازار در اختیار فروشنده‌ها است.

  • شکست ساختار (Break of Structure) یا BOS

هنگامی که قیمت یک دارایی در روند فعلی خود، آخرین سقف یا کف قبلی را در جهت همان روند می‌شکند، شکست ساختار رخ می‌دهد. به عبارت دیگر در یک سناریوی نزولی شکست ساختار زمانی تشکیل می‌شود که قیمت خط روند کف‌های قبلی به سمت پایین شکسته یا در یک سناریوی صعودی، خط روند سقف‌های قبلی را می‌شکند. توجه داشته باشید که با شکست ساختار بازار، تغییر روند اتفاق نمی‌افتد و بازار به همان روند قبلی خود ادامه می‌دهد، فقط خط روند جدیدی برای تشکیل کف و سقف‌ها به خود می‌گیرد.

تغییر ماهیت (Change of character) یا CHoCH

  • تغییر ماهیت (Change of character) یا CHoCH

تغییر ماهیت زمانی اتفاق می‌افتد که بازار تغییر روند پیدا کند. در سناریوی نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت بالاترین حد قبلی را بشکند و در سناریوی صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت از پایین‌ترین حد قبلی به سمت پایین عبور کند.

  • ناکارآمدی (Inefficiency)

از نظر تئوری‌های اقتصادی، بازار ناکارآمد به وضعیتی از بازار اشاره دارد که قیمت بازاری یک دارایی، به طور کامل ارزش واقعی آن دارایی را منعکس نمی‌کند. این مورد می‌تواند دلایل مختلفی از جمله وجود هیجان زیاد در بازار داشته باشد. وضعیت ناکارآمد قیمت یک دارایی، فرصتی برای کسب سود توسط معامله‌گران نوسان‌گیر که اسمارت مانی در اختیار دارند، خواهد بود. به‌ همین دلیل این وضعیت به‌سرعت توسط این دسته معامله‌گران شناسایی خواهد شد و اختلاف بین قیمت بازاری و ارزش واقعی دارایی را پر می‌کنند.

  • نقدینگی (Liquidity)

نقدینگی صرفا به معنای تعداد زیادی از سفارش‌ها یا سفارش‌های بزرگ است که باید برای تحریک حرکت‌های نهادی بازار انجام شوند. محدوده‌های که این حجم از سفارش‌ها در آنجا جمع شده را محدوده‌های نقدینگی می‌نامند. نقدینگی به‌عنوان سوخت بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد که برای پویایی بازار حیاتی و ضروری خواهد بود. توجه داشته باشید که نقدینگی‌ همیشه در محدوده‌های جمع شده‌ که بازار تمایل دارد از آن سطح‌ها عبور کند و نیروی کافی به دست آورد که حرکت خود را هدایت کند.

نحوه ترید با ساختار اسمارت مانی چگونه است؟

یک معامله‌گر وقتی به‌خوبی وضعیت و محدوده‌های بالا را در بازار شناسایی کند، می‌تواند طبق مراحل زیر و با ساختار اسمارت مانی معامله کند.

نحوه ترید با ساختار اسمارت مانی چگونه است؟

۱. شناسایی محدوده‌ فعالیتهای شروع تهاجمی (Aggressive Initiation Activity)

شروع تهاجمی به یک حرکت قابل‌توجه در بازار اشاره دارد که ناشی از افزایش قیمت توسط خریداران مهاجم یا کاهش قیمت توسط فروشندگان مهاجم است؛ این فروش یا خرید تهاجمی اغلب پس از معامله دارایی در یک محدوده قیمتی تقریبا ثابت و بدون روند مشخص اتفاق می‌افتد، به همین دلیل به آن شروع تهاجمی می‌گویند.

برای درک فعالیت‌های شروع تهاجمی در اسمارت مانی، می‌توانید به این صورت فکر کنید که متخصصان مالی و نهادهای آگاه به‌تدریج موقعیت‌های زیادی را در یک محدوده ایجاد می‌کنند. سپس سفارش‌های آن‌ها به‌صورت تهاجمی معامله می‌شوند تا روند را در جهت دلخواه خود حرکت دهند. توجه داشته باشید که اگر بخواهید با این سبک از اسمارت مانی معامله کنید باید این مورد را در نظر بگیرد؛ زمانی که قیمت دارایی در یک روند سریع حرکت می‌کند، احتمالا شما زمان کافی برای قرار دادن موقعیت‌های معاملاتی خود نداشته باشید. پس بهتر است موقعیت‌های خود را قبل از شروع حرکت تهاجمی اتخاذ کنید.

۲. شناسایی محدوده رنج یا روند‌های جانبی (Sideways Area)

سرمایه‌گذاران خرد باید باتوجه‌ به تایم ‌فریمی که از آن استفاده می‌کنند، به دنبال تشخیص محدوده‌های رنج باشند. چنین مناطقی بسیار مهم هستند، زیرا این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران نهادی آگاه و متخصصان مالی موقعیت‌های خود را در این محدوده‌ها ثبت کرده‌ باشند.

3. عبور شدید از کف و سقف‌ها

این حرکت به تغییر قیمت پیش بینی نشده از کف و سقف‌ها اشاره دارد. چنین الگویی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی قبل از چرخش سریع و حرکت در جهت مخالف با یک شروع تهاجمی، در جهت قبلی به شدت حرکت می‌کند.

به‌عنوان یک مثال برای درک این وضعیت، می‌توانید فرض کنید که در روند نزولی قرار داریم. سپس فروشندگان در یک حرکت تهاجمی، قیمت دارایی را قبل از درگیرشدن با قدرت خریداران به یک محدوده می‌کشانند. حال در یک حرکت تهاجمی بسیار قوی‌تر از جانب خریداران، روند قیمت دارایی به طور غیرمنتظر‌ه‌ای عکس می‌شود و خریداران جهت جدید بازار را ایجاد می‌کنند. حرکت اولی که توسط فروشنده‌ها ایجاد شد، بیانگر یک عبور شدید است. شناسایی این وضعیت‌ها و معامله‌کردن در این محدوده‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا آن‌ها به منطقه مقاومتی یا حمایتی بسیار قوی تبدیل می‌شوند.

تارگت‌ها در اسمارت مانی کجا هستند؟

اگرچه اصول و قواعد کلی معامله با اسمارت مانی، تقریبا مواردی هستند که در قسمت‌های قبلی این مقاله معرفی کردیم. اما در نظر داشته باشید، این‌ها کل روش‌ها و حالت‌های معامله با اسمارت مانی نیستند. همان‌طور قبل‌تر گفتیم، هر شخصی ممکن است از چند قواعد بالا استفاده کند و به‌جای بقیه موارد، از پارامترهای دیگری در دیگر سبک‌ها استفاده کند. پس نمی‌توان گفت که تارگت یا حد سود پوزیشن‌های معاملاتی یک معامله‌گر که از اسمارت مانی استفاده می‌کند، دقیقا کجا قرار می‌گیرد و چطور باید تعیین شود.

این تصمیمات کاملا شخصی و بستگی به دیدگاه معاملاتی شما دارد. علاوه بر این مهم است که بدانید حد سود هر موقعیت معاملاتی می‌تواند با موقعیت معاملاتی دیگری متفاوت تعیین شود. معامله‌گران معمولا در استراتژی‌ها و ستاپ‌های معاملاتی خود سیستمی برای تعیین تارگت معامله دارند.

اسمارت مانی در کدام بازارها کار می‌کند؟

شکی نیست که در هر بازار مالی سرمایه‌گذاران نهادی و دارای اطلاعات ویژه وجود دارند. پس می‌توان گفت که اسمارت مانی یا پول هوشمند در هر بازار می‌تواند وجود داشته باشد. به همین ترتیب واضح است که معامله و خریدوفروش در هر بازاری بر اساس شناسایی اسمارت مانی و ردیابی فعالیت‌های آن ممکن خواهد بود. اما این مفهوم در بازارهایی که نوسان قیمت‌ها در آن‌ها زیاد هست، شناخته‌شده‌تر است. بازارهایی از جمله فارکس، ارزهای دیجیتال، بازار سهام کشورهای مختلف، مشتقات و… مواردی هستند که برای معامله‌گران با استراتژی‌های مبتنی بر اسمارت مانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از روش‌های تحلیل اسمارت مانی در بازارهای مالی می‌تواند به شما کمک کند تا با درک بهتری از بازار و استراتژی‌های سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنید. در نهایت، موفقیت در استفاده از ساختار اسمارت مانی به یادگیری مستمر، انعطاف‌پذیری و توانایی سازگاری با بازارهای در حال تغییر، وابسته است. این رویکرد می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در کنار دیگر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شما عمل کند، به شرط آنکه با دقت و احتیاط به کار گرفته شود.

سوالات متداول
Request for Quote

نقطه POI (Points of Interest) به یک محدوده خاص در بازار اشاره دارد که نقدینگی در آنجا خرج شده است. این محدوده معمولا توسط یک کندل ایجاد و تعیین می‌شود؛ کندلی که نقدینگی انباشته شده در سقف یا کف قبلی بازار را صرف می‌کند.

محدوده نقدینگی در اسمارت مانی به سطوحی از قیمت اشاره دارد که سفارش‌های با حجم بسیار بزرگ در آنجا ثبت شده‌اند و به‌محض رسیدن قیمت به آن سطوح، بازار عکس‌العمل نشان خواهد داد.

اندیکاتورهای زیادی در تریدینگ ویو جود دارند که برای تعیین محدوده‌های مهم در سبک‌های مبتنی بر اسمارت مانی استفاده می‌شوند. مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین این اندیکاتور‌ها Smart Money Concepts است.

هیچ سبک و روش معامله‌ای وجود ندارد که به طور کامل تضمین شده باشد. تمام استراتژی‌ها هم دارای موقعیت‌های معاملاتی زیان‌ده هستند و هم معاملات سودده‌ دارند. اما به‌طورکلی، معامله‌گران با سبک اسمارت مانی می‌توانند سفته‌بازی کنند و از نوسان‌های قیمتی بازار در لحظه سود‌ بگیرند. از آنجایی که اعتقاد بر این است که دارندگان اسمارت مانی در بازار  از سرمایه‌گذاران خرد متفاوت هستند و می‌توانند بازار را به نفع خود حرکت دهند، پس پیروی از آن‌ها مفید است.

سبک معامله ICT (Inner Circle Trader) یکی از روش‌های معاملاتی مبتنی بر اسمارت مانی است که در بازار مالی فارکس بیشتر استفاده می‌شود.

سبک اسمارت مانی چیست؟ اصول Smart Money را بشناسید
اسمارت مانی یا پول هوشمند، به سرمایه یا پولی اشاره دارد که تحت کنترل متخصصان و نهادهای مالی؛ مانند بانک‌های مرکزی، بازارسازها (در بازار سهام)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهنگ‌ها (در بازار...
5 از 3 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...