مشاهیر ارز دیجیتال

چانگ پنگ ژائو CZ کیست؟ بیوگرافی مالک بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان

چانگ پنگ ژائو CZ کیست؟ بیوگرافی مالک بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان

صرافی بایننس، بدون شک موفق‌ترین صرافی ارز دیجیتال در سرتاسر جهان است و کسی نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند! اما تا به حال فکر کرده‌اید پشت این تشکیلات عظیم و پیشرو چه کسی نشسته است؟ چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) یا همان CZ معروف، نابغه‌ای است که روزی در مک دونالد کار می‌کرد و اکنون مالک بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان یعنی بایننس است. در این مقاله از بلاگ ایرانیکارت به بیوگرافی CZ، مالک بایننس، می‌پردازیم تا بیشتر با او و البته ثروت چشم‌گیری که دارد آشنا شویم.

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو، cz کیست؟

چانگ پنگ ژائو 45 ساله، مردی چینی است که به‌عنوان بنیانگذار و مدیر اجرایی (مدیر عامل) بایننس binance.com، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. بیل گیتس دنیای ارزهای دیجیتال یعنی ژائو، بایننس را در سال ۲۰۱۷ تأسیس کرد و تنها یک سال پس از تاسیس بایننس به عنوان سومین فرد ثروتمند جهان معرفی شد.

او در واقع توانست به مدت کمتر از 7 ماه، پلتفرم تازه تاسیس خود را از نقطه صفر به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان با حجم معاملاتی بیش از ۲۰ میلیارد دلار تبدیل کند و این ترتیب به یکی از عناصر اصلی بازار ارزهای دیجیتال و بلاکچین تبدیل شود.

دوران کودکی CZ

چانگ پنگ ژائو در ۵ فوریه ۱۹۷۷ در استان جیانگ سو چین به دنیا آمد. والدین چانگ هر دو معلم بودند اما به دلیل عقاید سیاسی مخالفی که پدر CZ با حکومت چین داشت، آن‌ها پس از کشتار میدان تیان آن من، از چین اخراج شدند. سپس برای ادامه تحصیل و البته زندگی به کانادا مهاجرت کردند.

در آن زمان چانگ دوران نوجوانی خود را سپری می‌کرد اما به دلیل وضعیت مالی خانواده مجبور شد در رستوان‌های زنجیره‌ای مک دونالد و پمپ بنزین‌های شبانه شروع به کار کند؛ تا او و خانواده‌اش بتوانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو

دوران تحصیل و دانشگاه CZ

پس از گذراندن دوران پر فراز و نشیب نوجوانی، چانگ پنگ ژائو وارد رشته علوم کامپیوتری در دانشگاه مک گیل کانادا شد. چانگ از زمانی که پدرش یک کامپیوتر 286 DOS خریداری کرد؛ شیفته کامپیوتر و اطلاعات مربوط به آن شد و به همین ترتیب این علاقه خود را در دانشگاه نیز ادامه داد. در واقع، می‌توانیم ورود چانگ به علوم کامپیوتر و تسلط کامل او به این حوزه را از اصلی‌ترین قطعات پازل موفقیت او در بلاکچین و ارزهای دیجیتال بدانیم که کمک مهمی برای پیشرفت او در این زمینه به‌شمار می‌آید.

زندگی CZ پیش از ورود به حوزه ارزهای دیجیتال

CZ پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه مک گیل، زندگی کاری خود را از شهر توکیو و بازار سهام آنجا آغاز کرد و آن را در شهر نیویورک آمریکا ادامه داد. او ابتدا یک نرم‌افزار برای تطبیق معاملات انجام شده، طراحی کرد و سپس نرم‌افزار دیگری را برای معاملات آتی در بازار سهام آمریکا برنامه‌نویسی کرد. عملکرد چانگ در زمینه تخصصی خود یعنی برنامه‌نویسی به حدی بی‌نظیر بود که او در عرض دو سال سه بار ترفیع درجه گرفت و این انگیزه‌ای برای او شد تا بلاخره در سال ۲۰۰۵ کسب و کار خودش را راه‌اندازی کند.

به این ترتیب بود که ژائو در همان سال به زادگاه خود، یعنی چین، بازگشت و در شهر شانگهای شرکت معاملاتی به نام Fusion Systems را تاسیس کرد. حوزه فعالیت این شرکت در زمینه ایجاد زیرساخت سیستم معاملاتی سریع برای بروکرها بود و از این زمان فعالیت CZ بر روی معاملات و ارائه سیستم‌های معاملاتی متمرکز شد.

ورود CZ به حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین

شاید باورتان نشود ولی بازی پوکر، چیزی بود که چانگ ژائو را با بیت کوین آشنا کرد. زمانی که او از هم‌بازی خود درباره این حوزه جدید شنید در این باره بسیار کنجکاو شد و برای اولین تجربه خود به تیم Blockchain.info پیوست. او به مدت ۸ ماه سرپرست تیم توسعه این شرکت بود و سپس مدتی را نیز در پلتفرم OKcoin که بستری برای معاملات ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات است؛ گذراند تا در این زمینه نیز تجربیات لازم را به دست آورد.

تا پیش از این، اغلب پلتفرم‌های معاملاتی تبادلات میان ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات مانند دلار و یورو بود. با این حال CZ، به فکر ایده‌ای جدید و در واقع ایجاد تحولی در پلتفرم‌های معاملاتی می‌گشت و آنچه در بازار رایج بود را کافی نمی‌دانست. در حقیقت، او قصد داشت تا فضایی برای معاملات میان ارزهای دیجیتال ایجاد کند و بتواند بازار رمزارزها را از محدودیت‌های معاملات مالی سنتی نجات دهد.

«من احساس می‌کنم که انسان خوش‌شانسی هستم. من شانس این را دارم که کاربری ارزهای دیجیتال را گسترش دهم، برای مردم سرتاسر دنیا آزادی و استقلال پول را افزایش دهم. این هدف برای من بسیار انرژی بخش است. من خوشحالم که در چنین جایگاهی قرار گرفته‌ام تا بتوانم این اهداف زیبای انسانی را محقق کنم».

cz (چانگ پنگ ژائو)

راه اندازی بایننس

در نهایت، صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ و با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار پا به عرصه بازار ارزهای دیجیتال گذاشت. البته شرایط چندان هم به کام بایننس پیش نرفت و با ممنوعیتی که کشور چین در سپتامبر ۲۰۱۷ برای صرافی‌های ارز دیجیتال اعمال کرد، ژائو مجبور شد از شانگهای نقل مکان کند و این بار ترجیح داد تا به جای ثابت ماندن در یک مکان، شرکت بایننس را به طور کامل به صورت دورکاری جلو ببرد.

ورود CZ به حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین

بایننس در کمتر از هشت ماه رشد کرد و در همین مدت توانست به برترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات تبدیل شود. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۷، رمز ارز BNB را به عنوان توکن بومی پلتفرم خود راه اندازی کردند. این رمز ارز نقش بسیار کاربردی در اکوسیستم بایننس دارد. از تخفیف در معاملات گرفته تا سهامداری و …. از آنجایی که بایننس کوین کاملا تحت تاثیر پیشرفت‌های صرافی قرار دارد؛ بسیاری از کارشناسان کریپتو، آینده بایننس کوین را روشن می‌بینند.

ژائو که خود سهامدار عمده Binance Holdings است، از آن زمان به بعد شاهد افزایش ارزش خالص دارایی خود بوده به صورتیکه در اوج رشد ارزهای دیجیتال در سال 2021 حجم معاملات این صرافی عددی در نزدیکی 100 میلیارد دلار را نیز لمس کرد.

نکته: خرید و فروش بایننس کوین با کارمزد صفر، از صرافی ایرانیکارت امکان پذیر است.

شبکه‌های اجتماعی CZ

البته که آقای چانگ ژائو در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، اما او به اندازه افراد دیگر مانند ایلان ماسک غرق این فضا نیست و ترجیح می‌دهد زمان خود را به فعالیت‌های مفیدتری اختصاص دهد. محبوب‌ترین شبکه اجتماعی نزد CZ نیز همان توییتر ایلان ماسک است. توییتر CZ حدود ۸.۵ میلیون فالوور دارد. او همچنین اخبار مهم و رویدادهای جدید درباره بایننس را در توییتر خود با کاربرها به اشتراک می‌گذارد.

یوتیوب، اینستاگرام و کانال تلگرام دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند که CZ در آن‌ها حساب دارد و علاقمندان می‌توانند اخبار چانگ ژائو و البته صرافی ارز دیجیتال بایننس را در این شبکه‌ها دنبال کنند.

  1. توییتر: twitter.com/cz_binance
  2. اینستاگرام: instagram.com/changpengzhao
  3. کانال تلگرام: binance_announcements
  4. کانال یوتیوب: youtube.com/channel/UCfYw6dhiwGBJQY_-Jcs8ozw

حواشی چانگ پنگ ژائو

امکان ندارد کسی در جهان مشهور شود و حاشیه‌ و شایعه‌ای برای او وجود نداشه باشد و آقای چانگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. او در دوره‌های مختلف با رویدادها و حواشی مختلفی دست و پنجه نرم کرده که بسیاری از آن‌ها تاثیرات جدی بر زندگی شخصی او و صرافی بایننس داشته‌اند. در ادامه با هم چند نمونه از حواشی چانگ پنگ ژائو را می‌خوانیم.

شایعه فروش بایننس

حدود دو ماه پیش و در ماه ژوئن، اکانت دو معامله‌گر مشهور @JW100x و @52kskew توییتی درباره همبستگی‌های کوتاه‌مدت قیمت بین فروش بیت‌کوین (BTC) و خرید بایننس کوین BNB، در فضای مجازی توییتر منتشر کردند که شایعه‌ای درباره فروش بایننس توسط CZ را بر سر زبان‌ها انداخت. آن‌ها معتقد بودند که ژائو قصد دارد با فروش صرافی و بخشی از بیت کوین‌های خود توکن اختصاصی این صرافی یعنی BNB را از خطر سقوط نجات دهد؛ اما کمی پس از این توییت، ژائو در توییت دیگری این شایعه را به طور کامل رد کرد.

بیشتر بخوانید: بایننس کوین چیست 

شکایت SEC از CZ

در سال ۲۰۲۱، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، CZ را متهم به گمراه کردن سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی یک صرافی غیرقانونی دانست. به گفته کمیسیون SEC، مدیر عامل بایننس که بیشتر با نام مستعار CZ شناخته می‌شود، متهم به سازماندهی یک طرح پیچیده برای فرار از قوانین اوراق بهادار فدرال ایالات متحده است. این موضوع البته هنوز حل نشده و در طی آن استفاده از صرافی بایننس برای ساکنان ایالت متحده ممنوع اعلام شد.

حواشی چانگ پنگ ژائو

کمک به ایلان ماسک برای خرید توییتر

به منظور تامین مالی خرید توییتر توسط ایلان ماسک، حدود ۱۹ شرکت به او کمک مالی کردند که CZ و بایننس یکی از آن‌ها بود. بسیاری معتقدند چانگ ژائو ۵۰۰ میلیارد دلار به ایلان ماسک برای خرید توییتر کمک مالی کرده اما خود ژائو چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید او فقط یک «کمک کوچک» کرده است.

ثروت واقعی Changpeng Zhao

احتمالا تا اینجا بزرگترین سوالی که در ذهنتان ایجاد شده این است که ثروت و دارایی واقعی آقای CZ چقدر می‌تواند باشد که ۵۰۰ میلیارد برای او یک کمک کوچک به‌شمار می‌رود! براساس گزارش مجله فوربس، ثروت چانگ پنگ ژائو در سال ۲۰۲۳ چیزی حدود ۱۰.۲ بیلیون دلار مشخص شده و او در جایگاه ۱۶۷ ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. البته باید بگوییم بخش زیادی از ثروت ژائو در تصرف صرافی بایننس است. بلومبرگ معتقد است CZ ثروتمندترین فرد حوزه کریپتو است اما صرافی بایننس این محاسبات را قبول ندارد و آن‌ها را رد می‌کند.

جمع بندی

چانگ پنگ ژائو با نام اختصاری CZ، مالک و موسس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است که به دلیل نبوغ و تلاش‌های خود در دنیای کریپتو بسیار شناخته شده است. او از دوران نوجوانی کار خود را در حوزه کامپیوتر آغاز کرد و با تحصیل در این حوزه دانش خود را کامل کرد. ژائو به دلیل علاقه خود به بیت کوین و آینده رمزارزها پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت و به این ترتیب بود که بایننس را با هدف از بین بردن مرزهای معاملات سنتی به‌وحود آورد. بایننس اکنون بهترین صرافی ارز دیجیتال است که همواره با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های مدیرعامل و تیم خود در دنیای کریپتو می‌درخشد.

سوالات متداول
Request for Quote

BNB کوین و بیت کوین ارزهایی است که چانگ پنگ ژائو دارد. از سایر ارزهای موجود در سبد سرمایه گذاری آن، اطلاعی در دسترس نیست.

راه‌اندازی و مدیریت بایننس که اکنون بزرگترین و موفق‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان است را می‌توان بزرگترین دستاورد CZ دانست.

چانگ پنگ ژائو در حال حاضر مدیرعاملی صرافی بایننس را بر عهده دارد.

چانگ پنگ ژائو CZ کیست؟ بیوگرافی مالک بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان
صرافی بایننس، بدون شک موفق‌ترین صرافی ارز دیجیتال در سرتاسر جهان است و کسی نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند! اما تا به حال فکر کرده‌اید پشت این تشکیلات عظیم...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...