مشاهیر ارز دیجیتال

CZ کیست؟ معرفی چانگ پنگ ژائو،موسس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان

CZ کیست؟ معرفی چانگ پنگ ژائو،موسس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان

صرافی بایننس را در نظر بگیرید؛ پلتفرمی که اگرچه کمتر از یک دهه شروع به فعالیت کرده است، اما توانسته به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بستر برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شود. حال به این مساله فکر کنید که پشت این صرافی بزرگ و پیشرو چه کسی وجود دارد؟ پاسخ چانگ پنگ ژائو یا CZ است؛ نابغه‌ای چینی که روزی در مجموعه رستوران‌های مک‌دونالد مشغول به فعالیت بود، اما در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی بایننس، خود را به صنعت کریپتو و دنیای فناوری معرفی کرد. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به معرفی جامعی از این نابغه می‌پردازیم.

چانگ پنگ ژائو (cz) کیست؟

در بازارهای مالی همیشه افرادی هستند که تأثیر قابل‌توجهی روی بازار دارند؛ در برخی مواقع، آن‌ها با یک توییت می‌توانند قیمت‌ها را جهت دهند و میلیون‌ها دلار به معامله‌گران مبتدی ضرر یا سود برسانند؛ به ویژه در بازار نوسانی، 24/7 و هیجان‌انگیز رمزارزها، این موضوع صادق‌تر است. اگر لیستی از ۱۰۰ شخصیت تأثیر‌گذار در بازار ارزهای دیجیتال تهیه کنیم، بدون شک CZ جزو ۱۰ نفر برتر لیست خواهد بود.

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ملقب به CZ، مدیرعامل سابق و بنیان‌گذار صرافی بایننس، یکی از بزرگ‌ترین و تأثیر‌گذارترین صرافی‌های رمزارزی در دنیا است. بسیاری از افراد CZ را یک نابغه می‌دانند و رهبری او را عامل اصلی پیشرفت و رشد بایننس تلقی می‌کنند. بایننس امروز فقط یک صرافی نیست؛ این شرکت بزرگ‌ترین مارکت میکر (بازارساز) ارزهای دیجیتال است و در بزرگ‌ترین پروژه‌های دنیای کریپتو مشارکت دارد. بایننس به پیشبرد تحقیقات در زمینه سیستم‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند و در برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها و شرکت‌های سرویس‌دهنده بازار ارزهای دیجیتال سهام‌دار است.

این صرافی همچنین در بستر درون پروژه‌ای خود، طیف وسیعی از خدمات از جمله معاملات نقطه‌ای، معاملات آتی، استیکینگ، امور مالی غیر متمرکز (DeFi) و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. گستردگی این پلتفرم در دنیای کریپتو نشان می‌دهد که ژائو یک چهره تأثیر‌گذار در فضای کریپتو و بلاکچین محسوب می‌شود؛ طوری که می‌تواند مسیر آینده این تکنولوژی را تغییر دهد.

فعالیت CZ در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی CZ

همانند دیگر شخصیت‌های معروف دنیای کریپتوکارنسی، CZ نیز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، اما او به اندازه کسی نظیر ایلان ماسک غرق این فضا نیست و ترجیح می‌دهد زمان خود را به فعالیت‌های مفیدتری اختصاص دهد. محبوب‌ترین شبکه اجتماعی از نظر CZ پلتفرم ایکس (توییتر سابق) است. حساب ژائو در ایکس حدود ۸.۵ میلیون دنبال‌کننده دارد. به این ترتیب، او اخبار مهم و رویدادهای جدید صرافی بایننس را از طریق این حساب منتشر می‌کند.

یوتیوب، اینستاگرام و تلگرام دیگر شبکه‌های اجتماعی هستند که CZ در آن‌ها حساب دارد و علاقه‌مندان می‌توانند اخبار چانگ ژائو و البته صرافی ارز دیجیتال بایننس را در این شبکه‌ها دنبال کنند.

1. حساب ایکس (توییتر) ژائو: twitter.com/cz_binance

2. اینستاگرام: instagram.com/changpengzhao

3. کانال تلگرام: binance_announcements

4. آدرس کانال یوتیوب: youtube.com/channel/UCfYw6dhiwGBJQY_-Jcs8ozw

ثروت واقعی چانگ پنگ ژائو

بر اساس گزارش‌های مجله فوربس، ثروت چانگ پنگ ژائو در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۲ بیلیون دلار مشخص شده و او در جایگاه صد و شصت و هفتمین ثروتمندترین فرد جهان قرار دارد. البته باید بگوییم بخش زیادی از ثروت ژائو در تصرف سهام‌داری او در صرافی بایننس است. بلومبرگ معتقد است CZ ثروتمندترین فرد حوزه کریپتو است، اما صرافی بایننس این محاسبات را قبول ندارد و این ادعا را رد می‌کند. همچنین در سال ۲۰۱۸ ژائو در لیست میلیاردرهای مجله فوربس قرار گرفت.

دوران کودکی CZ و زندگی او پیش از ورود به حوزه ارزهای دیجیتال

چانگ پنگ ژائو در 5 فوریه 1977 در استان جیانگسو چین متولد شد. والدین چانگ هر دو معلم بودند. پدرش، شنگکی، در سال 1984 برای پیگیری مقطع دکترا به ونکوور کانادا مهاجرت کرد و بقیه خانواده در سال 1989 به کانادا رفتند. خانواده ژائو درست پس از قتل عام میدان تیان‌آن‌من (Tiananmen)، چین را ترک کردند و توانستند ویزای کانادا دریافت کنند.

در آن زمان که CZ در دوران جوانی و نوجوانی خود به سر می‌برد، به دلیل وضعیت مالی خانواده مجبور شد که در رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد و پمپ‌بنزین‌های شبانه شروع به کار کند. او در یک پست وبلاگی گفته که مهاجرت به کانادا زندگی او را برای همیشه تغییر داده است و بهترین سال‌های خود را به عنوان یک نوجوان در ونکوور سپری کرد. ژائو برای اولین بار هنگامی که پدرش یک کامپیوتر گران قیمت 7000 دلاری خرید، به دنیای کامپیوترها و فناوری علاقه‌مند شد. او سرانجام در کلاس‌های برنامه‌نویسی ثبت‌نام کرد و با مدرک علوم کامپیوتر از دانشگاه مک گیل (McGill) کانادا فارغ‌التحصیل شد.

در سال 2005، چانگ پنگ ژائو به چین بازگشت و قبل از اینکه در حوزه ارزهای دیجیتال ورود کند، شانس خود را در چندین استارتاپ مختلف حوزه فناوری امتحان کرد. او درباره زندگی خود قبل از بایننس می‌‌گوید: «من یک کارآفرین سریالی بودم که قصد راه‌اندازی یک استارت آپ موفق داشتم، اما اشتیاق واقعی خودم را پیدا نکرده بودم».

CZ کیست؛ دوران کودکی چانگ پنگ ژائو

«من احساس می‌کنم که انسان خوش‌شانسی هستم. شانس این را دارم که کاربری ارزهای دیجیتال را گسترش دهم، برای مردم سرتاسر دنیا آزادی و استقلال پول را افزایش دهم. این هدف برای من بسیار انرژی بخش است. خوشحالم که در چنین جایگاهی قرار گرفته‌ام تا بتوانم این اهداف زیبای انسانی را محقق کنم».

چانگ پنگ ژائو

ورود CZ به حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین

در سال 2013، ژائو در شرکت Blockchain.info، ارائه‌دهنده کیف پول ارزهای دیجیتال استخدام شد. ژائو در Blockchain.info روی توسعه نرم‌افزار کیف پولی فعالیت داشت که به کاربران اجازه می‌‎دهد به طور ایمن ارزهای دیجیتال مختلف از جمله بیت‌کوین را ذخیره، ارسال و دریافت کنند. تجربه ژائو در این شرکت او را با اصول اساسی فناوری بلاک چین و امور مالی غیرمتمرکز آشنا کرد.

ژائو پس از این دوره از سابقه خود به فعالیت در اوکی کوین (OKCoin)، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال چین در آن زمان مشغول شد. او با پیوستن به این صرافی به عنوان رئیس بخش توسعه، نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های فناوری اوکی کوین و گسترش دامنه خدمات آن برای پاسخگویی به نیازهای معامله‌گران ارزهای دیجیتال ایفا کرد. چانگ پنگ ژائو در طول مدت حضورش در این صرافی، بینش ارزشمندی در مورد پویایی بازارهای ارز دیجیتال از جمله حجم معاملات، نقدینگی و روند بازار به دست آورد. همچنین تجربه عملی ژائو در این مقطع به او دانش دست اولی از چالش‌ها و فرصت‌های موجود در دنیای کریپتو داد.

در طول این دوره، ژائو روابط ترقی بخشی را در جامعه بلاکچین و ارزهای دیجیتال ایجاد کرد و با سایر پیش‌گامان، توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان این صنعت ارتباط برقرار کرد. از جمله این روابط، ارتباط با ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم و سم بنکمن فرید، رئیس صرافی FTX بود. مشارکت فعال او در کنفرانس‌ها، ملاقات‌ها و انجمن‌های آنلاین به او کمک کرد که در جریان آخرین پیشرفت‌ها قرار گیرد و روابط خود را شکل دهد.

ژائو و سم بنکمن فرید، مدیر سابق صرافی FTX

راه اندازی بایننس

CZ بالاخره در سال 2017 بایننس (binance.com) را راه‌اندازی کرد و این صرافی با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار پا به عرصه نوظهور بازار ارزهای دیجیتال گذاشت. بایننس در کمتر از هشت ماه رشد کرد و در همین مدت توانست به برترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات تبدیل شود. این صرافی در سال ۲۰۱۷، رمزارز بایننس کوین (BNB) را به عنوان توکن بومی پلتفرم خود راه‌اندازی کرد. BNB در اکوسیستم بایننس نقش بسیار کاربردی از تخفیف در معاملات گرفته تا سهامداری و… دارد. از آنجایی که بایننس کوین کاملا تحت تاثیر پیشرفت‌های صرافی قرار دارد؛ بسیاری از کارشناسان کریپتو، آینده بایننس کوین را وابسته به آینده این صرافی و تصمیمات آتی CZ در نظر می‌گیرند.

ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها در چین و مهاجرت مجدد CZ

اگرچه بایننس از همان ابتدا رشد چشمگیری به خود گرفت، اما شرایط چندان هم به کام توسعه‌دهندگان این پلتفرم پیش نرفت و با ممنوعیتی که کشور چین در سپتامبر ۲۰۱۷ برای صرافی‌های ارز دیجیتال اعمال کرد، ژائو مجبور شد از شانگهای نقل مکان کند و این بار ترجیح داد که به جای ثابت ماندن در یک مکان، شرکت بایننس را به طور کامل به صورت دورکاری مدیریت کند. این موضوع باعث شد که CZ پس از دورانی تقریباً 15 ساله (1989 الی 2004) دوری از چین و بازگشت مجدد به این کشور و 12 سال (2005 الی 2017) فعالیت در چین، برای دومین بار مجبور به ترک زادگاهش شود.

با وجود این شرایط ممنوعیت صرافی‌های ارز دیجیتال در چین نتوانست رشد بایننس را متوقف کند و این پلتفرم تا سال 2021 که سال اوج ارزهای دیجیتال بود، توانست بیش از 34 تریلیون دلار حجم معاملات در سابقه ۴ ساله خود تا آن زمان ثبت کند. به طور خلاصه، ژائو که خود سهامدار عمده بایننس هلدینگ (Binance Holdings) است، از آن زمان به بعد شاهد افزایش چشمگیر ارزش خالص دارایی‌های خود بوده است.

صرافی بایننس خدمات بیمه به سپرده‌های رمزارزی کاربران خود ارائه می‌دهد. به علاوه بررسی سابقه چندساله بایننس نشان می‌دهد که این صرافی اهمیت ویژه‌ای برای کاربران خود قائل است؛ به ‌عنوان‌ مثال، در می 2019، این صرافی 40 میلیون دلار بیت کوین در جریان یک هک از دست داد. با این وجود بایننس به خوبی توانست این اتفاق را مدیریت کند و از مشتریان به طور کامل غرامت دریافت کردند.

به دنبال رشد و افزایش محبوبیت مطلوب بایننس در چند سال اول فعالیت خود، این صرافی و مدیرعامل آن در سال 2022 درگیر جریان بسیار طولانی از شکایات توسط مقامات قضایی شدند. صرافی بایننس مجبور شد که در آمریکا بخش جدایی برای خدمات دهی به شهروندان این کشور تاسیس کند. با این حال، این اتفاقات پایان پرونده‌های ژائو و بایننس در آمریکا نبود، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین حواشی‌ و موضوعات قانونی پیرامون ژائو و پلتفرم آن می‌پردازیم.

ورود CZ به حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین

حواشی چانگ پنگ ژائو

امکان ندارد کسی در جهان مشهور شود و حاشیه‌ و شایعه‌‌هایی برای او وجود نداشته باشد، CZ نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ ژائو در دوره‌های مختلف با رویدادها و حواشی مختلفی دست و پنجه نرم کرده که بسیاری از آن‌ها تأثیرات جدی بر زندگی شخصی او و صرافی بایننس داشته‌اند.

کمک به ایلان ماسک برای خرید توییتر

به منظور تأمین نقدینگی خرید توییتر توسط ایلان ماسک، حدود ۱۹ شرکت به او کمک مالی کردند که صرافی بایننس CZ یکی از آن‌ها بود. بسیاری معتقدند چانگ پنگ ژائو ۵۰۰ میلیارد دلار به ایلان ماسک برای خرید توییتر کمک مالی کرده است، اما خود ژائو چنین ادعایی را رد می‌کند و می‌گوید او فقط یک کمک ناچیزی کرده است.

شایعه فروش بایننس

در ژوئن سال 2023، اکانت دو معامله‌گر مشهور: @JW100x و kskew52@ توییتی درباره همبستگی‌های کوتاه‌مدت فروش بیت‌کوین و خرید بایننس کوین، در فضای مجازی منتشر کردند که شایعه‌ای درباره فروش بایننس توسط CZ را در رسانه‌ها گسترش داد؛ آن‌ها معتقد بودند که ژائو قصد دارد با فروش این صرافی و بخشی از بیت کوین‌های خود توکن اختصاصی این صرافی یعنی BNB را از خطر سقوط نجات دهد؛ اما کمی پس از این اخبار، ژائو در توییت دیگری این شایعه را به طور کامل رد کرد.

شکایت‌های SEC از CZ

در سال ۲۰۲۱، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، ژائو را به گمراه کردن سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی یک صرافی غیرقانونی متهم کرد. طبق گزارش‌های SEC، مدیر عامل بایننس به سازماندهی یک طرح پیچیده برای فرار از قوانین اوراق بهادار فدرال ایالات متحده متهم شده بود. این موضوع در کنار دیگر شایعات و اتهامات ژائو، پیامدهای مختلفی مانند ممنوعیت استفاده از صرافی بایننس برای ساکنان ایالات متحده را به دنبال داشت.

به علاوه این مورد، جریان دیگری از دادگاهی شدن ژائو مبتنی بر اتهام دست‌کاری بازار توسط بایننس در زمان ورشکستگی صرافی FTX در آمریکا آغاز شد. او متهم شده بود که به صورت عمدی در ورشکستگی این صرافی دست داشته است که سهم بازار آمریکا را در اختیار بگیرد.

کمیسیون SEC همچنین بایننس را متهم کرد که یک پلتفرم تجاری ثبت نشده در ایالات متحده راه‌اندازی کرده است؛ پلتفرمی که به مشتریان آمریکایی اجازه می‌دهد رمزارزها را در بستری معامله کنند که قرار است برای سرمایه‌گذاران آمریکایی ممنوع باشد. ژائو در واکنش به این اتهامات به سرعت عدد 4 را در صفحه X خود توییت کرد که نشان دهد قصد این کمیسیون فقط ایجاد ترس در بازار ارزهای دیجیتال به منظور بهره بردن از منافع دیگری است.

توئیت عجیب ژائو در دوران مبارزه با مقامات دولتی

در نهایت، روز چهارم ژوئن 2023 کمیسیون اوراق بهادار آمریکا 13 اتهام علیه بایننس و مدیر عامل میلیاردر آن مطرح کرد؛ اتهاماتی که به طور خلاصه به این موضوع ختم شدند: ژائو و شرکتش به گمراه کردن سرمایه‌گذاران در رابطه با توانایی بایننس در دستکاری بازار و سوءاستفاده از سرمایه مشتریان مشغول هستند.

استعفای چانگ پنگ ژائو از بایننس

به دنبال این اتهامات و آغاز پرونده‌ها و تشکیل دادگاه‌ها، بایننس تصمیم گرفت که شعبه آمریکایی صرافی بایننس را تعطیل کند. با این حال، دعوای SEC و بایننس بار دیگر حول محور استیبل کوین بایننس کوین (BUSD) برافراشته شد. بایننس به دنبال تصمیم دادگاه، اعلام کرد که این استیبل کوین را نیز به حالت تعلیق در خواهد آورد. با این وجود، SEC قانع به این اقدامات و واکنش‌های بایننس به اتهامات این صرافی نشد و به پیگیری‌های خود ادامه داد.

اتهام کمک به گروه‌های تروریستی مانند القاعده توسط CZ و بایننس باعث خدشه‌دار شدن شهرت این صرافی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال در بازار کریپتو شد. ژائو در پاسخ به این اتهام، تأیید کرد هر مشتری که از بایننس استفاده می‌کند چه از طریق حساب‌های اصلی و چه از طریق حساب‌های فرعی باید تمام مراحل احراز هویت مشتری (KYC) را تکمیل کند. همچنین سوابق تراکنش همه کاربران بایننس در پنج سال اخیر را در اختیار مقامات قضایی آمریکا قرار خواهد داد.

به طور کلی، اتهامات چانگ پنگ ژائو آن‌قدر سنگین شده بود که شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری CZ در بایننس به گوش رسید؛ طوری که شرکت بایننس برای این که بیشتر از این دچار مشکل و اختلال در فعالیت‌های خود نشود، قصد دارد سمت مدیرعاملی این صرافی را از ژائو بگیرد.

نتیجه دادگاه‌های CZ

طولانی شدن فرآیندهای دادگاهی CZ و بایننس، به این صرافی فشار مالی و حیثیتی وارد کرده بود. اواخر سال گذشته، این شرکت برای پایان دادن به تحقیقات طولانی مدت با مقامات ایالات متحده به مذاکره و توافق تسلیم شد؛ این توافق که هم‌زمان با اعتراف ژائو به اتهامات پول‌شویی انجام شد، شرکت را به پرداخت بیش از 4 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد.

در این باره  ژائو در پستی از رسانه X نوشت: «من اشتباه کرده‌ام و باید مسئولیت آن را بپذیرم. این برای جامعه ما، بایننس و من بهترین کار است». او در دادگاه فدرال ایالت سیاتل حاضر شد و به تخلفات ضد پول‌شویی و تحریم‌های وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) اعتراف کرد. چانگ پنگ ژائو به قید وثیقه 175 میلیون دلاری آزاد شد. در نهایت، بایننس جریمه‌ها را با وزارت دادگستری و کمیسیون معاملات آتی کالا تسویه کرد. ژائو که در زمان برگزاری دادگاه‌ها در آمریکا بود، بعد از پرداخت جریمه هم نتوانست از این کشور خارج شود. سرانجام او وثیقه 4.5 میلیارد دلاری از ثروت شخصی خود ضمانت گذاشت که اجازه خروج بگیرد، اما هنوز نتوانسته خاک آمریکا را به مقصد امارات ترک کند.

برخی کارشناسان معتقدند که چند توییت آخر ژائو نشان می‌دهد که او و بایننس از این اتفاقات از قبل مطلع بوده‌اند. همچنین بسیاری از افراد به ردپای شرکت بلک راک در این اتفاقات و محکومیت بایننس اشاره می‌کنند؛ چرا که بلک راک روابط خوبی با این صرافی نداشت و بلافاصله بعد از خروج ژائو تصمیم گرفت که سهم بایننس از بازار کریپتو در آمریکا را از طریق ETF های بیت کوین به دست آورد.

تاثیر استعفای cz بر صرافی بایننس

به محض کناره‌گیری CZ از سمت مدیرعامل بایننس، ریچارد تِنگ (Richard Teng) به عنوان مدیرعامل این صرافی مشغول به کار شد و توانست اوضاع را کنترل کند. مدیر عامل جدید بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان می‌گوید که هزینه‌های مربوط به رعایت قوانین را از 158 میلیون دلار به 213 میلیون دلار افزایش داده است. همچنین مجموعه‌ای از سیستم‌های نرم‌افزاری جدید برای مسدود کردن و گزارش تراکنش‌های مشکوک خریداری کرده است. ریچارد همچنین تصمیم گرفت که بسیاری از مدیران اصلی صرافی را که در سال 2022 استعفا داده بودند، به شرکت بازگرداند.

بایننس در ژانویه 2024 بیش از 3.5 میلیارد دلار سرمایه جدید جذب کرد که بیشترین میزان از نوامبر 2022 است. ارزش دارایی‌های این پلتفرم اکنون به بیش از 80 میلیارد دلار رسیده که 10 میلیارد دلار بیشتر از قبل کناره‌گیری ژائو است.

اهمیت بایننس در بازار ارز دیجیتال

تاثیر استعفای cz بر بازار ارز دیجیتال

استعفای CZ یک اتفاق مهم در دنیای ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود و واکنش‌های افراد زیادی به این اتفاق مثبت بود. برخی افراد حقوقی شناخته شده در سطح جهان، این کناره‌گیری را نشانه‌ای از تعهد بایننس به انطباق با مقررات و پیشرفتی مثبت برای صنعت رمزارزها در نظر می‌گیرند.

تصمیم بایننس برای انتصاب ریچارد تنگ که به تخصصش در امور نظارتی شناخته می‌شود، باعث شد که نگرانی‌های مقامات دولتی آمریکا نسبت به این صرافی کمتر شود و بتوانند ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. این حرکت برای بلوغ صنعت ارزهای دیجیتال حیاتی بود. کارشناسان بسیاری این تصمیم بایننس و استعفای CZ را به افراد مشابه در صنعت ارزهای دیجیتال گوشزد می‌کنند.

در مجموع، واکنش فعالان صنعت ارزهای دیجیتال به این رویدادها قابل توجه بوده است. بازار کریپتو در اوایل دوران بعد از این اتفاق‌ها، دچار رکود شد و ارزش کل بازار به زیر 1.4 تریلیون دلار کاهش یافت؛ زیرا بایننس فقط یک صرافی نبود و صدها شرکت کوچک‌تر داشت که مستقیم و غیرمستقیم روی بازار اثر داشتند. با این حال، با رشد قیمت بیت کوین و اتریوم در اواخر 2023 و اوایل 2024، بازار به سرعت رشد یافت و نشان داد که بازار غیرمتمرکز می‌تواند از ورشکستگی و جرائم شرکت‌های متمرکز فعال در آن به سلامت عبور کند.

بایننس و ایران

بایننس از زمان تأسیس تا سال 2022 بدون نیاز به احراز هویت اغلب خدمات خود از جمله تبادل و خریدوفروش رمزارزها را ارائه داده است. از این رو، ایرانیان با استفاده از فیلترشکن می‌توانستند از خدمات این صرافی بدون احراز هویت بهره ببرند. در سال‌های قبل از پرونده شکایت SEC علیه بایننس، این صرافی بارها حساب ایرانیان را به دلایل نامشخص مسدود کرد، اما بازهم افراد ساکن ایران از این پلتفرم استفاده کردند، چون نیازی به احراز هویت نبود.

با این حال، بعد از اتهامات وارد شده از طرف مقامات قضایی در سال 2023 و نقش ایران در این اتفاقات، بایننس اعلام کرد که به کشور ایران خدمات نخواهد داد. همچنین تمام کاربران احراز هویت نشده، در یک مدت معین فرصت دارند اقدام به تکمیل مراحل احراز هویت خود کنند. از آنجایی که ایرانیان با ای پی و اطلاعات شخصی خود در ایران نمی‌توانستند اقدام به احراز هویت کنند. بایننس اقدام به بستن تمامی حساب‌های ثبت‌نام شده در ایران کرد.

دولت آمریکا معتقد بود که میلیون‌ها دلار از ایران به حساب‌های بایننس واریز می‌شود که با هدف پول‌شویی و کمک به گروه‌هایی است که دشمنان آمریکا محسوب می‌شوند. طبق گزارش‌های منتشر شده از طرف مقامات آمریکایی، بایننس در بازه زمانی ژانویه 2018 تا می 2022، تقریباً 1.1 میلیون تراکنش به ارزش حداقل 898.6 میلیون دلار را بین مشتریان آمریکایی و کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، پردازش کرده است.

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو

این در حالی است که بایننس ادعا می‌کند هویت افرادی که این تراکنش‌ها را ثبت کرده‌اند، در اختیار ندارد؛ زیرا با توجه به ماهیت زیرساخت بلاکچین هیچ راهی برای تمایز تراکنش‌های افراد مرتبط با دولت جمهوری اسلامی و تراکنش‌های معامله‌گران عادی ایرانی وجود ندارد. بر اساس بررسی داده‌های چین آلیسیس (Chainalysis)، یک پلتفرم تحلیلی از داده‌های درون شبکه‌ای بلاکچین، حدود 7.8 میلیارد دلار بین بایننس و بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران، نوبیتکس، در طول چند سال سابقه فعالیت این صرافی جا به جا شده است.

بنابراین به دنبال فشار قانون‌گذاران از این موضوع‌ها، چانگ پنگ ژائو اتهامات مربوط به خدمات‌دهی به ایرانیان را نیز پذیرفت و اعلام کرد به طور کامل استفاده ایرانیان از پلتفرم معاملاتی خود را ممنوع کرده است.

CZ یکی از ۱۰ شخصیت‌ برتر صنعت کریپتو

چانگ پنگ ژائو با نام اختصاری CZ، مؤسس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است که به دلیل نبوغ و تلاش‌های خود در دنیای کریپتوکارنسی بسیار شناخته شده است. او از دوران نوجوانی کار خود را در حوزه کامپیوتر و فناوری آغاز و با تحصیل در این حوزه دانش خود را تکمیل کرد. ژائو به دلیل علاقه خود به بیت کوین و آینده رمزارزها به دنیای بلاکچین و ارز دیجیتال ورود کرد و در این راستا صرافی بایننس را با هدف از بین بردن مرزهای معاملات سنتی به وجود آورد. بایننس اکنون بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان محسوب می‌شود که همواره با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های تیم خود در دنیای کریپتو می‌درخشد. ژائو علی‌رغم استعفای خود از سمت مدیرعاملی بایننس، از فضای کریپتو فاصله نگرفته و هنوز نقش رهبری خود را برای این بازار مالی و تکنولوژی نوپا ایفا می‌کند. او اکنون در شرکت بایننس به عنوان مشاور و سهام‌دار فعالیت می‌کند.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

ژائو یک میلیاردر چینی – کانادایی است که بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان یعنی بایننس را تأسیس کرد و به CZ معروف است.

او به ده‌ها اتهام از جمله کمک به پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم، دستکاری بازار رمزارزها و فروش استیبل کوین و راه‌اندازی پلتفرم به طور غیرقانونی در آمریکا متهم شده است.

فشار‌های نظارتی به CZ باعث شد که او از سمت خود به عنوان مدیرعامل صرافی بایننس استعفا دهد، اما هنوز دادگاه‌ها به طور کامل خاتمه نیافته‌اند و CZ منتظر مشخص شدن حکم‌های بعدی دادگاه برای جرایم او است.

CZ کیست؟ معرفی چانگ پنگ ژائو،موسس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان
صرافی بایننس را در نظر بگیرید؛ پلتفرمی که اگرچه کمتر از یک دهه شروع به فعالیت کرده است، اما توانسته به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بستر برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال در...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...