سرور مجازی

مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این سرور مشترک با سرور دیگری باشد. سرور مجازی نوعی از سرور اختصاصی است که به چند قسمت تقسیم شده و از هر قسمت آن می‌توان برای مقاصد مختلف استفاده نمود. هزینه پرداختی برای خرید سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی کمتر است. همچنین سرور اختصاصی به دلیل داشتن پردازنده، حافظه اصلی و پهنای باند بیشتر از قدرت سخت افزاری بیشتری نیز بهره‌مند است، پس می‌توان در این سرور تمامی نسخه‌های سیستم عامل را نصب نمود. در ادامه این مقاله به صورت کامل‌تر و دقیق‌تر به تفاوت سرور مجازی و اختصاصی پرداخته می‌شود.

سرور اختصاصی چیست؟

همانطور که گفتیم ممکن است بعد از مدتی که از استفاده‌ سرور اشتراکی گذشت و ترافیک سایت افزایش یافت، با کاهش سرعت مواجه شوید و در این صورت به فکر تغییر سرور (server) خود باشید. سرور اختصاصی (Dedicated server) منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار کاربر می‌گذارد. بطورکلی سرور اختصاصی (DS) کامل‌ترین نوع سرور می‌باشد که برخلاف سرورهای اشتراکی، با خریداری آن، کاربر تنها بخشی از یک سرور را دریافت نمی‌کند، بلکه تمام منابع و امکانات سرور متعلق به آن خواهد بود. سرورهای اختصاصی 2 نوع داخلی و خارجی دارند که از نظر عملکرد، قدرت سخت افزاری و هزینه متفاوت هستند و شما می‌توانید بر حسب نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در سرورهای اختصاصی، منابع به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وب سایت شما قرار گرفته و شما می‌توانید فایل‌های خود را بر روی آن قرار دهید. همچنین از این پس هیچ کدام از امکانات سرور را به صورت مشترک با کاربر یا سرورهای دیگر استفاده نخواهید کرد.

همچنین، مدیریت این نوع سرور تماما بر عهده شخص خریدار بوده و برای امورات هاستینگ، نگهداری فایل‌هاو داده‌ها، نصب و اجرای برنامه‌های خاص و … کاربرد دارد. لازم به ذکر است که در سرور اختصاصی هیچگونه اشتراک منابعی با سایر کلاینت‌ها وجود نداشته و بر همین اساس، سطح امنیتی بسیار بالایی در حفظ و نگهداری فایل‌ها و داده‌های شخص ارائه می‌دهد. نحوه مدیریت از این سرور کاملا شبیه به سرورهای مجازی می‌باشد. یعنی شما از راه دور نیز می‌توانید با استفاده از ابزار مدیریت به سیستم عامل سرور متصل شده و آن را مدیریت کنید. در مقاله سرور اختصاصی چیست به صورت کامل‌تر به بررسی مشخصات و ویژگی‌های این سرور پرداخته شده است.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

مزایای سرور اختصاصی چیست؟

با استفاده از سرور اختصاصی منابع کامل یک سرور به صورت کاملا اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به صورت مستقل به مدیریت آن بپردازید. علاوه بر این استفاده از یک سرور اختصاصی دارای مزیت‌های دیگری نیز می‌باشد که در جدول زیر به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره شده است. 

مزایای استفاده از سرور مجازی Dedicated Server

مناسب برای وب سرور و میزبانی سایت‌ها

مناسب سایت‌های پر بازدید و با ترافیک بالا برای میزبانی بهتر و سرعت بالا

جهت اشتراک‌گذاری ویدیو، فیلم یا سایت‌های اشتراک ویدیویی در اینترنت

جهت پردازش‌های سنگین و نیازمند به CPU قدرتمند مانند فروشگاه‌های اینترنتی پر بازدید

دسترسی به تمام پهنای باند

در اختیار داشتن فضای دیسک به صورت کامل

دارای عملکرد و امنیت بالا

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی (Virtual Private Server) یا VPS بخشی از یک سرور اختصاصی کامل است. در واقع یک سرور اختصاصی به چند قسمت تقسیم شده، هریک از این بخش‌ها کارایی و کاربرد مجزا داشته و از هر قسمت می‌توان برای مقاصد مختلف استفاده کرد. یعنی یک سرور اختصاصی می‌تواند برگرفته از یک یا چند سرور مجازی باشد. برای هر یک از سرورهای مجازی می‌توانید یک آی پی در نظر بگیرید تا بتوانید آن را در شبکه ثبت کنید. در واقع هر سرور مجازی، یک سرور اختصاصی کامل است که به چندین بخش تقسیم می‌شود. سپس هر بخش آن به صورت مجازی در اختیار یک سایت با منابع مشخص قرار گرفته و شما برای استفاده از این منابع باید هزینه ای را پرداخت کنید. با خواندن مقاله سرور مجازی VPS چیست و چگونه کار می کند می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد سرورهای مجازی مختلف کسب کنید.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

مزایای استفاده از سرور مجازی

با وجود این که سرور مجازی بخشی از سرور اختصاصی است، ولی استفاده از سرور مجازی دارای مزایایی می‌باشد که ما را به استفاده از آن تشویق می‌کند. مثلا ما می‌توانیم هزینه کمتری را برای تهیه سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی پرداخت کنیم. علاوه بر این مزایای دیگری را نیز می‌توان برای استفاده از سرور مجازی برشمرد. 

مزایای استفاده از سرور مجازی Virtual Private Server

هزینه خرید پایین

نصب سیستم عامل‌های دل‌خواه بر روی سرور مجازی 

کنترل یا بهبود عملکرد سیستم‌ها

انجام کارهای نیازمند به اینترنت پرسرعت با ترافیک بالا 

میزبانی سایت‌های پر مصرف

مدیریت بکاپ

تحکیم سرورها و افزایش کارایی بارگیری 

برای خرید سرور مجازی (VPS)، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید و در خواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

خرید سرور مجازی

انواع مختلفی از سرور مجازی مثل سرور مجازی بورس، سرور مجازی فارکس و .. وجود دارد که به شما در روند انجام معاملات فارکس و بورس کمک کرده و سرعت کارتان را افزایش می‌دهد. مثلا با استفاده از سرور مجازی فارکس می‌توانید امینت اطلاعات خود را افزایش داده و آی پی خود را ثابت نگه دارید.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

ویژگی سرور مجازی (VPS) سرور اختصاصی (DS)
قیمت هزینه‌ی خرید پایین تا متوسط هزینه‌ی خرید بالا
منابع اشتراک برخی منابع مانند کارت شبکه با سایر کلاینت‌ها  استفاده از تمام منابع به‌شکل اختصاصی
پیکربندی ‌و سفارشی‌سازی پیکربندی و نصب برنامه‌ها با پشتیبانی نرم‌افزار مجازی‌ساز امکان پیکربندی و نصب تمام نرم‌افزار‌ها
تقسیم پذیری عدم تقسیم‌پذیری امکان تقسیم‌پذیری به ماشین‌های مجازی کوچک‌تر
عملکرد قدرت سخت‌افزاری متوسط و عملکرد محدود قدرت سخت‌افزاری بالا به‌دلیل استفاده از تمام منابع
امنیت امنیت بالا امنیت بسیار بالاتر نسبت به‌دلیل قابلیت اختصاصی
توسعه پذیری امکان ارتقای منابع بسیار بالا امکان مقیاس‌پذیری ندارد

هزینه

همانطور که گفته شد سرور مجازی نوعی سرور اختصاصی است که با توجه به نیاز وبسایت از نظر عملکرد، قدرت سخت افزاری و هزینه‌های مختلف آن ارائه می‌شود. به طور کلی هزینه پرداختی سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی کمتر است و مناسب فردی است که می‌خواهند هزینه کمی برای خرید سرور پرداخت کند. بطورکلی سرور اختصاصی قیمت بیشتری نسبت به سرورهای اشتراکی همچون VPS دارد. دلایلی همچون منابع کل و اختصاصی، ظرفیت بیشتر، سطح امنیتی بالاتر و عملکرد بهتر موجب تفاوت قیمت فاحش سرور اختصاصی و مجازی شده است.

منابع

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سرور مجازی و اختصاصی در نحوه تخصیص منابع آن‌ها می‌باشد. بطورکلی، در سرور اختصاصی تمامی منابع سخت افزاری سرور در اختیار یک شخص قرار می‌گیرد؛ این درحالی است که در سرورهای مجازی منابع با کلاینت‌های دیگر به اشتراک گذاشته خواهد شد. البته در این نوع سرورها، ممکن است برخی از کلاینت‌ها از تمام سهم منابع خود 

سخت افزاری

سرور اختصاصی به دلیل پردازنده، حافظه اصلی و پهنای باند بیشتر، از قدرت سخت افزاری بیشتری نیز بهره‌مند است. علاوه بر این در سرور اختصاصی امکان نصب تمامی نسخه‌های سیستم عامل وجود دارد.

استفاده نکنند، در این شرایط سایر کلاینت‌ها می‌توانند قسمتی از منابع آن‌ها را قرض کرده و استفاده کنند. تخصیص منابع اشتراکی در VPSها یکی از دلایل قیمت کمتر سرورهای مجازی نسبت به سرورهای اختصاصی می‌باشد.

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی

انعطاف پذیری

 سرور مجازی، سرور اختصاصی تقسیم شده‌ای است که از هر بخش آن می‌توان برای هدف و عملکرد خاصی استفاده نمود. سرور مجازی دارای انعطاف پذیری بیشتری است، بنابراین اختلال از سمت سرور مجازی بسیار سریع‌تر از سرور اختصاصی رخ می‌دهد. 

توسعه پذیری

پیش بینی آینده کاری و برنامه ریزی برای آن یکی از اصلی ترین دغدغه‌های کسب و کارهای اینترنتی و علی‌الخصوص سایت‌ها می‌باشد که در این راستا انتخاب منابع کافی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باید بدان توجه خاصی داشت. در انتخاب سرور اختصاصی باید در نظر داشته باشید که این نوع سرورها از همان ابتدا سقف منابع، امنیت و عملکرد خود را ارائه داده و جای بهبودی نخواهد داشت؛ اما در مقابل، سرورهای مجازی قابلیت بهبود ظرفیت‌های خود را داشته و می تواند همزمان با گسترش کسب و کار، بهبود یابد.

کارایی و عملکرد

عملکرد بالای میزبانی وب، به سرعت بالای دانلود بستگی دارد. بنابراین هر چه زمان بیشتری صرف نمایش سایت شما به کاربر شود، عملکرد سایت پایین‌تر است و برعکس. در سرور مجازی به علت محدودیت منابع، پهنای باند و …، سرعت بارگزاری نسبت به سرور اختصاصی کمتر است و باید توجه داشت که سرورهایی که بطور فیزیکی و بصورت کامل در اختیار سایت شما می‌باشد، کارایی بهتری نسبت به سرور مجازی خواهند داشت.

در دنیای اینترنت، عملکرد خوب زمانی معنا پیدا می‌کند که یک سایت با چه سرعتی بتواند صفحات را بارگیری کرده و به کاربر نشان دهد! این مسئله مخصوصا در سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجایی‌که این مسئله ارتباط مستقیمی با تخصیص منابع سایت دارد، انتخاب سرور مناسب می‌تواند در عملکرد سایت شما تاثیرگذار باشد. بطورکلی سرورهای اختصاصی قدرت، امنیت و کارایی بهتری نسبت به سرورهای مجازی داشته و برای سایت‌هایی که حساس‌تر بوده و علی الخصوص به منابع محاسباتی بیشتری نیازمندند، توصیه می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که یک سرور مجازی و یک سرور اختصاصی که دارای منابع و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکسان هستند، کارایی مشابهی در یک سطح به شما ارائه نخواهند داد..

امنیت

بررسی امنیت در سرورهای مجازی و اختصاصی از اهمیت بالایی برخوردار است. امنیت سرور مجازی از سرور اختصاصی کمتر است. بطورکلی سطح امنیت سرورهای اختصاصی به دلیل عدم اشتراک منابع با سایر کلاینت‌ها از سرورهای مجازی بیشتر است. با این حال به دلیل اهمیت موضوع امنیت در دنیای دیجیتال، با استفاده از روش‌های متنوعی می‌توان امنیت سرور را ارتقا داد. به عنوان نمونه، در سرورهای مجازی به صورت مجزا می‌توان از فایروال استفاده کرده و یا حتی تنظیمات امنیتی مختص خود را که مجزا از سایر سرورهای مجازی است، تنظیم کرد. در نظر داشته باشید که در سرورهای اختصاصی ارتقا سطوح امنیتی و تنظیم کردن فایروال باید توسط شخص متخصص روی سرور انجام گیرد و لایه امنیتی دیگری وجود ندارد.

مدیریت

از آنجایی که هم سرور مجازی و هم سرور اختصاصی قابل مدیریت هستند، و شما می‌توانید به سر و سامان دادن هر یک از آن‌ها بپردازید، بنابراین از نظر مدیریت تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد و هر دو قابل سامان دهی هستند. به دلیل حساسیت هرچه بیشتر سرورهای اختصاصی، مدیریت و نگهداری آن نسبت به سرورهای مجازی کمی دشوار خواهد بود. باید توجه داشته باشید که در این سرورها در صورت بروز خرابی، بازگرداندن سرور فیزیکی به حالت اصلی خود با توجه به حجم اطلاعات، ممکن است زمان بر بوده و حتی تا چند روز طول بکشد یا غیر ممکن باشد. اما در مقابل، اگر در سرور مجازی خود امکان بک آپ گیری را فعال کنید، فرایند بازیابی تنها با چند کلیک با کمک نسخه پشتیبان انجام خواهد گرفت. همچنین در نظر داشته باشید که بطور معمول سرورهای اختصاصی در دیتاسنتر نگهداری شده و در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا از نزدیک تحت بررسی قرار گیرند. از لحاظ راه‌اندازی نیز در سرورهای اختصاصی زمان آماده شدن سرور به مراتب بیشتر از سرور مجازی است.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی ابری چیست؟

سرور مجازی بهتر است یا سرور اختصاصی

سرور مجازی بهتر است یا سرور اختصاصی؟

بعد از بررسی تفاوت سرور مجازی و اختصاصی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، می‌خواهیم در مورد این دو سرور به یک نتیجه‌گیری برسیم و ببینیم سرور مجازی بهتر است یا سرور اختصاصی؟ قبل از تصمیم گیری برای خرید این 2 سرور بهتر است ببنید که به چند هسته نیاز دارید، چقدر رم لازم دارید و به چه میزان فضای دیسک یا حافظه نیاز است. در بیشتر موارد سرور مجازی مدیریت شده برای شما مناسب‌تر می‌باشد چرا که هم قدرت و انعطاف پذیری بالاتری دارد و هم هزینه کمتری برای پرداخت آن نیاز است. ولی اگر قصد دارید وبسایت خود را توسعه دهید و یا از امنیت وسرعت بیشتری برخوردار شوید، استفاده از سرور اختصاصی به شما توصیه می‌گردد.

سوالات متداول
Request for Quote

بستگی به نوع هدف شما دارد. مثلا اگر قیمت برای شما اهمیت دارد، هزینه سرور مجازی کمتر است و اگر سرعت برایتان اهمیت دارد، سرور اختصاصی از سرعت بالاتری برخوردار است.

سرور مجازی برای افرادی مناسب است که تعداد کاربرانشان افزایش یافته یا پیش بینی می‌کنند که افزایش می‌یابد.

 

یعنی سرور کاملا در اختیار شما و تحت مدیریت شما می‌باشد و قابل اشتراک با کاربر یا سرور دیگری نیست.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...