آموزش ارز دیجیتال

نمودار دامیننس اتریوم امروز (لحظه‌ای) + تحلیل دامیننس ETH

نمودار دامیننس اتریوم امروز (لحظه‌ای) + تحلیل دامیننس ETH

مفهوم دامیننس یا تسلط با شاخص دامیننس بیت کوین در بازار ارز دیجیتال رونق گرفت. با این حال، دامیننس برای اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ محسوب می‌شود نیز قابل استفاده است. در این مطلب متوجه خواهید شد که دامیننس اتریوم Ethereum dominance چیست و چه رابطه‌ای بین دامیننس اتریوم و قیمت آن و بیت کوین وجود دارد.

چارت دامیننس اتریوم در تریدینگ ویو

شما می‌توانید در ابتدا چارت دامیننس اتریوم در تریدینگ ویو را مستقیم از طریق این صفحه مشاهده و تحلیل کنید!

شاخص دامیننس اتریوم چیست؟

شاخص تسلط یا دامیننس اتریوم نشان دهنده ارزش بازار اتریوم نسبت به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال است. هر چقدر این شاخص بالاتر باشد نشان دهنده تسلط بیشتر اتریوم در بازار ارز دیجیتال است. برای مثال در طی بازار صعودی ۲۰۲۱ شاخص دامیننس اتریوم به ۲۲٪ هم رسید! این موضوع نشان دهنده رشد و پذیرش سریع شبکه اتریوم بود. لازم به ذکر است که در مورد اتریوم، تسلط یا دامیننس تا حدودی نشان دهنده این موضوع نیز است که چقدر از آن برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و آیا این یک بلاک چین محبوب برای برنامه‌های مالی غیرمتمرکز دیفای است یا خیر.

نماد دامیننس اتریوم

دامیننس اتریوم در سایت تریدینگ ویو با نماد ETH.D در دسترس است. کاربران می‌توانند نماد دامیننس اتریوم را در این وبسایت جستجو  کرده و با استفاده از ابزارهای موجود آن را تحلیل کنند.

رابطه دامیننس اتریوم و قیمت اتریوم

از آن جایی که دامیننس اتریوم نشان دهنده نسبت ارزش اتریوم به ارزش کل بازار رمزارزها است می‌توان فهمید هرچقدر این نسبت بیشتر باشد نشان دهنده علاقه افراد برای سرمایه‌گذاری و استفاده از شبکه اتریوم است. بنابراین هرچقدر دامیننس اتریوم افزایش داشته باشد، قیمت نیز به موازات آن افزایش می‌یابد.

رابطه دامیننس اتریوم و بیت کوین

زمانی که دامیننس اتریوم افزایش داشته باشد به معنای آن است که تریدرها سرمایه خود را از بیت کوین و تتر خارج کرده و بیشتر متمایل به سرمایه‌گذاری در اتریوم هستند. برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی زمانی که دامیننس اتریوم رو به کاهش است، نشان دهنده خروج سرمایه از اتریوم و علاقه کم تریدرها به استفاده از اتریوم می‌باشد. همچنین در نظر داشته باشید کاهش دامیننس اتریوم می‌تواند نشان دهنده کاهش استفاده از شبکه آن نیز باشد.

رابطه دامیننس اتریوم و بیت کوین

رابطه دامیننس اتریوم و آلت کوین‌ها

از آن جایی که اتریوم مانند سر دسته آلت کوین‌ها در نظر گرفته می‌شود، هر افزایشی در این شاخص برای سایر آلت کوین‌ها نیز شرایط خوب و صعودی رقم می‌زند. افزایش شاخص اتریوم می‌تواند نشان دهنده خروج سرمایه از بیت کوین و وارد شدن آن به اتریوم و یا سایر آلت کوین‌ها باشد که منجر به رشد قیمتی آن‌ها خواهد شد. در مقابل هر زمانی هم که دامیننس اتریوم کاهش یابد یعنی افراد تمایل کمتری برای ماندن در اتریوم و سایر آلت کوین‌ها دارند. بنابراین سرمایه خود را در بیت کوین یا تتر نگهداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دامیننس چیست ؟

تحلیل دامیننس اتریوم

 با استفاده از رابطه دامیننس اتریوم با بیت کوین و سایر آلت کوین ها، می‌توان از این شاخص برای تشخیص روند بازار استفاده کرد. به صورتیکه کاربران می‌توانند زمان درست سرمایه‌گذاری در اتریوم یا بیت کوین را تعیین کنند. با این حال باید بدانید اتریوم بدون شک بلاک چین پیشرو در صنعت DeFi است اما این موضوع می‌تواند در حال تغییر باشد و روی میزان تسلط یا دامیننس اتریوم در بازار ارز دیجیتال تاثیر گذار باشد. زیرا همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از مواردی که در افزایش این شاخص دخیل است میزان استفاده از شبکه آن نیز می‌باشد. با توجه به گفته تحلیلگران، ظهور پروتکل‌های فعال قرارداد هوشمند مانند آوالامچ، ترا، سولانا و… و نشان داده است که برتری اتریوم در DeFi همانند گذشته مطلق نبوده و در حال تغییر است. برای درک این موضوع جالب است بدانید در ابتدای سال ۲۰۲۱ سهم بازار اتریوم در دیفای تقریبا ۱۰۰٪ بوده در حالی که در پایان سال این سهم به ۶۵٪ رسید که علت اصلی از دست دادن این سهم مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم می‌باشد.

منظور از مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم موارد تعداد تراکنش‌ها در ثانیه و هزینه کارمزد آن است. طبق داده‌های موجود، در حالی که اتریوم می‌تواند بین ۱۵ تا ۴۵ تراکنش در ثانیه را انجام دهد، رقبای آن مانند ترا و سولانا می‌توانند به ترتیب ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهند. اتریوم نسبت به رقبای خود در این زمینه بسیار عقب است. علاوه بر این، بحث هزینه‌های بالای کارمزد در بلاکچین اتریوم نیز وجود دارد. اگرچه شبکه اتریوم با انجام یک سری ارتقا در تلاش برای حل این مشکل است اما کماکان هزینه تراکنش در شبکه رقیبی مانند سولانا بسیار ارزان‌تر است.

تحلیل دامیننس اتریوم

همه این موارد ممکن است در کاهش تسلط اتریوم و شبکه آن در بازار ارز دیجیتال تاثیر دارد. زیرا کاربران ممکن است به استفاده از شبکه‌های رقبا روی آورند.

سخن آخر

همانطور که در مطلب دامیننس اتریوم چیست خواندید، شاخص دامیننس اتریوم می‌تواند شاخص مناسبی برای تعیین روند بازار و حرکت سرمایه گذاران باشد. چنانچه سوالی درباره دامیننس اتریوم دارید از بخش نظرات پاسخگوی شما هستیم.

سوالات متداول
Request for Quote

با مراجعه به سایت تریدینگ ویو از بخش PRODUCTS وارد قسمت CHART شده و ETH.D را جستجو کنید.

نمودار دامیننس اتریوم امروز (لحظه‌ای) + تحلیل دامیننس ETH
مفهوم دامیننس یا تسلط با شاخص دامیننس بیت کوین در بازار ارز دیجیتال رونق گرفت. با این حال، دامیننس برای اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ محسوب می‌شود نیز قابل...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....