آموزش ارز دیجیتال

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چیست؟

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چیست؟

اگر به مبحث روانشناسی علاقه‌مند باشید، می‌دانید که در اکثر فعالیت‌ها و کسب و کارها از جمله بازارهای مالی، عوامل روانشناسی یکی از شرایط تعیین کننده است. ترس و طمع دو عامل اصلی در تصمیم گیری‌های سرمایه گذاران و تریدرها محسوب می‌شوند. شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال، از سیگنال‌های اجتماعی و روندهای بازار برای تعیین احساسات کلی بازار رمز ارزها بر اساس بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ، استفاده می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا بدانید شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست و چه تاثیری بر معاملات شما دارد.

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چیست؟

شاخص ترس و طمع توسط CNN Business ابتدا برای بازار سهام ایجاد شد. از آن به عنوان یک شاخص تحلیلی جهت ارزیابی احساسات بازار استفاده می‌کنند. عوامل مختلفی در این شاخص دخیل هسند که درصدهای متفاوتی دارند. این شاخص عددی بین ۰ (ترس) و ۱۰۰ (طمع) را نشان می‌دهد. سطح ۵۰ هم به عنوان یک سطح خنثی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه Alternative.me از شاخص ترس و طمع بازار سهام الهام گرفت و شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال را توسعه داد تا بتواند احساسات عمومی بازار را ارزیابی کند. هدف آن هم کمک به معامله گران در تجزیه و تحلیل بازار و تصمیم گیری‌های بهتر است.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید ارز دیجیتال

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

شاخص ترس و طمع ابزاری برای سنجش بازار توسط سرمایه گذاران است. همانطور که گفته شد ترس بیش از حد سرمایه گذاران بر قیمت اثر گذاشته و باعث کاهش قیمت می‌شود. از طرف دیگر با افزایش بیش از حد طمع، سرمایه بازار افزایش یافته و باعث افزایش قیمت سهام یا ارز مورد نظر می‌شود. این شاخص بیشتر به عنوان یک استراتژی زمان‌بندی مورد استفاده سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. هرچند که عده‌ای این شاخص را نمی‌پذیرند و بر این باور هستند که استراتژی باید بر اساس خرید و نگهداری باشد.

طبق گفته‌ی وب سایت Alternative.me رفتار بازار ارزهای دیجیتال مشابه بازار سهام است. مثلا زمانی که بازار صعودی است، کاربران به دلیل ترس از جا ماندن از بازار دارند و زمانی که بازار نزولی است، با دیدن نمودار قرمز و نزول بازار، رمز ارزهای خود را فروخته و از بازار خارج می‌شوند. شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال، مانند شاخص سهام، اگر به سمت ترس بیش از حد برود می‌تواند نشانه‌ای از نگرانی سرمایه گذاران باشد ولی در عین حال می‌تواند یک موقعیت خرید نیز باشد. از طرفی اگر شاخص نشان دهد که سرمایه گذاران بسیار حریص و طمع کار شده‌اند، به این معنا است که امکان اصلاح قیمت وجود دارد.

نمودار شاخص ترس و طمع

چارت شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال که روزانه آپدیت می‌شود در ادامه قابل مشاهده است.

Latest Crypto Fear & Greed Index

بررسی حالات مختلف شاخص ترس و طمع

بازار ارز دیجیتال پر از نوسان است. این نوسانات تا حدی زیادی به دلیل واکنش هیجانی سرمایه گذاران در بازار است. مردم می‌توانند دچار FOMO (ترس از دست دادن) شوند و زمانی که قیمت رمز ارزها مداوم در حال افزایش است حریص شوند. همچنین تریدرها هنگام کاهش شدید قیمت‌ها می‌توانند دچار FUD (بدبینی، تردید و ترس) شوند و ارزهای خود را بفروشند. در هر دو حالت تنها تریدرهای با تجربه هستند که مانند سایر افراد اسیر احساسات نمی‌شوند و از شرایط موجود، با معاملات زیرکانه، بهترین استفاده را می‌کنند.

اکنون بسیاری از معامله گران از شاخص ترس و طمع به عنوان معیاری برای وضعیت بازار استفاده می‌کنند. چرا که با اطلاعاتی که در مورد بازار می‌دهد، به تریدرها کمک کند معامله بهتری انجام دهند. همیشه تجزیه و تحلیل احساسات بازار به تریدرها کمک می‌کند یه گام جلوتر باشند. چرا با شاخص ترس و طمع، می‌توانند خود را از واکنش‌های احساسی نجات دهند. این شاخص اعدادی از ۰ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد. صفر به معنای «ترس شدید» و ۱۰۰ به معنای «طمع شدید» است. سایر اعداد ترس و طمع:

۰-۲۴: ترس شدید Extreme fear (نارنجی)

ترس شدید نشانه‌ای از نگرانی بیش از حد سرمایه گذاران است و نشان می‌دهد اکثر سرمایه گذاران نظاره‌گر بوده و نمی‌خواهند خریدار باشند (این می‌تواند یک فرصت خرید باشد).

۲۵-۴۹: ترس Fear (کهربایی/زرد)

نشان می‌دهد ترس هنوز در بازار حاکم بوده و افراد زیادی هنوز تمایل به خرید ندارند.

۵۰-۷۴: طمع Greed (سبز روشن)

نشان دهنده این است که افراد به بازار خوشبین بوده و به خرید تمایل دارند.

۷۵-۱۰۰: طمع شدید Extreme greed (سبز)

نشان دهنده زمانی است که سرمایه‌گذاران بیش از حد طمع می‌کنند و هنوز در نقش خریدار هستند. این بدان معناست که بازار ممکن است اصلاح قیمت داشته باشد (این وضعیت می‌تواند فرصت فروش باشد).

برای آشنایی با اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال از صفحه کامل ترین اصطلاحات ارز دیجیتال دیدن کنید.

نحوه محاسبه شاخص ترس و طمع

این شاخص برای ارزهای دیجیتال توسط Alternate.me با استفاده از داده‌های ۵ منبع نوسانات، حرکت یا حجم بازار، رسانه‌های اجتماعی، دامیننس و روندها محاسبه می‌شود. البته پیشتر از نظرسنجی هم در این شاخص استفاده می‌شد اما در حال حاضر متوقف شده است و تاثیری در این شاخص ندارد. این نکته را بخاطر داشته باشید که سیگنال‌های شاخص ترس و طمع مبتنی بر بیت کوین هستند. با این حال  توسعه دهندگان اعلام کرده‌اند ارزهای برتری مانند اتریوم نیز ممکن است در آینده در این شاخص استفاده شوند. شاخص ترس و طمع با ۵ منبع نام برده شده، اندازه گیری می‌شود. درصدی که رو به روی هر منبع نوشته شده است، نشان دهنده نرخ تاثیرگذاری آن مورد است.

  • نوسانات (۲۵ ٪)

در این شاخص نوسانات فعلی و حداکثر بیت کوین را با میانگین مقادیر مربوط به ۳۰ روز و ۹۰ روز گدشته مقایسه می‌کنند. علت استفاده از نوسانات در این شاخص این است که همیشه نوسانات غیرمعمولی، نشانه وجود ترس در بازار است.

  • حجم بازار (۲۵٪)

مانند نوسانات، حجم و مقدار حرکت بازار فعلی را در میانگین ۳۰ روزه و ۹۰ روزه بررسی می‌کنند و هر دو عدد را در شاخص قرار می‌دهند. چرا که وقتی حجم خرید بالایی را در یک بازار مثبت روزانه مشاهده می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم که بازار در طمع بیش از حد قرار دارد.

  • رسانه‌های اجتماعی (۱۵٪)

تاثیر رسانه‌های اجتماعی، با استفاده از تحلیل توییتر در حال اجرا است. پست‌ها و هشتگ‌های مختلف بیت کوین جمع‌آوری شده و بررسی می‌شود که چه تعداد تعامل در بازه‌های زمانی خاص، دریافت می‌کنند. نرخ تعامل بالا و غیرمعمولی، منجر به افزایش علاقه عموم افراد به بیت کوین است و از نظر این شاخص، نشان دهنده وجود طمع در بازار است.

  • دامیننس بیت کوین (۱۰٪)

افزایش دامیننس بیت کوین باعث کاهش سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها می شود. از طرف دیگر، زمانی که تسلط بیت کوین کاهش می‌یابد، مردم با سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها بیشتر طمع می‌کنند. در این شاخص از دامیننس نیز استفاده می‌شود تا احساسات بازار بهتر مشخص شود.

  • ترندها (۱۰٪)

این شاخص داده‌های Google Trends را برای جست‌وجوهای مختلف مرتبط با بیت‌کوین جمع‌آوری و آن اعداد را از نظر تغییر حجم جستجو می‌کند. همچنین سایر جستجوهای محبوب فعلی را، بررسی کرده و اعداد به دست آمده را در شاخص استفاده می‌کند.

مزایا و معایب استفاده از شاخص ترس و طمع

مزایای شاخص ترس و طمع

  • این شاخص یک شاخص قابل اعتماد از تغییر در احساسات سرمایه گذاران است و می‌تواند در صورت وجود حباب‌های مالی، برای تریدرها بسیار کمک کننده باشد.
  • می‌توان از این شاخص برای تصمیم گیری بهتر سرمایه‌گذاری استفاده کرد.
  • در تعیین احساسات سرمایه گذاران و روند بازار در هر مقطع زمانی کمک می‌کند و به این ترتیب زمان مناسب برای ورود یا خروج از بازار را پیشنهاد می‌کند.

معایب شاخص ترس و طمع

  • این شاخص بیشتر یک شاخص زمان‌بندی بازار است تا ابزاری برای تحقیقات سرمایه‌گذاری.
  • ممکن است سرمایه گذاران را تشویق به ورود و خروج از بازار کند و در نتیجه ممکن است باعث افزایش نوسانات یشود.

اهمیت شاخص ترس و طمع در تحلیل تکنیکال

اهمیت شاخص ترس و طمع در تحلیل تکنیکال

شاخص ترس و طمع را نمی توان به عنوان یک ابزار برای تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری استفاده کرد بلکه باید آن را به عنوان یک ابزار برای زمان بندی بازار در نظر بگیریم. به عنوان مثال، وقتی شاخص به مقدار 90 می رسد (طمع شدید)، نشان دهنده ارزش بیش از حد ارز دیجیتال مورد نظر است.

آیا تنها شاخص ترس و طمع می‌تواند ابزار تحلیلی باشد؟

شاخص ترس و طمع در بازار ارز دیجیتال نشان می‌دهد که ترس بیش از حد می‌تواند منجر به معاملات پایین‌تر از ارزش واقعی رمزارزها شود، در حالی که، حرص و طمع می‌تواند منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن شود. بنابراین با شناسایی این فرصت‌ها می‌توان ارزهای دیجیتالی که بیشتر یا کمتر از حد واقعی، قیمت دارند را پیدا کرد و از خرید و فروش آن ها، سود خوبی به دست آورد.

با این حال باید بدانید عوامل متعددی هم وجود دارد که این شاخص آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد. برای مثال، بخش‌هایی مانند استیبل کوین‌ها و DeFi، در نظر گرفته نمی‌شوند. همچنین این شاخص اتر (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ در بازار را در نظر نمی‌گیرد و در نهایت، هاوینگ یا نصف شدن بیت کوین (علی رغم پتانسیل آن برای تأثیرگذاری بر احساسات صعودی بخاطر عرضه و کاهش نرخ تورم)، تاثیری در این شاخص ندارد. از آنجایی که فاکتورهای گفته شده، در محاسبه شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال استفاده نمی‌شوند؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این یک شاخص کاربردی است به شرطی که تنها ابزار مورد استفاده برای تصمیم گیری سرمایه گذار نباشد. بنابراین در کنار این شاخص، باید از ابزارهای دیگری نیز برای تحلیل بازار ارز دیجیتال استفاده کنید.

آیا شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال مفید است؟

به گفته‌ی برخی از دانشگاهیان و محققان، طمع می‌تواند بر مغز انسان تاثیر گذاشته و باعث شود حقایق و منطق را در نظر نگیریم و تصمیمات اشتباهی اتخاذ کنیم. هر چند که هیچ تحقیق پذیرفته شده‌ای در مورد طمع وجود ندارد ولی وقتی صحبت از پول می‌شود می‌بینید که ترس و طمع محرک‌های قدرتمندی هستند.یکی از دلایلی که گفته می‌شود شاخص ترس و طمع از نظر تاریخی قابل اعتماد و مفید بوده است، گزارش آتیک کپیتال (Attic Capital) بود. در گزارش، گفته شد که این شاخص برای بازار سهام در 17 سپتامبر 2008 به پایین‌ترین سطع خود رسید. در همان زمان سهام S&P 500، پس از ورشکستگی Lehman Brothers و سقوط غول بیمه AIG، به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته خود رسید.

 نکته: شاخص ترس و طمع از لحاظ تاریخی اثبات کرده که یک شاخص قابل اعتماد و قابل توجه در بازارهای مالی بوده است.

تاثیر شاخص ترس و طمع بر بازار ارز دیجیتال

جالب است بدانید شاخص ترس و طمع رمز ارز به رویدادهای خبری و تغییرات کوتاه مدت در بازار ارز دیجیتال بهتر از موارد بلند مدت واکنش نشان می‌دهد. برای تریدرهای با تجربه، این شاخص ابزار ارزشمندی برای زمان‌بندی تغییر در احساسات بازار و سپس تغییر قیمت ارزهای دیجیتال است. به این دلیل، بسیاری از معامله گران از آن به عنوان یکی از انواع شاخص کوتاه مدت استفاده می‌کنند. با بررسی این شاخص به همراه سایر ابزارهای تحلیلی، می‌توان دید که چگونه احساسات بازار می‌تواند در کوتاه‌مدت تغییر کند. توصیه می‌شود با در نظر گرفتن شرایط ترس بازار بتوانید در هنگام کاهش قیمت و سقوط بازار فرصت‌های خرید را پیدا کرده و در مواقع وجود طمع در بازار، سعی کنید از بازار خارج شوید.

نتیجه گیری

در این مطلب توضیح دادیم که شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چیست و چه فایده‌ای دارد. اگر می‌خواهید به بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال وارد شوید باید فاکتورهای مختلفی را زیر نظر بگیرید و با اطلاعات کامل به معامله و خرید و فروش بپردازید. باید در نظر داشت که شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال یکی از فاکتورهایی است که باید مد نظر شما باشد. اگر شما هم در بازارهای مالی فعال هستید و از این شاخص استفاده می‌کنید، به اشتراک‌گذاری تجربیات خود با ما و دیگران می‌تواند بسیار مفید باشد.

سوالات متداول
Request for Quote

شاخص ترس و طمع تنها یک دید کلی از احساسات حاکم بر بازار در تایم فریم‌های متفاوت را نمایش می‌دهد. نمی‌توان به تنهایی با استفاده از آن ارزهای دیجیتال را تحلیل کرد و باید در کنار سایر شاخص‌ها استفاده شود.

این شاخص را می توان از همین صفحه در ایرانیکارت و وبسایت Alternative بر اساس آخرین آپدیت مشاهده کرد.

فومو به معنای ترس از دست دادن و فاد به معنای شک و بدبینی نسبت به یک یا چندی از ارزهای دیجیتال است. هر دوی این موارد با تغییر احساسات کاربران، باعث دستکاری در بازار می‌شوند. از آنجایی که شاخص ترس و طمع نیز نشان دهنده احساسات موجود در بازار است، با استفاده از این دو معیار نشان می‌دهد که آیا ترس بیش از حد در بازار وجود دارد یا طمع بیش از حد؟ به ترتیب در صورت وجود ترس بیش از حد انتظار کاهش قیمت‌ها و در صورت وجود طمع بیش از حد انتظار افزایش قیمت‌ها را داریم.

بله این شاخص همواره توسط تریدرها مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا در بازار سهام ایجاد شد و سپس برای ارزهای دیجیتال نیز در دسترس قرار گرفت. همانطور که در مقاله هم اشاره کردیم، با تعیین احساسات موجود در بازار تا حد زیادی می‌توانید روند بازار را مشخص کنید و معاملات خود را با توجه به روند انجام داده و بازدهی بیشتری داشته باشید.

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چیست؟
اگر به مبحث روانشناسی علاقه‌مند باشید، می‌دانید که در اکثر فعالیت‌ها و کسب و کارها از جمله بازارهای مالی، عوامل روانشناسی یکی از شرایط تعیین کننده است. ترس و طمع...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....