آموزش ترید ارز دیجیتال

فومو FOMO در بازار ارز دیجیتال چیست؟ راه های مقابله با آن

فومو FOMO در بازار ارز دیجیتال چیست؟ راه های مقابله با آن

فومو FOMO مخفف  Fear of Missing Out به معنی ترس از دست دادن است. برای درک مفهموم فومو سال 2020 و 2021 را به خاطر بیاورید که چگونه افراد به دلیل بازار صعودی آن زمان، بدون دانش فنی لازم، وارد بازار ارز دیجیتال شدند و چه ضررهای هنگفتی متحمل شدند. فومو در سال‌های گفته شده با پست‌های مکرری که افراد در رسانه‌های اجتماعی درباره سودهای عجیب و غریب خود به اشتراک می‌گذاشتند، تقویت شد.

معنی فومو FOMO چیست؟

ترس از دست دادن، توسط مریام وبستر به عنوان «ترس از اینکه دیگران ممکن است تجربیات مفیدی داشته باشند که در آن فرد غایب است» تعریف شده است. این بدان معناست که مردم می‌ترسند فرصت‌ها را به دلیل ترس از شکست یا گرفتن تصمیم اشتباه، از دست بدهند. در واقع فومو یک احساس اضطراب است که معمولا زمانی احساس می‌شود که دیگران شرایط خوبی را سپری می‌کنند (یا در مورد خوش گذرانی‌های خود صحبت می‌کنند). لازم است بدانید فومو FOMO یک احساس سالم است که باعث می‌شود ما به دنبال تجربیات جدید باشیم. اما این ترس از دست دادن می‌تواند در بعضی از موقعیت‌ها خطرناک باشد. سرمایه‌گذاری یکی از این حوزه هاست.

مفهوم فومو در بازار ارز دیجیتال

همیشه ترس و طمع دو احساس اصلی انسانی هستند که بر بازار تسلط دارند. ممکن است از خود بپرسید که اصلاً چه ربطی به بازار ارز دیجیتال دارد. ارتباط این است که فومو می‌تواند باعث شود افراد به صورت غیرعادی عمل کنند. اگر می‌ترسید فرصتی را از دست بدهید، احتمال زیادی وجود دارد که تصمیمات خطرناک بگیرید زیرا ترس از دست دادن، بر تصمیم گیری شما غلبه می‌کند. این احساس پیامدهای جدی در بازار ارز دیجیتال دارد، زیرا مردم به دلیل FOMO خرید می‌کنند و به سرعت می‌فروشند. در واقع فومو در بازار ارز دیجیتال باعث تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، بدون در نظر گرفتن شرایط و ریسک‌های موجود می‌شود. قیمت‌هایی که در یک لحظه افزایش می‌یابند، به سرعت نیز سقوط می‌کنند و این ترس از دست دادن، باعث از دست دادن پولی که به سختی به دست آورده‌اید، تبدیل می‌شود.

چرا درگیر فومو در بازار ارز دیجیتال می‌شویم؟

چرا درگیر فومو در بازار ارز دیجیتال می‌شویم؟

چندین دلیل کلیدی برای فومو FOMO در بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی وجود دارد که عبارتند از:

  • سابقه خوب ارز

گاهی اوقات، یک سرمایه گذار، ارز دیجیتال را صرفاً به این دلیل می‌خرد که قیمت آن در گذشته افزایش قیمت‌های خوبی داشته است. اما لازم است بدانید عملکرد خوب گذشته هیچ تضمینی برای بازدهی آینده نخواهد بود.

  • روی کار آمدن صنعت جدید

یک مثال از آن متاورس است. زمانی که متاورس به عنوان یک فناوری جدید ظاهر شد، عده‌ای از افراد بدون بررسی و صرفا بخاطر فومو، وارد بازار شدند. در نهایت نیز همه ارزها و زمین‌های متاورسی کاهش قیمت‌های بسیار زیادی تجربه کردند.

  • اخبار و تحلیلگران

فومو ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که اخبار مهمی در مورد یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد. همچنین زمانی که برخی تحلیلگران، یک ارز دیجیتال را مستعد رشد معرفی می‌کنند. ممکن است اخبار و تحلیل‌ها درست باشد و موجب سود شما شود. اما همیشه سعی کنید با دانش خود، ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید.

  • رسانه‌های اجتماعی

تبلیغات مداوم یک ارز دیجیتال (معمولا شت کوین‌ها) در رسانه‌های اجتماعی توسط افراد و شرکت ها، ممکن است باعث ایجاد فومو در افراد شود.

علائم بروز فومو در معامله‌گران

احساسات نیروی محرکه فومو FOMO هستند. اگر آن‌ها را کنترل نکنید، منجر به از دست دادن سرمایه شما می‌شوند. این احساسات عبارتند از:

1) طمع و هیجان

فقط در بازارهای صعودی افراد هیجانی نمی‌شوند، بلکه حرکت بازار در هر جهتی باشد، می‌تواند به روان ما نفوذ کند. هیچ معامله‌گری نمی‌خواهد سود بیشتر را از دست بدهد. به همین دلیل تریدری که درگیر فومو شده، معامله‌ای که در سود قرار داشته را به دلیل طمع ادامه می‌دهد تا سود بزرگتری به دست آورد. اما این سود همیشه ادامه ندارد و اغلب منجر به از دست دادن سود به دست آمده نیز خواهد شد!

2) ترس و اضطراب

ضررهای مداوم باعث قرار گرفتن معامله‌گر در چرخه معیوب وارد شدن به یک موقعیت، ترسیدن، بستن معامله، سپس ورود مجدد به معامله‌ای دیگر، می‌شود. چون تریدر اضطراب و نا امیدی در موردعدم تحمل ریسک احساس می‌کند، نمی‌تواند به تارگت یا حد ضرر معامله خود پایبند باشد.

3) حسادت

اخبار، شایعه، شنیدن بازدهی معامله یک دوست و یا دیدن آن در رسانه‌ها می‌تواند احساس حسادت تریدر را ترغیب کند تا وارد معاملات بدون بررسی شده که در نهایت نیز منجر به متضرر شدن او می‌شود.

چگونه فومو را مدیریت کنیم؟

چگونه فومو را مدیریت کنیم؟

نکته‌های ساده و در عین حال موثری برای کمک به جلوگیری و مدیریت FOMO در سرمایه‌گذاری در ادامه توضیح داده شده است.

داشتن برنامه معاملاتی (استراتژی)

استراتژی معاملاتی به شما کمک می‌کند تریدر بهتری شوید. چرا که باعث می‌شود بررسی شده وارد یک معامله شوید و بازدهی منظم داشته باشید. ترید بدون داشتن استراتژی شما را گمراه می‌کند و باعث می‌شود به صورت هیجانی و تحت تاثیر فومو عمل کنید. روی اهداف تمرکز کنید نه صرفاً پول درآوردن. به عبارت دیگر، باید بدانید برنامه شما چیست؟ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری باید هدف داشته باشد (خرید خانه، ماشین و…) قبل از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یک بررسی در مورد هدف کسب درآمد انجام دهید. یا بهتر است اهداف خود را بنویسید و بررسی کنید. FOMO می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش سرمایه‌گذاری شما شود. باید بخش کوچکی از پول خود را برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید. چرا که در صورت ناموفق بودن سرمایه‌گذاری جبران آن برای شما راحت‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال 2023

داشتن چک لیست معاملات

چک لیست معاملاتی به مواردی گفته می‌شود که برای باز کردن معامله باید رعایت شوند. به عنوان مثال، یک چک لیست می‌تواند مواردی مانند بررسی میانگین متحرک، الگوهای نمودار و… باشد. بررسی مجدد همه چیز قبل از باز کردن معامله، از اشتباهات و زیان‌های پیش بینی نشده، جلوگیری می‌کند.

استفاده از ژورنال معاملاتی

ژورنال معاملاتی سند مهمی است که می‌توانید از آن برای جلوگیری از فومو شدن در بازار استفاده کنید. زیرا باعث می‌شود تریدر منظم‌تری شوید. به عنوان مثال، با استفاده از یک ژورنال، فقط زمانی معامله باز می‌کنید که معیارهای تعیین شده از قبل، وجود داشته باشد و از معاملات بی‌هدف خودداری می‌کنید. همچنین با ثبت جزئیات دلایل ورود به یک معامله، می‌توانید اشتباهات خود را شناسایی و از تکرار آن جلوگیری کنید.

پایبندی به روتین معاملاتی

روتین معاملاتی فرآیندی است که برای انجام معامله برنامه ریزی می‌کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید قبل از شروع معامله، یک روتین باز کردن معامله در صبح ها، انجام تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال داشته باشید. وقتی چنین استراتژی یا روتینی دارید، تحت تاثیر فومو قرار نمی‌گیرید. فرآیندهایی که پیشتر گفتیم نیز جزو روتین معاملاتی محسوب می‌شوند.

استفاده از حد ضرر و حد سود

با استفاده از قرار دادن حد سود در معاملات خود، از طمع جلوگیری می‌کنید و با استفاده از حد ضرر در معاملات، از ضرر بیش از حد در امان می‌مانید. حد ضرر و حد سود به شما برای اسیر فومو نشدن، کمک شایانی می‌کند.

پیامدهای فومو ارز دیجیتال برای تریدر چیست؟

پیامدهای فومو ارز دیجیتال برای تریدر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، فومو باعث متضرر شدن سرمایه گذاران می‌شود. اما این موضوع تنها پیامد آن نیست. چرا که فومو باعث انجام معاملات غیرمنطقی نیز می‌شود و می‌تواند سبک معاملاتی افراد را به یک روش نادرست تغییر دهد. چر اکه در نهایت مردم عجولانه خرید و فروش می‌کنند.

برای درک بهتر، بیایید فرض کنیم تنها به دلیل تبلیغات رسانه‌ای و افزایش قیمت‌های مداوم یک ارز، برای خریدن آن دچار فومو شده اید. بر حسب شانس معامله شما بازدهی خوبی نیز داشته است. در چنین شرایطی شما تمامی ابزارهایی که برای باز کردن یک معامله منطقی نیاز است را فراموش می‌کنید و فکر می‌کنید با این روش می‌توانید به زودی ثروتمند شوید. در حالی که این یک اشتباه بزرگ است. شاید شانس‌هایی وجود داشته باشد اما همیشگی نیست. پس بخاطر چند بازدهی کوچک، سبک معاملاتی منطقی و روش درست ترید را از یاد نبرید.

تاثیر فومو در روند قیمت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی هستند و مانند هر بازار دیگری تحت تأثیر ده‌ها عامل مختلف قرار دارند. قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند تحت تأثیر مقررات، وضعیت اقتصاد، عرضه و تقاضا، فناوری‌های جدید و… قرار گیرد. با این حال، بر خلاف سایر بازارهای مالی سنتی، فومو تأثیر فوق‌العاده قوی روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد.

بسیاری از افراد در فضای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به خوبی از فرصت عظیمی که امروزه در ارزهای دیجیتال وجود دارد، آگاه هستند و هیچ کس نمی‌خواهد رشد بزرگ بعدی را از دست بدهد. این موضوع باعث می‌شود به محض اینکه افراد فکر کنند که یک ارز دیجیتال پتانسیل بالایی دارد، شروع به خرید ارز می‌کنند زیرا FOMO دارند و نمی‌خواهند فرصت را از دست بدهند. فومو در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از سایر بازارها نقش دارد. به این دلیل است که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال هر دو هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، بنابراین بسیاری از مردم بر این باورند که پتانسیل عظیمی برای رشد آن‌ها وجود دارد. هرکسی که در سال 2010 فقط 50 یا 100 دلار بیت کوین خریده بود، شاهد رشد سرمایه خود بود که با قیمت‌های امروزی میلیون‌ها دلار ارزش داشت. بنابراین، دستاوردهای عظیمی که توسط برخی از ارزهای دیجیتال برتر مشاهده می‌شود، به سرمایه‌گذاری در سایر ارزها کمک می‌کند. کل این موضوع به دلیل FOMO است. بنابراین فومو باعث می‌شود قیمت ارزهای دیجیتال بسیار افزایش یابد.

سخن آخر

با توجه به تعداد زیادی از مردم که هر روز به سمت ارزهای دیجیتال هجوم می‌آورند، که بخشی از این هیجان توسط فومو تامین می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که ارزش بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی برای مدتی به رشد خود ادامه دهد.

سوالات متداول
Request for Quote

FOMO یعنی ترس از دست دادن و JOMO یعنی لذت از دست دادن است.

FUD گسترش «ترس، عدم اطمینان و شک» (معمولاً از طریق رسانه ها) را توصیف می‌کند. FOMO «ترس از دست دادن» را توصیف می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...