دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری

حکم شرعی کسب درآمد از یوتیوب

حکم شرعی کسب درآمد از یوتیوب

کسب درآمد از یوتیوب یکی از جدیدترین راه‌های درآمدزایی ارزی در سراسر جهان است که در حال حاضر، هزاران نفر از این راه کسب درآمد دارند. با توجه به آئین ایرانیان و قوانین دین مبین اسلام و تاکید آن بر کسب درآمد حلال، برای بسیاری این سوال مطرح شده است که حکم شرعی کسب درآمد از یوتیوب چیست؟ آیا کسب درآمد از یوتیوب حلال است؟ با توجه به اینکه در حال حاضر قانون مشخصی برای درآمدهای حاصل از یوتیوب تصویب نشده است، می‌توان گفت: درآمد دلاری یوتیوب در صورتی حلال است که قوانین اسلامی و شرعی را رعایت کرده و محتوای کانال شما با قوانین فوق مطابقت داشته باشد. برای اطمینان از حکم شرعی درآمد یوتیوب، در ادامه به بررسی دیدگاه مراجع عظام تقلید می‌پردازیم.

 

حکم شرعی کسب درآمد از یوتیوب از دیدگاه مراجع عظام تقلید

با توجه به ثبات قوانین دین و دستورات کتاب قرآن، در برخی از شرایط، نظر و دیدگاه مراجع تقلید در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر کمی متفاوت بوده است. با در نظر گرفتن جدید بودن مسئله کسب درآمد اینترنتی، جهت اطمینان از حکم درآمد از یوتیوب، برای رفع شک و شبهه مسلمانان دیدگاه مراجع تقلید در این مورد آورده شده است.

آیا درآمد از یوتیوب حلال است خامنه ای

آیا درآمد از یوتیوب حلال است خامنه ای

آیت اله خامنه ای در پاسخ به مسئله حکم شرعی درآمد اینترنتی می‌فرمایند:

بسم الله الرحمن الرحیم. و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.

درآمد اینترنتی فی نفسه اشکال ندارد. ولی بر اساس آیه شریف «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» کمک به هر کاری که زمینه ساز گناه باشد جایز نیست و حرام است.

مشهور فقیهان این است که آیه «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» دلالت بر حرام بودن کمک و اعانت و تعاون بر اثم و عدوان می‌دانند. لذا فقهاء عظام قراردادهایی را که مصداق اعانت یا تعاون بر اثم و عدوان است، حرام باطل می‌شمارند.

آیه کامل در سوره مائده چنین است: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ». یعنی: و (همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدى همکارى ننمائید و از خدا بپرهیزید که مجازاتش شدید است.

آنچه در آیه فوق در زمینه تعاون آمده یک اصل کلى اسلامى است که سراسر مسائل اجتماعى و حقوقى و اخلاقى و سیاسى را در بر می‌گیرد.

لذا طبق این آیه و اصل مسلمانان موظفند در کارهاى نیک تعاون و همکارى کنند ولى همکارى در اهداف باطل و اعمال نادرست و ظلم و ستم، مطلقا ممنوع است، حتّی اگر مرتکب آن دوست نزدیک یا برادر انسان باشد، چه برسد به اینکه با عامل هیچگونه قرابت و یا سنخیت روحی و اخلاقی و دینی نباشد و بدتر اینکه خدمت به اجنبی و بیگانه باشد که:

  • موجب منفعت داد نامشروع به او باشد.
  • چشم‌های او و دیگران را آلوده به حرام و گناه کند.
  • چه بسا رونق دادن به بازار اجنبی بازار مسلمانی کساد شود. یاحقّ.

 

آیا درآمد از یوتیوب حلال است همدانی

آیت‌اله نوری همدانی در خصوص کسب درآمد اینترنتی فرموده‌اند:

تبلیغات مذکور در صورتیکه مفسده داشته باشد یا تخلف از قوانین باشد جائز نیست در غیر اینصورت بلا مانع است.

اما در خصوص کسب درآمد از یوتیوب و سایت‌های خارجی فرموده‌اند، در صورتی که تخلف از قوانین نظام اسلامی محسوب شود جائز نیست.

 

آیا درآمد از یوتیوب حلال است وحید خراسانی

آیت‌اله وحید خراسانی در خصوص کسب درآمد از یوتیوب فرموده اند: اگر محتوای نامناسب نباشد، مشکلی نیست.

 

آیا کسب درآمد از یوتیوب حلال است؟ از نظر جوادی آملی، سیستانی، مکارم شیرازی و سایر علمای دینی

در خصوص حکم شرعی درآمد از یوتیوب، اصل درآمد مهم است. بطورکلی اگر کاری که انجام می‌دهید حلال است، درآمد از آن نیز حلال خواهد بود؛ اما اگر کار حرامی انجام می‌دهید، درآمد آن نیز حرام است. این بدان معناست که اگر محتوایی که در این شبکه اجتماعی تولید و منتشر می‌کنید متناسب با قوانین الهی و دستورات دینی است و هیچگونه خلاف شرعی درآن وجود ندارد، کسب درآمد از آن نیز حلال است؛ اما اگر محتوای نامناسب و گناه آلودی باشد، درآمد حاصل از آن حرام خواهد بود.

از نگاهی دیگر، شبکه یوتیوب از سمت جمهوری اسلامی ایران فیلتر شده و محدودیت دسترسی دارد؛ با توجه به دلایل فیلترینگ این شبکه، فعالیت در یوتیوب و کسب درآمد از آن، با شرط محتوای مناسب، صرفا بر خلاف قانون بوده و دلیل بر حرام بودن آن نیست.

 

سخن آخر

حکم شرعی کسب درآمد از یوتیوب بر اساس قوانین الهی، با رعایت شرط محتوای مناسب و به دور از خلاف شرع، حلال است؛ اما با توجه به فیلتر بودن این شبکه اجتماعی از سمت جمهوری اسلامی ایران، کسب درآمد از این راه می‌تواند با حفظ شرعیت خود، جایز شمرده نشده و برخلاف قوانین کشور باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با دفاتر مراجع تقلید خود تماس گرفته و با شرح دقیق موضوع از حکم آنها مطلع شوید.

دقت کنید شما می‌توانید از طریق خدمات نقد کردن درامد ارزی ایرانیکارت در صورت وجود شرایط لازم، درامد ارزی خود را در ایران دریافت کنید و این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شما است. برای اطلاع از این شرایط، با کارشناسان ایرانیکارت در ارتباط باشید.

حکم شرعی کسب درآمد از یوتیوب
کسب درآمد از یوتیوب یکی از جدیدترین راه‌های درآمدزایی ارزی در سراسر جهان است که در حال حاضر، هزاران نفر از این راه کسب درآمد دارند. با توجه به آئین...
4.5 از 4 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. متاسفانه نتیجه گیری ضعیفی داشتین و به خیلی نکات دیگه توجه نکردین، حتی اگه محتوای آپلودی شما موافق شرع باشه بازم پول یوتیوب حلال نیست، چون تبلیغ هایی نظیر مشروبات الکی، ودکا و … پخش میشه که خب طبیعتا این پول حاصل از فروش مشروب به یوتیوب واریز و یویتوب اونو به شما منتقل میکنه، و قطعا درامد حاصل از یوتیوب نمیتونه به هیچ نحوی حلال شمرده بشه

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، تبلیغات یوتیوب مرتبط با عنوان شما منتشر می‌شود. مثلا اگر محتوای شما آموزشی باشد تبلیغات مرتبط با آن آموزش نیز نمایش داده می‌شود. ضمنا درآمد شما مربوط به محتوای ساخته شماست نه تبلبغات حاصل از آن.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام داداش خوبی؟

      ببین بزرگوار اون تبلیغات و میتونی تو قسمت تبلیغات کانال انتخاب کنی که مشروبات الکلی و برای مثال مد لباس که نامحرم محسوب میشه و یوتیوب به مخاطبانت نشون نده…

      در رابطه با کساد شدن بازار مسلمین هم ماجرا ازین قراره با توجه به فیلتر و به صرفه نبودن و دسترسی نداشتن به محصولات تبلیغات یوتیوب افراد نمیتونن داخل ایران اون محصولات و بخرن و بل عکس شخص یوتیوبر ارز وارد ایران می‌کنه(درآمد دلاری)که یه عمل مثبت برای بهبود اقتصاد هستش🤝🏻

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. به نظرم اگه بخوایم تو یوتیوب فیلم سالم و اموزنده ای اپلود کنیم بهتره همون رو در اپارات یا برنامه های مشابه هم اپلود کنیم برای اینکه طرف به خاطر دیدن فیلم ما وارد یوتیوب نشه و فیلتر شکن نصب نکنه بهتره و اگه خواست داخل اپارات بتونه ببینه

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام متاسفانه آپارات هم ، برخی اوقات تبلیغاتی که از لحاظ اسلامی مشکل دارد را می گذارد و باید به این موضوع توجه کرد و همه با هم از آپارات بخواهیم که این تبلیغات نامناسب را نگذارد .

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
کسب درآمد دلاری در ایران با 16 روش جدید (آپدیت 1403)
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری در ایران با 16 روش جدید (آپدیت 1403)
افزایش نرخ تورم و نوسانات ارزی عواملی هستند که باعث کاهش ارزش پول ملی کشورمان نسبت به گذشته شده‌اند. این امر موجب شده تا کسب درآمد دلاری در ایران مورد...
معرفی بهترین پلتفرم های کسب درامد با دیدن تبلیغات
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
معرفی بهترین پلتفرم های کسب درامد با دیدن تبلیغات
اگر شما هم از دیدن تبلیغاتی که در وسط بازی، فیلم، کلیپ و … پخش می‌شوند خسته شده‌اید و گاهی به خاطر این تبلیغ‌ها از ادامه دیدن فیلم یا انجام...
انواع روش های کسب درآمد رایگان به صورت آنلاین
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
انواع روش های کسب درآمد رایگان به صورت آنلاین
آیا به دنبال راهی می‌گردید که شما را به کسب درآمد رایگان برساند؟ در این دنیای دیجیتال پر از فرصت، امکان دارد شما هم بتوانید به شکلی هوشمندانه و بدون...