قوانین جدید یوتیوب برای مانیتایز شدن – آپدیت 2025
در سال ۲۰۲۵ یوتیوب مجموعهای از تغییرات مهم را در برنامه شریک خود (YouTube Partner Program یا YPP)، روشهای مانیتایز و همچنین قوانین مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در محتوا اعمال کرده است. این تغییرات از یک طرف شرایط ورود به برنامه شریک یوتیوب را منعطفتر کرده و از طرف دیگر، روی کیفیت و اصالت محتوا سختگیرانهتر شدهاند. اگر به درآمد دلاری از یوتیوب فکر میکنید، شناخت قوانین جدید یوتیوب ضروری است؛ چون رعایت نکردن آنها میتواند باعث رد شدن درخواست مانیتایز، دیمونتایز شدن ویدیوها یا حتی تعلیق کانال شود. در ادامه، ضمن مرور قوانین مانیتایز شدن کانال یوتیوب، جدیدترین تغییرات YPP و سیاستهای سال ۲۰۲۵ را بهصورت بهروز و مرحلهبهمرحله مرور میکنیم.
قوانین جدید یوتیوب برای مانیتایز شدن
در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ قوانین جدیدی از طرف یوتیوب برای کسب درآمد وضع شده که منجر به انعطافپذیری بیشتر برای کسب درآمد از این پلتفرم شده است. این قوانین یوتیوب بر مدت زمان بازدید ویدئو برای کسب درآمد، تعداد سابسکرایبر لازم برای کسب درآمد از یوتیوب، میزان بازدیدهای یوتیوب و… اعمال شده است. در ادامه با آپدیت قوانین مانیتایز شدن کانال یوتیوب و نسخه جدید YPP در سال ۲۰۲۵ آشنا میشوید.
اما YPP چیست؟
YPP مخفف YouTube Partner Program یا برنامه شریک یوتیوب است. این برنامه همان سیستمی است که یوتیوب از طریق آن به سازندگان محتوا امکان کسب درآمد میدهد. وقتی یک کانال شرایط لازم را داشته باشد و وارد YPP شود، میتواند از روشهای مختلف درآمدزایی یوتیوب پول دریافت کند.

قوانین مانتیایز یوتیوب با تبلیغات
قوانین مانتیز(Monetization) یوتیوب به منظور درآمدزایی از تبلیغات بر روی ویدئوهای شما استفاده میشود. از جمله مهمترین قوانینی که برای مانیتایز شدن یوتیوب میتوان برشمرد، موارد زیر است:
- تعداد سابسکرایبرها و ساعات تماشا
در حال حاضر (۲۰۲۵)، یوتیوب برای برنامه شریک خود (YPP) دو سطح اصلی در نظر گرفته است:
|
سطح اول: دسترسی اولیه به YPP و امکانات تأمین مالی طرفداران (Fan Funding) در این سطح، میتوانید از قابلیتهایی مثل Super Thanks، Super Chat، Super Stickers، Membership و برخی امکانات Shopping استفاده کنید. شرایط کلی سطح اول عبارت است از:
|
|
سطح دوم: فعال شدن درآمد از تبلیغات (Ad Revenue) با رسیدن به این سطح، علاوه بر امکانات سطح اول، میتوانید از تبلیغات روی ویدیوهای معمولی و Shorts نیز درآمد داشته باشید. شرایط کلی سطح دوم عبارت است از:
|
به زبان ساده، اگر در سطح اول باشید، میتوانید از تأمین مالی مستقیم مخاطبان و شاپینگ درآمد داشته باشید و با رسیدن به سطح دوم، امکان درآمد از تبلیغات کلاسیک یوتیوب نیز برای شما باز میشود.
اکانت پریمیوم یوتیوب فقط برای حذف تبلیغات نیست؛ خرید یوتیوب پریمیوم به تولیدکنندگان محتوا کمک میکند سریعتر رشد کنند. با امکان تماشای ویدیوها بدون وقفه، دانلود آفلاین و کیفیت بالاتر، تحلیل رقبا و یادگیری بسیار آسانتر میشود. نسخه پریمیوم زمان تولید و ادیت ویدیو را کم میکند و تمرکز بیشتری برای ساخت محتوا میدهد؛ همچنین بخشی از اشتراک کاربران پریمیوم بین سازندگان تقسیم میشود و درآمد شما در YPP افزایش مییابد.
- محتوای مطلوب
ویدئوهای شما باید با استانداردهای محتوای یوتیوب سازگار باشد. محتوای توهینآمیز، خشونتآمیز یا غیرقانونی ممکن است توسط یوتیوب حذف شود و در بسیاری از موارد برای مانیتایز شدن هم واجد شرایط نخواهد بود.
- حق تکثیر و مالکیت محتوا
مطمئن شوید که دارای حق تکثیر و استفاده از تمام محتوایی که در ویدئوهایتان استفاده میکنید، هستید. استفاده بدون مجوز از موسیقی، ویدیو، تصویر یا هر نوع محتوای دارای حق نشر میتواند باعث دریافت اخطار کپیرایت، حذف ویدیو یا حتی مسدود شدن مانیتایز کانال شود.
- بررسی ویدئوهای تبلیغاتی
ویدئوهایی که از تبلیغات استفاده میکنند باید به قوانین تبلیغات یوتیوب پایبند باشند. علاوه بر این، از سال ۲۰۲۵ فرایند بررسی مناسببودن محتوا برای نمایش تبلیغات (Ad Suitability) در برخی موارد دقیقتر و طولانیتر شده و ممکن است تصمیم نهایی مانیتایز شدن یک ویدیو تا حدود ۲۴ ساعت زمان ببرد.
قوانین مانیتایز با سوپر چت، سوپر استیکر و Super Thanks
برای واجد شرایط بودن در جهت Super Chat و Super Stickersابتدا مطمئن شوید که شرایط لازم برای تأمین مالی طرفداران را دارید. سپس تأیید کنید که از سایر معیارهای ذکر شده در ادامه برای Super Chat و Super Stickers برخوردار هستید. شرایط لازم برای این مورد به ترتیب زیر است:
- یکی از لوکیشنهای زیر را داشته باشید.

- ماژول محصول تجاری مربوطه را پذیرفته و از آن پیروی کنید.
Super Chat و Super Stickers در ویدیوهای با شرایط زیر در دسترس نیستند:
- دارای محدودیت سنی
- نداشتن فهرست
- محتوای خصوصی
- محتوای ساخته شده برای بچه ها
همچینین هنگامی که چت زنده یا نظرات غیرفعال است، Super Chat و Super Stickers نیز در دسترس نیستند.
Super Chat و Super Stickers ویژگیهای تامین مالی طرفداران هستند. مانند هر چیز دیگری در یوتیوب؛ Super Chats و Super Stickers نیز که بینندگان ارسال میکنند باید با دستورالعملها مطابقت داشته باشند. اگر Super Chat یا Super Sticker به دلیل نقض حذف شود، YouTube بخشی از درآمد را به امور خیریه اهدا میکند.
قوانین مانیتایز با شورت ویدیو
برای کسب درآمد از یوتیوب شورت (از طریق تبلیغات بین Shorts)، باید واجد شرایط سطح دوم YPP باشید. این به طور خلاصه یعنی:
- در ۹۰ روز اخیر حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایبر داشته باشید.
- شورت ویدیوهای شما ۱۰ میلیون بار دیده شده باشد.
همچنین اگر به جای تمرکز بر Shorts، بیشتر روی ویدیوهای بلند کار میکنید، میتوانید به جای ۱۰ میلیون بازدید شورت، شرط ۴۰۰۰ ساعت واچتایم عمومی در ۱۲ ماه گذشته را برآورده کنید. بنابراین اگر بیشتر محتوای شما شورت است، تمرکز روی بازدیدهای شورتها، و اگر ویدیوهای بلند تولید میکنید، تمرکز روی ساعت تماشا منطقیتر است.

قوانین یوتیوب برای تولید محتوا
یوتیوب دارای سیاستها و قوانینی برای تولید محتوا است. برخی از مهمترین قوانین یوتیوب برای تولید محتوا عبارتند از:
- محتوای قابل قبول محتوای تولیدی باید مطابق با قوانین و سیاستهای یوتیوب باشد. محتوای تحریک کننده به خشونت، توهین، ترویج تروریسم، موارد جنسی ناهنجار، تبلیغات تقلبی یا غیرقانونی ممنوع است.
- ارائه اطلاعات درست:از انتشار محتواهایی که پایه علمی ندارند، خودداری کنید. یوتیوب به شدت با ویدئوهایی که اطلاعات غلط به کاربران میدهند، برخورد کرده و محتوای مورد نظر را حذف یا آن را بلاک میکند.
- محتوای مناسب برای کودکان: اگر محتوای شما برای کودکان است، باید محتوا را در قالبی مناسب و بدون ارائه هر گونه اطلاعات نامناسب (مانند خشونت یا موارد جنسیتی) باشد.
- حفظ حریم شخصی: باید حقوق حریم شخصی دیگران را رعایت کنید و از انتشار اطلاعات شخصی بدون مجوز خودداری کنید.
- استفاده از موسیقی: میتوانید از موسیقیهای بدون حق کپی رایت استفاده کنید یا مجوزهای لازم را دریافت کنید.
سیاست محتوای غیر اصیل و تکراری در سال ۲۰۲۵
یکی از مهمترین تغییرات یوتیوب در سال ۲۰۲۵، سختگیرانهتر شدن سیاست مربوط به محتوای تکراری و غیر اصیل است. یوتیوب تأکید میکند که کانالها باید «محتوای اصیل و با ارزش افزوده» تولید کنند؛ در غیر این صورت ممکن است برای مانیتایز شدن یا ادامه مانیتایز واجد شرایط نباشند.
منظور از محتوای غیر اصیل چیست؟
-
- ویدیوهایی که صرفاً مونتاژ تکراری از کلیپهای دیگر بدون توضیح، تحلیل یا حضور خالق هستند.
- اسلایدشوهای متنی یا تصویری که فقط موسیقی یا صدای اتوماتیک روی آن گذاشته میشود و ارزشی برای مخاطب اضافه نمیکند.
- دهها ویدیو با قالب و محتوای بسیار شبیه به هم، فقط با تغییر جزئی در عنوان یا تصویر بندانگشتی.
- استفاده انبوه از محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی، بدون اینکه خالق کانال نقش مشخصی در ایدهپردازی، روایت یا تحلیل داشته باشد.
اگر کانال شما در این دسته قرار بگیرد، حتی در صورت رسیدن به حداقلهای YPP، ممکن است درخواست مانیتایز رد شود یا بعداً کانال دیمونتایز شود. بنابراین، تمرکز اصلی شما باید روی تولید محتوای منحصربهفرد، آموزنده، سرگرمکننده و مفید برای کاربر باشد، نه صرفاً تعداد زیاد ویدیو.
مهمترین قوانین یوتیوب برای کپی رایت
همانطور که گفته شد قوانین کپی رایت باید رعایت شود. یوتیوب از سیستم تشخیص حق کپی رایت که به عنوان Content ID شناخته میشود، استفاده میکند. این سیستم برای تشخیص و ردیابی محتوایی استفاده میشود. در صورتی که محتوای شما با محتوایی که توسط سیستم Content ID شناسایی میشود تطابق داشته باشد، حذف میشود. علاوه بر این یوتیوب امکان گزارش کپی رایت برای صاحبان حق نشر را فراهم میکند. اگر حس میکنید که محتوای شما بدون مجوز در یوتیوب منتشر شده است، میتوانید از فرم شکایت DMCA (Digital Millennium Copyright Act) استفاده کنید تا شکایت خود را به یوتیوب اعلام کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

قوانین یوتیوب برای استفاده از هوش مصنوعی در محتوا
یوتیوب استفاده از اکانت های هوش مصنوعی را بهطور کلی ممنوع نکرده است؛ بلکه آن را به عنوان ابزاری برای افزایش خلاقیت میداند. اما برای اینکه محتوای شما با قوانین یوتیوب همخوان باشد و برای مانیتایز شدن واجد شرایط بماند، رعایت نکات زیر مهم است:
۱. شفافسازی در مورد محتوای ساختهشده با AI
اگر ویدیوی شما «واقعی به نظر میرسد» اما بهطور قابل توجهی با هوش مصنوعی ساخته یا دستکاری شده است (مثلاً چهره، صدا یا صحنهای را بازسازی کردهاید که در واقعیت اتفاق نیفتاده)، باید هنگام آپلود، آن را به عنوان محتوای «تغییر یافته یا ساختگی» (Synthetic/Altered) علامتگذاری کنید. در این حالت، یوتیوب ممکن است یک برچسب روی ویدیو نمایش دهد تا بیننده بداند بخشی از محتوا با هوش مصنوعی تولید شده است.
۲. مطابقت با قوانین محتوایی و کپیرایت
محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی نیز باید با قوانین کلی یوتیوب (خشونت، نفرتپراکنی، اطلاعات نادرست و…) و همچنین قوانین کپیرایت همخوانی داشته باشد. استفاده از مدلهای AI مثل چت جی پی تی، مجوز نقض حق نشر دیگران را به شما نمیدهد.
۳. پرهیز از محتوای جعلی و گمراهکننده
ساخت و انتشار ویدیوهای جعلی از شخصیتهای واقعی (مثلاً سیاستمداران، هنرمندان، مدیران شرکتها و…) که در آنها حرفهایی میزنند یا کارهایی انجام میدهند که هرگز اتفاق نیفتاده است، میتواند باعث حذف ویدیو، دیمونتایز شدن یا حتی تعلیق کانال شود؛ بهخصوص اگر موضوع، حوزههای حساسی مثل سیاست، سلامت یا مالی باشد.
۴. نقش فعال خالق محتوا
اگر از هوش مصنوعی برای کمک در بخشی از تولید استفاده میکنید (مثل ایدهپردازی، طراحی تصاویر، یا بخشی از تدوین)، بهتر است نقش انسانی خود را در روایت، تحلیل، توضیح و ترکیب محتوا پررنگ نگه دارید. هر چه حضور شما در ویدیو و ارزش افزودهتان بیشتر باشد، شانس مانیتایز شدن و پایدار ماندن درآمد کانال هم بالاتر خواهد بود.
هوش مصنوعیهای حرفهای مثل Runway یا Sora برای ساخت ویدئو توسعه داده شدهاند که میتوانند خروجیهای باکیفیت و باورپذیری مثل یک تیزر سینمایی هالیوودی داشته باشند! برای آشنایی بیشتر با این Aiها و مشاهده برخی از ویدئوهای ساخته شده با آنها، مقاله ابزار های ساخت ویدئو با هوش مصنوعی را بخوانید.
قوانین آپلود فیلم در یوتیوب
آپلود یک ویدیو در یوتیوب دارای محدودیتها، الزامات و قوانین جدید برای یوتیوبرها است که به برخی از آنها اشاره میشود:
- نوع فایل
یوتیوب فقط از ویدئو در فرمتهای خاصی پشتیبانی می کند. آپلود شما باید با یکی از فایلهای MOV، MPEG4، AVI، WMV، MPEG-PS، FLV، 3GPP یا WebM انجام شود. اگر ویدیوی شما از فایل دیگری استفاده کند، باید آن را با استفاده از یک برنامه ویرایش ویدیو تبدیل کنید تا YouTube آپلود آن را بپذیرد.
- محتوا
گوگل محدودیتهای محتوایی خاصی را برای ویدئوهای YouTube اعمال میکند. محتوایی که در یوتیوب آپلود میکنید باید مطابق با سیاستهای یوتیوب و قوانین آن باشد. محتوای تحریک به خشونت، توهین، ترویج تروریسم، تبلیغات تقلبی یا غیرقانونی ممنوع است.محتوایی که دارای حس خشونت، صحنههای خونریزی، آزار و اذیت فردی یا گروهی، تنفر، یا ایجاد احساس تهدید و نگرانی باشد، ممکن است توسط یوتیوب حذف شود. همچنین یوتیوب سیاستهای سختی نسبت به محتوای جنسی دارد. تصاویر جنسی، توصیفات جنسی اغراقآمیز، محتوای خودکشی و خودزنی و انتشار هرگونه محتوای جنسی ناهنجار در یوتیوب ممنوع است.
- حفظ حریم شخصی و حق کپی رایت
باید به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید و از انتشار اطلاعات شخصی آنها بدون مجوز خودداری کنید. همچنین باید قوانین کپی رایت را رعایت کرده و محتوای بدون مجوز را آپلود نکنید.
بیشتر بخوانید: چگونه یوتیوب گیمر شویم؟

خط قرمزهای یوتیوب چیست؟
مهمترین قوانین جدید یوتیوب برای یوتیوبرها که باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:
- اسپم و اطلاعات غیرواقعی در یوتیوب
شما باید محتوایی ارائه دهید که قانونی باشد و با قوانین حق نشر و حق مالکیت همخوانی داشته باشد. محتوای خشونتآمیز، توهینآمیز یا غیرقانونی مورد پذیرش نیست. همچنین در صورتی که اطلاعات غلط و غیرواقعی در مورد موضوع خاصی را ارائه دهید، پذیرفته نمیشود.
- محتوای حساس از نظر یوتیوب
شما نباید از محتوای توهینآمیز، تهاجمی، تمسخر و نژادپرستانه استفاده کنید. همچنین، تشویق به دشنام، تهدید یا اذیت دیگران نیز ممنوع است. یوتیوب محتوای جنسی یا پورنوگرافی را نیز ممنوع کرده است. از ارائه هرگونه محتوای جنسی، نمایش ناهنجاریهای جنسی یا تبلیغات جنسی در کانالها نیز خودداری کنید.
- محتوای خطرناک و خشونت آمیز
شما نباید محتوایی را منتشر کنید که شامل خشونت و آزار فیزیکی باشد. محتوایی که به ایجاد آسیب جسمانی یا روانی دیگران منجر شود، مجاز نیست.
- تبلیغ و فروش محصولات غیر قانونی یا غیر اخلاقی
هر گونه تبلیغ و فروش محصولات غیرقانونی یا غیراخلاقی در کانالها ممنوع است. انتشار محتوای تبلیغی در مورد مواد مخدر، سلاحها، اسلحههای شخصی، سرقت یا تقلب، اسکناسهای جعلی، کارتهای اعتباری تقلبی غیرقانونی است و اجازه تبلیغ آنها توسط یوتیوب داده نمیشود.
- نشر اکاذیب و اطلاعات مشوش کننده
منتشر کردن اطلاعات نادرست، توهین به شخصیتها یا سازمانها یا ارائه محتوایی که به طور عمدی اذهان را مشوش کرده و از این طریق به تضعیف صحت و قابل اعتماد بودن اطلاعات منتشر شده در یوتیوب میانجامد، ممنوع است. یوتیوب به منظور حفظ صحت و قابل اعتماد بودن محتوا، سیاستهایی برای تشویق اطلاعات صحیح دارد. کاربران نیز میتوانند اطلاعات نادرست یا مشوش کننده را به تیم یوتیوب گزارش دهند.
- کپی رایت در یوتیوب
یکی از مهمترین قوانین مانیتایز یوتیوب، قانون کپی رایت است. قوانین کپی رایت میتواند محتوای صوتی، تصویری، موسیقی، نوشتاری، نرمافزاری و سایر انواع اثرها را در برگیرد. یوتیوب معمولاً از سیستم تشخیص و مدیریت حق مالک که به عنوان Content ID شناخته میشود، برای تشخیص و ردیابی محتوا استفاده میکند. اگر محتوایی که شما بارگذاری میکنید، با محتوایی که توسط سیستم Content ID شناسایی میشود، تطابق داشته باشد، محتوای شما غیرفعال یا حذف میشود.
در صورتی که کانال یوتیوب شما به درآمدزایی رسید و خواستید درآمد خود را نقد کنید، بدون نیاز به حساب ارزی میتوانید از خدمات نقد کردن درآمد یوتیوب ایرانیکارت استفاده کرده و معادل ریالی درآمد خود را دریافت نمایید.
چرا باید قوانین یوتیوب را بدانیم؟
اطلاع از قوانین یوتیوب برای هر فردی که قصد کسب درآمد از آن را دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است. از جمله مهمترین دلایل دانستن قوانین یوتیوب موارد زیر میباشد:
- جلوگیری از مسدود شدن کانال: با خواندن و درک قوانین ساخت کانال یوتیوب، شما مطمئن میشوید که فعالیتهای شما در کانال با قوانین این پلتفرم سازگار است. این کمک میکند تا از بسته شدن کانال خود جلوگیری کنید.
- مانیتایز کردن کانال: قوانین یوتیوب میتوانند شرایط و معیارهای لازم برای مانیتایز کردن کانال شما را تعیین کنند. با خواندن قوانین، اطمینان حاصل میکنید که کانال شما در حال رعایت این شرایط است و قادر به کسب درآمد از ویدیوهای خود میباشید.
- مطلع شدن از تغییرات: یوتیوب ممکن است قوانین و مقررات خود را بهروز کند و تغییراتی در سیاستهای مالی، شرایط برنامه یا قوانین موسیقی اعمال کند. با خواندن قوانین، شما اطلاعات دقیق درباره تغییرات جدید و شیوه استفاده از ویژگیها و ابزارهای جدید را خواهید داشت.
به طور کلی، خواندن قوانین یوتیوب از اهمیت بالایی برخوردار است و به شما کمک میکند تا کانال خود را به درستی مدیریت کنید، به درآمدزایی مناسب برسید و همچنین از مشکلات حقوقی و بسته شدن کانال جلوگیری کنید.
سخن نهایی
با خواندن این مقاله توانستید با قوانین جدید یوتیوب برای مانیتایز در سال 2025-2026 آشنا شوید. همچنین قوانین مختلف یوتیوب برای کسب درآمد را آموختید. در صورتی که سوالی در زمینه یوتیوب، نقد کردن درآمد آن و ساخت حساب گوگل ادسنس دارید با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان و پشتیبانان ایرانیکارت راهنماییهای کامل و جامعی در اختیار شما خواهند گذاشت.
دقت کنید شما میتوانید از طریق خدمات نقد کردن درامد ارزی ایرانیکارت در صورت وجود شرایط لازم، درامد ارزی خود را در ایران دریافت کنید و این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شما است. برای اطلاع از این شرایط، با کارشناسان ایرانیکارت در ارتباط باشید.
همه افرادی که قصد دارند از طریق یوتیوب کسب درآمد کنند، باید شرایط جدید یوتیوب را بررسی و آن را بپذیرند. پذیرش این شرایط برای مانیتایز شدن الزامی است. برای ادامه فعالیت در یوتیوب و کسب درآمد از آن، لازم است شرایط جدید را بررسی کرده و و آنها را بپذیرید. اگر این شرایط پایه را نپذیرفتید، کانال شما از برنامه یوتیوب حذف و قرارداد کسب درآمد شما فسخ میشود. پس از این اتفاق، باید دوباره واجد شرایط شوید و دوباره برای فعالیت در یوتیوب درخواست دهید.
اما YPP چیست؟
در صورتی که کانال یوتیوب شما به درآمدزایی رسید و خواستید درآمد خود را نقد کنید، بدون نیاز به حساب ارزی میتوانید از خدمات