آموزش تحلیل تکنیکال

هارمونیک تریدینگ چیست؟ بررسی انواع الگوهای هارمونیک

هارمونیک تریدینگ چیست؟ بررسی انواع الگوهای هارمونیک

زمانی‌که می‌خواهید نمودار قیمت ارزهای مختلف را بررسی کنید تا تشخیص دهید آیا این بازار برای معامله سودآور است یا خیر، می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از این تکنیک‌ها که هارمونیک تریدینگ نام دارد، به کمک اعداد فیبوناچی، الگوهای قیمت هارمونیک را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا به کمک آن تخمین دقیق‌تری از نقاط عطف سطح بعدی داشته باشند. بدین ترتیب، قیمت آینده یک ارز حدس زده می‌شود و معامله‌گر می‌تواند نسبت به خرید یاعدم خرید آن ارز تصمیم بگیرد. در این مقاله همراه ایرانیکارت باشیم تا بعد از درک دقیق مفهوم هارمونیک تریدینگ، الگوهای معروف این تکنیک را بررسی کنیم.

هارمونیک تریدینگ چیست؟

یک استراتژی معامله‌ موفق، با تکنیک‌ها و محاسبات مختلفی پیاده‌سازی می‌شود. هارمونیک تریدینگ، یکی از این تکنیک‌ها است که به تریدرها کمک می‌کند قیمت آینده یک ارز را پیش‌بینی کنند. روش پیاده‌سازی این استراتژی، ترسیم الگوهای هندسی با استفاده از اعداد فیبوناچی برای شناسایی تغییرات احتمالی یا معکوس شدن روند نمودار قیمت است. به بیان بهتر، معامله‌گر با شناسایی الگوها، از آن‌ها برای تصمیمات بعدی خود برای معاملات استفاده می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مشاهده بهترین استراتژی معاملاتی 

کاربرد هارمونیک تریدینگ در تحلیل تکنیکال

از آنجایی‌که الگوهای هارمونیک تریدینگ به معامله‌گر دید لحظه‌ای از آینده قیمتی یک بازار می‌دهد، می‌تواند در تحلیل تکنیکال بسیار کاربردی باشد. در واقع، این پیش‌بینی قیمتی به‌صورت Real time بوده و اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند بر اساس داده‌های تاریخی، زمانی که شرایط اساسی به احتمال زیاد منجر به کاهش قیمت شود، به معامله‌گر هشدار دهد. در نتیجه می‌توان با درک عملکرد قیمت و پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده، معاملات کم‌خطرتری را انجام داد.

چگونه الگوهای هارمونیک را شناسایی و ترسیم کنیم؟

برای شناسایی و ترسیم الگوهای هارمونیک باید به نوع حرکت بازار (نزولی یا صعودی) توجه داشته باشید. به‌این ترتیب، دو نوع کلی از الگوهای هارمونیک تریدینگ داریم:

  • الگوهای نزولی
  • الگوهای صعودی

تفاوت الگوی هارمونیک نزولی و صعودی

معامله‌گرانی که الگوهای صعودی را انتخاب می‌کنند، معتقدند که بازار در آستانه تجربه یک صعود در قیمت است. در مقابل، افرادی که الگوهای نزولی را انتخاب می‌کنند، با این باورند که بازار در مسیر نزولی قرار دارد. اما در مجموع، درک و ترسیم هر دو نوع الگو از یک قانون پیشروی می‌کند.

به‌طور کلی، اگر الگوهای هارمونیک نشان دهد که بازار در حال صعود است، معامله‌گران نسبت به معاملات خرید (long) در بازار انتخابی خود نهایت استفاده را می‌کنند تا از هر رشدی سود ببرند. در مقابل، اگر یک معامله‌گر متوجه الگوی هارمونیک نزولی شود، ممکن است بخواهد معامله خود را سل (short) کند، تا بعد از ریزش ادامه روند معاملاتی خود را پیش بگیرد.

انواع الگوهای هارمونیک

در میان الگوهای هارمونیک صعودی و نزولی، ۵ مورد از سایر الگوها محبوب‌تر هستند که هر کدام را جداگانه همراه با الگوی ترسیم‌شده، توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم چطور آن را بخوانید.

1-  الگوی ABCD

ساده‌ترین الگو در میان الگوهای هارمونیک تریدینگ، الگوی چهار نقطه‌ای ABCD است. در میان الگوهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، تنها همین استراتژی ۴ نقطه و مابقی ۵ نقطه هستند. بنابراین، الگوی ABCD (یا AB=CD) که از سه حرکت و چهار نقطه تشکیل می‌شود.

الگوی ABCD در هارمونیک تریدینگ

چطور این الگو را بخوانیم؟

برای تحلیل این نمودار، الگوی نزولی را در نظر می‌گیریم. ابتدا تغییر AB، سپس یک حرکت اصلاحی BC و سپس حرکت تکانشی نهایی که CD است به چشم می‌خورد که در همان جهت AB پیش می‌رود. پایه BC باید دقیقاً به 0.618 برسد. طول خط CD برابر با خط AB خواهد بود و مدت زمانی که طول می‌کشد تا قیمت از A به B برسد باید برابر با زمانی باشد که از C به D می‌رود. در این نمودار، اول شاهد یک کاهش قیمت از A به B هستیم سپس با اصلاح قیمت در نقطه C کاهشی دوباره و پایین‌تر از نقطه B در نقطه D حاصل می‌شود.

نقطه C که نقطه برگشت نام دارد، جایی است که معامله‌گران می‌توانند فروش خود را نزدیک به آن قرار دهند، یا منتظر نقطه D بمانند و در حداقل قیمت، خرید خود را تکمیل کنند.

توجه: از این الگو به بعد، یک پایه اضافی نسبت به الگوی ABCD داریم که آن را پایه X می‌نامیم.

پیشنهاد مطالعه: اندیکاتور فیبوناچی چیست

2-  الگوی گارتلی (Gartley)

این الگو که توسط HM Gartley ابداع شده و در کتاب او به نام سود در بازار سهام مطرح شده است. برای رسم الگوی گارتلی باید دو قانون اساسی آن را همیشه رعایت کنید:

  • اصلاح نقطه B باید در فاصله 0.618 از XA باشد.
  • بازگشت نقطه D باید 0.786 از XA حرکت داشته باشد.

الگوی صعودی اغلب در اوایل یک روند دیده می‌شود، و این نشانه‌ای است که موج‌های اصلاحی در حال پایان‌ یافتن است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، حرکت صعودی به دنبال نقطه D ایجاد می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که همه الگوها ممکن است در چارچوب یک روند یا دامنه وسیع‌تر باشند.

الگوی گارتلی (Gartley) در هارمونیک تریدینگ

چطور این الگو را بخوانیم؟

در این بخش نمودار صعودی را در نظر می‌گیریم، اما برای خواندن کلی این نمودار، از همین روش می‌توانید استفاده کنید. اگر در نظر بگیریم که در نمودار صعودی، قیمت به سمت A حرکت می‌کند، سپس با اصلاح به B می‌رسد، در واقع شاهد 0.618 از موج A هستیم. پاره خط BC نشان‌دهنده افزایش قیمت است چون به سمت بالا حرکت می‌کند و 0.382 تا 0.886، حرکت اصلاحی اتفاق افتاده از AB است. حرکت بعدی از طریق CD به پایین است و پسوند 1.13 تا 1.618 برای حرکتی که از سمت A به B اتفاق افتاده، محسوب می‌شود. نقطه D یک اصلاح 0.786 از XA است. این یعنی، بعد از رشد قیمتی از X به A منتظر یک اصلاح به اندازه D باید باشید.

3-  الگوی پروانه (Butterfly)

در الگوی پروانه‌ای، نقطه نهایی اصلاح از X که نقطه اولیه‌ است، پایین‌تر قرار می‌گیرد که تفاوت اصلی آن با گارتلی را نشان می‌دهد. مهمترین نسبتی که باید در ترسیم این الگو تعریف شود، فاصله 0.786 اصلاحی پایه XA از نقطه B است.

الگوی پروانه (Butterfly) در هارمونیک تریدینگ

چطور این الگو را بخوانیم؟

در اینجا، نمودار نزولی را بررسی می‌کنیم. ابتدا قیمت از X به A کاهش می‌یابد و موج صعودی AB یک اصلاحی 0.786 از XA به حساب خواهد آمد. BC یک حرکت اصلاحی دوم است که 0.382 تا 0.886 از AB ایجاد می‌کند و نهایتا منجر به یک موج اصلاحی می‌شود. CD که اصلاح نهایی این نمودار است با نرخ 1.618 تا 2.24 از AB تشکیل می‌شود. D در امتداد 1.27 این موج قرار دارد و منطقه‌ای است که می توان یک معامله کوتاه را در نظر گرفت.

4-  الگوی خفاش (Bat)

در الگوی خفاش، پسوند CD باید حداقل 1.618 BC باشد و می تواند تا 2.618 برسد. پایه اول یعنی XA منجر به حرکت اصلاحی BC می‌شود. اگر اصلاح تا نقطه B در ۵۰٪ از حرکت اولیه XA متوقف شود، احتمالاً الگوی خفاش در حال رخ دادن خواهد بود.

الگوی خفاش (Bat) در هارمونیک تریدینگ

چطور این الگو را بخوانیم؟

به الگوی صعودی دقت کنید. ابتدا یک افزایش از X به A وجود دارد و B 0.382 تا 0.5 از پایه XA به اولین اصلاح که B است، بازیابی می‌شود. با رخ دادن اصلاح دوم که در نقطه C پایان می‌یابد، شاهد 0.382 تا 0.886 خواهیم بود که این اصلاح نهایی D با 1.618 تا 2.618 از B تکمیل می‌شود. در واقع، کل الگو می‌گوید D در فاصله 0.886 اصلاحی از XA قرار دارد و منطقه‌ای است که باید برای معاملات بلند مدت به دنبال آن باشید، با این وجود قبل از انجام این کار باید یک افزایش قیمت در نقطه C به چشمتان خواهد آمد که نباید شما را بترساند.

5-  الگوی خرچنگ (Crab)

یکی از دقیق‌ترین الگوها که در مجاورت بسیار نزدیک با آنچه که اعداد فیبوناچی نشان می‌دهند، معکوس می‌شود، الگوی خرچنگ است. این الگو شبیه به الگوی پروانه است، اما اندازه‌گیری‌عای آن کمی تفاوت دارد.

الگوی خرچنگ (Crab) در هارمونیک تریدینگ

چطور این الگو را بخوانیم؟

اگر الگوی صعودی را در نظر بگیریم، نقطه B به میزان 0.382 تا 0.886 از XA عقب‌نشینی می‌کند. BC از 0.382 تا 0.886 با AB فاصله دارد که مجددا تکرار همان روند بین X و B است. CD از 2.618 تا 3.618 AB گسترش یافته که نهایتا در نقطه D با اختلاف 1.618 از XA اصلاح می‌خورد. نقطه D جایی است که می‌توانید سفارشات فروش خود را به ثبت برسانید یا در نقطه C یک خرید امن و بدون ریسک داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

چطور از الگوهای هارمونیک در تحلیل ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

تا رسیدن به معاملات موفق از طریق الگوهای هارمونیک، سه قدم پیش‌روی شما است:

  1. برای یادگیری تئوری پشت الگوهای هارمونیک به‌ میزان کافی زمان بگذارید تا بر آن مسلط شوید.
  2. روند حرکت را به خوبی تعیین کنید تا بدانید که آیا باید به دنبال یک استراتژی نزولی باشید یا یک استراتژی صعودی
  3. یک حساب معاملاتی در صرافی‌ها باز کنید و به دنبال الگوهای هارمونیک در بازار انتخابی خود باشید.

با تکرار این سه قدم، رفته‌رفته در تحلیل ارزهای دیجیتال به کمک الگوهای هارمونیک تریدینگ حرفه‌ای شده و نهایتا معاملات شما با حاشیه‌ای امن و پرسود پیش خواهد رفت.

کتاب‌های هارمونیک تریدینگ برای یادگیری این استراتژی

شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌های مختلفی که در زمینه هارمونیک تریدینگ تالیف یا ترجمه شده‌اند، تخصص خود را در تحلیل‌های همراه با الگو بالا ببرید و ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید. از جمله کتاب‌هایی که در این مسیر می‌توانند برای شما مناسب باشند عبارتند از:

  • کتاب هارمونیک تریدینگ (Harmonic trading) نوشته اسکات کارنی (Scott M. Carney) – دارای ۳ نسخه
  • کتاب استراتژی هارمونیک تریدینگ (Harmonic trading strategy) نوشته روبرتو بورلی (Roberto Borreli)
  • کتاب استراتژی الگوی هارمونیک نهایی (The ultimate harmonic pattern strategy) نوشته کازی استابز (Casey Stubbs)
  • کتاب هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازارهای سرمایه نوشته علی محمدی

کلام آخر: هارمونیک تریدینگ، تحلیل آینده قیمت ارزهای دیجیتال

الگوهای هارمونیک توسط تریدرها برای پیش بینی روند بازار آینده ارزها استفاده می‌شود که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا با دقت بهتری نسبت به معاملات خود تصمیم‌ بگیرند. این استراتژی که با دو رویکرد نزولی و صعودی پیاده‌سازی می‌شود به‌ترتیب نشان‌دهنده‌ رکود احتمالی یا جهش احتمالی در بازار است. در این مقاله از ایرانیکارت سعی کردیم مهم‌ترین الگوهای هارمونیک تریدینگ را به‌ شما معرفی کنیم تا با یادگیری آن‌ها، ریسک معاملات خود را پایین بیاورید.

هارمونیک تریدینگ چیست؟ بررسی انواع الگوهای هارمونیک
زمانی‌که می‌خواهید نمودار قیمت ارزهای مختلف را بررسی کنید تا تشخیص دهید آیا این بازار برای معامله سودآور است یا خیر، می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از این...
3 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...