آزمون ها

مهارت های هفتگانه ICDL چیست؟

مهارت های هفتگانه ICDL چیست؟

در عصری که دانش و فناوری با سرعت نور در حال پیشرفت است، مهارت های هفت گانه ICDL به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار در مسیر توانمندسازی افراد برای ورود به دنیای دیجیتال شناخته می‌شوند. این مهارت‌ها که شامل دانش و توانایی‌های اساسی در استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهای کاربردی مثل word و excel هستند، نه‌تنها موجب پیشرفت افراد در مشاغل خود می‌شود، بلکه دروازه‌ای به‌سوی جهانی وسیع از ارتباطات و دسترسی به اطلاعات بی‌پایان هستند. در این مقاله، قصد داریم شما را با این مهارت‌های کلیدی و اهمیت آن‌ها در عرصه‌های مختلف زندگی آشنا کنیم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که ICDL چیست و چه تاثیری در پیشرفت افراد دارد، در ادامه همراه ما باشید.

ICDL چیست؟

واژه ICDL از عبارت International Computer Driving License، به معنی گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر گرفته شده است. ICDL گواهینامه‌ای است که توسط بنیاد ای‌سی‌دی‌ال برای کاربری رایانه ارائه می‌شود. این مدرک به این معنی است که فرد توانایی‌های اصلی و مهارت‌های مقدماتی برای کار با رایانه را دارد. درواقع ICDL گواهی مهارت‌های 7 گانه کار با ویندوز، out look ،power point ،access ،excel ،word و اینترنت است که استانداردی جهانی در زمینه کامپیوتر محسوب می‌شود. مدرک ICDL در 149 کشور جهان ارائه شده و به عنوان یک مدرک معتبر شناخته می‌شود زیراتمامی موارد آموزشی آن در کل دنیا یکسان است. این دوره یک گواهینامه جهانی و بین المللی برای مهارت‌های کامپیوتری است که در سال 1995 توسط انجمن حرفه‌ای انفورماتیک اروپا ابداع شده است. مدرک ICDL در اروپا با عنوان ECDL مخفف European Computer Driving License نیز شناخته می‌شود.

مدرک بین المللی ICDL چیست

مهارت‌های هفتگانه ICDL

این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا در دنیای دیجیتال امروزی به‌خوبی عمل کنند و در محیط‌های کاری مختلف موفق باشند. مهارت‌های هفتگانه ICDL شامل دانش و توانایی‌های زیر است:

  1. مفاهیم پایه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)
    شامل درک مفاهیم اساسی و تئوری فناوری اطلاعات، شبکه‌های اطلاعاتی و نحوه کاربرد برنامه‌های رایانه‌ای
  2. استفاده از اینترنت و خدمات اطلاعاتی شبکه
    آموزش مفاهیم اینترنت، امنیت در اینترنت، جستجوی اینترنتی، کار با صفحات وب و نحوه ایجاد، ارسال و دریافت ایمیل
  3. آشنایی با سیستم‌عامل ویندوز
    شامل مدیریت فایل‌ها، کپی، حذف و تنظیمات مختلف سیستم‌عامل
  4. واژه‌پردازی با Word
    آموزش ایجاد، ویرایش، قالب‌بندی، جدول‌بندی و کار با تصاویر در نرم‌افزار Word
  5. صفحه گسترده با Excel
    شامل ایجاد، ویرایش، قالب‌بندی و جدول‌بندی با استفاده از نرم‌افزار Excel
  6. ارائه با PowerPoint
    یادگیری نحوه ارائه مطالب و استفاده از حرکات و امکانات نرم‌افزار PowerPoint برای ایجاد اسلایدها و ویرایش و قالب‌بندی متون و تصاویر
  7. پایگاه‌داده با Access
    آشنایی با مفهوم پایگاه‌داده و استفاده از نرم‌افزار Access برای مدیریت داده‌ها

برای خرید لایسنس اورجینال Microsoft می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده نموده و درخواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید. خرید لایسنس اورجینال Microsoft

هدف از اجرای آی سی دی ال چیست؟

یادگیری ICDL به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا در دنیای دیجیتال امروزی به‌خوبی عمل کنند و بهره‌وری خود را افزایش دهند. در زیر مهم‌ترین دلایل اجرای دوره‌های ICDL را آورده‌ایم:

  • ارتقای سطح توانائی افراد درIT
    بهبود مهارت‌های فردی در استفاده از فناوری اطلاعات و کامپیوتر
  • ارتقای سطح کارائی در شرکت‌ها و مؤسسات
    افزایش بهره‌وری و کارایی سازمان‌ها از طریق بهبود مهارت‌های کامپیوتری کارکنان
  • ایجاد توانائی کارفرمایان در سرمایه‌گذاری در بخشIT
    تقویت توانایی سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های نوین در محیط کار
  • تضمین استفاده بهینه از حداکثر مهارت و توانائی کارمندان
    اطمینان از استفاده مؤثر از تمامی مهارت‌های کارکنان در زمینه IT در محیط‌های کاری

داشتن مدرک بین‌المللی ICDL چه مزایایی دارد؟

با استفاده از مدرک بین‌المللی ICDL می‌توان از مزایای زیر بهره‌مند شد:

  1. قابل ارائه به اداره‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی برای استخدام
  2. محبوب‌ترین، گسترده‌ترین و پرکاربردترین مدرک برای انجام امور کامپیوتری
  3. مدرک معتبر لازم و مناسب برای استخدام، ارتقا و افزایش درجه شغلی
  4. افزایش سطح مهارت‌ها برای استفاده‌های کارآمد و درست از IT و کامپیوتر
  5. مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی و تحصیلات عالی در زمینه IT
  6. قابلیت ارائه به‌عنوان الگویی برای آموزش

مشارکت در پروژه‌های خارجی و کسب درآمد دلاری، یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد برای فریلنسرهای ایرانی است که می‌توانند از طریق فعالیت در سایت‌های فریلنسری خارجی مانند Freelancer.com به آن دست یابند. با توجه به لازمه ارائه یک رزومه کامل و حرفه‌ای برای گرفتن پروژه‌های کاری، داشتن مدرک icdl می‌تواند یک امتیاز مثبت برای شما باشد. اگر شماهم به این روش درآمدزایی علاقمندید، مطالعه مقاله کسب درآمد دلاری در ایران را از دست ندهید.

مدرک بین المللی ICDL چه دوره‌هایی را در بر می‌گیرد؟

برای دریافت مدرک ICDL لازم است دوره‌های خاصی از آن را باید بگذرانید که در این قسمت مهم‌ترین دوره‌های آن در جدول زیر به شما ارائه می‌گردد.

دوره‌های لازم برای گرفتن مدرک ICDL جزئیات
عمومی و اداری

آموزش ICDL جامع

آموزش اکسل

آموزش ورد

آموزش پاورپوینت

آموزش سخت افزار

 گرافیک و انیمیشن

آموزش فتوشاپ

آموزش ایلاستریتور

آموزش کورل

آموزش افترافکت

آموزش پریمیر

برنامه نویسی

آموزش HTML و CSS

آموزش پایتون

آموزش جاوا

آموزش اندروید

آموزش C#

فنی مهندسی

آموزش اتوکد

آموزش تری دی مکس

آموزش رویت

آموزش راینو

آموزش آرتکم

دوره های طراحی وب سایت

آموزش طرای سایت با وردپرس

آموزش PHP

آموزش ASP.NET

آموزش دریم ویور

و…

تفاوت ICDL1 و ICDL2 چیست؟

در زمان شروع دوره ICDL  و گذراندن آن، با دو دوره مختلف ICDL1  و ICDL2   آشنا می‌شوید. این دو دوره از نظر سرفصل‌هایی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند.  ICDL2 با این که شماره ۲ است، ولی بر ICDL1 مقدم می‌باشد و شما باید در ابتدا دوره‌های ICDL2 رو بگذرانید. در این دوره به بررسی سخت‌افزار و نرم‌افزار، بررسی شبکه و فناوری اطلاعات، امنیت و قانون کار مقدماتی، مدیریت فایل و چاپ، رعایت اصول مقدماتی کار با اینترنت، استفاده از جستجوگر، ارتباط الکترونیک و… پرداخته می‌شود. سر فصل‌های این دوره شامل مبانی کامپیوتر، ویندوز و اینترنت می‌باشد. ICDL1 چهار سرفصل از ۷ سرفصل این دوره را در برمی‌گیرد و شامل مهارت‌های ابتدایی کامپیوتر مانند استفاده از ویندوز، مایکروسافت ورد، اکسل، پاورپوینت، و… است.

مدرک بین المللی ICDL چیست

آی سی دی ال در اروپا

در اروپا، ICDL  نقش مهمی در ارتقاء سواد دیجیتال، پیشرفت اقتصادی و همبستگی اجتماعی دارد. با حمایت از سازمان‌های بین‌المللی، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، ICDL  افراد را برای موفقیت در عصر دیجیتال آماده می‌کند. ICDL با همکاری‌های استراتژیک و حمایت‌های مستمر، به تقویت مهارت‌های دیجیتالی و توانمندسازی اروپا کمک کرده است.

در کشورهای مختلف اروپایی، ICDL  به روش‌های متفاوتی به کار گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال، در فرانسه، گواهینامه ICDL با سیستم ملی صلاحیت‌های حرفه‌ای فرانسه (CPF) هماهنگ شده و به کارمندان و جویندگان کار اجازه می‌دهد تا برای توسعه مهارت‌های دیجیتالی در بخش‌های حرفه‌ای مختلف، به درآمد برسند. در ایتالیا، وزارت آموزش این کشور ICDL را به‌عنوان استاندارد رسمی برای ارزیابی مهارت‌های کامپیوتری به رسمیت می‌شناسد. در ایرلند، گواهینامه ICDL به‌عنوان معافیت برای جوایز QQI در چارچوب ملی صلاحیت‌ها (NFQ) عمل می‌کند که ارزش آن را در تسهیل پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان پس از دبیرستان که به دنبال آموزش‌وپرورش بیشتر هستند، نشان می‌دهد.

سطح پایه ICDL چیست؟

سطح پایه ای سی ­دی ال (ICDL) شامل مهارت‌های اولیه و ضروری برای استفاده از کامپیوتر و برنامه‌های مرتبط است. این سطح معمولاً شامل موارد زیر است:

  • آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات (IT): شامل دانش سخت‌افزار و نرم‌افزار
  • آشنایی با شیوه استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها: آشنایی با اینترنت، شبکه‌های اینترنتی و کار با سیستم‌عامل ویندوز
  • یادگیری و آموزش نرم‌افزار ورد (Word): نحوه استفاده از نرم‌افزار تایپ و نامه‌نگاری
  • یادگیری و آموزش نرم‌افزار اکسل (Excel): نحوه استفاده از نرم‌افزار صفحه گسترده برای محاسبات و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

سطح متوسط ICDL چیست؟

سطح متوسط آی سی دی ال (ICDL) به مهارت‌هایی اشاره دارد که فراتر از سطح مقدماتی هستند و شامل دانش پیشرفته‌تر در استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی مانند ویرایش تصویر، ویرایش وب، طراحی دوبعدی به کمک رایانه، Microsoft Word،  Excel و PowerPoint است. این سطح از مهارت‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا با ابزارهای دیجیتالی در محیط‌های کاری و تحصیلی به طور مؤثرتری کار کنند و در نتیجه، بهره‌وری و کارایی خود را افزایش دهند.

سطح پیشرفته ICDL چیست؟

سطح پیشرفته ICDL به دوره‌هایی اشاره دارد که مهارت‌های تخصصی‌تری در استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری را آموزش می‌دهند. این دوره‌ها شامل موضوعات پیشرفته در Microsoft Office مانند Word،Excel ،Access و PowerPoint هستند و به شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند تا در استفاده از این برنامه‌ها به سطح حرفه‌ای برسند. همچنین، ممکن است شامل مباحثی مانند امنیت اطلاعات، پروژه‌های آنلاین و طراحی وب باشد. این دوره‌ها برای افرادی که می‌خواهند دانش فنی خود را در زمینه‌های خاصی افزایش دهند، مناسب است.

اعتبار مدرک ICDL در ایران

اعتبار مدرک ICDL در ایران

مدرک ICDL در ایران به‌عنوان یک گواهینامه معتبر و مورد تأیید در جوامع بین‌المللی شناخته شده است. این مدرک نشان‌دهنده دانش و مهارت‌های پایه‌ای فناوری اطلاعات و توانایی استفاده از کامپیوتر و کاربردهای عمومی آن می‌باشد. در ایران، داشتن مدرک ICDL می‌تواند برای استخدام در مؤسسات، شرکت‌های دولتی و خصوصی، به‌عنوان ملاک توانایی کار با کامپیوتر و سواد الکترونیکی مورداستفاده قرار گیرد. همچنین، این مدرک توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود و اعتبار بین‌المللی دارد.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید که مدرک بین المللی ICDL چیست و چه مزایایی دارد. همچنین توانستید با دوره‌های لازم برای گرفتن مدرک این دوره آشنا شوید. درصورتی که در مورد خرید و پرداخت لایسنس اورجینال مایکروسافت سوالی دارید، با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان و پشتیبانان ایرانیکارت راهنمایی‌های کامل و جامعی در اختیار شما خواهند گذاشت.

سوالات متداول
Request for Quote

ICDL به معنی International Computer Driving License است که یک مدرک بین‌المللی در زمینه مهارت‌های کامپیوتری می‌باشد.

مدرک ICDL نشان می‌دهد فرد دارای مهارت‌های کامپیوتری اساسی مانند استفاده از نرم‌افزارهای Microsoft Office، اینترنت و مفاهیم پایه‌ای تکنولوژی اطلاعات است.

دوره ICDL به شرکت‌کنندگان مهارت‌های کامپیوتری اساسی مانند استفاده از ورد، اکسل، پاورپوینت، اینترنت، امنیت اطلاعات و مفاهیم اساسی IT را آموزش می‌دهد.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. با سلام مایلم در صورت امکان در دوره غیر حضوری آی سی دی ال شما شرکت کرده و گواهی اخذ کنم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، ایرانیکارت دوره برگزار نمی‌کند. ولی شما می‌توانید هزینه دوره‌های آنلاین را از طریق این مجموعه انجام دهید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید ثبت نام آزمون USMLE...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...