021-91091000 031-31117
ورود / ثبت نام

ICO چیست ؟ Initial Coin Offering

تاریخ انتشار : 4 اسفند 1400تاریخ بروزرسانی : 2 تیر 1401زمان مطالعه : 4 دقیقه ارز های دیجیتال

عرضه اولیه سکه ICO (Initial Coin Offering) نوعی فعالیت افزایش سرمایه در بازار خرید و فروش رمز ارز و بلاک چین است که در آن برای عرضه یک ارز دیجیتال جدید، سرمایه جمع آوری می شود. ICO شبیه به یک IPO (عرضه عمومی اولیه) است که وقتی شرکت جدیدی وارد بازار سهام می شود، سرمایه جمع آوری می کند. در ادامه به بررسی اینکه ICO چیست و چه کاربردی دارد خواهیم پرداخت.

منظور از ICO چیست؟

ICO (Initial Coin Offering) یکی از محبوب‌ترین روش‌های تامین سرمایه می‌باشد. در واقع ICO شکلی از انتشار ارز دیجیتال یا پول الکترونیکی است که برای برای اولین بار در بازار با قیمتی تخفیف خورده، عرضه می‌شود. شرکتی که به دنبال جمع آوری سرمایه برای ایجاد یک ارز، برنامه یا سرویس جدید است، می‌تواند یک ICO را به عنوان راهی برای جمع آوری سرمایه راه اندازی کند.

 برای خرید و فروش ارز دیجیتال می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌توانند برای دریافت یک توکن ارز دیجیتال جدید صادر شده توسط شرکت، یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) خریداری کنند. این توکن ممکن است دارای برخی کاربردهای مرتبط با محصول یا خدماتی باشد که شرکت ارائه می‌دهد یا ممکن است فقط نشان دهنده یک سهم در شرکت یا پروژه باشد.

انواع عرضه اولیه سکه ICO

انواع عرضه اولیه سکه ICO

دو نوع عرضه اولیه سکه یا ICO وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

ICO خصوصی

در عرضه اولیه سکه خصوصی، تنها تعداد محدودی از سرمایه گذاران می‌توانند شرکت کنند. به طور کلی، تنها سرمایه گذاران معتبر (موسسات مالی و افراد دارای ارزش خالص بالا) می‌توانند در ICO های خصوصی شرکت کنند و یک شرکت می‌تواند حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری را تعیین کند.

ICO عمومی

عرضه اولیه سکه عمومی نوعی از سرمایه‌گذاری جمعی است که عموم مردم را هدف قرار می‌دهد. عرضه عمومی یک شکل دموکراتیک سرمایه‌گذاری است زیرا تقریباً هر کسی می‌تواند سرمایه گذار شود. با این حال، به دلیل نگرانی‌های نظارتی، ICO‌ های خصوصی نسبت به عرضه‌های عمومی به گزینه‌ای مناسب‌تر تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دریافت ارز دیجیتال با بازی! بهترین بازی‌ های کریپتو

پیشنهاد اولیه سکه (ICO) چگونه کار می‌کند؟

زمانی که یک پروژه ارز دیجیتال می‌خواهد از طریق ICO پول جمع‌آوری کند، اولین قدم توسعه دهندگان پروژه این است که تعیین کنند چگونه آن را ساختار خواهند داد. ساختار ICO ها را می‌توان به چند روش مختلف تنطیم کرد. از جمله:

  • عرضه ایستا و قیمت ثابت: یک شرکت می‌تواند یک هدف یا محدودیت بودجه خاصی را تعیین کند. به این معنی که هر توکن فروخته شده در ICO دارای قیمت از پیش تعیین شده است و کل عرضه توکن ثابت است.
  • عرضه ایستا و قیمت پویا: یک ICO می‌تواند یک عرضه ثابت از توکن‌ها و یک هدف تأمین مالی پویا داشته باشد. این بدان معناست که مقدار وجوه دریافتی در ICO قیمت کلی هر توکن را تعیین می‌کند.
  • عرضه پویا و قیمت ثابت: برخی از ICO ها عرضه توکن پویا اما قیمت ثابت دارند. به این معنی که میزان سرمایه دریافتی تعیین کننده عرضه است.

عرضه اولیه سکه

عرضه اولیه سکه یک فرآیند پیچیده است که به دانش عمیق فناوری، امور مالی و قانون نیاز دارد. ایده اصلی ICO‌ ها استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز فناوری بلاک چین در فعالیت‌های افزایش سرمایه است که منافع ذینفعان مختلف را همسو می‌کند. مراحل ICO به شرح زیر است:

  • شناسایی اهداف 

سرمایه‌گذاری هر ICO، با قصد شرکت برای افزایش سرمایه شروع می‌شود. این شرکت اهداف کمپین جمع آوری کمک‌های مالی خود را مشخص می‌کند و مطالب مربوط به شرکت یا پروژه را برای سرمایه گذاران بالقوه ایجاد می‌کند.

  • ایجاد توکن

 مرحله بعدی در عرضه اولیه سکه، ایجاد توکن است. در اصل، توکن‌ها نمایش دهنده یک دارایی یا ابزار در بلاک چین هستند. توکن‌ها قابل تعویض و مبادله هستند. برخلاف سهام، توکن‌ها معمولاً سهام یک شرکت را ارائه نمی‌کنند. در عوض، بیشتر توکن‌ها مقداری از سهام را در یک محصول یا خدمات ایجاد شده توسط شرکت به صاحبان خود می‌دهند. توکن‌ها با استفاده از پلتفرم‌های بلاک چین مشخص ایجاد می‌شوند. فرآیند ایجاد توکن‌ها نسبتاً ساده است، زیرا یک شرکت لازم نیست مانند ایجاد ارزهای دیجیتال جدید، کد را از ابتدا بنویسد. در عوض، پلتفرم‌های بلاک چین موجود که ارزهای رمزپایه موجود مانند اتریوم را اجرا می‌کنند، امکان ایجاد توکن‌ها را با تغییرات جزئی در کد را نیز فراهم می‌کنند.

  • کمپین تبلیغاتی

 در همان زمان، یک شرکت معمولا یک کمپین تبلیغاتی برای جذب سرمایه گذاران بالقوه اجرا می‌کند. توجه داشته باشید که کمپین‌ها معمولاً به صورت آنلاین اجرا می‌شوند تا بیشترین دسترسی سرمایه گذاران را به دست آورند. با این حال، در حال حاضر، چندین پلتفرم آنلاین بزرگ مانند فیس بوک و گوگل، تبلیغات ICO‌ ها را ممنوع کرده اند.

  • پیشنهاد اولیه 

پس از ایجاد توکن‌ها، پیشنهاد اولیه به سرمایه گذاران ارائه می‌شود. سپس شرکت می‌تواند از درآمد حاصل از ICO برای راه‌اندازی یک محصول یا خدمات جدید استفاده کند، در حالی که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که از توکن‌های به‌دست‌آمده برای بهره‌مندی از این محصول/خدمت استفاده کنند یا منتظر افزایش ارزش توکن‌ها باشند.

  • مقررات ICO

عرضه اولیه سکه یک پدیده کاملاً جدید در دنیای مالی و فناوری است. معرفی ICO در سال‌های اخیر تأثیر قابل توجهی بر فرآیندهای افزایش سرمایه داشته است. با این حال، مقامات نظارتی در سراسر جهان برای معرفی مدل جدید جذب سرمایه در امور مالی آماده نبودند. رویکردهای تنظیم مقررات عرضه اولیه سکه در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، دولت‌های چین و کره جنوبی ICO‌ها را ممنوع می‌کنند. بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده و کانادا، در حال کار بر روی تدوین مقررات خاصی برای نظارت بر اجرای ICO ها هستند.

بیشتر بخوانید: 5 بازی از بهترین بازی‌ های کریپتویی اندروید

مزایای ICO

از جمله مزایای ICO ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با استفاده از ICO، می‌توان از طریق برنامه‌های جایزه، فروش خصوصی و عمومی و ایردراپ، سرمایه جمع آوری کرد.
  • شروع و راه اندازی یک پروژه ICO در مقایسه با STO و IEO نسبتا آسان است.
  • شرکت‌هایی که پروژه‌های ICO دارند باید یک Whitepaper، یک وب‌سایت محصولات مرتبط و تیمی که تکنیک‌های پروژه را اجرا می‌کنند، منتشر کنند.
  • هزینه راه اندازی ICO نسبتا پایین است. بنابراین برای سرمایه گذاران جدید در بازار با سرمایه‌ اندک مناسب است.
  • دولت در این شکل سرمایه گذاری دخالت کمتری دارد.
  • در مدت زمان کوتاه، نقدینگی بالایی دارد.
  • یکی از مهم ترین مزایای ICO، حذف واسطه‌ها از فرآیند افزایش سرمایه و ایجاد ارتباط مستقیم بین شرکت و سرمایه گذاران است.
  • سرمایه گذاران کنترل کاملی بر پول خود دارند.

معایب ICO

یکی از معایب اصلی این سیستم، ویژگی‌های امنیتی است. این سیستم به راحتی توسط افرادی با اهداف مخرب، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، ICO ها ممکن است انتخاب خوبی نباشند.

سخن آخر

در مطلب ICO چیست خواندید ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین به افزایش محبوبیت ICO ها کمک می‌کند. در سال 2017، بیش از 7 میلیارد دلار با استفاده از ICO ها جمع آوری شد. در سال 2018، این رقم تقریباً دو برابر شد. بزرگترین ICO تا به امروز توسط تلگرام، ارائه‌دهنده خدمات پیام‌رسانی فوری، اجرا شد. طی یک ICO خصوصی، شرکت ثبت شده در بریتانیا بیش از 1.7 میلیارد دلار جمع آوری کرد.

ICOها مفهوم جدیدی هستند و برخی نگرانی‌هایی را در مورد ارزش واقعی توکن‌ها و اینکه چقدر ثروتمند شدن برای صادرکننده آسان است، افزایش می‌دهند. در نهایت، زمان نشان خواهد داد که آیا ICO به آینده تأمین مالی کسب‌وکارها تبدیل می‌شود یا صرفاً یک طرح «پولدار شدن» توسط ناشران است؟! نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

82 بازدید
امتیازی ثبت نشده است
نظرات
ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید