سایبر ماندی (Cyber Monday) چیست؟
گاهی کالاهای موردعلاقهمان آنقدر زیاد هستند که خرید آنها در حراجمعه یا بلک فرایدی به پایان نمیرسد؛ گاهی هم از دوره تخفیفهای استثنایی جا میمانیم و باید منتظر سال بعد باشیم. بنابراین اگر از تخفیفهای بلک فرایدی جا ماندید، نگران نباشید! فقط در سایبر ماندی پارسال بیش از ۱۲.۸ میلیارد دلار خرید آنلاین ثبت شد؛ یعنی موج دوم تخفیفهای بزرگ تازه شروع شده است. با وجود سایبر ماندی (Cyber Monday) یا دوشنبه سایبری، فرصت خرید محصولات با تخفیفهای فوقالعاده دوباره فراهم میشود. دوشنبه سایبری، حدود 3 روز بعد از بلک فرایدی برگزار میشود و میتوانید، کالاهای موردنظرتان را دوباره با تخفیفهای تکرارنشدنی بخرید. در این مطلب از مجله ایرانیکارت به این سوال پاسخ میدهیم که دوشنبه سایبری چیست و چه تفاوتی با بلک فرایدی دارد؟
تاریخچه سایبر ماندی؛ روزی که خرید آنلاین را متحول کرد!
سایبر ماندی، یک جشنواره خرید اینترنتی است که با عنوان «روز طلایی تخفیفهای آنلاین» هم شناخته میشود. دوشنبه سایبری، همیشه در روز دوشنبه بعد از شکرگزاری و چند روز بعد از رویداد مشهور بلک فرایدی از راه میرسد؛ بنابراین، بسیاری از افرادی که در جمعه سیاه موفق به خرید چیزی نشدهاند، معمولاً در همین روز دستبهکار میشوند. طی سالهای گذشته، استقبال از دوشنبه سایبری آنقدر زیاد شده است که هر سال رکوردهای تازهای از فروش اینترنتی ثبت میشوند.
تولد اصطلاح Cyber Monday
اصطلاح «سایبر ماندی» در سال ۲۰۰۵ توسط فدراسیون ملی خُردهفروشی آمریکا (NRF) تعریف و معرفی شد. کارمندان NRF متوجه شده بودند که بسیاری از مردم، پس از حضور در محل کارشان در روز پس از تعطیلات شکرگزاری، مشغول خرید اینترنتی میشوند. در آن زمان سرعت اینترنت ادارات آمریکا بسیار بهتر از اینترنت خانگی بود؛ بههمین دلیل، بسیاری از کارمندان بهمحض دسترسی به اینترنت پرسرعت، خریدهایشان را انجام میدادند. همین سرنخ باعث شد، فدراسیون خردهفروشی آمریکا به اهمیت روز دوشنبه پس از جشن شکرگزاری پی ببرد.
رفتهرفته، برندها و کسبوکارها این رفتارِ مشتریان را بهعنوان یک فرصت طلایی در نظر گرفتند؛ بنابراین، تخفیفهای ویژهای برای خرید آنلاین در این روز ارائه کردند و سایبر ماندی به یک روز رسمی برای خرید اینترنتی تبدیل شد.
پیوند سایبر ماندی با بلک فرایدی
بلک فرایدی دهههاست که بهعنوان بزرگترین روز «خریدِ حضوری» شناخته میشود؛ روزی که فروشگاهها تخفیفهای استثنایی و 90 درصدی ارائه میکنند و موجی از خریداران به فروشگاهها هجوم میبرند. از طرفی، ازدحام جمعیت در روز جمعه سیاه، گاهی منجر به حوادث تلخ میشد. گاهی، صفها طولانی میشدند، درگیریها بالا میگرفتند و حوادث ناگوار رخ میدادند؛ نمونهاش، حادثه مرگبار سال ۲۰۰۸ است که یک کارمند فروشگاه والمارت (Walmart) در روز جمعه سیاه، زیر پایِ جمعیت خریداران جان باخت.
این تجربههای ناخوشایند باعث شدند، بسیاری از خریداران قیدِ بلک فرایدی را بزنند؛ این دسته از افراد بهجای قرار گرفتن در صفهای طولانی فروشگاهها، منتظر سایبر ماندی میمانند و خریدهایشان را آنلاین انجام میدهند.
چرا سایبر ماندی محبوب شد؟
چندین عامل اصلی باعث رشد سریع دوشنبه سایبری بعد از روز شکرگزاری میشوند؛ ازجمله:
- فرار از شلوغی فروشگاهها در بلک فرایدی
- افزایش محبوبیت خرید آنلاین طی یک دهه اخیر
- انفجار خرید اینترنتی در دوران کرونا و محبوبیت جهانی روز سایبر ماندی
- بازگشت مردم به محل کار در روز دوشنبه پس از تعطیلات و دسترسی آنها به اینترنت پرسرعت
به همین دلیل، سایبر ماندی امروز به نمادی از خرید اینترنتی ارزانقیمت تبدیل شده است.
سایر ماندی سال 1404 در ایران چه زمانی است؟
تاریخ سایبر ماندی (Cyber Monday) سال 2025 مصادف با 1 دسامبر یعنی 10 آذر ماه 1404 است؛ یعنی 3 روز پس از پایان روز بلک فرایدی یا جمعه سیاه (حراجمعه).
تفاوت Cyber Monday با Black Friday چیست؟
دو رویداد سایبر ماندی (Cyber Monday) و بلک فرایدی (Black Friday) هر دو به عنوان رویدادهای تخفیف و فروش مشهور هستند که هر ساله در آخر هفته ماه نوامبر در ایالات متحده و بسیاری از کشورها برگزار میشوند. در جدول زیر تفاوت این دو رویداد بررسی میگردد.
|
تفاوت Cyber Monday با Black Friday |
|
|
Cyber Monday |
Black Friday |
|
این رویداد پس از Black Friday، یعنی در دوشنبه بعد از جمعه سیاه، برگزار میشود. اصلیترین تمرکز این رویداد بر روی فروش آنلاین است. |
این رویداد هر سال در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار میشود. اغلب افراد این روز را به عنوان آغاز فصل خریدهای کریسمس و تعطیلات میشناسند. |
|
تمرکز اصلی این رویداد بر روی تخفیفات آنلاین است. فروشگاههای آنلاین و وبسایتها تخفیفات ویژهای اعلام میکنند که افراد میتوانند از آنها بهرهمند شوند. |
تخفیفات بیشتر در فروشگاهها و مراکز خرید فیزیکی ارائه میشوند. مردم به فروشگاهها میروند تا از تخفیفها بهرهمند شوند. |
|
تاکید بر تخفیفهای الکترونیکی، نرمافزارها، سرویسهای آنلاین و محصولات دیجیتالی است. |
تخفیفها مرتبط با محصولات گوناگون از لوازم الکترونیکی گرفته تا لباس و لوازم خانگی فیزیکی را شامل میشود. |
|
سایبر ماندی از سال 2005 آغاز شد. |
آغاز بلک فرایدی به سال 1869 میلادی مربوط میشود. |
|
از تنوع کمتری نسبت به بلک فرایدی برخوردار است. |
گستره فروش بالاتر، حجیمتری و تنوع بیشتری دارد. |
در صورتی که قصد خرید در بلک فرایدی یا سایبر ماندی دارید، میتوانید از طریق خدمات ایرانیکارت اقدام کنید. ایرانیکارت در روز بلک فرایدی و سایبر ماندی خدمات زیر را ارائه میدهد:

مقایسه برگزاری بلک فرایدی و سایبر ماندی در ایران با جهان
در ایران، بلک فرایدی و سایبر ماندی تقریباً مشابه هم هستند و آنلاین برگزار میشوند؛ برخلاف سایر کشورهای جهان مخصوصاً آمریکا، تفاوتی خاصی بین برگزاری این دو رویداد مهم وجود ندارد. بهطورکلی، بلک فرایدی و سایبر ماندی در ایران به دو موج تخفیف اینترنتی تبدیل شدهاند و معمولاً خبری از خریدهای حضوری نیست.
نگاهی به آمار شگفتانگیز دوشنبه سایبری در 10 سال اخیر
از آغاز فروتنانهاش در سال ۲۰۰۵ تا انفجار فروش در سال ۲۰۲۴، این روز هرسال بزرگتر و پرفروشتر شده است. در جدول زیر، مهمترین لحظات تاریخ سایبر ماندی را مشاهده میکنید:
|
چه سالی؟ |
چه اتفاقی رخ داد؟ |
آمار فروش یا رشد چقدر بود؟ |
|
2005 |
شروع رسمی سایبر ماندی |
۴۸۴ میلیون دلار فروش |
|
2006 |
افزایش محبوبیت دوشنبه سایبری؛ این روز بهعنوان نسخه آنلاین بلک فرایدی شناخته شد! |
بیش از ۴۸۴ میلیون دلار فروش |
|
2008 |
آغاز اولین موج از خریدهای موبایلی (Mobile Ecommerce) |
بیش از ۴۸۴ میلیون دلار فروش |
|
2012 |
برای اولینبار، سایبر ماندی به بزرگترین روز فروش آنلاین تبدیل شد! |
افزایش جزئی نسبت به سال قبل |
|
2016 |
بسیاری از خردهفروشان تخفیفها را از یک روز به Cyber Week (هفته سایبری) گسترش دادند. |
بیش از ۴۸۴ میلیون دلار فروش |
|
2020 |
سایبر ماندی بهدلیل کرونا از بلک فرایدی جلو زد! |
نخستین رشد پایدار سالانه |
|
2024 |
فروش سایبر ماندی در آمریکا به ۱۲.۸ میلیارد دلار رسید؛ رشد ۳ درصدی نسبت به سال قبل. |
۱۲.۸ میلیارد فروش + رشد ۳ درصدی |
|
2024 |
افزایش فروش جهانی در این روز به ۴۹.۷ میلیارد دلار؛ رشد ۲ درصدی نسبت به سال قبل. |
۴۹.۷ میلیارد فروش + رشد ۲ درصدی |
|
2024 |
افزایش 2 درصدی نرخ تبدیل در فروشگاههای مجهز به هوش مصنوعی مولد (Generative AI). |
رشد نرخ تبدیل تا ۲٪ بیشتر |
سایبر ماندی؛ راهی نوین برای شکوفایی خریدهای آنلاین
سایبر ماندی به عنوان یک رویداد برجسته در دنیای خریدهای آنلاین، تبدیل به نقطه عطفی در تجربه مصرفکنندگان شده است. این روز، با فراهم کردن تخفیفات ویژه و امکانات خرید آنلاین، افراد را به خریدهای هوشمندانه و اقتصادی ترغیب میکند. خریداران با شروع هفته کاری با انتظارات بالا به Cyber Monday نگاه میکنند و از تخفیفات فوقالعاده، راحتی خرید آنلاین و پیشنهادات ویژه بهرهمند میشوند. سایبر ماندی نه تنها به افراد امکان میدهد تا به راحتی هدایا و محصولات مورد نیاز خود را بیابند، بلکه به فروشندگان نیز فرصت میدهد تا با جلب مشتریان جدید و افزایش فروش، شاهد موفقیت خود باشند. در این مقاله آموختید سایبر ماندی چیست؛ بنابراین درصورت تمایل به خرید از سایتهای خارجی در سایبر ماندی، میتوانید از خدمات پرداخت ارزی ایرانیکارت استفاده کنید.
دوشنبه سایبری (Cyber Monday)، یک رویدادی است که هر ساله در اولین دوشنبه پس از جمعه سیاه (Black Friday) یعنی ۳ روز بعد از بلک فرایدی برگزار میشود. این رویداد به عنوان روز تخفیفات آنلاین شناخته میشود و مختص خریدهای اینترنتی است.
سایبر ماندی یا دوشنبه سایبری، روز 10 آذر ماه سال 1404 (مصادف با 1 دسامبر 2025) برگزار میشود.
بلک فرایدی در سرتاسر جهان، با تخفیفهای استثنایی برای خرید حضوری از فروشگاهها شناخته میشود؛ اما سایبر ماندی مخصوص خریدهای آنلاین است. در ایران، هر دو رویداد تقریباً آنلاین برگزار میشوند و تفاوت خاصی وجود ندارد.
بسیاری از فروشگاههای خارجی ارسال مستقیم به ایران ندارند؛ اما با استفاده از خدمات پرداخت ارزی ایرانیکارت میتوانید، هزینه را در سایت خارجی بپردازید و محصول را در ایران دریافت کنید.
بهترین زمان، ساعات اولیه شروع کمپینهای دوشنبه سایبری است؛ زیرا کالاهای محبوب و دارای تخفیفهای زیاد، خیلی سریع تمام میشوند.