ارز های دیجیتال

NFT 2.0 چیست؟ نسخه دوم NFT

NFT 2.0 چیست؟ نسخه دوم NFT

دوران NFT با Bored Ape Yacht Club ،CryptoPunks و دیگر پروژه‌های NFT 1.0 آغاز شد که چیزی جز تصاویر روی بلاک چین نبودند. با این حال مانند هر فناوری دیگری، NFT ها را می توان برای تبدیل شدن به نسخه های بهتر ارتقا داد. نسخه بعدی NFT ها تحت عنوان NFT 2.0 در حال ساخت است. در ادامه به بررسی NFT 2.0 می پردازیم و آن را با تکنولوژی قبلی خودش مقایسه خواهیم کرد.

ویژگی‌های NFT 2.0

ویژگی‌های NFT 2.0

NFT 2.0 می‌تواند هر کاری را که NFT 1.0 نمی‌تواند، انجام دهد. ویژگی‌های NFT 2.0  که آن را منحصر به فردتر می‌کند عبارتند از:

قابلیت توسعه: این ویژگی لایه‌ها را با مفهوم مالکیت آشنا می‌کند. این بدان معناست که یک NFT می‌تواند به NFT های دیگر مرتبط شود. توکن‌های «تعویض‌پذیر» را نگه دارد و حتی با مجموعه‌های داده‌های متعدد، مرتبط شود.

قابلیت ارتقاء: این قابلیت به NFT‌ ها اجازه می‌دهد تا در آینده با افزودن متادیتا (داده‌های مربوط به دارایی زیربنایی)، ارتقاء آثار هنری مرتبط با آن و …اصلاح و بروز شوند.

پویایی: این ویژگی با تجهیز NFT‌ ها برای دادن دستورات و اعمال تغییرات به NFT‌ های مرتبط با آن، قدرتمندتر می‌شود. حتی می‌تواند ظاهر NFT‌ های متصل را تغییر دهد. قابلیت‌های یک NFT به توسعه دهنده پروژه بستگی دارد.

حتما بخوانید: تفاوت کوین و توکن چیست؟

چگونه این ویژگی‌ها عملکرد NFT 2.0 را بهتر می‌کنند؟

در زیر به برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد اشاره شده است که NFT 2.0 را به یک فناوری بهتر تبدیل می‌کند.

NFT‌ های تودرتو: تودرتوی NFT‌ ها به این معنی است که یک NFT می‌تواند NFT‌ های دیگر را داشته باشد. توسعه دهنده پروتکل NFT 2.0 ،RMRK تودرتوی بی‌نهایت ایجاد کرده است که به این معنی است که یک NFT دارای NFT‌های دیگری است که NFT‌ های بیشتری دارند و برای همیشه ادامه دارد. NFT‌ های تودرتو در متاورس، بازی، هنر، نمایشگاه‌های مجازی و … استفاده می‌شوند.

NFT‌ های سفارشی شده: NFT 1.0 تنها یک منبع را به توکن مرتبط می‌کند. این بدان معناست که توکن فقط می‌تواند با یک قالب مرتبط باشد. مهم نیست که NFT در کجا مشاهده می‌شود، برای همه یکسان به نظر می‌رسد. NFT 2.0 به هر توکن اجازه می‌دهد تا با چندین طرح مرتبط شود. با یک مثال مفهوم را روشن‌تر می‌کنیم.

فرض کنید در حال خرید یک کتاب NFT هستید. اما این کتاب در فرمت‌های متعددی مانند PDF و کتاب صوتی همراه با تصویر جلد موجود است. NFT 2.0 دستگاهی را که از آن به کتاب NFT دسترسی دارید را شناسایی می‌کند و طرح مربوطه را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، اگر از پخش کننده صوتی استفاده می‌کنید، کتاب صوتی را می‌بینید، اما اگر از کتابخوان استفاده می‌کنید، PDF نمایش داده می‌شود.

NFT‌ های هوشمند

NFT‌ های هوشمند: برخلاف NFT 1.0، نسخه ارتقا یافته اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند با NFT‌ ها مرتبط شوند. بنابراین، هنگامی که NFT مالکیت خود را تغییر می‌دهد، قرارداد هوشمند به طور خودکار داده‌های مالکیت روی توکن را تغییر می‌دهد و آن را در زنجیره بلوکی مربوطه ثبت می‌کند. علاوه بر این، قرارداد هوشمند تضمین می‌کند که خالق NFT هر بار که دارایی تغییر می‌کند، حق امتیاز دریافت می‌کند.

NFT های مشترک: NFT 1.0 به دارایی‌ها اجازه می‌داد که متعلق به یک نهاد باشند. با این حال، با NFT 2.0، چندین مالک می‌توانند در NFT شرکت کنند و صاحب سهام شوند. این به مالکان مشتاق با بودجه کم اجازه می‌دهد تا مالکیت بخشی از یک دارایی را در دست بگیرند. داشتن چندین مالک نیز اعتماد بهتری را به دارایی و همچنین مالکیت آن جلب می‌کند.

 NFT مدل اجاره: NFT 2.0 فراتر از مالکیت است و به مالکان اجازه می‌دهد دارایی را از طریق قراردادهای هوشمند به افراد دیگر اجاره دهند. از آن جایی که اجاره یک دارایی باعث ایجاد درآمد غیرفعال برای مالک می‌شود، این مدل نقدینگی را در بازار بهبود می‌بخشد. (صاحبان NFT تمایل دارند توکن‌های خود را برای مدت طولانی با این باور که ارزش آن‌ها در طول زمان افزایش می‌یابد، نگه دارند، بنابراین جریان ارز را محدود می‌کند.)

NFT مدل DAO: در این مدل هر NFT توانایی تقسیم به بسیاری از توکن‌های کوچک قابل تعویض را دارد که می‌توان از آن‌ها برای مدیریت DAO استفاده کرد. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با رأی دادن تصمیم بگیرند که با NFT‌ها چه کنند. منطق در اینجا بسیار ساده و شبیه به DAO‌های رایج است.

این ویژگی‌ها و عملکردها، NFT‌ ها را هوشمندتر، واکنش پذیرتر و سازگارتر می‌کند. با قراردادهای هوشمند، مداخله انسانی در خرید و فروش به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، بنابراین به ماهیت غیرمتمرکز اکوسیستم بلاک چین که بازارهای NFT را نیرو می‌بخشد، کمک می کند. 

1.0 NFT چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

NFT مخفف non-Fungible Token بوده به این معنا که نمی‌توان آن را جایگزین کرد یا تغییر داد. زیرا همه چیز مبتنی بر فناوری بلاک چین است. بنابراین NFT می‌تواند هر یک از اشیا دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، ویدئو، آیتم‌های درون بازی را در بازی نشان دهد. ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند اما NFT‌ ها حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به یک رمز ارز می باشند. اتریوم اولین بلاک چین بود که اجازه ایجاد NFT را داد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چیست؟

ویژگی‌های NFT 1.0

NFT 1.0 در مورد آزمایش نحوه واکنش بازار به مفهوم مالکیت دارایی دیجیتال بود. پروژه های CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club از جمله معروف ترین پروژه های این حوزه بودند. این پروژه‌های NFT بر ایجاد شخصیت‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد ذخیره‌شده در بلاک چین متمرکز بودند. NFT 1.0 ما را با ویژگی‌های زیر آشنا کرد.

  • تغییرناپذیری: NFT‌ ها پس از تولید نمی‌توانند خود را تغییر دهند. همه تراکنش‌های NFT مانند یک رکورد تاریخی پیوسته به یکدیگر مرتبط می‌شوند. هر کسی می‌تواند بفهمد که چه کسی مالک چند دارایی دیجیتال است.
  • مالکیت واقعی: بلاک چین‌ها می‌توانند وضعیت مالکیت هر دارایی دیجیتال را تأیید کنند. برخلاف دنیای فیزیکی واقعی، جایی برای هیچ گونه اختلاف و جعل وجود ندارد.
  • مشروط بودن: قراردادهای هوشمند می‌توانند پرداخت‌های خودکار را بر اساس شرایط خاص تضمین کنند. به عنوان مثال، هنرمندان NFT قادر به کسب درصدی از فروش آینده هستند.
  • اقتصاد خالق واقعی: NFT‌ ها روی فناوری غیرمتمرکز کار می‌کنند. این بدان معناست که سازندگان مستقل هستند تا تصمیمات خلاقانه یا مالی خود را بگیرند و نیازی به وابستگی به یک پلت فرم متمرکز ندارند.

NFT 2.0 چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

NFT 2.0 نسخه ارتقا یافته از NFT 1.0 است که ابزارها و ویژگی‌های بیشتری نسبت به نسخه اول ارائه می‌دهد. توکن‌های غیرقابل تعویض چیزی بیش از نمایش پیکسلی یک رسانه چندگانه با استفاده از فناوری بلاک چین نیستند. در این نسخه جدید، NFT‌ ها می‌توانند هر کاری را که در نسخه قبلی فناوری انجام نمی‌شود، انجام دهند.

مقایسه NFT 2.0 و NFT 1.0

  • در نسخه اول فناوری NFT، NFT‌ ها را نمی‌توان پس از تولید تغییر داد، در حالی که در NFT 2.0 ویژگی پویایی معرفی شده است که NFT‌ ها را با ارائه دستورات ویژه‌ای که به تغییر ماهیت NFT‌ هایی که قبلا ساخته شده اند، تاثیرگذارتر کرده است.
  • در NFT 1.0، هر تراکنش NFT در یک دفتر کل زنجیره بلوکی با یکدیگر مرتبط بود، با وجود آن، در NFT 2.0 توانایی ایجاد دارایی‌های دیجیتال در قالب NFT با استفاده از تصادفی الگوریتمی وجود دارد.
  • NFT 1.0 در درجه اول به عنوان اثبات مالکیت هر دارایی دیجیتال استفاده می‌شود اما NFT 2.0 لایه‌ها را در مفهوم مالکیت معرفی کرده است به این معنی که توکن‌های غیرقابل تعویض در NFT 2.0 می‌توانند به NFT‌ های دیگر مرتبط شوند و همچنین می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

حتما بخوانید: معرفی 5 از بهترین کیف پول های NFT

سخن نهایی

پس از آشنایی با موارد ذکر شده در بالا، می‌توانید پتانسیل عظیم NFT 2.0 را درک کنید. با این حال، موضوعاتی که در بالا مورد بحث قرار گرفت تنها گوشه‌ای از کارهایی است که NFT 2.0 واقعاً می‌تواند انجام دهد. این فناوری از نظر گیمیفیکیشن بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما کسب و کارها نیز می‌توانند از ویژگی‌های مفید این نوآوری استفاده کنند. NFT‌ ها مطمئناً این توانایی را دارند که در طیف وسیع‌تری از موارد مفید باشند تا اینکه فقط یک توکن یک بار مصرف باشند. به جای اینکه NFT شما یک تصویر دیجیتال گران قیمت باشد، NFT قابل شما می‌تواند بسیار مفیدتر واقع شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش نحوه خرید و فروش NFT
آموزش ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش NFT
خرید و فروش NFT ها اخیراً در جامعه کریپتو و افرادی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، محبوبیت پیدا کرده است. بنابراین، NFT ها در حال تبدیل شدن...
آموزش ساخت NFT و فروش آن در اوپن سی و Rarible
ان اف تی
آموزش ساخت NFT و فروش آن در اوپن سی و Rarible
مراحل ساخت NFT ها بسیار دشوار نیست و هر کسی می‌تواند به این کار بپردازد، البته به شرطی که ماهیت واقعی و زیرساختی توکن‌سازی بر بستر بلاکچین را به طور...
NFT 2.0 چیست؟ نسخه دوم NFT
ان اف تی
NFT 2.0 چیست؟ نسخه دوم NFT
دوران NFT با Bored Ape Yacht Club ،CryptoPunks و دیگر پروژه‌های NFT 1.0 آغاز شد که چیزی جز تصاویر روی بلاک چین نبودند. با این حال مانند هر فناوری دیگری،...