آموزش تحلیل فاندامنتال

تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟

تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما، تحلیل‌ها به شما می‌گویند از کدام مسیر حرکت کنید، چه موقع توقف داشته باشید، چه موقع مسیر خود را عوض کنید و به‌طور کلی چگونه به هدف موردنظرتان در بازار برسید. معامله گران برای خرید و فروش ارز دیجیتال از انواع مختلفی از آنالیزها مانند آنچین (On-Chain)، تکنیکال (Technical) و فاندامنتال (Fundamental) اسفاده می‌کنند. در این مقاله درباره یکی از پرکاربردترین این انواع یعنی تحلیل آنچین onchain و کاربردهای آن خواهید خواند.

تحلیل آنچین چیست؟

تحلیل آنچین یا همان تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای، یک روش کاربردی و قدرتمند برای آنالیز دیتا و بررسی فعالیت تراکنش‌های بلاکچین است که اطلاعات مفیدی مانند واکنش سرمایه‌گذاران به رویدادهای بازار، ارزش کل قفل شده TVL، تعداد آدرس‌های فعال جدید و کارمزد تراکنش‌ها را در اختیار ما می‌گذارد. به‌بیان خلاصه‌تر، تحلیل زنجیره‌ای شامل تماشای نحوه حرکت پول در بلاکچین برای شناسایی فرصت‌های ورود یا خروج بازار است که احساسات حاکم در بازار را نشان می‌دهد. 

همانطور که خواندید انواع مختلفی از تحلیل‌ها در بازار وجود دارد اما تحلیل آنچین به دلیل حجم بالای اطلاعاتی که در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد جزو محبوب‌ترین تحلیل‌های بازار است. این اطلاعات اغلب در فضای ارز دیجیتال منحصر به‌فرد هستند و در سایر تحلیل‌ها دیده نمی‌شوند. این تحلیل همچنین به معامله‌گران کمک می‌کند متوجه شوند شرکت‌کنندگان بازار چرا یک ارز را می‌خرند یا می‌فروشند.

تحلیل آنچین چیست؟
تحلیل آنچین onchain

تحلیل آنچین چگونه کار می‌کند؟

یکی از مزیت‌هایی که بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازارهای سنتی مانند سهام یا ارزهای فیات دارد؛ قابلیت پیش‌بینی بیشتر آن است. البته که بازار رمزارزها ثبات چندانی ندارد و می‌توانند در واکنش به یک خبر تمام استراتژی‌ها را زیر و رو کند، اما باز هم معامله‌گران می‌توانند به کمک ابزارهای تحلیلی، بازار را فارغ از رویدادهای خارجی و بر اساس نمودارها پیش‌بینی کنند. 

تحلیل تکنیکال رفتار نمودار از طریق داده‌های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … را بررسی می‌کند. تحلیل فاندامنتال سعی می‌کند از طریق ارزیابی ارزش یک دارایی با توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر این دارایی، ارزش آن را محاسبه کند؛ اما تجزیه و تحلیل آنچین، معیارهای مختلفی درباره عملکرد قیمتی یک دارای ارز دیجیتال را در بر می‌گیرد.

برای نمونه، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که معامله‌گران می‌توانند با این آنالیز به‌دست آورند فعالیت نهنگ‌ها یا همان سرمایه‌داران عظیم بازار است. فعالیت نهنگ‌ها یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل روند حرکتی بازار ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. مثلا زمانی که این بازیکنان برجسته شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند، نشانه خوبی برای سایر سرمایه‌داران است که متوجه شوند باید تخلیه کنند زیرا بازار به سمت نزولی شدن پیش می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: انواع تحلیل ارز دیجیتال کدامند؟

ابزارهای آنچین در صورتی که به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرند، داده‌های تراکنش را به یک حرکت عملی برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. این داده‌ها بر روی موتورهای جستجوی بلاکچین قرار دارد. شرکت‌های تجزیه و تحلیل آنچین مانند نانسن (Nansen) حجم زیادی از این داده‌ها را با میلیون‌ها کیف پول بزرگ ترکیب می‌کنند و اطلاعات بصری بازار را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند. پس از بررسی این داده‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از اطلاعاتی مانند تعداد تراکنش‌های اجرا شده و آدرس‌های فعال، عرضه و تقاضای بازار را تشخیص دهند و برای دارایی خود تصمیم‌گیری کنند.

چگونه تحلیل آنچین ارز دیجیتال به تریدرها کمک می‌کند؟

در تحلیل آنچین، همه چیز حول محور کاوش عمیق در داده‌ها و آنچه در بازار در حال وفوع است می‌چرخد. همانطور که بلاکچین مانند یک دفتر کل قدیمی بزرگ است که همه تراکنش‌های دنیای رمزارزها را ثبت می‌کند؛ تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای نیز همه چیز در مورد مطالعه آن داده‌ها است تا بفهمیم چه کسی چه کاری، چه زمانی و در کجا انجام می‌دهد.

همانطور که پیش از این گفتیم، آنالیز دیتا می‌تواند به تریدرها کمک می‌کند الگوها و روندهای موجود در بازار را شناسایی کنند و مطابق با آن پیش روند. اما فراتر از دنیای استراتژی‌چینی، داده‌های آنچین به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای پنهانی، یعنی آن دست از الگوها که اکثر مردم از آن‌ها خبری ندارند را کشف کنند. بدین ترتیب می‌توانند سرنخ‌ها را کنار هم بگذارند و به یک دید کلی و درک عمیق‌تری از رفتارهای آینده بازار برسند.

بررسی تاریخچه شاخص‌های آنچین
تاریخچه ایجاد شاخص های تحلیل آنچین

بررسی تاریخچه شاخص‌های آنچین

تحلیل آنچین را چندین شاخص و معیار تشکیل داده است که اغلب آن‌ها سه الی چهار سال پیش به وجود آمدند. البته برخی از آن‌ها نیز، به زمان پیدایش بیت کوین یعنی حدود ۱۱ سال پیش برمی‌گردد.

برای نمونه، شاخص coin days destroyed (CDD) که به‌عنوان معیاری برای ارزش‌گذاری بیت کوین به‌وجود آمد؛ فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین را بررسی می‌کند. CDD همچنین تعداد روزهایی که یک کوین خاص دست نخورده باقی مانده و در کیف پول هولد می‌شود را نشان می‌دهد.

پس از پیدایش شاخص CDD، در سال ۲۰۱۷، کریس برنیسک (Chris Burniske) و جک تاتار (Jack Tatar) معیاری جدید به‌نام نسبت ارزش شبکه به تراکنش (NVT) را توسعه دادند که این روزها جزو معیارهای اصلی تحلیل به‌شمار می‌رود. NVT به معامله‌گران کمک می‌کند تا ارزش کاربردپذیری (Utility Value) یک ارز دیجیتال را تعیین کنند و از پتانسیل‌های سودمندی یک بلاکچین آگاه شوند.

 علاوه بر این، تریدرها می‌توانند با مقایسه ارزش شبکه و حجم تراکنش‌های ثبت شده در بلاکچین زمان‌هایی که یک ارز بیشتر از قیمت واقعی خود ارزش‌گذاری شده یا به اصطلاح قیمت آن حباب است را شناسایی و از خرید آن اجتناب کنند.

Coinmetrics، نیز ابزار دیگری برای تحلیل‌های آنچین است که به‌تازگی به مجموعه اضافه شده و پیشرفت‌های زیادی در معیارها به‌وجود آورده است.

در مجموع، تحلیل آنچین را باید یک روش جدید بدانیم که بسیار وابسته به تکنولوژی بلاکچین و سیستم دموکراتیک آن است. این تحلیل به مردم کمک می‌کند تا برای دسترسی به اطلاعات اقتصادی آزاد و برابر باشند و بتوانند بازار سرمایه‌داری را یاد بگیرند.

از سوی دیگر، آنچین بیشتر بر داده‌های کلان متمرکز شده و حجم زیادی از اطلاعات، آدرس‌ها، تراکنش‌ها فعالیت‌های بلاکچین در طول سالیان را بررسی می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری آنچین را مکمل تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، که نگاهی به داده‌های کلان ندارد، می‌دانند.

در حقیقت آنالیز مباحث جهانی مهم و تاثیرگذاری مانند تورم، میزان مقبولیت بیت کوین و … با تحلیل تکنیکال ممکن نیست. بنابراین، می‌توانیم بگوییم آنچین هم نگاهی به بازار و هم نگاهی به فرای بازار دارد و این سبب می‌شود تا دید عمقی‌تری به بازار داشته باشیم.

 تقسیم‌بندی تحلیل آنچین بر اساس مدل‌های مختلف
مدل های مختلف تحلیل آنچین

 تقسیم‌بندی تحلیل آنچین بر اساس مدل‌های مختلف

تحلیل‌های آنچین به‌طور کلی به دو مدل تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • تحلیل مبتنی بر مدل UTXO

مدل UTXO سازوکاری شبیه به حسابداری‌های روزمره ما دارد. در واقع این مدل می‌گوید تراکنش‌های خرج‌نشده همان موجودی‌های کاربران است که بعد از هر تراکنش، به‌روزرسانی می‌شود. مثل اینکه شما با داشتن یک اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی وارد فروشگاه شوید، به ارزش ۵۰ هزار تومان خرید کنید و با پرداخت اسکناس، مابقی وجه خود را دریافت کنید. در مدل UTXO نیز بر روی بلاکچین بیت کوین، این عملیات با امنیت کامل انجام می‌شود.

  • تحلیل مبتنی بر حساب

مدل دوم که مبتنی بر حساب است، در شبکه‌هایی چون اتریوم بیشتر کاربرد دارد به این روش که هر کاربر با داشتن یک حساب شخصی مجزا و ثبت ورودی و خروجی‌های حساب، ارزش سرمایه‌گذاری‌اش مشخص می‌شود.

چگونه داده‌های آنچین را به دست آوریم؟

تا به اینجای مقاله و با تعریفاتی که از کاربردهای آنچین شنیدید، حتما اکنون در این فکر به‌سر می‌برید که چگونه داده‌های تحلیل زنجیره‌ای را به‌دست آوریم و بتوانیم در معاملات خود از آن استفاده کنیم. آنچه باید بدانید این است که در حقیقت اطلاعاتی مانند میزان انرژی، پول و زمان مورد نیاز برای اجرای یک گره یا نگهداری از بلاکچین در دسترس افراد یا سازمان‌های عادی قرار ندارد و حتی با وجود این داده‌ها نیز تجزیه و تحلیل آن‌ها کار بسیار دشواری است!

به بیان دیگر، بلاکچین دسته اطلاعات را به‌صورت نموداری به تریدرها ارائه نمی‌دهد و تنها یک سری داده‌های خام برای مشاهده در دسترس عموم قرار دارد. خوشبختانه برای حل این مشکل، در چند سال اخیر پلتفرم‌های مختلفی ظهور کرده‌اند که این داده‌های خام را تجزیه و تحلیل کرده و یک خلاصه جمع و جور به‌صورت نمودار در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند. 

بهترین پلتفرم‌های آنچین

به دلیل این که پلتفرم‌های تحلیل On-chain رو به افزایش هستند و ممکن است در انتخاب بهترین آن‌ها گیج شوید، در ادامه به معرفی چند نمونه می‌پردازیم.

بهرین پلتفرم های ارائه اطلاعات آنچین - پلتفرم گلسنود
پلتفرم گلسنود

گلسنود (Glassnode)

گلسنود یکی از مشهورترین پلتفرم‌های تحلیلی آنچین است که طیف بسیار گسترده‌ای از شاخص‌های نوآورانه در حوزه بلاکچین را ارائه می‌دهد. این پلتفرم که در کشور سوئیس مستقر شده به لطف رابط کاربری ساده‌ای که دارد توانسته در میان معامله‌گران محبوبیت زیادی پیدا کند. Glassnode.com در دو نسخه رایگان و پولی فعال است و افراد می‌توانند به اطلاعات کامل و بسیار دقیقی در هر دو نسخه وجود دارد.

بهرین پلتفرم های ارائه اطلاعات آنچین - پلتفرم کریپتو کوانت
پلتفرم کریپتوکوانت

کریپتوکوانت (CryptoQuant)

پلتفرم cryptoquant.com یک ارائه‌دهنده راه‌حل بلاکچین است که بر روی بیت کوین و استیبل کوین‌ها تمرکز دارد. این پلتفرم داده‌ها را به صورت اکسل (excel) یا Python،R ارائه می‌دهد و در چهار طبقه دسته‌بندی می‌کند:

  • داده‌ها آنچین

  • داده‌های ماینری

  • داده‌های شبکه‌ای

  • داده‌های صرافی

کریپتوکوانت نیز در دو نسخه رایگان و پولی فعالیت می‌کند که اپلیکشن رایگان آن نیز تمامی معیارهای ضروری را به کاربر می‌دهد.

بهرین پلتفرم های ارائه اطلاعات آنچین - پلتفرم کوین متریکس
پلتفرم کوین متریکس

کوین متریکس (Coin matrics)

Coinmetrics.io یکی از پیشگامان زمینه آنچین دیتا است که در سال 2017 با هدف ارائه اطلاعات رایگان در مورد همه ارزهای دیجیتال تاسیس شد. این وب‌سایت خدمات رایگانی را درباره بیش از 37 رمز ارز پوشش می‌دهد و محصولات آن عبارتند از:

  • داده‌های شبکه (مثل ابزارهای بصری، معیارهای سن ارز، جریان سرمایه در صرافی‌ها، پیشینه تراکنش‌ها)

  • شاخص‌های ایندکس (Index)

  • داده‌های بازار بیست صرافی برتر جهانی

  • داده‌های شخص ثالث (مثل فید احساسات در توییتر)

بهرین پلتفرم های ارائه اطلاعات آنچین - پلتفرم دپ رادار
پلتفرم دپ رادار

دپ رادار (Dapp radar)

پلتفرم dappradar.com، توانایی ردیابی بیش از سه هزار اپلیکشن غیرمتمرکز در لحظه را دارد و مرجعی برای دسترسی به رتبه‌بندی کاربردی‌ترین اپلیکشن‌های تحلیلی است. دپ رادار همچنین به‌عنوان یک پل توزیعی برای توسعه‌دهندگانی که به‌دنبال اطلاعات بیشتر می‌گردند به‌شمار می‌رود.

ابزارهای سازگار با تحلیل آنچین
متریک های تحلیل آنچین

ابزارهای سازگار با تحلیل آنچین

اما شاید برایتان سوال شده باشد که چه معیارهایی در تحلیل آنچین به کار می‌روند؟ باید بگوییم برای آنالیز آنچین متریکس‌ها یا به بیان دیگر شاخص‌های بسیاری مانند آدرس‌های فعال، حجم تراکنش، توزیع عرضه و ارزش کل قفل شده در رابطه با عملکرد قیمت دارایی وجود دارند که اطلاعات آن‌ها در مجموع تحلیلی به نام درون زنجیره‌ای را به ما می‌دهد. در ادامه به توضیح برخی از ابزارهای سازگار با تحلیل آنچین خواهیم پرداخت.

آدرس‌های فعال

تجزیه و تحلیل آدرس‌های فعال در شبکه بلاکچین می‌تواند بینش‌هایی در مورد تعامل و پذیرش کاربر ارائه دهد. برای مثال، افزایش آدرس‌های پویا در بلاکچین نشان‌دهنده رشد پایگاه کاربران شبکه است، در حالی که کاهش آدرس‌های فعال ممکن است نشانه عدم علاقه یا پذیرش باشد.

برای تجزیه و تحلیل آدرس‌های فعال، می‌توان تعداد روزانه یا هفتگی آدرس‌های منحصربه‌فردی را که دارایی‌هایی را در شبکه ارسال یا دریافت کرده‌اند، ردیابی کرد. همچنین مهم است که نرخ تغییر آدرس‌های فعال در طول زمان نیز در نظر گرفته و آن را با معیارهای دیگر مانند حجم تراکنش مورد مقایسه قرار داد تا نتایج قابل اعتمادتری به‌دست آید. در صورتی که تمایل به برای ردیابی آدرس‌رهای فعال در بلاکچین دارید، می‌توانید از کاوشگرهایی مانند Etherscan یا BscScan استفاده کنید.

حجم معامله

حجم تراکنش یا معامله شاخصی است که تعداد کل تراکنش‌ها در یک شبکه بلاکچین را در یک دوره معین، اندازه گیری می‌کند. این شاخص همچنین در ارزیابی سطح فعالیت شبکه و میزان تقاضا برای دارایی اساسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجزیه و تحلیل حجم تراکنش همچنین می‌تواند به شناسایی روندها و الگوهای رفتار کاربر، مانند افزایش حجم تراکنش در دوره‌های نوسانات زیاد بازار کمک بسزایی کند. بررسی حجم معاملات اطلاعات ضروری درباره حجم روزانه یا هفتگی تراکنش‌ها در شبکه و میانگین اندازه تراکنش ها و کارمزد را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهد. به همین ترتیب، این اطلاعات در کاوشگرهای بلاک چین نیز موجود است.

ارزش کل قفل شده

شاخص ارزش کل قفل شده (TVL) ارزش کل دارایی‌های قفل شده در قراردادهای هوشمند یا برنامه‌های غیرمتمرکز dApps در شبکه بلاک چین را اندازه گیری می‌کند. از این معیار همچنین برای ارزیابی سطح پذیرش و استفاده از dApps و تقاضا برای دارایی اساسی نیز استفاده می‌شود که داده‌های با اهمیتی در تحلیل آنچین به‌شمار می‌روند.

مقایسه TVL در میان برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف برای شناسایی روندها و الگوهای رفتار کاربر بسیار تعیین‌کننده نیز خواهد بود. برای بررسی TVL یک بلاکچین و نحوه مقایسه آن با بقیه بازار، می‌توانید از ابزاری مانند DefiLlama کمک بگیرید.

محدودیت‌های تحلیل آنچین

طبیعی است که هیچ ابزار تحلیلی کامل و بی‌نقص نیست و هر کدام از تحلیل‌ها در نقطه‌ای به محدودیت می‌رسند. تحلیل درون زنجیره‌ای نیز مانند هر تحلیل دیگری رویکرد شناختی دارد. این یعنی، هرچه داده بیشتری داشته باشیم نتیجه‌گیری دقیق‌تر و اساسی‌تر خواهد بود و هرچه داده‌ها کمتر باشند، نتایج غیرقابل اعتمادترند.

علاوه بر این، تکیه بر یک معیار خاص در تحلیل روش درستی نیست زیرا همانطور که همیشه گفته‌اند، زمان همه چیز را عوض می‌کند. بنابراین، معامله‌گران و تریدرها باید از این موضوع آگاهی داشته باشند که بسیاری از معیارهای رایج حال حاضر ممکن است در آینده با افزودن داده‌های جدید کنار گذاشته شوند و هیچ معیاری را نمی‌توانیم همیشگی بدانیم.

محدودیت دیگری که تحلیل آنچین با آن روبه‌رو خواهد بود پنجره زمانی است. معامله‌گران معمولا در تایم فریم‌های مختلفی مانند روزانه، ماهانه یا دید بلند مدت در بازار فعالیت می‌کنند و برای هرکدام استراتژی خاصی دارند. در همین راستا، این نوع از تجزیه و تحلیل اغلب برای معامله‌گران روزانه نامناسب است و نمی‌تواند فرصت‌های نوسان‌گیری را به آن‌ها نشان دهد.

معاملات آنچین چه تفاوتی با معاملات آفچین دارند؟
تفاوت معاملات آنچین و آف چین

معاملات آنچین چه تفاوتی با معاملات آفچین دارند؟

علاوه بر معاملات درون زنجیره‌ای، نوع دیگری از معامله وجود دارد که به‌نام معاملات خارج زنجیره یا Off-Chain شناخته می‌شود. اصلی‌ترین تفاوتی که میان این دو وجود دارد، اجرا و ثبت نشدن تراکنش‌های آفچین در بلاکچین است. همانطور که می‌دانید، تراکنش‌های آنچین تماما در بلاکچین انجام می‌شوند و به همین ترتیب در آن به ثبت می‌رسند.

در معنای سنتی‌تر، این دو نوع تراکنش را می‌توان به عنوان شیوه‌های «در بلاکچین» و «خارج از بلاکچین» تعریف کنیم. برای فهم بهتر اجازه دهید تا ادامه مبحث را با مثالی پیش ببریم.

سناریویی را تصور کنید که در آن لازم است مبلغی را به حساب X انتقال دهید. در چنین شرایطی شما دو راه پیش روی خود دارید.

در روش اول، می‌توانید با پیروی از روال سنتی مبلغ X را از طریق حساب بانکی خود یا فروشنده‌های شخص ثالث، مانند پی پال، انتقال دهید. در روش دوم، ممکن است ترجیح دهید بدهی را از طریق روش‌های دیگری مانند کوپن‌های تامین مالی و اشتراک‌گذاری کد با X یا تعویض رمز عبور PayPal خود تسویه کنید.

در حالت اول، بانک یا ارائه‌دهنده شخص ثالث معمولاً هزینه‌ای را از مشتریان خود دریافت می‌کند. این درحالی است که  در روشی دوم مانند انتقال با ارزهای دیجیتال، شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی ندارید و به‌نوعی می‌توانید از این هزینه‌ها طفره بروید.

همین مثال را اگر به تراکنش‌های بلاکچین گره بزنیم، تراکنش‌های خارج از زنجیره که روش دوم محسوب می‌شوند، می‌توانند به روش‌های مختلفی رخ دهند. ساده‌ترین تسویه خارج زنجیره‌ای شامل مبادله کلید خصوصی است که از طریق آن دسترسی کامل به دارایی مالک اعطا می‌شود.

تا به اینجا احتمالا متوجه شده‌اید که چرا ما اغلب تراکنش‌های خارج از زنجیره یا روش دوم را پیش می‌بریم. همانطور که خواندید یکی از عوامل کلیدی مربوط به هزینه‌های بالای تراکنش برای مبادله ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است. 

به خصوص برای تراکنش‌های کوچک، کارمزد ماینر حتی ممکن است از مبلغی اصلی که باید منتقل شود، پیشی بگیرد. در نتیجه با توجه به هزینه‌های تراکنش زمانی که روی زنجیره اجرا می‌شود، در حقیقت هیچ توجیح اقتصادی برای آن وجود ندارد.

عملکرد نیز یکی دیگر از عوامل مهم ترجیح تراکنش افچین به آنچین است. تراکنش‌های زنجیره‌ای نه تنها از نظر سرعت بلکه از نظرحجم ذخیره داده نیز محدود هستند. در نتیجه، ذخیره حجم بیشتری از داده‌ها در زنجیره می‌تواند بسیار گران باشد. علاوه بر این، برخی از بازیگران در بلاکچین‌های عمومی ممکن است به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، تراکنش‌های خارج از زنجیره را به تراکنش‌های درون زنجیره ای ترجیح دهند.

نمونه تحلیل آنچین بیت کوین
تحلیل آنچین ارز دیجیتال بیت کوین

نمونه تحلیل آنچین بیت کوین

در این بخش از مقاله، قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با نحوه تحلیل آنچین یک نمونه از پیاده‌سازی این تحلیل بر روی ارز بیت کوین را بیان کنیم. توجه داشته باشید که مدل تحلیلی ما کوتاه مدت و برای هولد بیت کوین است.

معامله گران برای تحلیل آنچین کوتاه مدت بیت کوین معمولا از دو شاخص SOPR و MVRV استفاده می‌کنند. شاخص Short Term Holder SOPR همان سود هلدرهای کوتاه مدت از فروش یا جابجایی ارز بیت کوین است. زمانی که این شاخص برای مدت بیش از یک روز بالای عدد ۱ قرار گیرد، تحلیلگران انتظار آغاز یک روند صعودی را خواهند داشت.

بدین ترتیب، زمانی که شاخص به عدد ۱ نزدیک شود، به این معنی است که هولدرهای کوتاه مدت در حال جابجایی یا فروش بیت کوین‌های خود هستند. در یک بازار صعودی، این امر می‌تواند باعث کاهش فشار فروش و افزایش قیمت ارز دیجیتال شود. توجه داشته باشید که در روند نزولی، وضعیت دقیقا برعکس این حالت خواهد بود.

اما در اینجا یک سوال دیگر نیز پیش می‌آید؛ آیا هولدرهای کوتاه مدت در حال فروش دارایی خود در ضرر هستند؟ برای بررسی این موضوع ما به سراغ یک شاخص دیگر یعنی اندیکاتور MVRV، آن هم برای هولدهای کمتر از ۱۸۰ روز می‌رویم.

شاخص MVRV نشان‌دهنده میانگین سود تمام هولدرهایی است که بیت کوین‌های خود را کمتر از ۱۸۰ روز پیش خریداری کرده‌اند. طبق شاخص، دارایی این افراد اکنون در سود ۳۲ هستند اما همچنان به دلیل این که شاخص SOPR زیر ۱ قرار دارد، تمایلی برای فروش دارایی ندارند. بنابراین افرادی که در سود زیاد هستند، هنوز قصد فروش نداشته و نگاه به قیمت‌های بالاتر دارند. این موضوع در نهایت باعث کاهش فشار فروش و افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد.

علاوه بر شاخص aSOPR و MVRV، برای درک بهتر به تصویر زیر که نمودار سایر شاخص‌های آنچین در وبسایت کریپتوکوانت را نشان می‌دهد، دقت کنید.

نمونه تحلیل آنچین بیت کوین
تحلیل onchain بیت کوین

Binary CDD 
این شاخص نشان می‌دهد حرکت هولدرهای بلندمدت در ۷ روز گذشته کمتر از میانگین بوده است. به این ترتیب آن‌ها برای نگه داشتن بیت کوین‌های خود، انگیزه دارند.
NUPL
شاخص سود و زیان خالص تحقق نیافته نشان می‌دهد، سرمایه گذاران در مرحله اضطراب هستند (در وضعیت متوسط سود غیر واقعی هستند).
Transfer Volume
شاخص حجم انتقال یافته نشان می‌دهد، تعداد کل بیت کوین‌های منتقل شده نسبت به دیروز ۴۱.۸۰ درصد کاهش داشته است.
Active Addresses
تعداد کل کیف پول‌های فعال مورد استفاده برای ارسال و دریافت بیت کوین نسبت به دیروز ۵۸.۲۳ درصد افزایش یافته است.
Transaction
این شاخص نشان می‌دهد تعداد کل معاملات نسبت به روز گذشته ۵۴.۵۷ درصد افزایش داشته است.

کلام آخر

در این مقاله از ایرانیکارت سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره تحلیل آنچین در اختیار شما بگذاریم و تفاوت‌های این تحلیل با سایر تکنیک‌ها را بیان کنیم. توجه داشته باشید که درک مطالب مربوط به تحلیل آنچین شاید برای تریدرهای تازه‌کار کمی دشوار باشد اما با مطالعه بیشتر قطعا می‌توان خروجی‌های مفیدی از این آنالیز بدست آورد. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول
Request for Quote

تحلیل آنچین اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد و می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری باشد اما در بازار ارزهای دیجیتال هیچ چیز قابل اعتماد کامل نیست.

اولین شکل تحلیل آنچین، به عنوان “روزهای سکه نابود شده” شناخته می‌شود که توسط ByteCoin در سال 2011 به عنوان روشی برای مشارکت و بررسی بازار با مشاهده سن بیت کوین‌های منتقل شده در یک روز معین ایجاد شد.

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به نیاز شما به عنوان معامله‌گر دارد. تحلیل تکنیکال بر قیمت و حجم یک دارایی تمرکز می‌کند. در مقابل تحلیل زنجیره‌ای بر استخراج داده‌ها از وضعیت بلاکچین، مانند الگوهای فعالیت تراکنش، احساسات اجتماعی، یا جریان‌های مبادله تمرکز می‌کند.

تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی قیمت آتی یک ارز استفاده می شود. در حالی که معیارهای آنچین اطلاعات دقیق‌تری از کل پروژه و ارز ارائه می‌دهد که شاید درک آن برای همه ساده نباشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...