سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ریسک به ریوارد چیست و چطور آن را محاسبه کنیم؟

ریسک به ریوارد چیست و چطور آن را محاسبه کنیم؟

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی همواره تحت تأثیر دو عامل اصلی، یعنی ریسک و پاداش قرار دارند. ریسک به میزان احتمال وقوع خسارت یا عدم برآورده شدن بازدهی مورد انتظار و ریوارد به بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاری اشاره دارد. درک صحیح این دو عامل و نسبت آن‌ها به یکدیگر، برای سرمایه‌گذاران بسیار حیاتی است. در این مقاله، به بررسی مفهوم “ریسک به ریوارد” و تأثیر آن در سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت. 

مفهوم ریسک به ریوارد چیست؟

ریسک به ریوارد (Risk to Reward) یک مفهوم در معامله گری است که به نسبت بین ضرر و پاداش یک سرمایه‌گذاری اشاره دارد. درواقع  نسبت ریسک به پاداش نشان‌دهنده پاداشی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند به ازای هر دلاری که در یک سرمایه‌گذاری ریسک می‌کند، کسب کند.

این مفهوم، از دیدگاه مدیریت سرمایه و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اندازه‌گیری نسبت ریسک به ریوارد می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری درباره سرمایه‌گذاری خود بگیرند و از خطرات جلوگیری کنند.  

پیشنهاد مطالعه: بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال کدام است؟

برای محاسبه ریسک به ریوارد، دو پارامتر مهم است:

  1. ریسک: ریسک نشان دهنده احتمالات وقوع خسارت یا ضرر در سرمایه‌گذاری است. برای مثال این می‌تواند شامل متغیرهایی مانند نوسانات بازار باشد.
  2. ریوارد: ریوارد یا پاداش نشان دهنده بازدهی مورد انتظار از سرمایه‌گذاری است. میزان ریوارد ممکن است بر اساس سود حاصل از سرمایه‌گذاری، سود سهام یا سایر شاخص‌های مالی تعریف شود.

برای مثال سرمایه‌گذاری با نسبت ریسک به پاداش 1:7 در یک معامله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار مایل به ریسک 1 دلاری برای به دست آوردن سود 7 دلاری است. از طرف دیگر، نسبت ریسک به ریوارد 1:3 نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار باید انتظار داشته باشد که 1 دلار سرمایه‌گذاری کند، تا بتواند 3 دلار از سرمایه‌گذاری خود به دست آورد.

یک سرمایه‌گذاری موفق باید نسبت مناسبی بین ریسک و ریوارد داشته باشد. سرمایه‌گذاران با توجه به هدف‌ها، زمانبندی، شرایط مالی، ریسک پذیری و سایر عوامل به دنبال توازن بین ریسک و ریوارد هستند. برخی افراد به دنبال بازدهی بالا هستند و ممکن است پتانسیل بیشتری برای تحمل ریسک داشته باشند. در حالی که دیگران ممکن است اولویت خود را برای حفظ سرمایه و کاهش ریسک قرار دهند و انتظار بازدهی کمتری داشته باشند.

پس یک سرمایه‌گذاری موفق یعنی نسبتی مناسب بین ریسک و ریوارد

در نهایت، محاسبه و تعیین ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال بستگی به نوع سرمایه‌گذاری، روش‌های ارزیابی ریسک، تحلیل پیشرفته، نیازهای سرمایه‌گذار و عوامل مالی و اقتصادی دیگر دارد.

در ادامه، در مورد رابطه ریسک به ریوارد بیشتر بحث خواهیم کرد و روش‌های محاسبه این نسبت را بررسی خواهیم کرد. همچنین، اثرات مدیریت سرمایه بر این نسبت را نیز بررسی خواهیم کرد. در نهایت، با تحلیل و بررسی نتایج، خلاصه‌ای از مهمترین یافته‌ها و پیامدهای کاربردی برای سرمایه‌گذاران و مدیران سرمایه‌گذاری خواهیم ارائه داد.

نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد

نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد

برای محاسبه نسبت ریسک به پاداش، ابتدا باید سود یا زیان احتمالی را که می‌خواهید بر اساس سرمایه خود ایجاد کنید، بدانید. شما می‌توانید این محدودیت را بر اساس ترجیحات و توانایی ریسک‌پذیری خود تعیین کنید.

فرمول ریسک به ریوارد

محاسبه نسبت ریسک به ریوارد به صورت زیر است:

ریسک به ریوارد= (قیمت ورودی – قیمت حد ضرر) تقسیم بر (حد سود – قیمت ورودی)

پیشنهاد مطالعه: حد ضرر در معاملات به چه معناست؟

به عنوان مثال، فرض کنید شما در حال وارد شدن به معامله ارزی با قیمت ۱۰۰ دلار هستید. حد ضرر شما ۹۰ دلار و حد سود شما ۱۲۰ دلار است. بنابراین، در این معامله، شما ریسک ۱۰ دلاری را برای سود احتمالی ۲۰ دلاری می‌پذیرید.

قرار دادن این متغیرها در فرمول به صورت زیر است:

ریسک به ریوارد= (100 – 90) / (120 – 100)

بنابراین، نسبت ریسک به پاداش برای این معامله 1:2 است.

باید در نظر داشت که این اعداد به عنوان مثال در نظر گرفته شده است. یک نسبت ریسک به پاداش ایده آل باید بر اساس تحلیل بازار، تجزیه و تحلیل قیمت و سهم سرمایه شما تنظیم شود. این نسبت بسیار شخصی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بررسی اندیکاتور محاسبه ریسک به ریوارد

اگر برای تعیین نسبت ریسک به ریوارد هر معامله وقت کافی ندارید می‌توانید از ابزار وبسایت tradingview.com استفاده کنید.

برای استفاده از این ابزار از منوی سمت چپ نمودار گزینه نمایش داده شده در تصویر زیر را انتخاب کرده و از کشوی باز شده معامله لانگ یا شورت را بر اساس معامله خود انتخاب کنید.

بررسی اندیکاتور محاسبه ریسک به ریوارد

 

سپس با قرار دادن آن در نقطه ورود دلخواه تنظیمات ریسک به ریوارد دلخواه را انجام دهید تا حد ضرر و حد سود مناسب معامله خود را به دست آورید. برای مثال در تصویر زیر ما معامله شورت را در نظر گرفتیم و قیمت ورودی و حد سود را مشخص کرده و تنها با تنظیم ابزار و ریسک به ریوارد، حد ضرر معامله خود را نیز پیدا کردیم.

ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

 

رابطه مدیریت سرمایه و نسبت ریسک به ریوارد

مدیریت سرمایه و نسبت ریسک به ریوارد در رابطه مستقیم با یکدیگر قرار دارند.

در مدیریت سرمایه، هدف اصلی افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری و در عین حال کاهش ریسک است؛ نسبت ریسک به ریوارد نیز نشان‌دهنده میزان بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاری در مقابل ریسک مرتبط است. در واقع هر دو در جهت کاهش ریسک معاملات و بالابردن درصد موفقیت معامله عمل می‌کنند.

رابطه مدیریت سرمایه و نسبت ریسک به ریوارد

برای دستیابی به این هدف، مدیریت سرمایه به صورت زیر عمل می‌کند:

  1. تنوع سرمایه‌گذاری: با توزیع سرمایه در دارایی‌های مختلف، ریسک سیستماتیک (ریسک بازار) کاهش پیدا می‌کند. با توزیع مناسب سرمایه بین دارایی‌هایی با بازدهی‌های متفاوت، احتمال بروز خسارت در مجموعه سرمایه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  2. تحلیل و ارزیابی ریسک: با تحلیل و بررسی موانع و خطرات مرتبط با سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه سعی می‌کند ریسک‌ها را بهبود دهد و برخی از آن‌ها را کنترل کند. این شامل تحلیل فنی و بنیادی، مطالعه شرایط بازار و استفاده از روش‌های تحلیل ریسک مختلف می‌شود.
  3. استفاده از روش‌های مدیریت ریسک: این شامل استفاده از ابزارها و روش‌های مدیریت ریسک مانند تعیین پوزیشن سایز، حدسود و حدضرر و … است. این روش‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا ریسک را کاهش داده و معاملات بهتری داشته باشند.

در کل، مدیریت سرمایه سعی می‌کند با استفاده از تنوع سرمایه‌گذاری، تحلیل و استفاده از روش‌های مدیریت ریسک، نسبت ریسک به ریوارد را بهینه‌سازی کند و همچنین به دستیابی به هدف بازدهی سرمایه‌گذاری با مقدار ریسک قابل قبول کمک کند.

جمع بندی

نسبت ریسک به پاداش به عنوان یک شاخص مهم در مدیریت سرمایه شناخته می شود که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بازدهی مورد انتظار خود را با ریسک مرتبط مقایسه کرده و تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تری را در خصوص سرمایه‌گذاری خود انجام دهند. استفاده صحیح از این شاخص در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری، می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا راهبرد‌های مناسبی برای حفظ سرمایه و دستیابی به بازدهی مطلوب اتخاذ کنند. 

ریسک به ریوارد چیست و چطور آن را محاسبه کنیم؟
استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی همواره تحت تأثیر دو عامل اصلی، یعنی ریسک و پاداش قرار دارند. ریسک به میزان احتمال وقوع خسارت یا عدم برآورده شدن بازدهی مورد انتظار...
4.4 از 5 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. درود بر شما مهربانو. مختصر ومفید، پاینده باشید.جاوید ایران

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      تشکر و سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...