آموزش ترید ارز دیجیتال

آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال

آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال

از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و ثروتمندان بزرگ دیده‌ می‌شوند و به عنوان یک سرمایه گذاری پربازده و مهم به‌شمار می‌روند. به فرآیند خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده برای کسب سود، معامله گفته می‌شود. استراتژی معاملاتی سرمایه گذار مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده برای خرید و فروش در صرافی‌های ارز دیجیتال است. معامله اسپات یا نقدی (Spot) یکی از اساسی‌ترین راه‌های سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال است که در آن معامله‌گران دارایی‌ها را به امید فروش آن‌ها با قیمت بالاتر در آینده خریداری می‌کنند. در ادامه این مقاله به مفهوم معاملات نقدی، مزایا آن و نحوه انجام معامله اسپات در بزرگترین صرافی ارز دیجیتال می‌پردازیم.

بازار معاملاتی اسپات چیست؟

معامله اسپات به خرید و فروش آنی دارایی‌ها به نرخ فعلی بازار یا نرخ نقدی در تاریخ مشخصی با هدف تحویل فوری دارایی گفته می‌شود. این یک روش محبوب است که توسط معامله گران در معاملات روزانه استفاده می شود، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پوزیشن‌های کوتاه مدت با اسپرد پایین و بدون محدودیت زمان باز کنند. برخلاف بازارهای آتی، معاملات نقدی یکی از سریع‌ترین راه‌های تکمیل معامله در بازار هستند. این بدان معناست که معاملات درجا تسویه می‌شوند. اما باید بدانید که در این نوع از معاملات فقط از صعود بازار می‌توان سود گرفت. یعنی معامله گران دارایی‌های رمزنگاری شده را می‌خرند و منتظر افزایش قیمت و زمان مناسب فروش می‌مانند. همچنین در معامله اسپات، شما دارایی را با پول خود خریداری می‌کنید. به بیان ساده‌تر، شما فقط می‌توانید به اندازه نقدینگی کیف پول خودتان خرید کنید و نه بیشتر. به همین دلیل، نسبتا امن‌تر از سایر بازارهای معاملاتی در نظر گرفته می‌شود.

آموزش معامله اسپات

قیمت اسپات چیست؟

دارایی‌ها هم در بازار نقدی و هم در بازار آتی معامله می‌شوند. قیمت اسپات، قیمت فعلی یک دارایی معین (مانند اوراق بهادار، کالا یا ارز) در بازار است که دائما در نوسان است. قیمت‌های آتی، قیمت‌هایی هستند که برای تحویل یک دارایی در تاریخ معین در آینده تعیین می‌شوند. قیمت‌های اسپات برای تعیین قیمت های آتی استفاده می‌شوند و با آن‌ها همبستگی دارند. سرمایه گذاران اغلب از کالاها به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌کنند. وقتی تورم بالاست، سهام و اوراق قرضه اغلب ارزش خود را از دست می‌دهند.

اگر قیمت اسپات کمتر از قیمت آتی یک دارایی باشد، به این معنی است که  بازار در حال رکود است و انتظار می‌رود قیمت آن دارایی افزایش یابد. زمانی که قیمت نقدی بالاتر از قیمت آتی باشد و انتظار می‌رود قیمت دارایی کاهش یابد. با نزدیک‌تر شدن به انقضای قرارداد، قیمت‌های اسپات و قیمت‌های فیوچرز به هم نزدیک می‌شوند.

مفهوم bid و ask چیست؟

اصطلاحات پیشنهاد (Bid) و درخواست (Ask) به قیمت‌ها در دفترچه سفارشات اشاره دارد. قیمت پیشنهادی بالاترین مبلغی است که خریدار مایل است برای یک سهم یا ارز بپردازد. قیمت درخواستی کمترین مبلغی است که فروشنده حاضر است آن ارز یا سهم را بفروشد. بازار قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی از طریق قرار گرفتن سفارش‌های خرید و فروش توسط سرمایه‌گذاران یا بازارسازان تعیین می‌گردد. تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی اسپرد (Bid-Ask Spread) نامیده می‌شود. بسته به ارز که معامله می‌شود، اسپرد می‌تواند به کوچکی چند سنت یا حدود 1 دلار باشد. عرضه و تقاضا نقش عمده ای در تعیین اسپرد دارند.

وقتی قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی بسیار نزدیک هستند، به این معنی است که نقدینگی زیادی وجود دارد و به آن اسپرد narrow گفته می‌شود. نقدینگی بالا نشانه این است که خرید یا فروش ارز دیجیتال با قیمت رقابتی بسیار آسان‌ است، به خصوص اگر اندازه سفارش بزرگ باشد. از سوی دیگر، زمانی که اختلاف قیمت پیشنهادی و درخواستی زیاد باشد، در این شرایط اسپرد Wide است و ممکن است معامله آن ارز دشوار باشد. برخی از پلتفرم‌های معاملاتی به شما این امکان را می‌دهند تا قیمت پیشنهادی و درخواستی را به روش‌های مختلفی مشاهده کنید.

قدرت نقدشوندگی در بازار اسپات

ارز دیجیتال نقدشونده‌ترین دارایی در جهان در نظر گرفته می‌شود. اندازه اسپرد از یک دارایی به دارایی دیگر عمدتاً به دلیل تفاوت در نقدشوندگی متفاوت است. اسپرد ask-bid معیار واقعی نقدینگی بازار است. برخی از بازارها که نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایرین دارند و  اسپرد آن‌ها پایین‌تر است. اساساً آغاز‌کننده‌های معامله تقاضای نقدینگی دارند در حالی که طرف‌های مقابل (بازارسازان) نقدینگی را عرضه می‌کنند.

عمق بازار معاملات اسپات

عمق بازار یک لیست از سفارشات خرید و فروش است که بر اساس سطح قیمت سازماندهی شده و منعکس کننده فعالیت بازار در زمان واقعی است. به عبارتی دیگر، تعداد سفارش‌هایی که در هر نقطه قیمت پیشنهاد یا درخواست می‌شوند، به عنوان عمق بازار شناخته می‌شود که در دفترچه سفارش ذکر شده‌‌است. اکثر پلتفرم‌های معاملاتی امروزی نوعی نمایش  از عمق بازار ارائه می‌کنند که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سفارش‌های خرید و فروش در انتظار اجرا را ببینند. این امر شفافیت بازار را افزایش می‌دهد. عمق و نقدینگی در دفترچه سفارشات نقش مهمی در قیمت دارند.

آموزش معامله اسپات

چگونه می‌توانیم یک معامله اسپات انجام دهیم؟

روش‌های متعددی برای خرید و فروش ارز در بسیاری از صرافی‌های وجود دارد و معامله‌گران اسپات اغلب از انواع روش‌های تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال برای تصمیم‌گیری در معاملات استفاده می‌کنند. این نوع از معاملات را می‌توان در صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) یا بازارهای خارج از بورس (OTC) انجام داد. بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال است که انواع مختلف سفارش را برای استفاده در معامله اسپات به شما ارائه می‌دهد. شما از انواع سفارشات رایج که در زیر توضیح داده شده‌است می‌توانید برای تنظیم استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده کنید.

سفارش مارکت(Market) در معاملات اسپات

سفارش بازار یا مارکت با بهترین قیمت بازار در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا می‌شود. می‌توانید مقدار (Amount) دلخواه خود را وارد کرده و یا رو گزینه کل (Total) برای ایجاد سفارش خرید یا فروش در بازار کلیک کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مقدار مشخصی بیت کوین بخرید، می‌توانید مقدار آن را مستقیماً وارد کنید. اما اگر می‌خواهید بیت کوین را با تمام  مبلغ دارایی خود (مانند 10000 USDT) بخرید، می‌توانید توتال را انتخاب کنید.

معامله اسپات

سفارش لیمیت (Limit) در معاملات اسپات

سفارش لیمیت (limit) به سفارشی گفته می‌شود که در دفترچه سفارشات با قیمت محدود و معینی ثبت می‌کنید. درمواردی که Bid-Ask Spread زیاد باشد، سرمایه گذار ممکن است یک سفارش لیمیت را انتخاب کند. برخلاف سفارش مارکت، این سفارش بلافاصله اجرا نخواهد شد. سفارش لیمیت فقط در صورتی اجرا می‌شود که قیمت بازار به قیمتی که شما مشخص کرده‌اید برسد. بنابراین، معامله گران از لیمیت اوردر برای خرید با قیمت کمتر یا فروش با قیمت بالاتر از قیمت فعلی بازار استفاده می‌کنند.

از آنجایی که سفارش‌های لیمیت خودکار هستند، مجبور نیستید 24 ساعته بازار را تماشا کنید یا نگران از دست دادن فرصت خرید یا فروش باشید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش لیمیت شما اجرا شود. اگر قیمت بازار هرگز به قیمت تعیین شده نرسد و یا خیلی سریع از آن قیمت عبور کند، معامله شما در دفترچه سفارش تکمیل نشده باقی می‌ماند.

 سفارش مارکت (Market order)  سفارش لیمیت (Limit Order)
دارایی با قیمت بازار معامله می‌شود دارایی با قیمت از پیش تعیین شده معامله می‌شود
بلافاصله سفارش پر می‌شود فقط با قیمت سفارش گذاری شده یا بهتر از آن پر می‌شود
تنظیم دستی تنظیم محدود شده

 

سفارش استاپ لیمیت (Stop Limit) در معاملات استاپ

این سفارش دارای یک قیمت استاپ و یک قیمت لیمیت است که در آن می‌توانید حداقل سودی را که می‌خواهید در یک معامله بدست آورید و حداکثر ضرری که می‌توانید متحمل شوید را تعیین کنید. یک سفارش لیمیت هنگامی که به قیمت تریگر (trigger) رسید، به طور خودکار انجام می‌شود.سفارشات استاپ لیمیت ابزار خوبی برای محدود کردن ضررهایی هستند که ممکن است در یک معامله متحمل شوند.

سفارش OCO در معاملات استاپ

یک سفارش OCO، ترکیبی از یک سفارش لیمیت با یک سفارش استاپ لیمیت است. به عبارتی، شما دو سفارش را همزمان انجام می‌دهید، اما به محض اینکه یکی فعال شد، سفارش دیگر لغو می‌شود. بنابراین، فقط یکی از سفارشات را می‌توان اجرا کرد.
به عنوان مثال، بیت کوین 17000 دلار است. شما می‌توانید با استفاده از یک سفارش OCO، زمانی که قیمت به 16000 دلار رسید برای خرید و زمانی که قیمت به 18000 دلار رسید برای فروش استفاده کنید. هر سفارشی که زودتر انجام شود سبب کنسل شدن سفارش دیگر به صورت خودکار می‌شود.

استراتژی‌های معاملاتی مناسب برای اسپات تریدینگ

هنگام معامله در بازارهای مالی، با استراتژی‌های مختلفی روبرو خواهید شد. همچنین ممکن است متوجه شوید که موفقیت دیگران در یک استراتژی خاص منجر به موفقیت شما در همان استراتژی نخواهد شد. در نهایت، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید بهترین استراتژی معاملاتی برای شما کدام است. برخی از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید عبارتند از منابع و سرمایه موجود، تیپ شخصیتی و سبک زندگی. برای پیدا کردن استراتژی مناسب خود حتما مقاله بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال 2023 را مطاله کنید.

مزیت‌های بازار معاملات اسپات

وقتی یک دارایی را با قیمت لحظه ‌ای خریداری می‌کنید، واقعاً مالک آن دارایی می‌شوید و می‌توانید آن را به کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری خود منتقل کنید. علاوه بر این، معاملات نقدی معامله گران را قادر می‌سازد تا از دارایی‌های ارز دیجیتال خود برای پرداخت‌های آنلاین استفاده کنند. انجام معاملات اسپات مزایای زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند که در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده‌است:

شفافیت

این بازار بخشی از یک محیط معاملاتی شفاف را تشکیل می‌دهد، زیرا معاملات در لحظه و بدون اهرم با قیمت روز انجام می‌شود و افراد می‌توانند از تاریخچه قیمت برای پیش بینی آینده استفاده کنند.

سرمایه کم، ریسک کم

این نوع معامله معمولاً به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد و در حجم بسیار کمتری نسبت به بازار آتی انجام شوند. علاوه بر این، معاملات نقدی به طور قابل ملاحظه‌ای ریسک کمتری نسبت به معاملات مارجین دارد و شما را در معرض ریسک از دست دادن سرمایه(Call margin) و لیکوئید شدن قرار نمی‌دهد.

انعطاف پذیری

معامله‌گران می‌توانند با توجه به پیش بینی‌ها در هر زمان و با هر مقدار که بخواهند ارزی را خریداری کرده و یا بفروشند. البته ممکن است از نظر کاربران به دلیل عدم وجود اهرم، سود بالقوه در بازار نقدی کمتر از سود معاملات فیوچرز باشد.

آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال

چگونه در معاملات اسپات موفق باشیم؟

هیچ فرمول خاصی برای موفقیت در معاملات بازارهای مالی وجود ندارد. بازارهای مالی را مانند اقیانوس و معامله گران را به عنوان یک موج سوار در نظر بگیرید. موج سواری نیازمند دانش، حفظ تعادل، صبر، واقع گرایی، روانشناسی، مدیریت بحران و تجهیزات مناسب است. درک بازار اسپات شما را یک قدم برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق نزیک‌تر می‌کند. با ترکیب استراتژی تحلیلی خوب و اجرای موثر، میزان موفقیت شما به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

آموزش معامله اسپات در صرافی بایننس

صرافی‌ها به معامله گران در درک بهتر نقدینگی موجود در بازار کمک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت دارایی‌ها را با قیمت لحظه‌ای خرید و فروش کنید. در این بخش به آموزش مراحل انجام معامله اسپات(Spot) در صرافی binance.com می‌پردازیم.

آمورش معامله اسپات

ابتدا در صرافی بایننس افتتاح حساب کنید. سپس وارد پنل کاربری خود شده و تب Trade در بالای صفحه را انتخاب کنید. برای دسترسی به صفحه معاملاتی روی گزینه Spot کلیک کنید.

آموزش معامله اسپات

  1. جفت معاملات ارزهای دیجیتال و سایر داده‌های بازار، مانند تغییرات قیمت و حجم روزانه، در بالای صفحه نمایش داده می‌شوند.
  2. تمام سفارشات باز خرید و فروش برای یک دارایی در دفترچه سفارش‌ها فهرست و بر اساس قیمت مرتب شده‌اند.
  3. می‌توان داده‌های تاریخی قیمت را در چارت تریدینگ ویو (TradingView) سفارشی کرد. در این قسمت به طیف گسترده‌ای از ابزار معاملاتی دسترسی خواهید داشت.
  4. می‌توانید از طریق آیکون جستجو در گوشه بالا سمت راست جفت ارزی را که می‌خواهید در بازار نقدی معامله کنید را انتخاب کنید. با کلیک بر روی ستاره کوچک، جفت ارز مورد علاقه خود را ذخیره می‌کنید.
  5. جزئیات سفارش خرید یا فروش خود را در قیمت پایین وسط وارد می‌کنید. می‌توانند انواع مختلف سفارش‌ها را انتخاب کنند:  limit ،market و stop-limit.
  6. در این بخش نیز می‌توانید سفارش خود را در دفتر سفارشات مشاهده کنید.

سخن نویسنده:

در این مقاله با مفهوم معامله اسپات و نحوه انجام آن در صرافی بایننس آشنا شدید. اگر این مقاله برای شما مفید بود نظرات خود را برای ما بنویسید.

سوالات متداول
Request for Quote

بله؛ معاملات فرابورس زمانی اتفاق می‌افتد که خریدار و فروشنده مستقیماً بدون شخص ثالث یا نظارت پلتفرم معاملاتی، معامله می‌کنند. دو طرف معامله ممکن است انتخاب کنند که دارایی‌ها را به هر قیمتی که می‌خواهند خرید و فروش کنند.

نحوه انجام معامله اسپات در صرافی‌های غیرمتمرکز کمی تفاوت دارد. با استفاده از قراردادهای هوشمند، افراد بدون انتقال وجوهی به صرافی می‌توانند مستقیما از طریق کیف پول خود دارایی‌ها را معامله کنند. این نوع از صرافی‌ها با روش‌هایی مانند استیکینگ تامین مالی انجام می‌دهند.

کارمزد معاملات در بازار اسپات معمولا بسیار کم و ناچیز است. در صرافی ایرانیکارت کارمزد معاملات تمام ارزهای دیجیتال صفر است.

تصمیم گیری درمورد این موضوع بستگی به استراتژی معاملاتی، مدیریت ریسک و سرمایه و دانش تحلیلی شما دارد. به طور کلی، معاملات فیوچرز و مارجین معمولا به دلیل وجود اهرم شانس شما را برای سودآوری افزایش می‌دهند. اما از طرفی نسبت یه معاملات اسپات ریسک بالاتری دارند و دارایی شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌شود که معامله گران مبتدی تا زمانی که آموزش‌های کافی را ندیده‌اند، وارد بازار فیوچرز نشوند.

در مفهوم معاملات اسپات واسطه‌ای وجود ندارد و توافق بین خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم انجام می‌پذیرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...