آموزش ترید ارز دیجیتال

حد سود (TP) و حد ضرر (SL) چیست؟

حد سود (TP) و حد ضرر (SL) چیست؟

حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop loss) دو عبارت پرکاربرد در بین معامله‌گران هستند که تریدر را بی نیاز از رصد ۲۴ ساعته بازار می‌کنند؛ به عبارت دیگر با تعیین کردن حدسود و حدضرر یک موقعیت معاملاتی، دیگر لازم نیست که نگران نوسانات بازار، قطعی اینترنت، قطعی برق و این دسته موارد باشید. تعیین حد سود و حد ضرر به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که احتمالاً مطلع هستید، قیمت ارزهای دیجیتال به صورت ۲۴/۷ در حال تغییر است و هیچ زمان مشخصی برای بسته شدن بازار وجود ندارد؛ بنابراین تعیین حد سود و حد ضرر می‌تواند بهترین گزینه برای در امان ماندن از نوسانات غیرمنتظره بازار رمزارزها باشد، زیرا برای هیچ تریدری امکان دنبال کردن ۲۴ ساعته این بازار وجود ندارد. در ادامه این مقاله از صرافی ایرانیکارت به توضیح جامعی از این اصطاحات، نحوه تعیین آن‌ها، مزایا و معایب استفاده از حد سود و حد ضرر می‌پردازیم.

حد سود چیست؟

مسلما هر تریدری در بازار ارزهای دیجیتال به دنبال گرفتن حداکثر سود ممکن از یک معامله است. از این رو یکی از دغدغه‌های اصلی تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال این است که بتوانند در صورت پیشروی بازار به سمت مطلوب آن‌ها، نهایت سود ممکن از یک معامله را بگیرند و با سود حداکثری از معامله خارج شوند؛ حد سود (TP) یا Take Profit بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف است. از آنجایی که در بازار رمزارزها و به طور کلی بازارهای سرمایه معمولا شاهد نوسانات شدیدی هستیم، اگر یک تریدر به درستی حد سود یا حد ضرر را تعیین نکند، ممکن است که دچار ضررهای زیادی شود و یا فرصت‌های خوب را از دست بدهد. از این رو درک مفهوم حد سود در ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد.

حد سود به معنای این است که یک نقطه یا قیمت مناسب (که حداکثر سود ممکن برای یک معامله دارد) را انتخاب و در پلتفرم معاملاتی خود وارد کنیم. بارها پیش آمده است که قیمت یک ارز دیجیتال به سمت مطلوب پوزیشن خرید یا فروش تریدر پیش رفته، اما به صورت ناگهانی بازار تغییر روند داده و قیمت‌ها در خلاف جهت مورد انتظار تریدر حرکت کرده‌اند. در این صورت اگر Take Profit توسط تریدر انتخاب نشده باشد، فرصت بهره‌برداری و سودآوری از دست می‌رود.

چطور حد سود تعیین کنیم؟

اغلب کارشناسان توصیه می‌کنند که هر معامله‌گر باید به محض ورود به یک معامله، چشم‌انداز کلی از آن را در نظر داشته باشد. یعنی تریدر در ابتدا تحلیل و پیش‌بینی کند که قیمت یک ارز دیجیتال تا چه میزان به سمت مطلوب او پیش خواهد رفت تا بتواند یک بازه مناسب برای حد سود تعیین کند یا برعکس اگر قیمت به سمت مورد نظر او پیش نرفت، تا چه میزان حاضر به ضررکردن خواهد بود.

نحوه تعیین حد سود در معاملات

خیلی از معامله‌گران در بازارهای مالی از درصد برای تعیین حد سود و حد ضرر استفاده می‌کنند. به طور مثال اگر در یک معامله قیمت به گونه‌ای پیش رفت که برای تریدر سود 10 درصدی داشت، از معامله خارج می‌شود یا اگر معامله نهایتا با 5 درصد ضرر مواجه شد، آن را می‌بندند. برخی نیز از ارقام مشخص (مثلا 50 دلار) برای میزان سود یا ضرر در یک معامله استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی اندیکاتورها و ابزارهای تحلیلی که در تعیین حد سود استفاده می‌شوند، خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب تعیین حد سود

تعیین حد سود در معامله‌گری اگر اصلی‌ترین نکته نباشد بدون شک یکی از اصلی‌ترین‌ها خواهد بود. مزایا و معایت تعیین حد سود در فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال عبارت است از:

  • کاهش نگرانی و اضطراب معامله‌گر

بزرگترین مزیت تعیین حد سود را می‌توان کاهش قابل توجه نگرانی و استرس تریدرها دانست. وقتی که شما یک معامله را با تعیین درست حد سود و حد ضرر باز می‌کنید، خیال آسوده‌تری دارید. به طور کلی یا قیمت به حد سود شما برخورد کرده و با سود از معامله خارج می‌شوید. یا با یک ضرر معقول معامله شما بسته خواهد شد. این کاهش نگرانی و استرس (مخصوصاً وقتی که تعداد تریدها و سرمایه شما بالاتر می‌رود) یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

  • مدیریت سرمایه و ریسک

از طرفی وقتی که Take Profit در معاملات شما استفاده شده باشد، به اندازه قابل قبولی توانسته‌اید مدیریت سرمایه و ریسک را انجام دهید. طبیعی است که شما برای سرمایه‌ای که در بازارهای مالی قرار می‌دهید ارزش زیادی قائل هستید و به طبع آن باید ریسک مناسبی را برای هر معامله بپذیرید. همانطور که می‌دانید هیچکس از ۱۰ ثانیه آینده بازار مطلع نیست. پس هر لحظه ممکن است که روند صعودی به نزولی یا روند نزولی به صعودی تبدیل شود! پس تعیین درست حد سود و ضرر باعث می‌شود که شما با یک انتخاب معقول و مناسب به دنبال کسب درآمد از بازارهای مالی باشید.

  • محدود کردن سود معامله

از طرفی تعیین حد سود و حد ضرر معایبی هم دارد. بزرگترین عیب آن این است که احتمال دارد بازار خیلی بیشتر از آنچه شما پیش‌بینی کرده‌اید به سمت مورد انتظار پیشروی کند! مثلاً فرض کنید روی 20 هزار دلار بیت کوین خریده‌اید و پیش‌بینی شما، صعود قیمت تا 22 هزار دلار است و شما Take Profit را نیز روی 22 هزار دلار تنظیم کرده‌اید، اما قیمت به 25 هزار دلار می‌رسد! در این صورت شما فرصت استفاده از این رشد قیمت فوق العاده را از دست داده‌اید. این حالت مخصوصاً برای افرادی که درآمدهای بالاتر و تعداد بیت‌کوین‌های بیشتری داشته‌اند، باعث حسرت زیادی خواهد بود!

حد ضرر چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، حد ضرر یا استاپ لاس (SL) ابزاری با هدف «توقف ضرر معامله فعلی شما پس از رسیدن قیمت یک سطح مشخص» است. در واقع حد ضرر در بازار ارز دیجیتال، دستور یا سفارشی است که توسط تریدر از قبل ایجاد شده و به صرافی می‌گوید اگر معامله من به مقدار x دچار ضرر شد، پوزیشن معاملاتی من را متوقف کن. به این معنا که نمی‌خواهم بیش از این حد ضرر کنم. این فرآیند در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود. برای درک بهتر، به مثال زیر توجه کنید.

تعیین حد ضرر مهم است

فرض کنید شما ۱ بیت کوین را به قیمت X خریداری کرده‌ و حد ضرر را روی ۵ درصد تعیین کرده‌اید. اگر قیمت بیت کوین بالا برود، سود کرده و اگر کاهش یابد، به محض اینکه درصد ضرر شما به ۵ برسد، استاپ ضرری که تعیین کرده بودید، معامله شما را متوقف می‌کند. ممکن است بپرسید خب پس مشکل اصلی چیست؟ چرا که من هنوز ۵ درصد ضرر کرده‌ام! در پاسخ باید بدانید درست است که شما کنترلی روی ضرر اولیه ندارید اما چه تضمینی وجود دارد که قیمت بیشتر از این کاهش پیدا نکند؟! ممکن است قیمت به اندازه‌ای کاهش یابد که بیشتر سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین اینجاست که متوجه نقش حد ضرر می‌شوید. در ادامه، پس از آنکه با اهمیت استفاده از استاپ لاس آشنا شدیم، انواع حد ضرر را نیز توضیح خواهیم داد.

چگونه حد ضرر تعیین کنیم؟

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که در آن تعیین کند حد ضرر خود را در کجا قرار دهید. در واقع تعیین استاپ لاس بیشتر بر اساس استراتژی شما صورت می‌گیرد. با این حال برخی ابزار‌ها وجود دارند که می‌توانند برای تعیین یک حد ضرر مناسب، شما را راهنمایی کنند. بسیاری از معامله گران از فیبوناچی، میانگین‌های متحرک، درصدی از سرمایه، سطوح حمایت و مقاومت، سقف و کف قبلی و‌ اندیکاتور‌هایی مانند RSI و… برای تعیین حد ضرر معامله خود استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله به نحوه استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال در تعیین حد ضرر پرداخته‌ایم.

مزایا و معایب استفاده از حد ضرر

چه در معاملات کوتاه مدت و چه در معاملات بلندمدت، داشتن یک استراتژی مشخص برای کاهش ضرر و زیان بسیار مهم است.

  • ضرر معاملات شما را محدود می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم، استاپ لاس، ضرر شما را محدود می‌کند. تنظیم استاپ لاس، تضمین می‌کند که اگر بازار برخلاف تحلیل شما پیش رفته و بدترین اتفاق هم بیفتد، فقط مقدار پولی را که از قبل تعیین کرده‌اید، از دست خواهید داد. استفاده از حد ضرر به خصوص وقتی که با اهرم معامله کنید، بسیار کاربردی می‌شود.

  • حد ضرر از خروج زودهنگام جلوگیری می‌کند.

معامله‌گران مبتدی و باتجربه هنگام معامله، مخصوصاً زمانی که متضرر شده‌اند، واکنش‌های احساسی خواهند داشت. استفاده از استاپ لاس تریدر را از تصمیم‌گیری‌های احساسی که ممکن است بر معامله او تأثیر منفی بگذارد، محافظت می‌کند. بدون حد ضرر، ممکن است دچار وحشت شوید و معامله خود را زودتر ببندید. بنابراین حد ضرر به شما کمک می‌کند که به استراتژی خود پایبند باشید. برای مثال ممکن است در یک معامله ضرر کرده باشید و استاپ لاس نیز نداشته‌اید. مدام به خود‌ امید می‌دهید که تحلیل شما درست بوده و قیمت برمی گردد و همین موضوع باعث می‌شود معامله خود را باز نگه دارید؛ غافل از اینکه این همان تله‌ای است که باعث از دست دادن کل سرمایه شما می‌شود! (بنابراین از استاپ لاس استفاده کنید)

  • عدم نیاز به نظارت مستمر

زمانی که پس از باز کردن معامله، استاپ ضرر خود را هم تنظیم می‌کنید، دیگر نیازی به نظارت مستمر و لحظه‌ای بر معامله ندارید. چرا که اگر قیمت به تارگت یا حد ضرر شما برسد، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود. این موضوع استرس تماشای مداوم نوسانات بازار را از شما دور می‌کند. برای استفاده مؤثر از حد ضرر، معامله‌گر باید روند بازار را به درستی پیش‌بینی کرده و حد ضرر را مطابق با آن تنظیم کند. چرا که در غیر این صورت ممکن است نه تنها از ضرر جلوگیری نکرده بلکه آن را چندین برابر کند.

انواع مختلف حد ضرر در بازار ارز دیجیتال

معامله گران از چند نوع مختلف حد ضرر استفاده می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • استاپ لاس کامل یا  Complete Stop

در مدل حد ضرر کامل، تمام سرمایه موجود در معامله شما را پس از رسیدن به قیمتی که تعیین کرده‌اید، به فروش می‌رسد.

  • استاپ لاس جزئی یا Limited/Partial Stop

نوع دیگری از استراتژی حد ضرر در بازار ارز دیجیتال، استاپ لاس محدود یا جزئی است. این مدل استاپ، فقط بخشی از سرمایه شما را بعد از رسیدن به حد ضرر به فروش می‌رساند. برای مثال تعیین می‌کنید اگر قیمت به سطح x رسید، ۲۵% از سرمایه شما فروخته شود.

  • حد ضرر ادامه‌دار یا Trailing Stop

به زبان ساده منظور از تریلینگ استاپ این است که تریدر همگام با روند بازار پیش می‌رود. یعنی هرچه قیمت بالاتر می‌رود، استاپ لاس را نیز همگام با آن در فاصله‌ای مشخص قرار می‌دهد. به این ترتیب سود خود را افزایش و ریسک معامله را کاهش می‌دهد. برای مثال ممکن است معامله‌گر بعد از شکست هر سقف قیمتی، حد ضرر را به کف قیمتی جدید منتقل کند. با این حال به این نکته دقت داشته باشید که در تریلینگ استاپ، اگر قیمت ارز دیجیتال افزایش یابد، حد ضرر نیز همراه با آن بالاتر می‌رود. هنگامی که قیمت کاهش می‌یابد، سطح حد ضرر تغییر نمی‌کند و در صورت رسیدن به مقدار اعلام شده، دستور حد ضرر اجرا می‌شود.
تنظیم یک دستور حد ضرر در هر معامله ضروری است. چرا که باعث می‌شود درصد بالایی از پول خود را از دست ندهید و بتوانید دوباره معامله کنید. از دست دادن ۱٪ از سرمایه شاید ناچیز باشد اما از دست دادن ۲۰٪ از آن داستان را کاملاً عوض می‌کند. همواره به یاد داشته باشید مدیریت ریسک و سرمایه دو مورد از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر معامله‌گر حرفه‌ای باید آن را بلد باشد.

رابطه حد سود و ضرر با نسبت ریسک به ریوارد

حال اجازه دهید گریزی هم به مفهوم حد ضرر بزنیم تا به موضوع اصلی این قسمت از مقاله یعنی نسبت ریسک به ریوارد برسیم. حد ضرر یا استاپ‌لاس همان نقطه‌ای است که در صورت پیشروی بازار در جهت عکس پیش بینی و تحلیل ترید، برای به حداقل رساندن ضرر تعیین می‌شود. به عبارت دیگر تریدر با تعیین حد ضرر مناسب، از معامله خود با یک ضرر معقول و منطقی خارج می‌شود. آموزش حد سود و حد ضرر و بررسی مقدار آن‌ها متناسب با قیمت رمز ارز، باعث تعریف یک مفهوم بسیار کاربردی و مهم به نام نسبت ریسک به ریوارد می‌شود .

هیچ تریدری وقت یا انرژی کافی برای ساعت‌ها نشستن پای چارت و بررسی قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را ندارد. به همین دلیل به محض ورود به معامله، باید حد سود و حد ضرر را به صورت منطقی و معقول تعیین کند. اگر قیمت به نقطه مطلوب او (همان Take Profit) رسید، با سود معقول از معامله خارج شده و اگر هم حد ضرر او لمس شد، ضرر معقولی را متحمل می‌شود. توصیه می‌کنیم که قبل از ورود به یک معامله حتماً با توجه به روش‌های مختلف ارائه شده در این مقاله، Take Profit و حد ضرر را تعیین کنید. به تعبیر درست‌تر چشم‌انداز قابل قبولی از معامله خود داشته باشید و سپس اقدام به معامله کنید.

تعیین حد سود و حد ضرر

یکی از موضوعات بسیار مهمی که بر تعیین درست حد سود و حد ضرر تاثیرگذار است، استراتژی معاملاتی تریدرهاست. یک تریدر بر اساس ویژگی‌های گوناگون و معیارهای مختلف خودش، تصمیم می‌گیرد که در یک معامله تا چه Take Profit یا ضرر کند. مثلاً فرض کنید که یک تریدر تصمیم می‌گیرد که روی قیمت ۲۰ هزار دلار، وارد معامله خرید بیت‌کوین بشود. استراتژی او نیز این است که پس از ۱۰ درصد سود از معامله خارج شود. به عبارت دیگر حد سود سود را ۱۰ درصد بیشتر از قیمت فعلی (یعنی ۲۲ هزار دلار) تعیین می‌کند. قاعدتاً این تریدر منتظر خواهد ماند تا قیمت به ۲۲ هزار دلار برسد و به محض رسیدن به این قیمت، صرافی معامله را با سود ۲۰۰۰ دلاری برای او خواهد بست. تریدر دیگری با همین وضعیت حد سود را روی 5 درصد (یعنی رسیدن قیمت به عدد 21000 دلار) تعیین می‌کند. همین موضوع در مورد حد ضرر نیز صادق است. به عبارت دیگر هر تریدر با توجه به میزان ریسک پذیری خود، Take Profit یا ضرر را مشخص می‌کند.

تعیین درست حد سود و حد ضرر را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مبانی مدیریت سرمایه در بازارهای مالی در نظر گرفت. معمولاً وقتی کارشناسان از واژه «مدیریت سرمایه» استفاده می‌کنند منظورشان در ابتدا تعیین درست حد سود و حد ضرر در معاملات بازارهای مالی است. حال ممکن است که یک تریدر، ریسک پذیری بیشتری داشته باشد و بخواهد بعد از ۲۰ درصد تغییر قیمت، پوزیشن خود را ببندد. این ریسک پذیری و معیارهای مختلف مربوط به آن، جزو ویژگی‌هایی است که هر تریدر برای تعیین Take Profit و ضرر در نظر می‌گیرد.

نسبت ریسک به ریوارد یک مفهوم کاربردی برای تعیین حد سود و حد ضرر در بازارهای مالی است. اجازه دهید با ذکر مثال این مفهوم را تشریح کنیم. فرض کنید شما پس از تحلیل و بررسی چارت بیت کوین، تصمیم می‌گیرید که وارد معامله خرید شوید. قیمت فعلی هم 20 هزار دلار است. پیش بینی شما این است که قیمت تا حدود 22 هزار دلار رشد خواهد داشت. پس حد سود خود را روی 22 هزار دلار تنظیم می‌کنید. یعنی ۲۰۰۰ دلار افزایش قیمت پس از خرید. از طرفی تعیین می‌کنید که اگر قیمت از ۱۹ هزار دلار پایین‌تر رفت از معامله با ضرر خارج شوید. یعنی ضرر ۱۰۰۰ دلاری .

پس به طور کلی چشم انداز معامله شما به این صورت است که در صورت پیشروی به سمت بالا، ۲۰۰۰ دلار سود و در حالت برعکس، ۱۰۰۰ دلار ضرر داشته باشد. از تقسیم این دو عدد بر هم، نسبت ریسک (حداکثر میزان ضرر پیش بینی شده) به ریوارد (حداکثر میزان سود پیش بینی شده) محاسبه خواهد شد. در این مثال این نسبت برابر 2/1 ( یک به دو) است. نسبت ریسک به ریوارد یک به دو یا برای افراد کم ریسک‌تر، یک به یک و نیم، نسبت ریسک به ریوارد بسیار مناسب و قابل قبولی است. مسلماً افراد ریسک پذیرتر، نسبت های متفاوتی را تعیین می‌کنند. فرمول ریسک به ریوارد به شکل زیر است:

قیمت حد ضرر – قیمت فعلی رمزارز = ریسک
قیمت فعلی رمزارز –  حد سود  = ریوارد
ریوارد / ریسک = نسبت ریسک به ریوارد (R/R)

نکاتی برای تعیین حد سود در بازار ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از نکات بسیار مهم این است که همواره باید به نقاط سود و ضرری که تعیین کرده‌اید، پایبند باشید. خیلی از تریدرها با توجه به نوسانات شدیدی که در قیمت‌ها اتفاق می‌افتند، مکرراً حد سود و حد ضرر خود را تغییر می‌دهند. در صورت داشتن یک استراتژی معاملاتی مناسب، انجام چنین کاری بیهوده خواهد بود. پس به اصول استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید و در هنگام نوسانات بازار، احساسات خود را کنترل کنید.

اندیکاتورهای مشخص کردن take profit حد سود

برای تعیین یک نقطه حد سود منطقی و معقول، شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. اگر آشنایی کافی با تحلیل تکنیکال دارید با رسم حمایت و مقاومت‌های قوی می‌توانید حد سود مناسب را تعیین کنید. تجربه نشان داده که استفاده از خطوط یا سطوح حمایت و مقاومت برای تعیین Take Profit و حد ضرر بسیار کاربردی هستند.

خطوط حمایت و مقاومت در اغلب ابزارها و اندیکاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از اصلی‌ترین معیارها برای پیش بینی روند قیمت در در حوزه تحلیل تکنیکال به شمار می‌آیند. همان طور که میدانید خط مقاومت خطی است که قیمت پس از برخورد به آن (یا لمس نقاط نزدیک به آن) به احتمال بسیار زیاد بازگشت خواهد داشت. به همین دلیل می‌تواند یک نقطه بسیار مناسب برای تعیین Take Profit در نظر گرفته شود. چرا که احتمال شکسته شدن آن و بالاتر رفتن قیمت، کم است.  استفاده از اندیکاتورهای مختلف ( به خصوص اندیکاتورهایی که اساس آنها بر پایه مقادیر میانگین متحرک است) و همچنین ابزار قدرتمند ایچیموکو می‌تواند به اندازه قابل قبولی برای تعیین حد سود و حد ضرر کمک کننده باشد.
استفاده از اندیکاتور ATR

به طور کلی اندیکاتورهای مختلفی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها حد سود و ضرر را به صورت تقریبی تعیین کرد. اما اندیکاتور ATR به واسطه اینکه اساسا بر پایه نوسانات قیمت بازار در یک بازه زمانی مشخص تعریف شده، می‌تواند در بین اندیکاتورها گزینه مطلوب‌تری باشد. عددی که معمولاً اندیکاتور ATR نشان می‌دهد همان بازه نوسان قیمت است. اگر این عدد کوچک باشد، به معنای این است که نوسانات بازار کم است و قاعدتاً حد سود و ضرر با قیمت خرید فاصله چندانی ندارند. اما اگر عدد اندیکاتور ATR عدد بزرگی باشد، قاعدتاً می‌توان گفت که بازار پر نوسان است و تریدرها می‌توانند با فاصله بیشتری از قیمت خرید، Take Profit و حد ضرر را تعیین کنند. پس این اندیکاتور ابزار حد سود و حد ضرر هم به شمار می‌آید.

ابزار حد سود در تریدینگ ویو

خوشبختانه با استفاده از ابزارهای گوناگونی می‌توانید حد سود در تریدینگ ویو را تعیین کنید. برخی از تریدرها از ابزار فیبوناچی برای تعیین Take Profit و حد ضرر استفاده می‌کنند. ابزار فیبوناچی به اندازه قابل قبولی می‌تواند خطوط حمایت و مقاومت را تشخیص دهد. از این رو اندیکاتور حد سود فیبوناچی، ابزار کاربردی و قابل اتکا برای تعیین Take Profit و stop loss به شمار می‌رود.

خوشبختانه امروزه در پلتفرم‌های معاملاتی که صرافی‌های مختلف در اختیار تریدرها قرار داده‌اند می‌توانید حد سود و حد ضرر را به راحتی تعیین کنید. فقط کافی است که مدیریت سرمایه را رعایت کرده و عدد Take Profit و استاپ لاس را در نرم افزار وارد کنید. کافیست این اندیکاتور یا ابزارهای مختلف دیگر (مثل ابزار ایچیموکو) را در پلتفرم معاملاتی تریدینگ ویو یا هر پلتفرم معاملاتی دیگر نصب کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید نقاط خطوط حمایت و مقاومت و نوسانات معقول یک رمز ارز را مشاهده و از آنها برای تعیین حد سود استفاده کنید.

نکاتی برای تعیین حد ضرر در بازار ارزهای دیجیتال

بسیاری از معامله گران از فیبوناچی، میانگین‌های متحرک، درصدی از سرمایه، سطوح حمایت و مقاومت، سقف و کف قبلی و‌اندیکاتور‌هایی مانند RSI و… برای تعیین حد ضرر معامله خود استفاده می‌کنند.

چگونه بهترین نقطه استاپ لاس را با فیبوناچی مشخص کنیم؟

نحوه استفاده از فیبو برای تعیین حد ضرر

سطوح مهم فیبوناچی ریترسمنت مانند ۰.۶۱۸، ۰.۵ و … می‌تواند به عنوان حد ضرر استفاده شود.

تعیین بهترین نقطه استاپ لاس با میانگین متحرک

میانگین متحرک و تعیین استاپ لاس

استفاده از میانگین‌های متحرک برای تعیین حد ضرر بسیار رایج است. به این صورت حد ضرر را در جایی که میانگین متحرک طولانی مدت یعنی ۱۰۰ یا ۲۰۰ روزه قرار گرفته، مشخص می‌کنند.

تعیین درصدی از تغییر قیمت به عنوان حد ضرر

استراتژی استاپ لاس برای درصدی از سرمایه

برخی سرمایه‌گذاران حد ضرر خود را کلی مشخص می‌کنند. برای مثال اگر ۴% از نقطه ورود آن‌ها قیمت کاهش یافت، از معامله خارج می‌شوند.

استفاده از حمایت ها و مقاومت ها برای تعیین سطح stop loss

سطوح حمایت و مقاومت برای تعیین حد ضرر

سطوح حمایت و مقاومت در تایم فریم‌های بالاتر می‌تواند در تعیین استاپ لاس مؤثر باشد.

استفاده از کف و سقف قبلی قیمت برای تعیین سطح استاپ

جاگذاری استاپ لاس با توجه به سقف و کف قبلی

با مشخص کردن سقف و کف اخیر نمودار قیمتی، می‌توان محدوده نوسان را مشخص و حد ضرر را طبق آخرین کف ایجاد شده قرار داد.

نقش اندیکاتورها در تعیین محدوده استاپ لاس

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید؛ می‌توان با مشخص کردن کف یا حمایت در‌اندیکاتور و سپس اعمال آن در نمودار قیمتی، یک استاپ لاس مناسب در معاملات بازار ارز دیجیتال خود مشخص کرد.

اشتباهات رایج در گذاشتن حد ضرر

از جمله اشتباهات رایج کاربران در استفاده از حد ضرر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قرار دادن استاپ لاس در اعداد دلخواه

بازار به آن مقدار دلخواهی که دوست دارید به آن برسید یا هیچ عدد بی‌حساب و کتاب دیگری اهمیت نمی‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب شوید این است که سعی کنید بازار را با چارچوب خود مطابقت دهید، بجای اینکه خود را با بازار منطبق کنید. بنابراین، تعیین سطح حد ضرر باید بر اساس تحلیل تکنیکال باشد. برای اطلاع از رایج‌ترین اشتباهات تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید از مقاله‌های آموزشی صرافی ایرانیکارت استفاده کنید.

قرار دادن حد ضرر خیلی نزدیک

وقتی حد ضرر‌های بسیار نزدیک قرار می‌دهید، ممکن است قیمت فضای کافی برای نوسان قبل از اینکه در نهایت به سمت تارگت شما حرکت کند را نداشته باشد. به این ترتیب وقتی نوسانات را در نظر نمی‌گیرید و استاپ خود را نزدیک به نقطه ورود قرار می‌دهید، احتمال اینکه حد ضرر شما‌ زده شده و سپس به سمت هدف پیش روی کند، بسیار زیاد است.

طمع کردن

برخی از معامله‌گران این اشتباه را می‌کنند که استاپ لاس را خیلی دور تنظیم می‌کنند و منتظر می‌مانند که دیر یا زود قیمت به سمت تارگت آن‌ها پیش برود. واقعیت این است که وقتی می‌توانید از آن پول برای ورود به معامله‌ای سودآورتر استفاده کنید، نگه داشتن معامله‌ای که مدام ضرر و زیان می‌کند چیست؟

قرار دادن استاپ دقیقاً روی سطوح حمایت یا مقاومت

قیمت می‌تواند حول حمایت‌ها و مقاومت‌ها نوسان کند. بنابراین اگر یک فضای بیشتر از حمایت و مقاومت برای حد ضرر در نظر نگیرید قطعاً استاپ شما به راحتی فعال می‌شود.

تریدرهای حرفه‌ای بدون تعیین حد سود و حدضرر معامله نمی‌کنند!
مهم نیست که در بازار چه استراتژی دارید؛ چه در معاملات طولانی مدت و چه در معاملات اسکلپ، تعیین استاپ لاس بسیار مهم است. چرا که شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی اخبار منتشر می‌شود یا یک نهنگ وارد بازار شده و نوسانات عمده ایجاد می‌کند. بنابراین استفاده از دستور حد ضرر تا حد زیادی ساده‌ترین راه برای حفظ سرمایه است.با استفاده از تشخیص حد سود می‌توان از فرصت‌های مختلفی که برای کسب درآمد از بازارهای مالی به دست می‌آید، استفاده کرد و آنها را از دست نداد. دقیقا همانند تعیین حد ضرر یا استاپ لاس که از ضررهای بیشتر جلوگیری می‌کند. با استفاده از اندیکاتورهایی مانند ATR ، ابزارهای مانند ایچیموکو و فیبوناچی و الگوهای تحلیل تکنیکال می‌توانید نقاط مناسب برای تعیین Take Profit و حد ضرر را تعیین و از فرصت‌های بیشمار تریدر در بازار ارزهای دیجیتال و کسب درآمد دلاری بهترین استفاده را کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...