آموزش تحلیل تکنیکال

مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

به محض این که بخواهید وارد دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال شوید، عبارت «تحلیل تکنیکال» را بسیار خواهید دید؛ چرا که یکی از اصلی‌ترین اصول موفقیت در معاملات و کسب سود در این بازار، دانش تحلیل فنی یا تکنیکال است. در واقع شما تحلیل تکنیکال را انجام می‌دهید تا بهترین زمان برای خرید و فروش ارزها را پیدا کنید و بر اساس آن، بهترین عملکرد را داشته باشید. حال یکی از مفاهیمی که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد، مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال است که یکی از الفبای مسیر تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

مفهوم حمایت در تحلیل تکنیکال

حمایت، یک منطقه یا سطح در نمودار قیمت است که تمایل خریداران را برای خرید نشان می‌دهد. در این سطح تقاضا بر عرضه غلبه می‌کند و باعث توقف کاهش قیمت و معکوس شدن روند می‌شود.

برای درک بهتر لازم است بدانید در یک روند نزولی، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند زیرا عرضه بیشتر از تقاضا وجود دارد. هر چه قیمت‌ها پایین‌تر می‌رود، قیمت‌ها برای کسانی که منتظر خرید هستند، جذاب‌تر می‌شود. سپس در یک نقطه، در نهایت میزان تقاضا از سطح عرضه بالاتر می‌رود. اینجاست که کاهش قیمت متوقف می‌شود. به این نقطه از نمودار قیمت در آن از نزولی به صعودی تغییر روند می‌دهد، حمایت یا Support گفته می‌شود.

مفهوم حمایت از کاهش بیش از حد قیمت ارزهای دیجیتال جلوگیری خواهد کرد و به این ترتیب، می‌توان پیش بینی کرد که پس از کاهش مداوم قیمت یک ارز با رسیدن به محدوده حمایت، می‌توان انتظار رشد قیمت را داشت. این نقطه بهترین زمان برای خریدن ارزی است که قیمت کمی دارد و می‌دانیم به زودی افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

حمایت زمانی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود روند نزولی به دلیل افزایش تقاضا، متوقف شود.

مفهوم مقاومت در تحلیل تکنیکال

مقاومت نقطه مقابل حمایت است. قیمت‌ها افزایش می‌یابد زیرا تقاضا بیشتر از عرضه است. با افزایش قیمت‌ها، پس از مدتی میل به خرید کم می‌شود. این موضوع به دلایل مختلفی مانند رسیدن به حد سود، یا قیمت بیش از ارزش، توسط معامله گران می‌تواند ایجاد شود. بهرحال در چنین شرایطی تحلیگر در نمودار قیمت، سطحی را مشاهده خواهد کرد که در آن عرضه بر تقاضا غلبه می‌کند. این همان مقاومت است. مانند حمایت، می‌تواند یک سطح یا یک منطقه باشد.

مشاهده تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

بنابراین به سطحی از نمودار که مانع بیشتر شدن قیمت شده و پس از آن روند صعودی به روند نزولی تبدیل می‌شود، نقطه یا منطقه مقاومت گفته می‌شود. مقاومت به نوعی سیگنال خروج و فروش به حساب می‌آید که به تریدرها هشدار نزولی شدن نمودار قیمت را می‌دهد. با کمک این دو مفهوم، تریدرها می‌توانند در نقاط مناسب ارزهای خود را بفروشند و ارزهای مستعد رشد را خریداری کنند.

مقاومت زمانی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود روند صعودی به دلیل افزایش عرضه، متوقف شود.

انواع مختلف خطوط حمایتی و مقاومتی

خطوط حمایتی و مقاومتی بر اساس الگوهای خاصی ترسیم شده و در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. شناخت انواع خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، یکی از مفاهیم پایه در این حوزه است که باید آن را بیاموزید. در ادامه به طور خلاصه و کاربردی، انواع خطوط حمایت و مقاومت شرح داده شده‌اند. با مطالعه این موارد، دید خوبی نسبت به حمایت و مقاومت پیدا خواهید کرد.

سطوح حمایت و مقاومت استاتیک یا ثابت

سطوح حمایت و مقاومت استاتیک یا ثابت

یکی از انواع خطوط حمایت و مقاومت، خطوط استاتیک یا ثابت هستند. همان طور که از نام این سطوح پیداست، بدون توجه به فعالیت های آینده قیمت بوده و تغییر نمی‌کنند. به عنوان مثال، اگر سهم یا ارزی در سال گذشته سه بار از قیمت 100 دلار بالاتر رفته باشد، 100 دلار یک سطح حمایت ثابت برای آن در نظر گرفته می شود.

سطوح حمایت و مقاومت داینامیک یا پویا

سطوح حمایت و مقاومت داینامیک یا پویا

سطوح حمایت و مقاومت داینامیک یا پویا انواعی از سطوح حمایت و مقاومتی هستند که با تغییر قیمت و زمان تغییر می‌کنند. این سطوح به صورت صعودی و یا نزولی در نمودار دیده می‌شوند و سابقه تاریخی نیز ندارند. به عبارت دیگر، وقتی نموداری صعودی و یا نزولی باشد، هر X بزرگتر قطعاً Y بزرگتری نیز خواهد داشت؛ در نتیجه این اعداد هیچ گاه تکراری نخواهند بود.

در نمودارهای داینامیک نزولی نیز به همین ترتیب، نقاط حمایت و مقاومت همواره اعداد و ارقام جدیدی هستند که پیش‌تر دیده نشده‌اند. برخی از اندیکاتورها نظیر اندیکاتور مووینگ اوریج و باندهای بولینگر در ایجاد سطوح حمایت و مقاومت داینامیک با تغییر زمان و قیمت نقش دارند.

سطوح حمایت و مقاومت نیمه پویا

دسته دیگری از سطوح حمایت و مقاومت، از نوع نیمه داینامیک یا نیمه پویا هستند. این نمودارها اگر چه بسته به زمان و قیمت تغییر می‌کنند، اما تغییرات آن‌ها نرخ ثابت یا از پیش تعیین‌شده پیش می‌رود. اندیکاتورهایی نظیر خط روند، فیبوناچی و نقاط محوری از جمله ابزارهایی هستند که برای رسم خطوط حمایت و مقاومت نیمه داینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دلیل شکل گیری نقاط حمایت و مقاومت

همان طور که پیش‌تر نیز به اشاره شد، حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بر اساس قانون عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. در واقع میل بازار به خرید بیشتر سبب افزایش قیمت و در مقابل، تمایل کمتر بازار به خرید رمزارزها، قیمت آن‌ها را کاهش خواهد داد. این مفاهیم به عنوان موانعی در مسیر افزایش یا کاهش قیمت رمزارزها قرار می‌گیرند تا تغییرات بیش از حد قیمت را کنترل کرده و آن‌ها را در یک بازه محدود نگه دارند. از سوی دیگر از تحلیل این مفاهیم برای دریافت سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود تا بتوان ضرر را به حداقل رسانده و بیشترین سود را از نوسانات بازار به دست آورد.

نحوه رسم خطوط حمایت و مقاومت

حالا که انواع خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را می‌شناسید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را رسم کنید. کافی است در هر تایم فریم که تحلیل تکنیکال را انجام می‌دهید، این خطوط را با توجه به نکاتی که در ادامه بیان خواهند شد، بر روی نمودار قیمت رسم کنید. دانستن این نکات ساده به شما در رسم خطوط قابل اطمینان کمک خواهد کرد؛ اما همچنان در نظر داشته باشید که خطوط حمایت و مقاومت چندان دقیق نیستند و بهتر است محدوده حمایت و مقاومت را در نظر بگیرید.

نحوه رسم خطوط حمایت و مقاومت

● برای رسم خطوط حمایت و مقاومت باید به دنبال سطوحی باشید که بیشترین لمس را داشته‌اند.
● نکته این است که معمولاً سقف‌ها و کف‌ها دقیقا در یک سطح قرار نخواهند گرفت و نمی‌توان به سادگی با رسم خطی میان آن‌ها، سطوح حمایت و مقاومت را به دست آورد. 
● برای رسم خطوط معتبر می‌توانید یک بازه زمانی شش ماهه را مورد بررسی قرار دهید. پس از آن که خطوط را رسم کردید، می‎ توانید در قیمت‌های تاریخ گذشته به دنبال بهترین محدوده‌ها بگردید.

نحوه تشخیص اعتبار خطوط حمایت و مقاومت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بررسی خطوط حمایت و مقاومت باید در نظر گرفته شود، تشخیص اعتبار آن‌هاست. در واقع تا زمانی که خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال معتبر و قابل استناد نباشند، نمی‌توان سیگنال خرید و فروش را از آن‌ها دریافت کرده و معاملات را انجام داد.

از سوی دیگر باید گفت که به کار بردن اصطلاح «خط» یا «سطح» برای این مفهوم صحیح نیست؛ چرا که دنیای کریپتو هیچ‌گاه پیش‌بینی‌های دقیقی نخواهد داشت و تنها می‌توان با استفاده از شواهد موجود، محدوده‌ای را برای وقایع مورد انتظار، مشخص کرد. در ارتباط با حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال نیز چنین چیزی صادق است و باید از محدوده حمایت و مقاومت به جای خطوط آن استفاده کرد.
اگر به تصویر بالا دقت کنید، می‌توانید ببینید که کندل‌ها در برخی نقاط، از خط رد می‌شوند؛ اما در نهایت کمی بالاتر یا پایین‌تر از خط حمایت و مقاومت بسته می‌شوند. به همین خاطر محدوده حمایت و مقاومت، قابل اعتمادتر از خطوط حمایت و مقامت خواهد بود.
حال برای آن که بتوانید اعتبار یک خط حمایت یا مقاومت را بررسی کنید، باید به تعداد دفعات رسیدن قیمت ارز به این خط و همچنین نوع برخورد با آن توجه کنید. به هر میزان که تعداد دفعات بیشتری در یک بازه زمانی قیمت ارز به خط حمایت و مقاومت برسد، اعتبار خط مذکور بیشتر خواهد بود.

گفته می‌شود برای معتبر بودن یک خط حمایت یا مقاومت، باید حداقل دوبار قیمت منطبق بر آن و یا در نزدیکی آن داشته باشیم. در بررسی نمودار، هرقدر قیمت بیشتر به خط روند برخورد کند، خط معتبرتر است.

استراتژی معاملاتی با خطوط حمایت و مقاومت

تا به این جا حمایت و مقاومت را مورد بررسی قرار دادیم تا در نهایت بتوانیم از آن برای داشتن معاملاتی بهتر و قابل اعتمادتر استفاده کنیم. حال به نظر ما چطور می‌توان از حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال استفاده کرد؟

  • Range trading

رنج تریدینگ به معاملاتی گفته می‌شود که در حد واسط بین حمایت و مقاومت انجام می‌شود. در ساده‌ترین حالت مطابق آن چه که پیش‌تر گفته شد، از نقاط حمایت و مقاومت به عنوان سیگنال خرید و فروش استفاده می‌شود. زمانی که قیمت یک رمزارز به محدوده حمایت می‌رسد، به این معناست که در کمترین قیمت قرار گرفته و پس از آن، مجدداً شاهد روند صعودی در قیمت خواهیم بود.

» پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال 2023

به همین خاطر اگر قصد خرید رمزارز مذکور را دارید، باید هر چه سریع‌تر اقدام کنید. از سوی دیگر محدوده مقاومت می‌تواند زمان مناسب برای فروش رمزارزها را به شما نشان دهد. زمانی که قیمت وارد محدوده مقاومت می‌شود، به این معناست که به اواخر روند صعودی خود نزدیک شده و به زودی این روند معکوس خواهد شد.

  • Brake Out

در این روش باید منتظر زمان‌هایی بود که قیمت، نقاط حمایت و مقاومت را شکسته و از آن عبور می‌کند. در این حالت پس از عبور قیمت از خط حمایت، ارزها خریداری می‌شوند و هنگام عبور از خط مقاومت، به فروش می‌رسند. در این استراتژی باید به شکست‌های جعلی یا فیک بریک اوت نیز توجه داشت. چرا که گاهی اوقات شکست این خط‌ها تنها برای مدت کوتاهی ادامه‌ دارد و پس از آن، نمودار با شیب زیاد به حالت قبل باز می‌گردد.

در این حالت ممکن است استراتژی بریک اوت به درستی جواب ندهد. با این حال معمولاً پس از یک دوره ثبات قیمتی طولاتی، شکست‌های قابل توجهی در حمایت‌ها و مقاومت‌ها رخ می‌دهند که می‌توانید با توجه به جهت حرکت از آن‌ها در معاملات خود برای دریافت سیگنال، استفاده کنید.

» پیشنهاد مطالعه: پرایس اکشن چیست؟

شکست و پولبک حمایت به مقاومت

یکی از مفاهیمی که در بحث حمایت و مقاومت باید به آن پرداخته شود، اصطلاح «پولبک» و همچنین «شکست قیمت» است.

شکست قیمت

شکست قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که نموار قیمتی به طور کلی از روند قبلی خود خارج می‌شود. برای مثال نموداری را در نظر بگیرید که روند نزولی دارد. پس از مدتی با شکست مقاومت داینامیک از روند نزولی خارج شده و وارد یک روند جدید (صعودی) می‌شود. این جا دقیقاً همان نقطه‌ای است که شکست قیمت رخ داده و باید به دنبال فرصت‌های جدید برای معاملات خرید یا لانگ باشید.

شکست و پولبک حمایت به مقاومت

پولبک

این واژه در زبان فارسی در واقع به معنای «عقب‌نشینی» است؛ بنابراین می‌توان فهمید که درباره تغییر جهت نمودار قیمت صحبت می‌کند. اما آیا این تغییر جهت ادامه‌دار خواهد بود؟ پولبک به معنای یک عقب نشینی موقت قیمت شناخته می‌شود که می‌توان از آن به عنوان فرصت مجدد نیز استفاده کرد. برای مثال یک شکست قیمت در نمودار رخ داده و شما نتوانسته‌اید به موقع وارد معامله شوید. به این ترتیب صبر می‌کنید تا پولبک یا عقب نشینی موقت رخ داده و سپس وارد معامله شوید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید قیمت بعد از یک پامپ شارپ و شکست مقاومت قدیمی، یک پولبک به مقاومت شکسته شده داشته و مجددا در مسیر روند صعودی به حرکت ادامه داده است.

نتیجه گیری

مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال یکی از مفاهیم اصلی ورود به دنیای عجیب و غریب کریپتوکارنسی است که باید از آن آگاه باشید. این مفهوم به شما در تشخیص سیگنال‌های خرید و فروش کمک خواهد کرد و به این ترتیب می‌توانید معاملات سودآوری داشته و از بروز ضررها جلوگیری کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

اندیکاتورهای مختلفی برای حمایت و مقاومت وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای رسم خودکار این خطوط استفاده کرد. چند مورد از انواع اندیکاتورها به شرح زیر هستند:
● SS SupportResistance
● SR Numbers
● Clear Method SD
● Pivot DWM
● Support Resistance Zone
● VIP Dynamic Support Resistance
● MQLTA Support Resistance Lines

پولبک یا همان عقب نشینی به تغییر موقتی روند قیمت گفته می‌شود. پولبک در مسیر یک روند اتفاق می‌افتد و قیمت ارز برای مدتی به حمایت یا مقاومت شکسته شده برگشته و مجدداً به روند سابق خود ادامه می‌دهد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...