آموزش ارز دیجیتال

بررسی دقیق وایت پیپر تتر (Tether White Paper)

بررسی دقیق وایت پیپر تتر (Tether White Paper)

هر بار که پروژه جدیدی به بازار رمزارزها معرفی می‌شود، سوالات متعددی را در ذهن کاربران ایجاد می‌کند که باید به آن‌ها پاسخ دهد. در واقع برای آن که یک رمزارز مورد پذیرش کاربران قرار گیرد، باید تمام سوالاتی که در نخستین مواجهه با ارز ایجاد می‌شود را به وضوح شرح دهد. به عنوان مثال باید بدانیم که هدف از این ارز دیجیتال جدید چیست و قصد دارد چه مشکلاتی را برطرف سازد. حال هر تیمی که وظیفه توسعه یک رمزارز را بر عهده دارد، در همان ابتدای راه فهرستی از پرسش‌های احتمالی مخاطب را تهیه کرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. مجموعه‌ای از این پاسخ‌ها در کنار هم متنی را می‌سازند که شرح مفصلی از چگونگی و چرایی ارزها است. «وایت پیپر» در واقع همین مقاله‌ای است که اهداف و ویژگی‌های یک ارز دیجیتال را شرح می‌دهد. البته باید گفت که وات پیپر تنها مختص بازار کریپتو نیست؛ اما در سال‌های اخیر این نام را به فراوانی درباره رمزارزها می‌شنویم. در این مقاله نیز قصد پرداختن به «وایت پیپر تتر» را داریم.

تتر چیست؟
ارز دیجیتال تتر

تتر چیست؟

در پاسخ به سوال تتر چیست می‌توان گفت، تتر یکی از انواع ارزهای دیجیتالی است که این روزها بیش از هر زمان دیگر محبوبیت پیدا کرده و به فراوانی خرید و فروش می‌شود. پس از آن که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در دنیای ارز دیجیتال شناخته شد، مشکلات ارزهای دیجیتال به مرور زمان مشخص شدند. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که در کنار مزایای متعدد این ارزها وجود داشت، نوسان بیش از حد ارزش آن‌ها بود.

برای خرید و فروش تتر از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش تتر

تا پیش از ظهور ارزهای دیجیتال، انواع ارز فیات نیز نوساناتی داشتند؛ با این تفاوت که تا این حد شدید نبودند. چنین تغییراتی در قیمت رمزارزها می‌توانست سبب افت ناگهانی ارزش سرمایه افراد شود. به همین خاطر توسعه‌دهندگان همواره به دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای رفع این مشکل بوده‌اند.

یکی از بهترین راهکارها برای کنترل نوسان، خرید و فروش استیبل کوین‌ بود. استیبل کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که نوعی پشتوانه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال نوعی ارز دیجیتال را معادلی برای یکی از ارزهای فیات رایج در نظر می‌گیرند. در این حالت قیمت ارز دیجیتال ایجاد شده در هر حالتی برابر با همان ارز فیات خواهد بود. حال فکر می‌کنید مزیت این کار چیست؟ با وجود آن که نوساناتی در قیمت ارزهای فیات ایجاد می‌شود، اما این تغییرات بسیار کمتر از تغییر قیمت ارزهای دیجیتال خواهد بود. به همین خاطر می‌توان میزان نوسانات را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

تتر یا همان USDT پرطرفدارترین استیبل کوین در دنیاست که در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازاری برابر با ۸۲.۸۴ میلیارد دلار دارد. این ارز معادل دیجیتالی برای دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود و در هر حالت، ارزشی برابر با ۱ دلار دارد.

در سال ۲۰۱۴ بود که تتر وارد بازار رمزارزها شد و حالا می‌بینیم که پس از بیت کوین و اتریوم، در رتبه سوم بزرگ‌ترین رمزارزهای دنیا قرار گرفته است. همچنین آن را می‌توان رمزارز نخست لیست استیبل کوین‌ها دانست. این ارز کاربردهای زیادی در جهان امروزی پیدا کرده است. حتماً شما هم هر از گاهی به خرید دلار برای حفظ ارزش پولتان فکر می‌کنید! باید بدانید راه بهتری پیش روی شماست و آن هم خرید تتر است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای خرید دلار در نظر گرفته شود؛ البته به شرط آن که بر اساس اصول پیش برود.

نقد و بررسی وایت پیپر تتر

حالا که نزدیک به یک دهه از ظهور تتر در بازارهای مالی می‌گذرد، عملکرد تتر به عنوان بهترین استیبل کوین بازار اثبات شده است. بررسی وایت پیپر تتر به شما این امکان را می‌دهد که نحوه عملکرد این ارز در طی سالیان فعالیتش را بررسی کنید. می‌توانید پس از دانلود وایت پیپر تتر از وبسایت رسمی tether.to، به مطالعه آن بپردازید. چکیده‌ای از این وایت پیپر را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

تکنولوژی استفاده شده در تتر
بررسی تکنولوژی استفاده شده در تتر

تکنولوژی استفاده شده در تتر

بر اساس وایت پیپر تتر، تکنولوژی این رمز ارز در سه لایه قابل بررسی است. مجموع این سه لایه در کنار یکدیگر سبب بهبود عملکرد تتر شده و آن را تقویت می‌کنند. هر یک از این لایه‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به تتر می‌بخشند که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • لایه اول از تکنولوژی‌های به کار رفته در تتر، بلاکچین بیت کوین است. تتر مبتنی بر شبکه بیت کوین بوده و از مزایای این بلاکچین قدرتمند بهره می‌گیرد.
  • لایه دوم از تکنولوژی‌ها، پروتکل Omni است. لایه امنی در واقع ویژگی‌های مبادله‌های پیشرفته را ارائه می‌کند. به عنوان مثال ایجاد رمزارز، معاملات غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و مواردی از این دست، از طریق لایه امنی مدیریت می‌شوند.
  • لایه سوم نیز مربوط به کمپانی tether limited است که ویژگی‌های دیگری را به این ارز پرطرفدار می‌بخشد. مواردی چون پذیرش سپرده‌های فیات و صدور تتر، برداشت ارزهای فیات و لغو تترها، حسابرسی و اعلام گزارشات، مدیریت کیف پول‌ها و … از طریق این لایه پیگیری می‌شوند.

فرآیند جریان سرمایه

فرآیند جریان سرمایه یکی دیگر از مواردی است که در وایت پیپر تتر به آن اشاره شده است. این فرآیند ۵ مرحله دارد که آن‌ها را شرح داده‌ایم:

  • در مرحله اول کاربر باید ارزهای فیات را به حساب tether limited واریز کند.
  • حساب کاربر ایجاد شده و تترهای خریداری شده وارد گردش می‌شوند. به ازای هر دلار، یک تتر نیز به گردش در می‌آید.
  • در مرحله سوم کاربران می‌توانند با استفاده از تترها، تراکنش‌هایی را انجام دهند. این تراکنش‌ها به صورت همتا به همتا و ناشناس انجام می‌شوند.
  • در مرحله چهارم، تبدیل تتر به ارز فیات اتفاق می‌افتد. در این حالت کاربران تترها را برای تبدیل به ارز فیات، وارد سپرده می‌کنند.
  • در مرحله آخر تترها می‌سوزند و ارزهای فیات در ازای آن‌ها به حساب افراد واریز می‌شوند.
فرآیند اثبات ذخایر
فرآیند اثبات ذخایر در تتر

فرآیند اثبات ذخایر

فرآیند اثبات ذخایر تتر به طور کلی ماهیت آن را بیان می‌کنند. از آن جا که صرافی‌های مختلف بارها با خطر از دست رفتن سرمایه کاربران خود مواجه بوده‌اند، وایت پیپر تتر اعلام می‌کند که پشتوانه اقتصادی این استیبل کوین، اثباتی بر وجود ذخایر آن خواهد بود. در این فرایند، به ازای هر تتر، یک دلار آمریکا در سیستم وجود خواهد داشت. با توجه به این نکته، همواره ذخایری برای کوین‌ها وجود دارند که اعتبار آن‌ها را اثبات می‌کنند.

برنامه‌های تتر

در بررسی وایت پیپر تتر، قسمتی به نام «برنامه‌های کاربردی اصلی» وجود دارد که آن را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این وایت پیپر دانست. در این قسمت به خوبی شرح داده شده است که توسعه‌دهندگان تتر، آینده آن را چگونه می‌بینند. در ابتدا سه مورد از مزایای قابل اجرا برای تمام گروه‌ها قید شده‌اند که به شرح زیر هستند:

  • با استفاده از تتر، ویژگی‌های بیت کوین به انواع دیگری از دارایی‌ها مثل پول‌های فیات اعطا می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان دلارهایی مبتنی بر سیستم بلاکچین داشت و از مزایای آن استفاده کرد.
  • اغلب دارایی‌ها در دنیا، به سیستم بلاکچین بیت کوین مهاجرت می‌کنند و مزایای آن بر تمام دارایی‌ها اعمال خواهد شد.
  • در این جریان نوسانات نیز کاهش پیدا خواهند کرد که این، قدم بزرگی در دنیای رمزارزها خواهد بود.

در ادامه برنامه‌هایی برای هر یک از قسمت‌ها شامل معاملات، افراد و تریدرها بیان شده است. چند مورد از هر یک را به اختصار بیان خواهیم کرد. ابتدا به برنامه‌های تتر برای تراکنش‌ها بر اساس وایت پیپر تتر می‌پردازیم:

  • در تراکنش‌های تتر می‌توان ارائه‌دهندگان مناسب را با توجه به نوع معامله انتخاب کرد.
  • تراکنش‌های تتر همچون بیت کوین برگشت‌ناپذیراند.
  • این تراکنش‌ها از تقلب جلوگیری کرده و امنیت بالایی دارند.
  • کارمزد تراکنش‌های تتر بسیار پایین خواهد بود.
  • پلتفرم‌ها با بانک‌هایی که API ندارند، ادغام خواهند شد.
  • برقراری ارتباط با این بانک‌ها سبب افزایش امنیت و اعتماد خواهد شد.
  • کیف پول‌های متنوعی برای نگهداری تتر وجود خواهد داشت.
  • امکان تبادل سریع دلار به نقاط مختلف دنیا وجود خواهد داشت.

در ادامه وایت پیپر تتر به برنامه‌هایی که برای افراد دارد، می‌پردازد. توسعه دهندگان تتر معتقدند افراد با هر قصد و هدفی که بخواهند پا به دنیای تتر بگذارند، برنامه‌های قابل توجهی برای آن‌ها وجود دارد. چند مورد از این برنامه‌ها به شرح زیر هستند:

  • هر کاری که می‌توان با بیت کوین انجام داد را می‌توانید با تتر نیز انجام دهید.
  • معاملات شما به صورت کاملاً ناشناس انجام خواهند شد.
  • برای انجام معاملات نیازی به هیچ واسطه‌ای نخواهید داشت.
  • نیازی به باز کردن حساب برای نگهداری ارزهای فیات نخواهید داشت.
  • به راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال را به پول فیات تبدیل کرده و از صرافی‌ها خارج کنید.
  • به راحتی و با تقویت برنامه‌هایی که از بین کوین پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید از تتر نیز استفاده کنید.

حال که چندین سال از ورود تتر به بازارهای ارز دیجیتال می‌گذرد با بررسی وایت پیپر تتر، به نظر می‌رسد این استیبل کوین توانسته تا حدود زیادی به برنامه‌های خود تحقق ببخشد.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره وایت پیپر تتر نیاز دارید، می‌توانید فایل PDF آن را به دقت مطالعه کنید.

ضعف و چالش‌های تتر
بررسی چالش های تتر

ضعف و چالش‌های تتر

بر اساس وایت پیپر تتر، ضعف‌هایی در پیاده‌سازی این طرح می‌توانند وجود داشته باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم اعتماد سریع جوامع به این پلتفرم است. طبیعتاً هر پروژه برای آن که به محبوبیت و مقبولیت قابل قبولی برسد، باید مورد اعتماد افراد واقع شود. چند مورد از اتفاقاتی که ممکن است موجب‌عدم اعتماد افراد به تتر شود، در ادامه بیان شده‌اند:

  • تتر ممکن است ورشکست شود.
  • بانک‌های وابسته به تتر ممکن است ورشکسته شوند.
  • بانک‌ها ممکن است وجوه را مسدود و یا مصادره کنند.
  • پروژه تتر ممکن است پس از برداشت وجوه دریافتی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد.
  • تمرکز ریسک در یک نقطه اتفاق بیفتد.

حال با توجه به این نگرانی‌هایی که ممکن است در زمینه اعتماد به تتر وجود داشته باشد، وایت پیپر تتر توضیحاتی را برای هر کدام از آن‌ها ارائه کرده است. به طور کلی اتکای تتر بر شبکه بیت کوین، یکی از مهم‌ترین عوامل اعتماد به این شبکه تلقی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر + آموزش تحلیل با شاخص تتر

به عنوان مثال مادامی که کوین‌های شما بر بلاک‌ها ثبت شده باشند، شما مالک آن‌هایید و می‌توانید حق خود را طلب کنید. سیستم بیت کوین و بلاکچین مرتبط با آن آن‌قدر قابل اعتماد هست که بتوان به تتر نیز اعتماد کرد. البته توجه داشته باشید که این وایت پیپر تتر مربوط به سال ۲۰۱۴ و پیش از ورود تتر به بازار است. امروزه جزئیات این ارز به طور کامل مشخص است.

مزیت‌های تتر نسبت به سایر استیبل کوین‌ها

حال که به پرسش «وایت پیپر تتر چیست؟» پاسخ داده شد و اطلاعات کافی درباره این موضوع پیدا کردید، بد نیست به مزایای تتر نسبت به سایر استیبل کوین‌ها نیز بپردازیم.
پیش از هر چیز باید گفت که در حال حاضر تتر ارزش بازار بسیار مطلوبی دارد و از این جهت یک انتخاب عالی است.

  • ثبات و امنیت این استیبل کوین سبب کاربردی بودن آن در همه جای دنیا شده است.

  • از سوی دیگر، مقبولیت تتر در مقایسه با سایر استیبل کوین‌ها بسیار بیشتر است.

  • این رمزارز در اغلب صرافی‌ها به فروش می‌رسد؛ بنابراین کاملاً در دسترس است.

  • تراکنش‌های مرتبط با تتر به سرعت انجام می‌شوند و شبکه تتر، به عنوان یک شبکه مقیاس‌پذیر شناخته می‌شود.

  • کارمزد تراکنش‌های تتر اندک است و برای مبادله تتر، نیازی به پرداخت کارمزد سنگین نخواهید بود.

  • امروزه تتر علاوه بر بیت کوین، از بلاکچین‌های دیگری نیز پشتیبانی می‌کند.

نتیجه گیری

با نگاهی به وایت پیپر تتر می‌توان دریافت که این ارز سال‌هاست در جهت اهداف خود گام بر می‌دارد. حالا که نزدیک به ۱۰ سال از ورود این استیبل‌کوین کاربردی به بازار دیفای می‌گذرد، عده زیادی از افراد در سرتاسر دنیا از آن استفاده کرده و به اهمیت آن پی برده‌اند. کاربردی بودن آن در کنار سایر ویژگی‌ها از تتر رمزارزی ساخته‌اند که تحت هر شرایطی می‌توان از آن استفاده‌های گوناگونی داشت. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....