ارز های دیجیتال

سریع ترین بلاکچین ۲۰۲۴

سریع ترین بلاکچین ۲۰۲۴

در دنیای اینترنت، هرکاری از خرید کالا گرفته تا سفارش آنلاین و … تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است. همه ما به این چنین عملکرد فوری عادت کرده‌ایم. بازار خرید و فروش ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. چرا که در همه بازارهای مالی سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و کاربران عادی، انتظار تراکنش‌های سریع را دارند. به همین دلیل، سرعت به یک معیار اساسی برای تعیین پتانسیل یک پروژه ارز دیجیتال تبدیل شده است. در این مطلب نگاهی به 8 بلاک چین خواهیم داشت که جزو سریع‌ ترین بلاکچین‌های ۲۰۲۴ در اکوسیستم ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

اهمیت سرعت در بلاکچین

قبل از هر چیز باید بدانید یکی از عملکردهای اصلی شبکه‌های بلاک چین، مدیریت تراکنش‌ها و فعالیت‌های کاربر است که به آن مقیاس‌پذیری بلاک چین می‌گویند. هرچه مقیاس‌پذیری بلاک‌چین بهتر باشد، تراکنش‌های بیشتر و سریع‌تری را می‌تواند پردازش کند، بسته‌های داده بزرگ‌تری می‌تواند مدیریت کند و بهتر می‌تواند تمرکززدایی را حفظ کند.

سرعت تراکنش سرعت انتقال داده‌ها از یک حساب به حساب دیگر است. سرعت تراکنش یک بلاک چین یکی از پارامترهای اصلی است که از طریق آن دوام یک بلاک چین سنجیده می‌شود. در کنار امنیت وعدم تمرکز، سرعت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شبکه است.

پیشنهاد مطالعه: بلاکچین چیست؟

چرا که هرچقدر یک بلاک چین سریع‌تر باشد، توانایی پردازش تعداد بیشتری از تراکنش‌ها در بازه زمانی کوتاه‌تر را دارد. این ویژگی به خصوص در مواردی مانند تراکنش‌های مالی، که در آن تأخیر می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجهی شود، اهمیت دارد.

علاوه بر این، زمانی که تراکنش‌ها در یک شبکه با سرعت زیادی پردازش شوند؛ مدیریت زنجیره تامین کارآمدتری را نیز ممکن می‌سازند. زیرا می‌توان وضعیت لحظه‌ای موارد را پیگیری کرده و خطر تاخیر و خطا را کاهش داد.

شاخص TPS یا تراکنش در ثانیه، یک معیار مهم است که برای اندازه گیری سرعت و کارایی سیستم‌های بلاک چین استفاده می‌شود. به زبان ساده، به تعداد تراکنش‌هایی اشاره دارد که می‌تواند توسط یک شبکه بلاک چین در هر ثانیه پردازش شود.

هر چه TPS بالاتر باشد، شبکه بلاک چین سریع‌تر می‌تواند تراکنش‌ها را پردازش کند. برای افزایش TPS، شبکه‌های بلاک چین اغلب از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری مختلفی مانند اشتراک‌گذاری، تراکنش‌های خارج از زنجیره و پروتکل‌های لایه دو استفاده می‌کنند. این راه‌حل‌ها زمان پردازش تراکنش‌ها را سریع‌تر می‌کنند و در عین حال امنیت وعدم تمرکز شبکه بلاک چین را حفظ می‌کنند.

 

پارامترهای اندازه گیری سرعت بلاکچین‌ها

سرعت تراکنش به عواملی مانند اندازه بلوک، زمان بلوک، ترافیک در شبکه، هزینه‌های تراکنش و … بستگی دارد.

اندازه بلوک

در فناوری بلاک چین، اندازه بلوک به مقدار داده‌های مربوط به تراکنش‌هایی که یک بلوک در بلاکچین می‌تواند حمل کند، اشاره دارد.

زمان بلوک

زمان بلوک، میانگین زمانی است که شبکه برای ایجاد یک بلوک اضافی در بلاکچین لازم دارد. در زمان تکمیل بلوک، داده‌های موجود قابل تأیید می‌شوند.

ترافیک در شبکه

منظور از ترافیک در شبکه، ازدحام تراکنش‌ها در شبکه است. هر چقدر درخواست تراکنش در شبکه بیشتر باشد، ترافیک و ازدحام شبکه نیز بیشتر می‌شود.

هزینه‌های تراکنش

کارمزد یا هزینه‌های تراکنش هنگام انجام تراکنش‌های ارز دیجچیتال از کاربران دریافت می‌شود. کارمزد به منظور پردازش تراکنش در شبکه جمع آوری می‌شود. برای اطمینان از رسیدن به موقع نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال، باید هزینه بلاک چین را بپردازید.

بررسی بلاک چین پروژه‌های مختلف از نظر سرعت

می‌توانیم سرعت بلاکچین‌های برتر بازار را هم با یکدیگر و هم با سرعت ویزا مقایسه کنیم. اگرچه سرعت تراکنش‌های همه بلاکچین‌ها به ویزا نزدیک نیست با این حال در میان ریپل توانسته رکورد خوبی ثبت کند. در جدول زیر سرعت پردازش تراکنش در شبکه برخی بلاکچین‌های برتر را به همراه مدت تایید مشاهده می‌کنید.

توجه به این نکته ضروری است که ویزا پس از چندین دهه فعالیت به حداکثر سرعت ۲۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه دست یافته و هنوز یک دهه از عمر بلاک چین نمی‌گذرد. با این حال، جهان در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های بزرگی با بلاک چین‌های مختلف است.

نام بلاکچین

سرعت تراکنش (TPS)

مدت تایید (دقیقه)

بیت کوین  7
 
60
اتریوم 15
 
5
ریپل 1500 
4 ثانیه
لایت کوین 56 
30 
استلار  1000
2 ثانیه 
بیت کوین کش 61 
60 
ویزا 24000 
30 

سریع‌ ترین بلاکچین در ۲۰۲۴ کدام است؟

برخی از سریع‌ ترین بلاکچین‌های سال ۲۰۲۴ در حال حاضر عبارتند از:

فانتوم (FTM)

Fantom یکی دیگر بلاکچین‌های سریع محسوب می‌شود که علاوه بر TPS سریع ۲۰۰۰۰، پروتکل زمان نهایی بلوک حدود ۱ ثانیه دارد. از آنجایی که فانتوم از ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می‌کند توسعه دهندگان اتریوم به راحتی می‌توانند DApps یا برنامه‌های غیرمتمرکز را در شبکه فانتوم مستقر کنند.

خرید و فروش فانتوم

کازماس (ATOM)

Cosmos Network (ATOM) که با تمرکز بر سفارشی سازی و قابلیت همکاری طراحی شده است می تواند بیش از 10000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد و میانگین زمان نهایی آن 2 تا 3 ثانیه است. کازماس بسیار مقیاس پذیر بوده و دارای قابلیت اجرای قرارداد هوشمند است. به همین دلیل در میان توسعه دهندگان DApp محبوب شده است.

خرید و فروش کازماس

Polygon (MATIC)

پالیگان یک بلاک چین است که با پشتیبانی از راه حل‌های لایه ۲ و زنجیره جانبی، به دنبال مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. این شبکه دارای توان عملیاتی بالای ۷۰۰۰ تراکنش در ثانیه TPSو زمان نهایی ۲ تا ۳ ثانیه است.

 Polygon پلتفرمی را برای اتریوم DApps ارائه می‌کند تا در سیستمی از بلاک چین‌های متصل اجرا شود، در حالی که امنیت شبکه اتریوم و سایر مزایای زنجیره لایه ۱ را حفظ می‌کند.

پالیگان با سرعت فوق‌العاده سریع و هزینه‌های کم، توسعه‌دهندگانی را جذب کرده است که به دلیل هزینه‌های بالای کارمزد و توان عملیاتی پایین شبکه اتریوم را ترک کرده اند. تعداد زیادی از پلتفرم‌های بازی، صرافی‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های کاربردی DeFi شبکه Polygon را پذیرفته‌اند.

خرید و فروش پالیگان

سریع‌ترین بلاک چین کدام است؟

Avalanche (AVAX)

Avalanche Network، یکی از سریع‌ ترین بلاک‌چین‌ها با پردازش ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه و زمان نهایی بلاک ۱-۲ ثانیه است که قابلیت قرارداد هوشمند را نیز دارد. هدف آوالانچ، ایجاد یک بازار جهانی ساده و یکپارچه برای تجارت دارایی‌ها، با استفاده از توان عملیاتی بالا و کارمزدهای پایین است. بنابراین، پیش بینی می‌شود که این پروژه، بلاک چین پیشرو برای خدمات مالی در اقتصاد وب ۳.۰ باشد.

خرید و فروش آوالانچ

EOS (EOS)

EOS یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که به عنوان یک پلتفرم برای DApps بهینه شده است. در نتیجه، توان عملیاتی بالای ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه را برای گنجاندن حجم عظیمی از تراکنش‌ها ارائه می‌دهد. تراکنش‌های ایاس ۲ تا ۳ ثانیه طول می‌کشد تا نهایی شوند. با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند مقیاس‌پذیری بالا و تأخیر کم، بلاکچین ایاس قرار است به پلتفرم آینده برای وب ۳.۰ تبدیل شود. چرا که ایاس یک فضای مناسب برای شبکه رو به رشد DApps ارائه می‌کند.

خرید و فروش ایاس

سولانا (SOL)

بلاک چین سولانا (SOL) با دارا بودن سرعت ۳۰۰۰ تراکنش در ثانیه یکی از سریع‌ ترین بلاکچین‌ها محسوب می‌شود. بلاک چین سولانا این سرعت تراکنش را با استفاده از مکانیزم اجماع ترکیبی اثبات تاریخ (PoH) و اثبات سهام (PoS) به دست می‌آورد. زمان نهایی بلاک سولانا بین ۲۱ تا ۴۶ ثانیه است.

زمان نهایی به اندازه توان عملیاتی تراکنش، در تعیین سرعت تراکنش و در نتیجه مقیاس‌پذیری یک شبکه، مهم است. در نتیجه این توان عملیاتی بالای شبکه، هزینه تراکنش آن نیز پایین بوده و ازدحام کمتری هم دارد. به همین دلیل به یک گزینه مناسب برای توسعه دهندگان، جهت راه اندازی DApps، بازی‌ها و NFT‌ ها تبدیل شده است.

خرید و فروش سولانا

ریپل (XRP)

ریپل (XRP)، یک روش مبتنی بر بلاک چین برای سیستم‌های پرداخت بین المللی مانند SWIFT (جامعه ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان)، دارای سرعت تراکنش ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه است. ریپل که برای رقابت با سرعت تراکنش‌های سیستم‌های پرداخت سنتی طراحی شده است، به ازای هر تراکنش ۰.۰۰۰۳ دلار دلار دریافت می‌کند (در مقایسه با ۱۵ تا ۲۰ دلار برای تراکنش سوئیفت).

زمان نهایی شدن تراکنش نیز حدود ۳ تا ۵ ثانیه است. به همین دلیل ریپل به دلیل سرعت بالا و کارمزدهای پایین، توسط بسیاری از بانک‌ها در سطح بین المللی برای تسهیل نقل و انتقال پول و حواله، پذیرفته شده است.

خرید و فروش ریپل

الگورند (ALGO)

بلاک چین الگورند یک شبکه امن و مقیاس‌پذیر است که برای پشتیبانی از برنامه‌های مختلف ساخته شده است. الگورند که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد، به دلیل توان عملیاتی بالای خود، با سرعت متوسط ۱۳۰۰ تراکنش در ثانیه، شناخته شده است.

الگورند دارای ظرفیت توان عملیاتی و مقیاس‌پذیری مورد نیاز برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کارها در مقیاس جهانی است. بسیاری از توسعه دهندگان DApp و DeFi برای فرار از هزینه‌های بالا و ازدحام شبکه اتریوم به شبکه الگورند روی می‌آورند.

خرید و فروش الگورند

سخن آخر

سرعت تراکنش یک معیار اساسی در استفاده گسترده و پذیرش فناوری بلاک چین است. بلاک چین های ذکر شده در بالا ظرفیت قابل توجهی برای مقیاس پذیری نشان داده اند که یک نیاز مهم برای بلاک چین های آینده است.

سریع ترین بلاکچین ۲۰۲۴
در دنیای اینترنت، هرکاری از خرید کالا گرفته تا سفارش آنلاین و … تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است. همه ما به این چنین عملکرد فوری عادت کرده‌ایم. بازار خرید...
3 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...