ارز های دیجیتال

کارمزد بیت کوین چیست؟ روش‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین

کارمزد بیت کوین چیست؟ روش‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین

شاید برای شما هم پیش آمده که بخواهید بیت کوین خود را تبدیل به ارز دیجیتال دیگری کرده و یا آن را نقد کنید تا از آن برای مقاصد خود بهرمند شوید. حتما متوجه شده‌اید که این تراکنش‌ها برای پردازش نیازمند میزان مشخصی از کارمزد است که می‌توان گفت سایر ارزها نیز به نسبت سیاست‌ها و برنامه‌های خود دارای مدل متفاوتی از دریافت این مبالغ به عنوان کارمزد هستند. برای انجام آربیتراژهای موفق و داشتن حرکات موثر و مفید برای ترید و معامله، باید از تمام این قوانین مطلع باشید تا بهترین تصمیم را بگیرید و غولی به نام کارمزد بیت کوین، سد راه درآمد دلاری شما نشود. در این مطلب با انواع کارمزد بیت کوین، نحوه محاسبه و روش‌های کاهش آن و همچنین سایر ارزهای دیجیتالی که کمترین کارمزد را دارند، آشنا خواهید شد.

کارمزد بیت کوین چیست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین جزو ضروری شبکه بلاک چین بیت کوین است. زمانی که ساتوشی ناکاموتو بلاک چین بیت کوین را ایجاد کرد، کارمزد تراکنش‌ها را به منظور جلوگیری از تراکنش‌های اضافی و هرز که می‌تواند سرعت شبکه را کند و مسدود کند، اعمال کرد.

کارمزدهای تراکنش، ماینرها را تشویق می‌کند تا تراکنش‌ها را تأیید کنند. همچنین کارمزدها با سودآور نگه داشتن ماینرها، به حمایت از امنیت شبکه کمک می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، حداقل کارمزد تراکنش ۰.۰۱ BTC توسط قانون کد منبع اعمال شد. این قانون بعدها با افزایش حجم تراکنش حذف شد.

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

انواع کارمزد بیت کوین

در بحث کارمزد بیت کوین با چندین نوع کارمزد تراکنش، کارمزد خدمات و کارمزد استخراج رو به رو هستیم.

کارمزد تراکنش

کارمزد تراکنش، هزینه‌ای است که در شبکه لحاظ می‌شود تا تراکنش شما توسط یک ماینر پردازش شده و توسط شبکه بیت کوین تایید شود. کارمزد تراکنش، برای انجام عملیات در شبکه ضروریست. به این معنا که در صورت پرداخت نکردن، تراکنش انجام نخواهد شد.

کارمزد استخراج

کارمزدهای استخراج به ازای توان محاسباتی لازم برای تأیید یک تراکنش در شبکه بیت کوین پرداخت می‌شود. بنابراین هرچه حجم تراکنش بیشتر باشد، میزان کارمزد بالاتر خواهد رفت. چرا که بلوک‌های بلاکچین بیت کوین توانایی ذخیره ۴ مگابایت داده را دارند.

همه چیز درباره استخراج بیت کوین

کارمزد خدمات

اکثر صرافی‌ها و کارگزاری‌ها برای خرید و فروش بیت کوین هزینه دریافت می‌کنند. با این حال، کارمزدهای دریافت شده توسط صرافی‌ها کاملاً جدا از کارمزدهای مورد نیاز برای پردازش تراکنش در شبکه بیت کوین بوده و می‌تواند متفاوت باشد.

عوامل تاثیرگذار بر کارمزد تراکنش‌های بیت کوین

سه عامل اصلی مؤثر بر کارمزدها، اندازه تراکنش، تقاضا برای فضای بلوک و ویژگی چند امضایی است.

۱) با توجه به اینکه شبکه بیت کوین فقط می‌توانند حاوی مقدار محدودی ۴ مگابایت از داده‌ها در هر بلوک باشند، ماینرها یا اعتبارسنجی‌ها از نظر تعداد تراکنش‌هایی که می‌توانند شامل شوند؛ محدود می‌شوند. تراکنش‌های بزرگ‌تر به فضای بیشتری در بلوک نیاز دارند و اعتبارسنجی آن‌ها نسبت به تراکنش‌های کوچک‌تر به زمان بیشتری نیاز دارد.

۲) وقتی کاربران زیادی وجود داشته باشند که به طور همزمان تراکنش انجام می‌دهند، تقاضا برای فضای بلاک افزایش می‌یابد و تراکنش‌های بیشتری منتظر تایید هستند. گاهی اوقات، تقاضا برای فضای بلوک می‌تواند آنقدر زیاد شود که شبکه‌ها دچار تراکم شوند و هزینه‌ها افزایش یابد.

کارمزدهای اضافی می‌تواند تراکنش را از طریق سیستم سرعت بخشد و به نوعی آن را در اولویت قرار دهد. به عبارت دیگر، شما می‌توانید برای تایید سریع‌تر تراکنش ها، هزینه بیشتری بپردازید. کارمزدهای جمع‌آوری‌شده نیز به ماینرها تعلق می‌گیرد که تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید و ثبت می‌کنند و به روان کردن تراکنش‌ها و عملکرد سیستم کمک می‌کنند.

۳) ویژگی چند امضایی با نیاز به تعداد معینی امضا قبل از پردازش تراکنش توسط یک پلتفرم، هزینه پرداخت‌های بیت کوین را کاهش می‌دهد. ویژگی چند امضایی باعث صرفه جویی در هزینه کاربران قرارداد هوشمند BTC می‌شود اما هزینه تراکنش بیشتری را برای آن‌ها به همراه دارد.

نحوه محاسبه کارمزد بیت کوین 

میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین در سطح قیمت فعلی ۲.۰۳۹ دلار است که این مقدار۱۴.۱۱ درصد نسبت به یک سال قبل کاهش داشته است.

شاخص میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین زمانی که تراکنش بیت کوین توسط یک ماینر پردازش می‌شود و تأیید می‌شود، میانگین کارمزد به دلار را اندازه می‌گیرد. میانگین کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین می‌تواند در طول دوره‌های شلوغی در شبکه افزایش یابد، همانطور که در دوران صعود بازار کریپتو در سال ۲۰۱۷ که به نزدیک به ۶۰ دلار رسید.

میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین در حال حاضر

برخی از کیف پول‌ها، می‌توانند فرآیند محاسبه کارمزد را خودکار کنند، که به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید که می‌خواهید تراکنش‌تان چقدر سریع انجام شود و بر اساس آن پرداخت کنید.

با این حال به صورت کلی کارمزد تراکنش بیت کوین بر اساس حجم (بایت تراکنش) و حجم اشغال شده بلوک توسط آن تراکنش محاسبه می‌شود. بنابراین کارمزد به ارزش منتقل شده در آن تراکنش، ارتباطی ندارد. برای محاسبه کارمزد بیت کوین، ابتدا نرخ‌های فعلی را بررسی کنید و سپس بر اساس اندازه تراکنش خود، ضرب کنید.

نکته: بیت کوین‌ها به ساتوشی تقسیم می‌شوند که یک صد میلیونیوم (یا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱) بیت کوین هستند.

برای مثال اگر تراکنش شما ۲۲۵ بایت باشد و نرخ ۱۰۰ ساتوشی در هر بایت را انتخاب کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود ۲۲۵۰۰ ساتوشی کارمزد پرداخت کنید که این مقدار در حال حاضر برابر با 6 دلار خواهد بود.

برای محاسبه دقیق‌تر کارمزد بیت کوین به وبسایت bitcoinfees.earn.com مراجعه کنید. در این وبسایت نموداری مشاهده می‌کنید که در سمت چپ آن کارمزد بر اساس بایت، ساتوشی، بیت کوین و … نشان داده شده است. در سمت راست نیز مدت زمان تاخیر تراکنش نشان داده می‌شود. با بررسی نمودار، مشاهده می‌کنید که هرچه کارمزد بیشتری پرداخت شود، تراکنش نیز سریع‌تر انجام می‌گیرد.

مدت زمان تایید بلاک در شبکه بیت کوین ده دقیقه است. بنابراین ماینرها بر اساس کارمزدی که برای تراکتش خود تعیین کرده‌اید، آن را در الویت قرار می‌دهند. چنانچه تراکنش شما در مدت ۱۰ دقیقه انجام نشد می‌توانید وضعیت تراکنش خود را در وبسایت btc.com مشاهده کنید.

نکته: از آنجایی که قیمت بیت کوین در نوسان است، مبلغ کارمزد نیز می‌تواند متغیر باشد.

برای آموزش درباره چگونگی پیگیری تراکنش‌های بیت کوین می‌توانید مقاله که در این باره در سایت صرافی رمز ارز ایرانیکارت نوشته شده است را مطالعه کنید 

روش‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین

۱) در زمان‌های ترافیک شبکه، تراکنش انجام ندهید.

شبکه بیت کوین در زمان اوج استفاده، مانند یک بزرگراه در ساعات شلوغ روز، تحت فشار قرار می‌گیرد. هنگامی که شبکه بیشترین حجم تراکنش را انجام می‌دهد، شما ملزم به پرداخت هزینه تراکنش‌های بالاتر هستید. با صبر کردن برای انجام تراکنش، می‌توانید هزینه‌های کارمزد تراکنش بیت کوین را کاهش دهید.

نکته: حجم معاملات بیت کوین در آخر هفته کاهش می‌یابد. بنابراین اگر می‌توانید منتظر بمانید تا ترافیک بلاکچین کند شود. البته این قاعده همیشگی نیست و می‌تواند با ورود افراد بیشتری به شبکه یا برخی رویدادهای جهانی، بر تقاضا برای تراکنش تاثیر گذار باشد.

۲) هزینه کارمزد سفارشی وارد کنید.

تمام تراکنش‌های بیت‌کوین که ارسال می‌شوند باید منتظر بمانند تا ماینرها آن‌ها را در بلوک بعدی تأیید کنند. کارمزد بیت کوین در وهله اول راهی برای جلب توجه آن هاست. چرا که به ماینرها انگیزه می‌دهند. بنابراین اگر تراکنش شما محدودیت زمانی ندارد، می‌توانید به صورت دستی هزینه تراکنش خود را به مقدار کم‌تری سفارشی کنید.

اگر این روش را انتخاب کردید، فقط بدانید که تایید تراکنش شما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد، اما در صورت پذیرش، می‌توانید کارمزد بسیار کمتری بپردازید.

روش‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین

۳) بیت کوین Mempool را بررسی کنید.

اگر وقت کمی دارید و نمی‌خواهید وارد مسائل فنی شوید، استفاده از زمان‌بندی بهترین گزینه است. می‌توانید با اجرای گره کامل خود یا با استفاده از یکی از وب‌سایت‌های بلاکچین اکسپلور مختلف که هزینه‌هایی را که دیگران برای تأیید تراکنش‌هایشان پرداخت کرده‌اند، نشان می‌دهند، به داده‌های mempool دسترسی پیدا کنید.

این داشبوردها تخمینی برای اولویت، رقابت و هزینه به شما ارائه می‌دهند، که به نوبه خود می‌تواند به شناسایی هزینه‌ای که می‌خواهید برای انجام تراکنش خود بپردازید، کمک کند.

با استفاده از mempool می‌توانید بهترین زمان‌ها را برای انجام تراکنش بیت‌کوین انتخاب کنید و کارمزد قابل قبولی را تعیین کنید که توسط ماینرها برای بلوک بعدی قابل قبول است.

۴) استفاده از SegWit

یکی از مزایای سگویت SegWit این است که به هنگام ارسال بیت کوین هزینه تراکنش‌های کمتری دارد. زیرا کارمزد تراکنش بر اساس نرخ کارمزد و اندازه (بر حسب بایت، نه ارزش پولی) تراکنش است و SegWit اندازه مؤثر تراکنش را کاهش می‌دهد. به بیان ساده‌تر از SegWit برای کاهش اندازه بسته داده خود استفاده کنید. با یک بسته داده کوچک تر، هزینه تراکنش کمتری را پرداخت خواهید کرد و احتمالاً تراکنش شما سریع‌تر هم پردازش می‌شود.

۵) استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین

از شبکه لایتنینگ بیت کوین برای پردازش تراکنش‌های خود در یک زنجیره جانبی استفاده کنید و سپس نتایج تراکنش را به بلاک چین اصلی ارسال کنید.

همچنین، می‌توانید رشته‌ای از تراکنش‌ها را پردازش کرده و سپس آن‌ها را در شبکه لایتنینگ ادغام کنید. به طور کلی، کارمزد تراکنش‌های شما کمتر شده و سریع‌تر پردازش می‌شوند. ضمن اینکه نتایج تراکنش‌های شما در دفتر کل بلاک چین ثبت می‌شود.

۶) صرافی‌های ارز دیجیتال مقرون به صرفه را انتخاب کنید.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال هزینه‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند، روش‌های پرداخت متفاوتی در دسترس دارند و خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. صرافی ارز دیجیتال خود را بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهد، ساختار کارمزد و اینکه چقدر معیارهای دیگر (مانند امنیت، روش‌های پرداخت) را که برای شما مهم هستند مطابقت دارد، انتخاب کنید.

بنابراین قبل از انتخاب یک پلتفرم برای پردازش تراکنش‌های خود، مطمئن شوید که از تمام هزینه‌هایی که ممکن است هنگام استفاده از آن پلتفرم از شما دریافت شود، آگاه باشید. شما باید چندین پلتفرم را بررسی کنید و از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که کمترین هزینه تراکنش را دریافت می‌کنند.

کارمزد تراکنش بیت کوین در صرافی‌های برتر ارز دیجیتال

در جدول زیر، کارمزد تراکنش بیت کوین در صرافی های برتر ارز دیجیتال آورده شده است. 

نکته: منظور از کارمزد میکر کارمزد سفارش گذار و منظور از کارمزد تیکر کارمزد سفارش بردار است.

نام صرافی کارمزد میکر کارمزد تیکر
Gate.io 0.2% 0.2%
Mexc 0.2% 0.2%
Binance 0.1% 0.1%
Kucoin 0.1% 0.1%
Bittrex 0.75% 0.75%
Gemini 0.25% 0.35%

کدام ارز‌های دیجیتال کمترین هزینه تراکنش را دارند؟

معمولا افراد برای انجام تراکنش‌های خود به دنبال ارزهایی با کمترین کارمزد هستند تا با پایین‌ترین هزینه انتقالات خود را انجام دهند. به صورت کلی میانگین هزینه تراکنش‌ها بین ۰.۱۵ تا ۰.۲۵ دلار است. هرچند که این عدد به چندین دلار برای بیت کوین و اتریوم در ساعات شلوغی شبکه می‌رسد. اینجا به کمترین کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم.

اتریوم کلاسیک: هزینه تراکنش بسیار پایین است و از ۰.۰۰۰۲۳ دلار شروع می‌شود.
بیت کوین SV: میانگین هزینه تراکنش این ارز از ۰.۰۰۰۵ شروع می‌شود.
بیت کوین گلد: کمترین هزینه تراکنش در این رمز ارز حدود ۰.۰۰۰۶۳ دلار است.
رد کوین : هزینه تراکنش این رمز ارز ۰.۰۰۰۸۹ دلار است.
ورت کوین : به صورت میانگین هزینه تراکنش ورت کوین ۰.۰۰۲ دلار است.
بیت کوین کش: هر تراکنش خرید و فروش بیت کوین کش این ارز ۰.۰۰۲۵ دلار هزینه دارد.
دش : هزینه تراکنشی برابر با ۰.۰۰۵۱ دلار دارد.
لایت کوین: هزینه‌ی خرید و فروش لایت کوین ارز برابر با ۰.۰۴۲ دلار است.
دوج کوین: با وجود اینکه هزینه خود دوج کمتر از ۱ دلار است هزینه تراکنش آن ۰.۲۴۲ دلار می‌باشد.

کدام ارزهای دیجیتال کارمزد صفر دارند؟

نانو (Nano)؛ رمز ارزی بدون هزینه تراکنش

نداشتن هزینه تراکنش تعجب‌آور است ولی واقعیت دارد. نانو رمز ارزی است که هیچگونه هزینه تراکنشی ندارد. این ارز کمترین هزینه تراکنش را داشته و دارای سرعت بالایی در نقل و انتقالات است. نانو از مکانیسم اثبات سهام استفاده کرده و این امکان را فراهم می‌کند که هر حساب بلاکچین مختص خود را داشته باشد. این پروسه به این معنا است که نیازی به انگیزه دادن به ماینرها و استخراج کننده‌ها، برای امن کردن شبکه، نیست. به این شکل کمترین هزینه تراکنش انتقالات در ارز دیجیتال را فراهم می‌کند.

دش (Dash)؛ هزینه تراکنشی نزدیک به صفر

کارمزد تراکنش‌های رمز ارز دش نزدیک به صفر است. هدف این ارز دیجیتال داشتن سرعت بالا در کنار هزینه بسیار پایین است. سایت رسمی ارز دیجیتال دش اعلام کرده که دیگر با هزینه‌های بازگشت وجه خداحافظی کنید. به این شکل می‌توان گفت که در مقایسه با متدهای پرداخت، بسیار سودمند است. اگر بررسی کنید خواهید دید که در هر میزان از انتقال، هزینه تراکنش کمتر از ۰.۰۱ دلار خواهد بود.

آیوتا (IOTA)؛ یک تکنولوژی بروز برای انجام تراکنش بدون هزینه

یکی دیگر از رمز ارزهای بدون بلاکچین، آیوتا است. این ارز بدون کارمزد کار می‌کند. به این شکل که در این رمز ارز دو تراکنش در یک تراکنش انجام می‌شود و در صورت استفاده از این رمز ارز، شما یک ماینر و استخراج کننده هم خواهید بود.

خرید و فروش بیت کوین بدون کارمزد

خرید و فروش بیت کوین با کمترین کارمزد

هزینه‌های تراکنش یا کارمزدها یکی از مهم‌ترین موارد جالب توجه در خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. برای افراد تریدر که در روز ممکن است چندین پوزیشن یا موقعیت معاملاتی باز کنند، این هزینه‌ها و کارمزدها می‌تواند بسیار سرسام‌آور باشد. بنابراین طبیعی است که به دنبال خرید بیت کوین با کم‌ترین کارمزد باشند و یا از روش‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین استفاده کنند.

در صرافی‌های خارجی و ایرانی، هنگام خرید و فروش رمز ارز، ملزم به پرداخت کارمزد هستید، در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت می‌توانید با کمترین کارمزد و بدون پرداخت هزینه اضافی، از یک صرافی امن، خرید بیت کوین را  انجام دهید. شایان ذکر است تیم ویژه‌ای شامل کارشناسان و متخصصین رمزارز به صورت ۲۴ ساعته آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات کاربران هستند.

سخن آخر

کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین می‌تواند برای شما گران تمام شود اگر استراتژی معامله، پرداخت‌ها یا تکمیل سایر تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را نداشته باشند. کارمزد تراکنش بیت کوین به طور مکرر در نوسان است اما سرمایه گذاران می‌توانند اقدامات خاصی را برای کاهش کارمزدها انجام دهند. علاوه بر موارد گفته شده در مطلب بالا، سرمایه گذاران باید ارائه دهندگان خدماتی را انتخاب کنند که کمترین هزینه خدمات را دارند.

 

سوالات متداول
Request for Quote

همانطور که در مقاله اشاره کردیم، کارمزد خرید و فروش بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال متفاوت بوده اما این مقدار در صرافی ایرانیکارت صفر است. کارمزد انتقال بیت کوین نیز در ایرانیکارت تنها شامل کارمزد خود شبکه است که بین ۲ تا ۵ دلار در زمان‌های شلوغی شبکه می‌تواند متفاوت باشد.

کارمزد بیت کوین چیست؟ روش‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین
شاید برای شما هم پیش آمده که بخواهید بیت کوین خود را تبدیل به ارز دیجیتال دیگری کرده و یا آن را نقد کنید تا از آن برای مقاصد خود...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...