آموزش ترید ارز دیجیتال

ربات تریدینگ در ارز دیجیتال چیست؟

ربات تریدینگ در ارز دیجیتال  چیست؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال بسیار چالش برانگیز است زیرا متغیرهای زیادی در آن دخیل هستند. حتی باتجربه‌ترین تریدرها نیز ممکن است به دلیل خطای انسانی، معاملات ناموفقی داشته باشند. دامنه نوسان قیمت ارزهای دیجیتال زیاد بوده و بر خلاف دیگر بازارهای مالی به صورت شبانه روزی فعال است. به همین دلیل شاید برای تریدرها کمی دشوار باشد که بخواهند در تمام طول روز بازار را تحلیل کنند. به همین دلیل، معاملات ارز دیجیتال اتوماتیک یا خودکار اختراع شد که شامل استفاده از ربات‌های معاملاتی برای خودکارسازی معاملات است. در نهایت ربات تریدینگ باعث شد خطای انسانی مانند احساسات در معاملات از بین برود و احتمال موفقیت در بازار بیشتر شود. احتمالا مشتاق شدید که بدانید ربات تریدینگ ارز دیجیتال چیست، چگونه کار می‌کنند و چه کسی می‌تواند از آن‌ها در معاملات برای افزایش شانس در معاملات استفاده کند؟ همراه ما باشید.

ربات تریدر یا ربات معامله‌گر چیست؟

ربات تریدر یا ربات معامله‌گر چیست؟

ربات تریدر یا ربات معامله‌گر ارز دیجیتال، ربات‌هایی هستند که برای خودکارسازی معاملات استفاده می‌شوند. در واقع برنامه‌هایی هستند که برای به دست آوردن نتایج خاصی در معاملات، اجرا می‌شوند و به جای سرمایه گذار، معامله می‌کنند. ربات‌های تریدر در صرافی‌های ارز دیجیتال موجود هستند و شما می‌توانید آن‌ها را مطابق با نیازهای معاملاتی خود برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید تنظیمات ربات را تغییر دهید تا بسته به استراتژی معاملاتی شما، ارز دیجیتال خاصی را در زمان یا قیمت خاصی خریداری کند.

همچنین اکثر پلتفرم‌ها برای ربات‌های معامله‌گر، خدمات بک تست نیز ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد استراتژی خود را در ربات آزمایش کنید. این کار ریسک معاملاتی شما را تا حد زیادی کاهش داده و شما را از ضرر نجات می‌دهد. مهم نیست چقدر باتجربه باشید، بالاخره ممکن است جایی احساسات خود را زیر پا بگذارید و اشتباهاتی را مرتکب شوید که برای شما هزینه زیادی در معاملات داشته باشد .با این حال ربات‌ها تنها دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند و نمی‌توانند تغییر کنند، زیرا آن‌ها احساساتی ندارند.

ویژگی‌های ربات‌ ترید ارز‌های دیجیتال

آنالیز اطلاعات: ربات‌ها اطلاعات بسیار زیادی را از منابع مختلف دریافت می‌کنند و با استفاده از این اطلاعات یک نتیجه گیری و برآورد برای خرید یا فروش بدست می‌آورند. بسیاری از این ربات‌ها به کاربران امکان شخصی سازی و تغییر الگوریتم‌ها را می‌دهند. به این شکل که هر گونه اطلاعاتی را که کاربر مفید می‌داند، بررسی و نتیجه گیری می‌کنند.

برآورد ریسک: یکی از ویژگی‌های خاص و چالشی ربات‌ها تخمین ریسک است. به این شکل که ربات‌ها با استفاده از اطلاعاتی که از بازار دریافت می‌کنند هر شاخص و ارزی را با استفاده از اطلاعات آن بررسی کرده و ریسک معاملات آن را تخمین می‌زنند. در نتیجه بهتر می‌توانند بر خرید یا فروش تصمیم بگیرند.

خرید یا فروش ارزهای دیجیتال: ربات‌های ترید کریپتو از کلیدهای API برای استراتژی خرید و فروش رمز ارزها استفاده می‌کنند. این API به عنوان یک پسورد برای اکانت شما است که باعث اجرا شدن آن و باز شدن معاملات شما می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود شما حجم بالایی از یک توکن را خرید و فروش نکنید.

ربات تریدر (Trader Bot) چطور کار می‌کند؟

ربات‌های تریدر Trader Bot ارز دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و سایر فناوری‌های هوشمند هستند. به همین دلیل می‌توانند اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال را در زمان کوتاه با استفاده از API جمع‌آوری کنند. سپس آن‌ها این اطلاعات را با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی از پیش تعریف شده تجزیه و تحلیل می‌کنند تا معیارها یا نتیجه گیری‌های مفید و قابل اجرا به نام سیگنال‌های تجاری را بدست آورند. هنگامی که قیمت پیش‌بینی شد، ربات‌ها سفارشات خرید و فروش معاملاتی را در بازارهای واقعی ارز دیجیتال قرار می‌دهند. و از آنجایی که در اکثر بازارها انواع سفارشات وجود دارد، این سفارشات خرید و فروش تکمیل می‌شوند.

بهترین ربات‌های معاملاتی ارز دیجیتال اطلاعات را از چندین منبع اجتماعی، سایت‌های خبری، سازندگان بازار و بسیاری از منابع دیگر استخراج می‌کنند. به همین دلیل است که آن‌ها از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا بفهمند چه اخباری تأثیر اجتماعی دارند و بر قیمت‌های بازار تأثیر زیادی خواهند گذاشت. ربات‌ها را می‌توان به صورت جداگانه به عنوان یک نرم‌افزار واحد خریداری کرد یا در صرافی‌ها ادغام کرد. با این حال، باید بدانید هیچ ربات معاملاتی ارز دیجیتال کاملی وجود ندارد. ربات‌ها هم ضرر می‌کنند. به صورت کلی بهتر است در کنار استفاده از ربات تریدر خود سرمایه گذار نیز بررسی‌هایی انجام دهد.

پیشنهاد: برای دیدن بهترین نرم‌افزارهای پولی و رایگان سیگنال مقاله مربوطه در ایرانیکارت را مطالعه کنید.

انواع ربات‌های معامله‌گر

انواع ربات‌های معامله‌گر

ربات ها در روش ربات تریدینگ‌ ارز دیجیتال قابلیت شخصی سازی بالایی دارند به این معنا که شما می‌توانید بر اساس برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت یا کوتاه مدت خود، الگوریتم آن‌ها را طراحی کنید. ولی نمونه‌هایی از ربات‌های مطرح نیز در بازار وجود دارند که بسیاری از سرمایه گذاران از آن‌ها استفاده می‌کنند. در زیر چند نمونه از این ربات‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • ربات آربیتراژ

یکی از معروف‌ترین ربات‌های ترید ارز دیجیتال ربات آربیتراژ (Arbitrage Bot) است. این ربات قیمت ارزها را در صرافی‌های مختلف بررسی می‌کند و اگر تفاوتی در این قیمت‌ها ببیند با خرید و فروش بین صرافی‌ها سود کسب می‌کند. با وجود تغییرات بسیار زیاد قیمتی رمز ارزها این ربات بسیار مفید است و می‌تواند فرصت‌های زیادی را شناسایی کند.

  • ربات ترند

همانطور که از نام آن پیدا است، این ربات در صورتی که رشد قیمتی در یک ارز بخصوص مشاهده کند، یک سفارش خرید در آن ارز باز می‌کند. در صورتی هم که یک ارز سقوط کند، این ربات یک سفارش فروش باز می‌کند.

  • ربات وام دهی ارز دیجیتال

 این ربات به شما اجازه می‌دهد رمز ارزهای خود را به دیگر تریدرها وام دهید و آن را بعد از مدتی با سود دریافت کنید. با استفاده از این گونه ربات‌ها شما بدون صرف وقت و هزینه سرمایه خود را به دیگران وام داده و علاوه بر سود حاصل از خرید و فروش خود، از وام‌ها نیز سود دریافت می‌کنید.

نکته قابل توجه و مهم این است که ربات‌های ترید ابزاری برای اتوماتیک کردن خرید و فروش‌ها هستند. ولی ممکن است برای هر فردی قابل استفاده نباشند. توجه داشته باشید که این ربات‌ها بر اساس شرایط و موقعیت‌هایی که شما تعیین می‌کنید، فعال می‌شوند. پس حتما قبل از استفاده از این‌گونه ربات‌ها، باید رمز ارزها را درک کرده و استراتژی‌های موثری برای آن‌ها تعیین کنید تا در بازار متضرر نشوید.

بیشتر بخوانید: کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

مزایای استفاده از ربات معامله‌گر

در این بخش به برخی از مهم‌ترین مزایای ربات معامله‌گر یا تریدینگ‌ اشاره می‌کنیم.

1) به حداقل رساندن احساسات

ربات معامله‌گر با اجرای خودکار معاملات پس از برآورده شدن پارامترهای معامله، به کنترل احساسات کمک می‌کند. به این ترتیب، معامله‌گران در تصمیم‌گیری‌های خود تردید نخواهند کرد. ربات‌های معاملاتی ارز دیجیتال فقط برای معامله گران ترسو نیستند. بلکه آن‌ها می‌توانند برای خرید و فروش به موقع در جهت کمک به افرادی که در بازار کنترلی روی احساسات خود ندارند نیز مفید باشند.

2) بک تست

ربات تریدرها را می‌توان با استفاده از سوابق قیمتی، بک تست کرد. این فرآیند امکان اصلاح و بهبود استراتژی معاملاتی را قبل از استفاده، فراهم می‌کند. هنگام ساختن یک سیستم معاملاتی برای ربات، همه قوانین باید کاملا مشخص باشند. زیرا کامپیوتر نمی‌تواند فرضیات داشته باشد و باید دستورالعمل‌های روشن در مورد اینکه چه کاری انجام دهد به او داده شود. با استفاده از بک تست افراد می‌توانند قبل از ریسک کردن روی سرمایه خود، استراتژی خود را با سوابق قیمتی تست کنند تا بفهمند استراتژی و سیستم معاملاتی که برای ربات تعیین کرده‌اند چقدر بازدهی خواهد داشت.

3) حفظ نظم و انضباط

وقتی بازار خیلی صعودی یا خیلی نزولی است، افراد بی‌تجربه بسیار وسوسه می‌شوند و درصدد گرفتن یک تصمیم غیرعادی یا بر اساس فومو در آن‌ها زیاد می‌شود. با این حال با استفاده از ربات تریدر، معامله گران می‌توانند با پیروی از قوانین معاملاتی تعیین شده توسط استراتژی خود، حتی در شرایط نوسان بازار، عملکرد درستی داشته باشند. با رعایت این قوانین، معامله گران می‌توانند از اشتباهات بزرگ و پرهزینه جلوگیری کنند.

4) بهبود سرعت ثبت سفارش

ربات‌های معاملاتی ارز دیجیتال می‌توانند بازار را رصد کرده و معاملات را سریع‌تر از انسان‌ها انجام دهند. همچنین ربات‌ها به تغییرات بازار خیلی سریع‌تر از یک شخص واکنش نشان می‌دهند. در بازار ارزهای دیجیتال که بسیار پر نوسان است، ورود یا خروج از یک معامله فقط چند ثانیه زودتر، ممکن است به طور قابل توجهی بر نتیجه معامله تأثیر بگذارد.

5) تنوع بخشیدن به معاملات

ربات‌های تریدر به کاربران اجازه می‌دهند تا چندین حساب یا استراتژی‌های مختلف را به طور همزمان معامله کنند. معامله گران با سرمایه‌گذاری در چندین ارز می‌توانند با تنوع بخشیدن به پرتفوی خود، احتمال ضرر را کاهش دهند. کاری که انجام آن برای انسان بسیار چالش برانگیز است، خیلی راحت توسط یک کامپیوتر در کم‌تر از چند ثانیه اجرا می‌شود. سیستم‌های معاملاتی خودکار به صورتی طراحی شده‌اند که از تمام فرصت‌های معاملاتی سودآوری که ایجاد می‌شوند، استفاده کنند.

معایب استفاده از ربات معامله‌گر

معایب استفاده از ربات معامله‌گر

اگرچه استفاده از ربات معامله‌گر مزایای زیادی دارد، با این حال تعدادی معایب نیز برای آن‌ها وجود دارد که بهتر است بدانید.

1) نظارت

ربات‌های معامله‌گر باید به طور منظم برای رفع مشکلاتی مانند قطع شدن شبکه، ارتقای نرم‌افزار و اتفاقات غیرمنتظره بازار که می‌تواند در اجرای معاملات اختلال ایجاد کند، نظارت شوند.

2) عدم انعطاف پذیری

ربات‌های معاملاتی ارز دیجیتال برای پیروی از مجموعه‌ای از مقررات ساخته شده‌اند و نمی‌توانند با شرایط متغیر بازار سازگار شوند. این موضوع ممکن است در بازدهی معاملات تاثیر بسزایی داشته باشد.

3) نقص فنی

یک ربات معامله‌گر، مانند هر سیستم دیگری، ممکن است تحت تاثیر مشکلات فنی مانند قطع شدن شبکه، قطع برق و خطای داده قرار بگیرد. این خرابی‌ها ممکن است منجر به ثبت سفارش با قیمت یا مقدار نادرست شود که باعث ضرر می‌شود.

برای انتخاب بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال چه مواردی باید در نظر گرفت؟

از جمله مواردی که هنگام انتخاب یک ربات تریدینگ‌ ارز دیجیتال باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

دارا بودن بک تست

برای بررسی استراتژی معاملاتی در ربات تریدر شما باید آن را در سوابق قیمتی تست کنید تا متوجه بازدهی و درصد خطای دقیق استراتژی شوید. دارا بودن بک تست برای ربات تریدر باعث کارایی بیشتر و درنهایت سودآوری بیشتر برای شما خواهد شد.

مهلتی برای استفاده رایگان

نمی‌توان بدون تست واقعی یک ربات فهمید که چقدر کارایی دارد. بنابراین سعی کنید از ربات تریدرهایی که به شما اجازه می‌دهند چند روز به صورت رایگان با طرز کار و میزان بازدهی آن‌ها آشنا شوید، استفاده کنید.

پشتیبانی مناسب

سعی کنید از ربات تریدرهای که پشتیبانی و خدمات خوبی ارائه می‌دهند استفاده کنید که در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلال بتوانید سریعا آن را حل کنید.

دارای تنظیمات حدضرر

ربات تریدر انتخابی شما باید دارای تنظیمات حدضرر باشد تا بتوانید برای زمانی که بازار برخلاف پیش بینی شما عمل کرد، از ضرر سنگین جلوگیری کنید. ربات‌هایی که دستور حدضرر ندارند، اصلا برای استفاده مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: بهترین ربات های ترید ارز دیجیتال

چند بات معروف تریدر ارز دیجیتال برای سال 2023

تعدادی از بهترین انواع ربات تریدینگ‌ های معروف ارز دیجیتال در ادامه آورده شده است. به منظور مقایسه سریع این ربات‌ها جدول زیر را مشاهده کنید.

ربات تریدینگ ویژگی‌ها امتیاز کاربران دوره آزمایشی
Pionex  کارمزد معاملاتی معقول، ربات‌های تریدینگ داخلی رایگان و کم خطر ارائه می‌دهد. 5/5 ندارد
eToro می‌توانید در سهام، ETF و ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. 5/5 ندارد
NAGA سپرده‌گذاری از طریق بانک، کارت‌های اعتباری، و روش‌های آنلاین (Skrill، SoFort، Neteller، Giropay، EPS، Ideal، p۲۴ و crypto)؛ تا 1000 برابر معاملات اهرمی را ارائه می‌دهد. 5/5 بدون محدودیت 
CoinRule  از اندیکاتور MACD، Bollinger Bands، RSI و سایر اندیکاتورها استفاده می‌کند و پشتیبانی از نسخه موبایل هم دارد. 4.7/5 بدون محدودیت برای حساب‌های مبتدی
CryptoHopper  ابزارهای معاملاتی مانند ابزار بک تست ربات، قالب‌های قابل تنظیم و ذخیره، حدضرر و شاخص‌های فنی قابل تنظیم را دارد. 5/5 30 روز 
TradeSanta  می‌توانید همزمان از چند شاخص استفاده کنید MACD و RSI… پشتیبانی از نسخه موبایل هم دارد. 4.5/5 5 روز
Shrimpy.io دارای استراتژی بک تست، معامله خودکار و … است.
4.5/5 10 روز
Zignaly  دارای کپی تریدینگ و سیگنال‌های معاملاتی رایگان و پولی. همچنین شما می‌توانید در آن سیگنال‌های خود را بفروشید. 4.5/5 ندارد
HaasOnline  15 ربات سفارشی با استراتژی‌های مختلف مانند اسکالپینگ، بک تست و آربیتراژ.
انواع سفارش، مبادلات، و الگوهای سفارش را ارائه می‌دهد.
4.5/5 ندارد

سخن آخر

ربات تریدینگ‌ ارز دیجیتال برای استفاده نیازی به برنامه‌نویسی خاص یا مهارت‌های دیگر ندارد. بنابراین، حتی یک مبتدی نیز می‌تواند از آن‌ها برای معامله استفاده کند. این نکته را از یاد نبرید که ربات معامله‌گر تضمینی برای سودآوری نیست. بلکه آن‌ها فقط می‌توانند در کنترل احساسات و اجرای قوانین و نظم به شما کمک کنند.

سوالات متداول
Request for Quote

ربات‌ها کاملاً قانونی هستند. ربات‌های معاملاتی فنی هستند و در بازارهای سهام و ارز دیجیتال آزمایش شده اند. بله در مواردی می‌توانند سوددهی داشته باشند اما بهتر است خود سرمایه گذار نیز نظارت داشته باشد.

بله قانونی است با این حال بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده از ربات تریدینگ را مجاز نمی‌دانند.

بله اگر استراتژی شما درصد خطای پایینی داشته باشد و در مراحل بک تست از بازدهی آن مطمئن شده باشید، سودآوری خواهد داشت.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...