بلاکچین

کوین چیست؟ کاربرد و انواع آن

کوین چیست؟ کاربرد و انواع آن

فناوری بلاک چین منبع باز است، به این معنی که هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری می‌تواند از کد منبع اصلی استفاده کند و چیزی جدید با آن ایجاد کند. توسعه دهندگان این کار را انجام داده اند. بیش از 10000 ارز دیجیتال مختلف در حال گردش است وروزانه پروژه‌های جدید رو به افزایش هستند. بخشی از دلیل این افزایش، سهولت در ایجاد ارزهای دیجیتال جدید است. کد منبع یک ارز را می توان برای ساخت یک ارز دیگر استفاده کرد. ماهیت غیرمتمرکز این فناوری و دامنه وسیع نحوه استفاده از آن، دو عامل مهم برای وجود تعداد زیادی رمزارز است. حال وقت آن رسیده که شما با یکی از ابتدایی ترین مفاهیم و اصطلاحات حوزه ارز‌های دیجیتال آشنا شوید.

کوین چیست؟

کوین یک دارایی دیجیتال بومی در شبکه بلاک چین است که به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش استفاده می شود. یک کوین بر روی بلاک چین مستقل خود ایجاد می شود و مانند یک ارز بومی در یک سیستم مالی خاص عمل می کند. این کوین‌ها از شبکه خارج نمی شوند، بلکه تغییرات فقط در موجودی حساب‌ها انجام می شوند. به عنوان مثال، اگر محمد ارزی را به مهدی منتقل کرده باشد، تغییرات فقط در موجودی هر دو حساب با احتساب کارمزد صورت می‌گیرد. بلاک چین ها بیشتر به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده عمل می کنند و هر تراکنش را ردیابی و تأیید می کنند. سکه های بومی آن‌ها فقط بین شرکت کنندگان همان شبکه قابل انتقال است.

بیتر بخوانید: توکن چیست؟

کوین‌ها با استخراج ایجاد می‌شوند؛ فرآیندی که معمولاً از اجماع اثبات کار (PoW) یا اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. PoW برای حل مسائل ریاضی از تعداد زیادی نیروی کامپیوتری استفاده می کند و کوین‌هایی برای پاداش استخراج کنندگان ایجاد می کند. مکانیسم‌های PoS تراکنش‌ها را بر اساس دارایی‌های کوین ایجاد و تأیید می‌کنند. کوین‌های همچنین برای پرداخت هزینه تراکنش در شبکه بلاکچین خوئ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوین چیست؟ کاربرد و انواع آن

تاریخچه کوین‌ها

تاریخچه ارزهای دیجیتال کوتاه اما فوق العاده جذاب است. همانطور که ممکن است بدانید، بیت کوین در سال 2008 دنیای ارزهای دیجیتال را راه اندازی کرد و صنعتی را به وجود آورد که به سرعت در حال تغییر جهان است. ساتوشی ناکاموتو وایت پیپری برای بیت‌کوین منتشر کرد که در آن عملکرد شبکه بلاک چین بیت‌کوین را  به عنوان سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا توصیف می‌کرد.
چهار ماه بعد، ساتوشی ناکاموتو (که هویت واقعی او تا به امروز در هاله ای از ابهام باقی مانده است) اولین بلوک شبکه بیت کوین را استخراج کرد و عملاً فناوری بلاک چین را آزمایش کرد. اولین بلوک استخراج شده به نام بلوک جنسیس شناخته می شود.اولین خرید ثبت شده کالا با بیت کوین زمانی انجام شد که لازلو هانیچ دو پیتزا به قیمت 10000 بیت کوین خرید. این روز هنوز به عنوان روز پیتزا بیت کوین یاد می شود. پس از ظهور بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، باید راه حل هایی برای معامله آن‎ها پیدا می شد. در مارس 2010، اولین صرافی ارزهای دیجیتال به نام bitcoinmarket.com (اکنون منحل شده) راه اندازی شد. با معرفی اتریوم و استاندارد ERC20 نیز شاهد تولد قراردادهای هوشمند بودیم که در ادامه باعث ظهور دیفای (DeFi) شد و امروزه راه را برای خدمات غیرمتمرکز متنوعی هموار می کند.

ویژگی کوین‌ها

زمانی که بیت کوین برای اولین بار عرضه شد، معیاری‌هایی را برای کوین بودن یک ارز دیجیتال تعیین کرد.

  1.  کوین‌ها بر روی بلاک چین خود و به صورت مستقل کار می کند. بلاکچین تمام تراکنش‌های کوین‌های بومی را پیگیری می‌کند. هر تراکنش با رمزگذاری محافظت می شود و توسط هر عضو شبکه قابل دسترسی است.
  2. کوین‌ها به عنوان پول عمل می کند. بیت کوین نیز با هدف جایگزینی ارزهای فیات ایجاد شد. وجود شفافیت و در عین حال ناشناس بودن، باعث ایجاد کوین‌های دیگری از جملهETH ،NEO و Litecoin شد. امروزه می‌توانید با استفاده از کوین‌ها از شرکت‌های مختلفی مانند آمازون، مایکروسافت و تسلا اقدام به خرید کالا و خدمات کنید.
  3. کوین‌ها قابل استخراج هستند. شما می توانید کوین‌ها را از دو طریق بدست آورید. یکی از روش‌ها، استخراج در سیستم اثبات کار است. از آنجایی که بیت کوین زیادی برای استخراج باقی نمانده است، بنابراین روند استخراج هر روز سخت تر می شود. روش دیگر اثبات سهام است که رویکرد مدرن تری برای بدست آوردن کوین است. مصرف انرژی کمتر است و انجام آن آسان تر است. کاردانو یکی از بزرگترین کوین‌هایی است که از این سیستم استفاده می کند.

کاربرد کوین‌‌ها

در این بخش به رایج‌ترین کاربرد کوین‌ها می‌پردازیم. سکه ها اغلب به عنوان پول استفاده می شوند. برخی از موارد استفاده کوین‌ها در زیر لیست شده است.

  1. به عنوان کارمزد برای برنامه ها، قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها
  2. به عنوان سهام برای اعتبارسنجی تراکنش در یک شبکه
  3. برای انتقال و انجام معاملات
  4. به عنوان یک ذخیره ارزش یا واحد پولی

برخی از کوین‌ها مانند اتر، نئو و دش کاربردهای بیشتری را شامل می‌شوند. اتر (ETH) برای تامین تراکنش ها در شبکه اتریوم استفاده می شود. توکن ها را می توان بر روی اتریوم ساخت و برای ارسال توکن نیز از اتر استفاده کرد. اتر همچنین هزینه های ماینینگ را تامین می کند و به رایانه های تاییدکننده تراکنش‌های شبکه اتریوم پرداخت می کند. در مثالی دیگر، دارندگان دش (DASH) می‌توانند در مورد تصمیمات شبکه دش رای دهند.

کوین چیست؟ کاربرد و انواع آن

انواع کوین

کوین‌ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند:

متمرکز

کوین‌های متمرکز توسط افراد و سازمان‌هایی که آن‌ها را مستقر کرده‌اند، کنترل می‌شوند و داده ‌های داخلی شبکه روی یک سرور مرکزی ذخیره شوند. سازندگان به صورت مستقیم بر میزان عرضه و تقاضا دسترسی و نظارت دارند. بایننس یکی از بزرگترین پلتفرم های متمرکز ارزهای دیجیتال را اجرا می کند.

غیر متمرکز

کوین‌های غیرمتمرکز وابسته به هیچ مرجع مرکزی نیستند و توسعه دهندگان کنترلی در آن ندارند. مدیریت تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌ها از طریق گره‌های کامپیوتری انجام می‌پزیرد بر روی هزارن سرور ذخیره سازی می‌شوند. تراکنش‌ها توسط قراردادهای هوشمند تنظیم می‌شوند و زمانی که شرایط مورد تایید طرفین باشد، اجرا می‌شود. همین موضوع سبب کاهش دستکاری و کلاهبرداری‌ها می‌شود.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

زمانی که حرف از کوین‌ها به میان می‌آید، لازم است که تفاوت کوین و توکن را نیز بدانید. کوین‌ها بر روی بلاک چین خود ایجاد می شود و مانند پول فیات عمل می کند. می توان از آن برای ذخیره ارزش و به عنوان وسیله ای برای تبادل بین دو طرف معامله استفاده کرد. مانند: بیت کوین و لایت کوین.
یک توکن، دارایی ثانویه برای یک برنامه خاص در یک اکوسیستم بلاک چین است. توکن ها کاربردهای بیشتری نسبت به کوین‌ها دارند. توکن ها بر روی یک بلاک چین موجود ساخته می شوند و از ویژگی‌های آن بلاکچین بهره می‌برند. کاربرد توکن ها عبارتند از:

  1. به عنوان بخشی از یک برنامه نرم افزاری برای ایجاد دسترسی، تأیید هویت و ردیابی محصولات.
  2. به عنوان آثار یا کلکسیون هنری دیجیتال(NFT)
  3. برای انجام تراکنش ها مانند اتریوم

نحوه تشخیص کوین از توکن

از آنجایی که کوین‌ها و توکن‌ها دارای تفاوت‌های بسیاری هستند، با دانستن آن‌ها به راحتی می‌توانید بفمید که ارز مورد نظر شما کوین است یا توکن. در مقاله تفاوت کوین و توکن چیست؟ به صورت کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

کوین چیست؟ کاربرد و انواع آن

برترین کوین‌های بازار کدامند؟

بیت کوین، اولین رمز ارز و سایر ارزها به عنوان آلت کوین شناخته می شوند. سخت است که بگوییم کدام ارزهای دیجیتال بهترین هستند؛ اما بیت کوین و برخی از بزرگترین آلت کوین های موجود به دلیل مقیاس پذیری، حریم خصوصی و دامنه عملکردی که ارائه می دهند، جزء برترین ارزهای دیجیتال بر اساس حجم بازارهستند. در اینجا لیست برخی از برترین کوین‌های بازار آورده شده است.

1. بیت کوین(Bitcoin)

 به عنوان اولین ارز دیجیتال از فناوری بلاک چین برای تسهیل پرداخت ها و تراکنش های دیجیتال استفاده می کند. بلاک چین بیت کوین به عنوان دفتر کل معاملات، جایگزینی برای استفاده از بانک مرکزی به منظور کنترل عرضه پول در اقتصاد (مانند فدرال رزرو و وزارت خزانه داری ایالات متحده) یا اشخاص ثالث برای تأیید تراکنش ها (مانند بانک محلی و صادرکننده) عمل می کند.

خرید و فروش بیت کوین

2. اتر (ETH)

اتریوم دومین ارز برتر است که در روند تراکنش ها در شبکه اتریوم استفاده می شود. اتریوم پلتفرمی است که از فناوری بلاک چین برای ایجاد قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند. اتریوم یک بستر توسعه نرم افزار و دارای کوین بومی است.

خرید و فروش اتریوم

3. بایننس کوین(BNB)

بایننس یک پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال است که از کوین بومی آن می‌توان برای پرداخت هزینه ‌ها در تراکنشات و ساخت اپلیکیشن‌ استفاده کرد. بایننس کوین می‌تواند نقل و انتقالات پولی همتا به همتا (مانند انتقال‌های بین طرفین در دو کشور مختلف) را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از صرافی‌های سنتی انجام دهد و همچنین می‌تواند به جلوگیری از تقلب و سایر دستکاری‌های تایید نشده در جابجایی ارز کمک کند.

خرید و فروش بایننس کوین

4. ریپل (XRP)

ریپل کوین اصلی شبکه ریپل لجر است که یک پل کم هزینه بین ارزهای فیات برای طیف گسترده ای از معاملات جهانی ایجاد می‌کند. ریپل یک شبکه جهانی انتقال پول است که توسط شرکت های خدمات مالی استفاده می شود. کوین ریپل برای کار در شبکه ریپل طراحی شده است و به عنوان وسیله ای برای مبادله و انتقال ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریپل قابل استخراج نیست و به فرآیند تأیید پیچیده از طریق بلاک چین متکی نیست. شبکه ریپل از یک سیستم منحصر به فرد برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کند که این باعث می شود  تراکنش های ریپل سریعتر و ارزان تر از بیت کوین باشند.

خرید و فروش ریپل

 

مطالب این مقاله توصیه‌‌ای برای خرید وفروش ارز دیجیتال نیست. از آنجایی که موقعیت و شرایط هر فردی متفاوت است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی به خوبی تحقیقات لازم را به عمل آورید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...