ارز های دیجیتال

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

از زمان ایجاد بیت کوین در سال 2009 امکان پرداخت‌های همتا به همتا، بدون شخص ثالث فراهم شد و سایر دارایی‌های دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک چین راه اندازی شدند. بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال است که در آن اطلاعات مربوط به هر تراکنش یک هش یا هویت منحصر به فرد دریافت می کنند. نقل و انتقالات توسط شبکه بلاکچین بخصوص همان ارز انجام می‌شود. انتخاب نادرست شبکه برای برداشت یا واریز ارزی، یکی از مشکلاتی است که اکثر کاربران با آن مواجه می‌شوند. از این رو بهتر است با انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال آشنا شوید.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

قبل از پرداختن به شبکه انتقال ارزهای دیجیتال، باید تفاوت بین کوین و توکن را بدانید. با وجود اینکه این دو معمولا به عنوان مترادف شناخته می‌شوند، اما چندین تفاوت عمده دارند. یک کوین بر روی بلاک چین خودش ساخته می‌شود و می توان از آن برای ذخیره ارزش و تبادل دارایی استفاده کرد؛ مانند بیت کوین و لایت کوین.

توکن‌ها کاربردهای بیشتری نسبت به کوین‌ها دارند.توکن ها با کمک بلاکچین‌های مختلف توسعه می‌یابند و دارای یک بلاکچین مستقل و اختصاصی نیستند و می توانند به عنوان بخشی از یک برنامه نرم افزاری استفاده شوند. توکن‌های غیرقابل تعویض(NFTها) نیز برای نشان دادن مالکیت اقلام یا آثارهنری دیجیتال مورد استفاده قرار می‎گیرند.

بلاک چین‌هایی که از توسعه توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند، دارای استاندارد‌های خاصی هستند که توکن‌ها بر اساس آن‌ها ساخته می‌شوند. استاندارد توسعه توکن‌ها، ویژگی‌های اصلی توکن‌ها را تعیین می کنند.

توکن های مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که ERC20 و BEP20 از محبوب ترین آن‌ها هستند. این توکن ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی دارند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

کارمزد انتقال شبکه بلاک چین چقدر است؟

 کارمزد انتقال شبکه هزینه انجام تراکنش در آن شبکه است و معمولاً درصد ثابتی از هر تراکنش را شامل می‌شود. این هزینه بسته به عوامل مختلفی مانند سختی شبکه، ترافیک شبکه و سایر موارد متفاوت است. در ادامه به بررسی هر کدام از شبکه های بلاکچین می پردازیم.

شبکه انتقال ارز دیجیتال

شبکه انتقال ارز دیجتال چیست؟ به زبان ساده

دراینجا لازم است با مفهومی آشنا شوید به نام استاندارد توکن. برای بلاکچین‌هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، استانداردهای توکن فرآیند ایجاد، صدور و توسعه توکن‌های جدید را در بلاک چین مشخص می‌کنند و مجموعه‌ای از قوانینی هستند که بر تمام توکن‌ها حاکم هستند. برای مثال ایجاد توکن ERC-20 یک استاندارد توسعه توکن اتریوم است که ایجاد توکن‌های جدید در شبکه اتریوم را برای توسعه دهندگان ساده می کند. توکن‌های ERC20 همگی دارای ویژگی‌های یکسانی هستند و توسط مجموعه قوانین یکسانی اداره می‌شوند.

انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال

هر بلاکچین دارای شبکه نقل و انتقالات است. ERC20 شبکه بلاکچین اتریوم، TRC20 شبکه بلاکچین ترون و BEP20 شبکه بلاکچین بایننس اسمارت چین است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از این شبکه‌ها می‌پردازیم.

شبکه ERC20 با نماد ETH

پرکاربردترین و محبوب ترین توکن‌های لیست شده در CoinMarketcap.com، توکن‌های ERC20 هستند که مبتی بر اتریوم(ETH) هستند. Ethereum Request for Comment یا به اختصار ERC20، یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین استانداردها برای ایجاد توکن است. اتریوم از روش اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. تمام توکن‌های ایجاد شده و در حال اجرا بر روی پلتفرم اتریوم باید از استاندارد توکن ERC20 پیروی کنند. قراردادهای هوشمند اتریوم برای تولید توکن‌های ERC-20 استفاده می شود و این توکن‌ها را می‌توان در صرافی‌ها خرید و فروش کرد. استاندارد توکن ERC20 طیف گسترده‌ای از داده‌ها را در بر می گیرد، مانند اطلاعات مربوط به کل عرضه توکن، رویه برداشت توکن‌ها و غیره.

خرید و فروش اتریوم

ویژگی‌های  ERC20

  • تراکنش‌های ERC20 به دلیل قابلیت‌های اتریوم سریع، کارآمد و جهانی هستند.
  • شبکه اتریوم همچنین دارای حداقل خطر است.
  • به دلیل مقبولیت جهانی توکن هایERC-20، می توانید انتظار نقدینگی بیشتری داشته باشید.
  • توسعه ارزهای ERC20 مقرون به صرفه‌تر است.
  • این فناوری توکن هایی تولید می کند که استفاده آسان، ایمن و کیف پول های تخصصی دارند.
  • ارز دیجیتال ساخته شده بر روی شبکه اتریوم و بر اساس استاندارد ERC-20 ممکن است در شبکه های BSC و TRON نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ERC20

شبکه TRC20 با نماد TRX

استاندارد توکن TRC20 برای ایجاد و مدیریت توکن‌ها در بلاک چین ترون (Tron) استفاده می شود. استاندارد TRC20 مقرراتی را تعیین می کند که باید توسط تمام توکن‌های شبکه رعایت شود. این قوانین از صدور توکن‌های جدید گرفته تا انجام، تایید انتقال توکن و ارسال و دریافت توکن را پوشش می دهد. تمام توکن‌های TRC20 توسط کیف‌پول‌های دیجیتال تخصصی پشتیبانی می‌شوند و قابل تعویض، انتقال و اشتراک‌گذاری هستند.

تمام توکن‌ها و قراردادهای هوشمند ترون با شبکه اتریوم قابل همکاری هستند. بنابراین توکن‌های TRC20 را می‌توان در شبکه اتریوم و استفاده کرد و بالعکس. از آنجایی که TRON یک بلاک چین عمومی است، هر کسی می تواند توکن‌های خود را مطابق با استاندارد TRC-20 منتشر کند. تمام توکن‌های TRC-20 می توانند با یکدیگر و با دیگر توکن‌ها و برنامه‌های ترون ارتباط برقرار کنند.

خرید و فروش ترون

ویژگی‌های TRC20

  • کیف‌پول‌های دیجیتال تخصصی
  • همه ارزهای TRON و قراردادهای هوشمند با شبکه اتریوم سازگار هستند.
  • شبکه ترون از مکانیزم اجماع اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌کند که سریع‌تر و ارزان‌تر است.

TRC20

شبکه (BSC) BEP20  با نماد BSC

استاندارد توکن BEP20 شباهت‌های زیادی به استاندارد توکن ERC20 دارد و با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگاری دارد. هدف اساسی BEP20 تمرکز بر تراکنشات برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف در زنجیره هوشمند بایننس است. بایننس توسعه BSC را در آوریل 2020 اعلام کرد و آن را در سپتامبر 2020 راه اندازی کرد. همه توکن‌های BEP-20 توسط زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می شوند که برای قراردادهای هوشمند و DApps ایجاد شده است. از سوی دیگر، زمینه‌های نوظهور در حوزه تمرکز زدایی مانند NFT و بازی‌های ویدیویی، یکی از دلایل بایننس برای ارائه BSC بوده ‌است. شبکه BSC از الگوریتم Proof of Stake Authority یا PoSA استفاده می‌کند. الگوریتم اجماع جدید Proof of Stake Authority به ایمن سازی بلاک چین کمک می کند و در عین حال قابلیت‌هایی را برای dApps فعال می‌کند. صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap یکی از برنامه‌های BSC است.

ویژگی‌های BEP20

  • توسعه دهندگان می‌توانند از BSC برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر اساس قراردادهای هوشمند استفاده کنند.
  • BEP20 می‌تواند برای انتقال انواع توکن‌های دیگر مانند اتر، لایت کوین، بیت کوین و تتر استفاده شود.
  • شما می توانید از BSC برای ارسال توکن‌های ERC20 بسیار سریعتر و ارزان تر استفاده کنید.
  • تبدیل توکن‌های BEP20 به توکن‌های BEP2 بسیار ساده است.

BEP20

شبکه Bep2 با نماد BNB

BEP2 نباید با BEP20 اشتباه گرفته شود. این‌ دو، شبکه‌های متمایز بایننس هستنند. BEP20 یک استاندارد توکن زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است، اما BEP2 به زنجیره بایننس متصل است. توکن‌های BEP2 بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره بایننس و اولین شبکه بلاک چین بایننس هستند. کاربرد زنجیره بایننس ایجاد یکپارچگی با کل اکوسیستم بایننس و تعامل با زنجیره هوشمند بایننس است.

زنجیره بایننس از اجرای قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند. شما نمی توانید یک اکوسیستم dApps را با زنجیره بایننس بسازید. زنجیره بایننس از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می کند.

BEP2 مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 است. توکن‌های BNB، توکن‌های بومی زنجیره هوشمند بایننس هستند. استاندارد توکن BEP2 برای استفاده در مبادلات متمرکز وغیرمتمرکز طراحی شده است و در همه تراکنش‌های موجود در صرافی ارز دیجیتال بایننس کارآمد است. همچنین دارندگان توکن می‌توانند توکن‌های BEP2 را به توکن‌های BEP20 تبدیل کنند.

پل BEP2 به BEP20، به عنوان یک ابزار حیاتی برای تبدیل توکن های BEP2 به توکن های سازگار ERC20 برای اتصال با سایر شبکه‌های بلاک چین عمل می کند.

خرید و فروش بایننس کوین

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

با توجه به توضیحاتی که داده شد، هر شبکه دارای مزایا و معایبی بوده و هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. برای مثال شبکه ERC20 از امنیت بالایی برخوردار است اما کارمزد تراکنشات در آن بالاتر از سایر شبکه ها است یعنی پس از خرید ارز دیجیتال مد نظر خود از ایرانیکارت یا هر صرافی آنلاین دیگر می توانید با امنیت بالا طبق این شبکه انتقال ارز به کیف پول خود را انجام دهید. کاربران ترجیح می‌دهند نقل و انتقالات خود را از طریق شبکه‌های به صرفه‌تر انجام دهند. از سوی دیگر، از نظر برخی کاربران نیز همچنان به عنوان بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

سوالات متداول
Request for Quote

بله؛ اما کارمزد تراکنش‌ها در شبکه‌ها متفاوت است و باید دقت داشته باشید که هر ارز در کدام شبکه‌ها پشتیبانی می‌شود.

در سایت کوین مارکت کپ می‌توانید تمام اطلاعات ارز مورد نظر از جمله شبکه‌های انتقال را مشاهده کنید.

خیر؛ شما برای انتقال ارزهای خود به کیف پول باید به این موضوع توجه داشته باشید که تمامی کیف پول‌ها از همه شبکه‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

بله؛ همانطور که اشاره شد در برخی شبکه‌ها، تراکنش‌‌ها سریع‌ترانجام می‌پذیرند.

متاسفانه اگر شما شبکه انتقال را اشتباه انتخاب کنید هیچ راهی برای برگشت ارز وجود ندارد.

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟
از زمان ایجاد بیت کوین در سال 2009 امکان پرداخت‌های همتا به همتا، بدون شخص ثالث فراهم شد و سایر دارایی‌های دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک چین راه اندازی...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...