آموزش تحلیل تکنیکال

تایم فریم یا بازه زمانی چیست؟ چطور از آن استفاده کنیم؟

تایم فریم یا بازه زمانی چیست؟ چطور از آن استفاده کنیم؟

مهم‌ترین بستری که می‌توانیم در آن به بررسی قیمت یک سهم بپردازیم، بستر «زمان» است. برای بررسی درست قیمت یک سهم در نمودارهایی مثل کندل استیک، بررسی آن در بستر زمان مهم‌ترین چیز است زیرا بیشترین تاثیر را در بازدهی مثبت معاملات شما خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم مفهوم تایم فریم را در بازارهای مالی به صورت جامع ارائه دهیم، انواع تایم فریم‌ها را بر شماریم، با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم و بهترین تایم فریم‌ها برای ترید کردن را آموزش دهیم. پس اگر می‌خواهید بازار را با آگاهی و شناخت بیشتری دنبال کنید و ریسک معاملات خود را تا حد ممکن پایین بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مفهوم تایم فریم یا دوره زمانی چیست؟
تایم فریم، بازه زمانی معاملاتی

مفهوم تایم فریم یا دوره زمانی چیست؟

تایم فریم (Time frame) به معنی دوره‌ی زمانی است. اما اینکه این لغت چه ارتباطی با بازارهای مالی دارد، به این اصل بر می‌گردد که ما همیشه برای انجام تحلیل‌های تکنیکال، از نمودارها استفاده می‌کنیم. این نمودارها قیمت‌ها را در یک بازار مالی، در یک «بازه زمانی» به ما نشان می‌دهد. فهم و درک نمودارهای تحلیل‌های تکنیکال بدون در نظر گرفتن واحد «زمان» غیر ممکن می‌شود؛ بنابراین آگاهی یافتن از انواع تایم فریم‌ها و اهمیت انتخاب آن‌ها در انجام تحلیل‌ها بسیار حیاتی است.

» مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال 

پس در کل، تایم فریم در حکم یک برش از زمان است که در آن تحلیلگر بازار مالی، به عنوان مثال تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال، به بررسی نوسانات و رفتار یک ارز می‌پردازد. تغییرات ارز مورد نظر در یک بازه‌ی زمانی نیز فرصتی برای نوسان‌گیری و کسب سود از بازار و استفاده از یک فرصت معاملاتی است.

این تایم فریم‌ها بازه‌ای مختلفی را در بر می‌گیرند؛ از تایم فریم‌های یک دقیقه‌ای گرفته تا روزانه، هفتگی و ماهانه. در تمام نمودارها هم با این مفهوم رو به رو هستیم؛ از نمودارهای کندل استیک گرفته تا نمودارهای میله‌ای و خطی.

کاربرد تایم فریم در تحلیل تکنیکال

در اصل اولین قدم در انجام یک تحلیل تکنیکال، انتخاب تایم فریم و بازه زمانی در یک چارت مورد نظر است. اگر یک تریدر بتواند تایم فریم مورد نظرش را به درستی و با توجه به سبک وسلیقه‌ی معاملاتی‌اش انتخاب کند، هم ریسک معاملات را کاهش می‌دهد، هم بازدهی معاملات را افزایش می‌دهد و هم استرس بازارهای مالی و نوسان‌های نا به هنگام آن‌ها را از خود دور می‌کند.
لازم به ذکر است که پیشنهاد می‌شود که از تایم فریم‌های مختلف استفاده کنید و تمام مدت بر روی یک تایم فریم مشخص باقی نمانید. در این صورت می‌توانید داده‌های بیشتری را داشته باشید و تمام نوسانات بازار را در نظر بگیرید.

بررسی انواع تایم فریم‌ها

تایم فریم‌ها را می‌توان در دسته بندی‌های متفاوتی قرار داد. اما از رایج‌ترین آن‌ها می‌توانیم به تایم‌فریم‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اشاره کنیم. هر کدام از این تایم فریم‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را در ادامه به صورت مجزا بررسی می‌کنیم:

تایم‌فریم کوتاه مدت

  • تایم‌فریم کوتاه مدت:

نوسانات قیمتی در تایم فریم‌های کوتاه مدت بسیار واضح‌تر و قابل تشخیص‌تر است و البته برای حرفه‌ای ترها مناسب است. در تایم فریم‌های کوتاه مدت، معمولا نقاط ورود مناسب‌تری پیدا می‌شود. از 1 دقیقه تا 4 ساعت را تایم فریم کوتاه مدت در نظر می‌گیرند. با این حال تایم فریم‌های ۱ دقیقه‌ای، ۵ دقیقه‌ای و ۱۵ دقیقه‌ای  پر کاربرترین بازه زمانی‌های کوتاه مدت محسوب می‌شوند. معمولا استرس و ریسک این سبک معاملاتی بسیار بالاست و امکان اتخاذ تصمیم‌های هیجانی در این شرایط هم وجود دارد. به صورت کلی در اسکالپ تریدینگ از این تایم فریم استفاده می‌شود.

تایم‌فریم میان مدت

  • تایم‌فریم میان مدت:

این تایم فریم بین دو تایم فریم کوتاه مدت و بلند مدت قرار می‌گیرد و خصوصیات هر دوی این تایم فریم‌ها را تا حدی داراست. تایم فریم‌های ماهانه از تایم فریم‌های رایج میان مدت محسوب می‌شوند. در تایم فریم‌های میان مدت، با ترکیبی از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال رو به رو هستیم. معمولا برای معاملات سوئینگ یا همان (swing trading) از تایم فریم‌های میان مدت استفاده می‌شود. 

تایم‌فریم بلند مدت

  • تایم‌فریم بلند مدت:

در یک جمله می‌توانیم بگوییم که مسیر حرکت اصلی قیمت از تایم فریم اصلی مشخص می‌شود. در ضمن عرضه و تقاضا را می‌توان در تایم فریم‌های بلند مدت بسیار واضح‌تر مشاهده کرد تا بتوان استراتژی مناسبی برای ترید در بازار چید. از تایم فریم‌های بلند مدت می‌توانیم به تایم فریم‌های سالانه اشاره کنیم. در این نوع تایم فریم مدیریت ریسک آسان‌تر است و نیازی به چک کردن مداوم بازار وجود ندارد. البته در تحلیل‌های تکنیکال کمتر از تایم فریم بلند مدت استفاده می‌شود و بیشتر برای مبتدی‌ها کاربرد دارد.

تفاوت‌های میان انواع تایم فریم در تحلیل تکنیکال

تایم فریم‌ها در تحلیل‌های تکنیکال، در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم یک جدول مدون و منظم از این تایم فریم‌ها داشته باشیم، می‌توانیم از جدول زیر استفاده کنیم:

نام اختصاری تایم فریم کاربرد
M5 5 دقیقه شورت ترم تریدینگ- اسکلپینگ- دی ترید
M15 15 دقیقه شورت ترم تریدینگ- اسکلپینگ- دی ترید
H1 1 ساعت شورت ترم تریدینگ- اسکلپینگ- دی ترید-سوئینگ تریدینگ
H4 4 ساعت شورت ترم تریدینگ- سوئینگ تریدینگ
D1 روزانه سوئینگ تریدینگ- پوزیشن تریدینگ
W1 هفتگی پوزیشن تریدینگ
MN ماهانه پوزیشن تریدینگ

اگر نمی‌دانید کدام یک از استراتژی‌های اسکلپینگ، دی ترید، شورت ترم، پوزیشن تریدینگ و… برای شما مناسب است پیشنهاد می‌کنیم مقاله استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از دوره زمانی یا تایم فریم در تحلیل تکنیکال

حالا دیگر می‌دانید که اولین چیزی که باید بعد از دیدن یک نمودار چارت قیمتی بپرسید، بازه زمانی نمودار است. اما چطور می‌توانیم از تایم فریم در انجام تحلیل‌های تکنیکال خود بهره ببریم؟
1. بهترین تایم فریم مورد نظر خود را با توجه به شرایط بازار و ساختار معاملاتی خود پیدا کنید.
2. با استفاده از الگوها و استراتژی‌های تحلیل‌های تکنیکال و مدیریت سرمایه دست به تحلیل بزنید.

بهترین تایم فریم برای ترید
چه تایم فریمی برای ترید بهتر است؟

بهترین تایم فریم برای ترید

انتخاب بهترین تایم فریم یکی از پیچیده‌ترین کارها در انجام معاملات است زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که شما لازم نیست حتما یک تایم فریم واحد را برای انجام معاملات خود استفاده کنید سند این حرف اصطلاح «مولتی تایم فریم» است. مولتی تایم فریم یعنی شما برای تحلیل تکنیکال یک نمودار، از چند تایم فریم مختلف استفاده کنید.

استفاده از تایم فریم‌های مختلف باعث می‌شود که شما دید جامع‌تری نسبت به روند قیمتی یک سهم داشته باشید و نواحی ورود و خروج را بهتر تشخیص دهید. در تحلیل «پرایس اکشن» هم زیاد از مولتی تایم فریم‌ها استفاده می‌شود (پرایس اکشن در اصل نوعی تحلیل تکنیکال است که به بررسی روند و تاریخچه‌ی قیمت یک سهم می‌پردازد).

» پیشنهاد مطالعه: بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال برای ایرانیان

عوامل موثر در انتخاب بهترین تایم فریم برای تحلیل تکنیکال

برای تشخیص دادن بهترین تایم فریم لازم است به نکات مختلفی از جمله نوسانات فعلی بازار، قیمت ورود، قیمت هدف و نقطه و سطح توقف بازار توجه داشته باشید. تریدهای روزانه از سخت‌ترین تایم فریم‌ها محسوب می‌شود و تایم فریم‌های میان مدت کمترین ریسک و بیشترین بازدهی را برای تازه واردها دارند.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارز دیجیتال

اینکه چه تایم فریمی، بهترین تایم فریم برای نوسان گیری ارزهای دیجیتال است، سوالی بسیار کلی است. اما در یک جواب کوتاه باید بگوییم که این قضیه کاملا به شخصیت و روحیه شما و اولویت‌های شما در انجام معاملات ارزهای دیجیتال بستگی دارد. بازار ارزهای دیجیتال بازار پر نوسانی است و از آنجایی که مارکت کپ پایینی هم دارد، استفاده از تایم فریم‌های کوتاه مدت، کار چندان هوشمندانه‌ای محسوب نمی‌شود.

اما این تنها عامل تاثیر گذار بر روی مشخص کردن بهترین تایم فریم در بازار ارزهای دیجیتال در نمودارهای کندل استیک نیست. بعضی از تریدرها، ریسک‌پذیری بالایی دارند، تجربه‌ی هیجان در طی معاملات را دوست دارند و بیشتر زمان خودشان را صرف ترید می‌کنند. این دسته از افراد می‌توانند از تایم فریم‌های کوتاه برای انجام معاملات‌شان استفاده کنند؛ مثل تایم فریم‌های یک دقیقه‌ای.

» پیشنهاد مطالعه: بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری 2023

بالعکس دسته‌ای از افراد هم هستند که چندان توان و انرژی استرس معاملات پر ریسک را ندارند و ترجیح می‌دهند میزان ریسک را پایین بیاورند و در آرامش بیشتری به انجام معاملات‌شان بپردازند. برای این افراد تایم فریم‌های روزانه یا هفتگی بسیار مناسب‌تر است. پس لازم است بعد از در نظر گرفتن دو عامل حجم بازار و مارکت کپ و ویژگی‌های شخصیتی به تصمیم گیری برای انتخاب تایم فریم خود در انجام معاملات بپردازید.

سخن آخر

انتخاب تایم فریم درست بر اساس استراتژی معاملاتی، تا حد زیادی در سودآوری معاملات شما تاثیر گذار است. در صورت داشتن سوال می‌توانید از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تایم فریم یا بازه زمانی چیست؟ چطور از آن استفاده کنیم؟
مهم‌ترین بستری که می‌توانیم در آن به بررسی قیمت یک سهم بپردازیم، بستر «زمان» است. برای بررسی درست قیمت یک سهم در نمودارهایی مثل کندل استیک، بررسی آن در بستر...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...