آموزش تحلیل تکنیکال

اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع پرداختیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها مجموعه‌ای از فرمول‌های ریاضی هستند که در بازارهای مالی برای تجزیه و تحلیل و پیش بینی حرکات قیمت، استفاده می‌شود. درواقع اندیکاتورها، ابزار تحلیل نمودار هستند که می‌توانند به معامله گران کمک کنند تا حرکت قیمت را بهتر درک کنند.

هر اندیکاتور فرمول ریاضی متفاوتی دارد، برخی فقط از قیمت‌های پایانی استفاده می‌کنند، در حالی که ممکن است اندیکاتورهای دیگر از حجم در فرمول خود استفاده کنند. ضمن اینکه طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل تکنیکال موجود است که روندها را تجزیه و تحلیل می‌کند، میانگین قیمت‌ها را ارائه می‌دهد، نوسانات را اندازه گیری می‌کند و ….

اندیکاتورهای تکنیکال از داده‌های قیمتی استفاده می‌کنند و با الگوهای ریاضی قیمت‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

افراد می‌توانند برای دسترسی به اندیکاتورها از وبسایت تجزیه و تحلیل Tradingview.com استفاده کنند. در این وبسایت بیش از صد هزار اندیکاتور عمومی وجود دارد.

کاربرد اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال سه عملکرد اصلی را انجام می‌دهند.

هشدار

هنگامی که حرکت قیمت در حال تغییر است، اندیکاتور به عنوان یک هشدار عمل کرده و سیگنال‌های مربوطه را صادر می‌کند.  

تایید

اندیکاتورها همچنین برای تأیید سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز مفید هستند. چرا که می‌توانند برای تأیید شکست یا ضعف روند مفید باشند.

پیش بینی قیمت

اندیکاتورها می‌توانند دید بهتری نسبت به آینده حرکت قیمت ارائه دهند.  

پیشنهاد مطالعه: مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

کاربرد اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

به صورت کلی از اندیکاتورها برای مشاهده روندهای گذشته و پیش بینی حرکت‌های آینده استفاده می‌شود. معمولا تحلیلگران در استراتژی‌های معاملاتی خود، از جمله قوانین ورود، خروج و مدیریت تجارت، از یک یا چند اندیکاتور برای هدایت تصمیمات روزانه خود استفاده می‌کنند.

انواع اندیکاتورها کدامند؟

انواع اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال را می‌توان با دسته‌بندی‌های مختلف، طبقه‌بندی کرد. با این حال اصلی‌ترین نوع طبقه بندی، اندیکاتورها را به دو دسته شاخص‌های نوسان ساز oscillator و شاخص‌های هم‌پوشان overlay در تحلیل تکنیکال تقسیم می‌کند. نوع دیگری از طبقه‌بندی دیگر نیز تفکیک اندیکاتورها بر اساس کلاس‌های حرکت، روند، حجم و شاخص نوسان است. علاوه بر این موارد، به عنوان اندیکاتورهای تاخیری و پیشرو نیز قابل طبقه‌بندی اند.

1) اسیلاتورها

اسیلاتورها، بر حرکت و تغییر بازار تمرکز می‌کنند. به همین دلیل نوسانگر نامیده می‌شوند. اسیلاتورها به شرایط خرید و فروش بیش از حد اشاره می‌کنند. بیشتر داده‌ها را از نمودار قیمتی به دست می‌آورند. معمولا معامله گران از چندین اوسیلاتور به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورند. شاخص قدرت نسبی (RSI)، واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD) برخی از نمونه‌های اسیلاتور هستند. برای اطلاع درباره تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور این مقاله را مطالعه کنید 

اندیکاتور MACD

  • اندیکاتور MACD

اندیکاتورهای میانگین متحرک از محبوب‌ترین اندیکاتورهای تریدرها هستند. معامله‌گران از این اندیکاتورها برای دنبال کردن روندها و شناسایی معکوس‌ها استفاده می‌کنند. اندیکاتور مکدی ابزاری است که دو اندیکاتور میانگین متحرک را به یک اسیلاتور تبدیل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر درباره این اندیکاتور می توانید مقاله آموزش کامل اندیکاتور مکدی (MACD) را مطالعه کنید.
مکدی را می‌توان با روش‌های مختلفی استفاده کرد. به‌عنوان مثال می‌توانید از آن برای تشخیص معکوس شدن روند استفاده کنید. این زمانی اتفاق می‌افتد که دو میانگین متحرک، تقاطع صعودی یا نزولی ایجاد کنند؛ همچنین می‌توانید از آن برای معامله‌های واگرایی نیز استفاده کنید. واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار قیمتی و نمودار مکدی همگام نباشند.

اندیکاتور RSI

  • اندیکاتور RSI

RSI یا شاخص قدرت نسبی یکی از محبوب‌ترین اسیلاتورهای موجود است. از RSI برای سرعت و تغییر حرکت قیمت‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان یک تریدر می‌توانید از RSI استفاده‌های مختلفی داشته باشید. برای مثال محبوب‌ترین روش برای استفاده این اندیکاتور شناسایی سطوح خرید و فروش بیش از حد است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش اندیکاتور RSI به زبان ساده

2) هم‌پوشان‌ها

شاخص‌های همپوشان همانطور که از نام آن‌ها مشخص است روی نمودار قیمتی شکل می‌گیرند. خطوط حمایت، مقاومت، روند، فیبوناچی، میانگین‌های متحرک، کانال ها، باندهای بولینگر و… از جمله شاخص‌های هم‌پوشان معروف هستند. 

اندیکاتور Bollinger Band

  • اندیکاتور Bollinger Band

بولینگر یک ابزار تحلیل تکنیکال است که با مجموعه‌ای خطوط روند رسم می‌شود. این اندیکاتور از سه خط میانگین متحرک، باند بالا و پایین شکل شده است.

اندیکاتور MA

  • اندیکاتور MA

میانگین متحرک یا Moving Average یک اندیکاتور تکنیکال است که معامله‌گران از آن برای تعیین جهت یک روند استفاده می‌کنند. نقاط داده یک سهم یا ارز را در بازه زمانی مشخص بر تعداد تقسیم می‌کند و میانگین آن را به‌دست می‌آورد. به این میانگین، میانگین متحرک می‌گوییم. از میانگین حرکت برای شناسایی مقاومت و حمایت‌ها استفاده می‌کنند. اندیکاتور مووینگ اوریج دارای مدل‌های مختلفی است که کاربرد متفاوتی دارند.

اندیکاتور فیبوناچی

  • اندیکاتور فیبوناچی

اندیکاتور فیبوناچی بر اساس اعداد کلیدی ریاضی، سطوح حمایت و مقاومت آینده قیمت را بر اساس روندهای گذشته شناسایی می‌کند.

سایر دسته‌بندی اندیکاتورها

دسته‌بندی‌های دیگر اندیکاتورها را می‌توان بر اساس ساختار و پیشرو یا تاخیری بودن آن‌ها در نظر گرفت.

  • از نظر ساختار

اندیکاتورهای مبتنی بر حرکت

کانال کالاCCI، استوک Stoch ، قدرت نسبی RSI

اندیکاتورهای دنبال کننده روند

پارابولیک سار Parabolic SAR، مکدی MACD، میانگین متحرک Moving Average

اندیکاتورهای نوسانی

Average True Range میانگین محدوده واقعی، Bollinger Bands باندهای بولینگر 

اندیکاتورهای ورود و خروج پول و حجم

Accumulation / Distribution انباشت / توزیع، Demand Index شاخص تقاضا، On Balance Volume (OBV) حجم موجودی، Money Flow Index جریان پول

سایر دسته‌بندی اندیکاتورها

  • اندیکاتورهای تاخیری و پیشرو

اندیکاتورهای تاخیری lagging معمولاً برای اندازه گیری روندها و اندیکاتورهای پیشرو leading معمولاً برای تشخیص شرایط خرید یا فروش بیش از حد استفاده می‌شوند.

تفاوت اندیکاتورها با اسیلاتورها در چیست؟

همانطور که از نام نشان می‌دهد شاخص‌ها برای نشان دادن جهت بالقوه روند استفاده می‌شوند، اندیکاتورها ابزار بسیار مفیدی در تحلیل تکنیکال در نظر گرفته می‌شوند زیرا ایده‌ای در مورد جهت بالقوه روند ارائه می‌دهند.

انواع  جایگاه قرار گیری کاربرد اعتبار واگرایی محدودیت  هدف
اندیکاتورها روی نمودار قیمتی تشخیص روند واگرایی کاربردی نیست ندارند شناسایی جهت حرکت
اسیلاتورها پنجره جدا از نمودار قیمتی سیگنال دهی ورود و خروج واگرایی بسیار کاربردی است در یک محدوده خاص مثلا 0 تا 100 شناسایی قدرت یا ظعف روند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با بهترین اندیکاتور برای سیگنال ورود و خروج مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

یکی از تفاوت‌های اندیکاتورها و اسیلاتورها در جایگاه قرارگیری آن‌هاست. اسیلاتورها معمولا شامل پنجره‌ای جدا می‌شود که اطلاعات را در زیر نمودار نمایش می‌دهند؛ اما دیگر اندیکاتورها روی نمودار قرار می‌گیرند و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.
تفاوت بعدی اسیلاتور و اندیکاتور در محدوده آن‌هاست. اسیلاتورها معمولا دارای دو محدوده اشباع خرید و اشباع فروش هستند. برای مثال در اسیلاتور RSI دو محدوده بالای ۷۰ و پایین ۳۰ وجود دارد. زمانی که نمودار به بالای ۷۰ می‌رسد تریدرها میل به فروش ارزهای خود دارند و در اینجا احتمالا نزول قیمت وجود دارد؛ اما زمانی که این نمودار به زیر ۳۰ سقوط می‌کند افراد تمایل به خرید دارند و این بدان معنی‌ست که رشد قیمتی اتفاق می‌افتد.
سومین تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها در واگرایی است. اگر قصد تشخیص واگرایی در دارایی را دارید باید به سراغ اسیلاتورها بروید؛ زیرا واگرایی‌ها در اندیکاتورها کاربرد ندارند. برای مثال با استفاده از MACD می‌توانید واگرایی یک سهم را تشخیص دهید.

سخن آخر

در این مقاله به چیستی اندیکاتورها پرداختیم و کاربردهای آن‌ها را در تحلیل تکنیکال را با شما به اشتراک گذاشتیم. سپس انواع اندیکاتورها را معرفی کردیم و تفاوت‌های اندیکاتورها با اسیلاتورها را ذکر کردیم. به‌وطور کلی اندیکاتورها ابزارهایی هستند که می‌توانند به شما در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال کمک کنند. آیا تا به‌حال از اندیکاتورها استفاده کرده‌اید؟ در بخش نظرات به ما بگویید!

سوالات متداول
Request for Quote

اندیکاتورها دقت ۱۰۰٪ ندارند و دارای خطاهایی نیز هستند. به همین دلیل بهتر است در کنار سایر ابزار استفاده شوند.

در واقع نمی‌توان به این سوال پاسخ دقیقی داد؛ زیرا هر اندیکاتور دارای کاربرد خاص خودش است و برای پیش‌بینی نیاز به بیش از یک اندیکاتور وجود دارد.

واگرایی با استفاده از اندیکاتور rsi و مکدی جزو یکی از سودآورترین و قابل اعتمادترین اندیکاتورها است.

در وبسایت تریدینگ ویو اندیکاتورهای زیادی قابل دسترس است.

با شناخت انواع اندیکاتورها و نحوه استفاده از آن‌ها، می‌توانید ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را تحلیل کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...