مسافرت و مهاجرت

اپلای دانشگاه چیست؟

اپلای دانشگاه چیست؟

چه کسی دوست دارد در بهترین دانشگاه‌های دنیا مشغول به تحصیل شود؟ حتما با دیدن این سوال می‌پرسید که چه کسی دوست ندارد؟ ولی افراد زیادی هستند که علاقه چندانی به ادامه تحصیل ندارند و اگر قصد مهاجرت داشته باشند، ترجیح می‌دهند روش دیگری مثل سرمایه گذاری یا کار کردن را انتخاب کنند. پس این مقاله مناسب افرادی است که قصد دارند به صورت تحصیلی مهاجرت کنند و برای این کار می‌خواهند از طریق اپلای دانشگاه اقدام کنند. پس با خواندن ادامه مطلب می‌آموزید اپلای دانشگاه (apply) چیست و چه شرایطی دارد؟

اپلای دانشگاه (apply) چیست؟

وقتی تصمیم می‌گیرید که برای مهاجرت، به صورت تحصیلی اقدام کنید، اولین قدم گرفتن پذیرش از دانشگاه مقصد می‌باشد. برای گرفتن این پذیرش باید به دانشگاه مورد نظر خود درخواست بدهید. بعد از درخواست، پرونده شما بررسی شده و در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشید و مورد تایید آن‌ها قرار بگیرید، می‌توانید ویزای تحصیلی گرفته و به تحصیل در کشور دیگر اقدام کنید.

اپلای (Apply) دانشگاه، مانند اپلای دانشگاه های کانادا، به اقداماتی گفته می‌شود که برای دریافت پذیرش تحصیلی (Admission) از دانشگاه‌های خارجی انجام می‌شود. مثل پیدا کردن دانشگاه، استاد و آماده کردن مدارک، دریافت فرم‌های مربوط به ویزا، گرفتن وقت سفارت، کارهای لازم برای درخواست ویزا، تهیه بلیط هواپیما و … . البته به فردی که اپلای می‌کند متقاضی پذیرش یا Applicant گفته می‌شود.

برای اپلای کردن، شما باید فرم Application که برای ارسال درخواست رسمی پذیرش تحصیلی است را پر کرده و آن را برای دانشگاه مورد نظر ارسال نمایید. در این فرم اطلاعاتی از قبیل مشخصات فردی، سوابق تحصیلی و پژوهشی و اطلاعات درسی را وارد نمایید.

مراحل اپلای و گرفتن پذیرش تحصیلی

بعد از این که آموختید اپلای دانشگاه (Apply) چیست، حتما می‌خواهید بدانید که اپلای کردن چه مراحلی دارد. برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش تحصیلی در دانشگاه خارجی، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول

اولین اقدامی که برای اپلای کردن و پذیرش دانشگاه خارجی باید انجام دهید، تقویت زبان انگلیسی و گرفتن مدرک معتبر زبان است. داشتن مدرک زبان معتبر برای اکثر دانشگاه‌ها مورد نیاز می‌باشد. البته در صورتی که تسلط بالایی به زبان انگلیسی داشته باشید، با توافق استاد مورد نظر می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان نیز اقدام کنید که این بستگی به تسلط شما به زبان انگلیسی و نظر مثبت استاد دارد و احتمال آن خیلی کم است.

  • مرحله دوم

لیستی از دانشگاه‌هایی که قصد دارید در آنجا تحصیل کنید و به آن علاقه‌مند هستید، تهیه نمایید. به هر حال برای هر فرد نوع دانشگاه و کشور فرق می‌کند و این به شرایط تحصیلی و رشته مورد نظر بستگی دارد.

  • مرحله سوم

رزومه و سوابق تحصیلی خود مثل مدرک دانشگاهی، ریز نمرات و … را آماده کرده و آن‌ها را توسط یک دارالترجمه معتبر به خوبی ترجمه نمایید.

  • مرحله چهارم

انگیزه نامه یا Statement of Purpose (SOP) خود را بنویسید. برای نوشتن انگیزه نامه باید توضیح دهید که چرا این رشته را انتخاب کرده‌اید.

  • مرحله پنجم

توصیه نامه یا Recommendation خود را از استادی که داخل ایران داشتید، دریافت کنید. در این توصیه نامه استاد باید تایید کند که شما فرد قابل قبولی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مقصد هستید.

  • مرحله ششم

مدارک مورد نیاز اپلای که قبلا ترجمه کرده بودید را برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. از طرف دانشگاه مقصد بسته به شرایط تحصیلی شما found یا کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

  • مرحله هفتم

اپلیکیشن آنلاین را تکمیل کرده و در وب سایت دانشگاه مورد نظر ثبت نمایید. این مورد بستگی به سیستم آموزشی هر کشور دارد و مدارکی مثل ترجمه مدارک تحصیلی و زبان را لازم دارد.

  • مرحله هشتم

پیگیری ارسال توصیه نامه استادهای داخل ایران و منتظر ماندن برای نتیجه اپلای. نتیجه آزمون می‌تواند از طرف دانشگاه مورد تایید قرار بگیرد، یعنی Admission شود.

مطالعه مقاله برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2024 را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اپلای (apply) چیست

زمان مناسب برای اپلای کردن

شروع تحصیل در دانشگاه از 2 فصل مختلف شروع می‌شود؛ پاییز (Fall) که از مهر ماه شروع شده و معادل سپتامبر و آگوست میلادی است. بهار و تابستان (Spring & Winter) که از ماه ژانویه شروع شده و معادل آن نیز در ایران وجود دارد. البته اکثر افرادی که از ایران اقدام به اپلای می‌کنند، ترجیح می‌دهند از مهر شروع به تحصیل کرده و اکثر دانشگاه‌ها نیز ظرفیت‌های خود را در مهر ماه افزایش می‌دهند. پس به این صورت شانس قبولی شما در این فصل بیشتر است. در صورتی که شانس قبولی ترم پاییز را از دست دادید، می‌توانید برای ترم زمستان اقدام و شانس خود را مجددا امتحان کنید.

نحوه پیدا کردن استاد برای اپلای

برای پیدا کردن استاد می‌توانید از 2 طریق اقدام کنید. اول این که پس از پیدا کردن دانشگاه، در لیست استادها، از قسمت Faculty Members استاد مورد نظر خود را پیدا کنید. برای این کار در گوگل نام دانشگاه، نام دپارتمان، دانشکده را سرچ کنید. مثلا اگر می‌خواهید برای دانشگاه تورنتو رزومه بفرستید عبارتUniversity of Toronto biology department faculty  را سرچ کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که برای اروپا و استرالیا بهتر است به جای کلمه faculty از اصطلاحstaff  استفاده کنید .برای انتخاب استاد سعی کنید استادی را پیدا کنید که تحقیقات و پژوهش‌های او به شما نزدیک باشد. دومین راه هم این است که از سایت گوگل اسکولار کمک بگیرید. برای این کار بهتر است کلید واژه‌‌های زمینه تحقیقاتی خود را وارد و جدیدترین مقالات آن را مشاهده نمایید. سپس وارد صفحه شخصی نویسنده شده و به او ایمیل ارسال کنید.

دلیل جواب ندادن اساتید به ایمیل شما

سوال رایج اغلب دانشجویان، این است که چرا وقتی به استادی برای اپلای و گرفتن پذیرش تحصیلی ایمیل ارسال می‌کنند، استاد جوابی به آن‌ها نمی‌دهد. این اتفاق دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. یکی از دلیل‌های آن این است که اکثر دانشجویان از ایمیل افراد دیگر کپی کرده و آن را برای درخواست پذیرش ارسال می‌کنند. از آنجایی که اساتید روزانه چندین ایمیل دریافت می‌کنند، کپی یا خاص بودن ایمیل شما کاملا مشخص می‌شود. متن ایمیل شما باید صرفا برای استادی که نامه پذیرش ارسال می‌کنید، نوشته شده باشد. پس ایمیلی که می‌نویسید در حد 2 تا 3 پاراگراف باشد و رزومه خود را نیز به متن ایمیل attach کنید. عنوان ایمیل هم تاثیر زیادی در جذب استاد می‌گذارد و برای آن از عبارات Prospective student interested in و Ph.D.application in استفاده نمایید.

اپلای دانشگاه چیست

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید اپلای دانشگاه (apply) چیست و مراحل اپلای کردن چگونه است. اگر شما هم قصد مهاجرت دارید و به ادامه تحصیل تمایل دارید، پس اپلای کردن می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. می‌توانید هرچه زودتر مراحل آن را شروع کرده و اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...