آموزش تحلیل ارز دیجیتال

دامیننس بیت کوین چیست؛ نمودار لحظه‌ای BTC.D

دامیننس بیت کوین چیست؛ نمودار لحظه‌ای BTC.D

دامیننس بیت‌کوین معیاری است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال، در اختیار بیت‌کوین است. تحلیل دامیننس بیت‌کوین در تشخیص روند به معامله‌گران کمک می‌کند. از این رو بررسی نمودار دامیننس بیت‌کوین یکی از ابزارهای تحلیلگران تکنیکال هنگام خرید و فروش بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است.

نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین امروز

نمودار لحظه‌ای دامیننس بیت‌کوین که تسلط ارزش بازار بیت‌کوین به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را در هر لحظه از زمان نشان می‌دهد، یکی از شاخص‌های کلیدی در تحلیل بازار رمزارزها است. در ادامه مفهوم دامیننس بیت‌کوین را به طور کامل تعریف می‌کنیم، نحوه تحلیل با آن را آموزش داده و به معرفی برخی استراتژ‌ی‌های معاملاتی می‌پردازیم که از دامیننس بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

تحلیل دامیننس بیت کوین (BTC.D): ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طبق نمودار ۴ساعته BTC.D در تریدینگ ویو، اواخر سال 1402 دامیننس بیت‌کوین در یک جهش قدرتمند به بالای محدوده ۵۵ درصد افزایش یافت. سپس به دنبال این جهش رشد قیمت آلت‌کوین‌ها شروع شد که همین امر، کاهش مقدار BTC.D را به دنبال داشت؛ طوری که تا سطح 50.5 درصد ریزش یافت. با این وجود دامیننس بیت‌کوین تقریبا در دو هفته گذشته مجدد صعود یافته و توانست خود را در گام اول به بالای سطح کلیدی 55 درصد و در مرحله بعد به محدوده مقاومتی 57 درصد رشد دهد. این معیار مهم در تایم فریم ۴ساعته به طور قابل‌توجهی به مقاومت 57 درصد واکنش نشان داد و اصلاح مجدد خود را در پیش گرفت. در حال حاضر BTC.D در سطح 55.5 درصد در حال نوسان است.

با بررسی وضعیت بازار رمزارزها، می‌توان سناریو‌های تحلیلی زیر را برای شاخص BTC.D متصور شد:

بازار ارزهای دیجیتال اخیر اصلاح قیمتی قابل‌توجهی به خود گرفت؛ قیمت بیت‌کوین از بالای محدوده 70 هزار دلار به محدوده ۶۰ هزار دلار کاهش یافت. ریزش قیمت بیت‌کوین، اثر منفی شدید‌تری در آلت‌کوین‌ها گذاشت و اغلب بیش ۲۵ درصد کاهش قیمت تجربه کردند؛ بنابراین واضح است که رشد شارپی نمودار BTC.D تا سطح ۵۷ درصد به دلیل خروج بیشتر سرمایه از آلت‌کوین‌ها نسبت به بیت‌کوین بوده است.

تحلیل دامیننس بیت کوین-۴ساعته

با این وجود به دلیل عدم اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به دارایی‌های ریسکی که ناشی از اتفاقات هفته گذشته بین ایران و اسرائیل است، سرمایه از هر دوی بیت‌کوین و آلت‌کوین‌های نوسانی خارج و به استیبل‌کوین‌هایی نظیر تتر واریز شده است. همین امر مجدد دامیننس بیت‌کوین را به سطح حمایتی 55 درصد کاهش داد.
از آنجایی که در روز اول هفته جاری، هاوینگ چهارم بیت‌کوین با موفقیت اعمال شد و میزان سرعت عرضه کوین‌های BTC به نصف کاهش یافت، در صورت افزایش مداوم تقاضا در روزهای آینده می‌توان انتظار مجدد رشد قیمت بیت‌کوین را داشته باشیم که همین امر به نوبه خود میزان BTC.D را افزایش خواهد داد.
این سناریو در حالتی که نمودار BTC.D سطح حمایتی 55 درصد فعلی را به سمت پایین از دست ندهد، تقویت خواهد شد. توجه داشته باشید که سطح 55 درصد در نمودار چهار ساعته بسیار کلیدی محسوب می‌شود؛ زیرا با محدوده میانگین متحرک ساده 50 دوره یا MA50 (نمودار زرد رنگ) نیز هم‌پوشانی دارد.

از طرفی دیگر باید در نظر داشت که بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده ۶۵٬۰۰۰ معامله می‌شود. اگر نمودار BTCUSDT پس از اصلاح قیمتی که در پیش گرفته، مجدد صعودی شود و با شتاب قوی این محدوده را به سمت بالا رد کند و در تایم فریم هفتگی در سطوح قیمتی جدیدی (بالاتر از ۷۰ هزار دلار) تثبیت شود، نمودار دامیننس بیت کوین نیز پتانسیل صعود خواهد یافت و در گام اول می‌تواند تا محدوده 60 درصد افزایش یابد. در عوض، اگر قیمت بیت کوین در همین محدوده مقاومتی مهم رنج بزند یا اصلاح کند، همچنین اگر آلت‌کوین‌ها به رشد خود ادامه دهند یا ارزش بازار استیبل‌کوین‌هایی نظیر تتر رشد یابد، احتمالا دامیننس بیت کوین به ریزش اواخر هفته پیش ادامه دهد و تا محدوده 49 درصد کاهش یابد.

با توجه به موقعیت نمودار BTC.D نسبت به میانگین متحرک‌های MA ۱۰۰ و ۵۰ MA در نمودار ۴ساعته که در بالای هر دوی این اندیکاتور‌ها حرکت می‌کند، می‌توان گفت که اصلی‌ترین محدوده‌ حمایتی نمودار دامیننس بیت کوین در تایم فریم 4ساعته سطح 55 درصد است که نقطه تلاقی BTC.D با نمودارهای میانگین متحرک‌ ذکر‌شده است. همچنین اصلی‌ترین مقاومت نمودار BTC.D در تایم فریم ۴ ساعته، سطح 57 درصد است که احتمال صعود به این محدوده در چند روز آینده وجود دارد.

دامیننس بیت‌کوین چیست؟

«دامیننس بیت‌کوین» (Bitcoin Dominance) به فرمولی ساده اشاره دارد که ارزش بازار بیت‌کوین را بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال تقسیم می‌کند. سپس مقدار حاصل شده را به عنوان تسلط بیت‌کوین بر بازار رمزارزها تعبیر می‌کند؛ دامیننس بیت‌کوین که به آن «تسلط بیت‌کوین» نیز می‌گویند و در اغلب پلتفرم‌های تحلیلی با نماد BTC.D نمایش داده می‌شود، از فرمول زیر به دست می‌آید:

فرمول دامیننس بیت‌ کوین

همان‌طور که از فرمول بالا مشخص است، BTC.D به صورت درصدی است؛ به عنوان مثال، اگر نمودار دامیننس بیت‌کوین مقدار ۶۰ را نمایش دهد، به این مفهوم است که ۶۰ درصد ارزش کل بازار رمزارزها را ارزش بازار بیت‌کوین به خود اختصاص داده است. برای فهم راحت‌تر این فرمول، بهتر است که مفهوم ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) را به طور کامل درک کنیم؛ ارزش بازار هر دارایی قابل‌معامله به سادگی از حاصل ضرب قیمت بازاری هر واحد از آن دارایی در تعداد کل واحد‌های موجود آن برای معامله، حاصل می‌شود. در نظر داشته باشید که برای هر ارز دیجیتالی از جمله اتریوم، تتر و… شاخص دامیننس قابل تعریف است؛ به عنوان مثال، دامیننس تتر را با USDT.D نمایش می‌دهند که فرمولی مشابه BTC.D دارد، با این تفاوت که به جای ارزش بازار بیت‌کوین، ارزش بازار تتر را در فرمول قرار می‌دهیم.

علاوه بر نمودار دامیننس بیت‌کوین، شاخص دیگری برای سنجش میزان تسلط این رمزارز برتر وجود دارد؛ این معیار که شاخص سلطه واقعی بیت‌کوین (Real Bitcoin Dominance Index) نام دارد، ارزش بازار بیت‌کوین را نسبت به ارزش بازار کل رمزارزهایی که دارای مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) هستند، محاسبه می‌کند. از آنجایی که همواره ارزش کل بازار رمزارزهای با مکانیزم PoW از ارزش کل بازار رمزارزها کمتر است، بنابراین همیشه مقدار شاخص سلطه واقعی بیت‌کوین بیشتر از مقدار دامیننس بیت‌کوین است.

اهمیت دامیننس بیت کوین چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، پویایی بین بیت‌کوین و بقیه بازار یک رابطه مهم است که هر معامله‌گر باید آن را درک کند؛ هرچقدر تسلط بیت‌کوین بیشتر باشد، روند بیت‌کوین تأثیر زیادتری بر جهت کلی بازار دارد. طبق داده‌های تاریخی بازار رمزارزها، می‌توان گفت که حرکات قیمت بیت‌کوین اغلب یک اثر دومینو بر دیگر رمزارزها ایجاد کرده است؛ از این رو، بر احساسات بازار و روند قیمتی سایر ارزهای دیجیتال که در مجموع به عنوان آلت‌کوین شناخته می‌شوند، تأثیر قابل‌توجهی داشته است.

نماد کاربرد بازه تغییرات فرمول محاسبه ATH ATL
BTC.D تشخیص سیکل‌های بازار رمزارزها ۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش بازار بیت‌کوین تقسیم بر ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال ۱۰۰ درصد ۳۵.۴۱ درصد

شایان ذکر است، اگرچه تسلط بیت‌کوین آمار جالبی برای بررسی و آنالیز بازار رمزارزها در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد، اما باید در نظر داشت که ارزش واقعی بیت‌کوین را نشان نمی‌دهد. همچنین توجه کنید که دامیننس بیت‌کوین نباید تنها ابزار تحلیلی معامله‌گران باشد، بلکه فقط به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در کنار دیگر معیارها و عوامل تأثیرگذار بر بازار در نظر گرفته می‌شود.

آموزش تحلیل دامیننس بیت‌کوین در سایت trading view

برای دسترسی به نمودار دامیننس بیت‌کوین در پلتفرم تحلیل تریدینگ ویو کافی است که از قسمت نمودارها (SuperCharts)، در قسمت محصولات (Products) این سایت به بخش تحلیل نمودارها مراجعه کنید. سپس از بخش جستجوی نمادها (Symbol Search)، عبارت BTC.D را جستجو و روی آن کلیک کنید.
دامیننس بیت‌ کوین BTC.D

پس از انجام صحیح این مراحل، نمودار لحظه‌ای تغییرات دامیننس بیت‌کوین روی صفحه ظاهر می‌شود؛ به این ترتیب می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود و دانش تحلیل تکنیکالی خود این نمودار را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین به بررسی سناریوهای مختلف ناشی از روند فعلی دامیننس بیت‌کوین با دیگر معیارهای بازار رمزارزها بپردازید. برای آشنایی با انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال نمودارها در تریدینگ ویو و نحوه استفاده از آن‌ها در سناریو‌های تحلیلی خود، می‌توانید از مقاله جامع «آموزش تریدینگ ویو» استفاده کنید.

ارتباط مارکت کپ و دامیننس بیت کوین

همان‌طور که از فرمول محاسبه دامیننس بیت‌کوین مشخص است، BTC.D با مارکت کپ خود این رمزارز ارتباط مستقیم و با مارکت کپ کل بازار رمزارزها رابطه عکس دارد؛ به عبارت دیگر، اگر ارزش بازار بیت‌کوین ثابت بماند و مارکت کپ کل بازار رمزارزها افزایش یابد، دامیننس بیت‌کوین کاهش خواهد یافت. همچنین اگر ارزش بازار کل رمزارزها ثابت بماند و مارکت کپ بیت‌کوین افزایش یابد، دامیننس بیت‌کوین نیز افزایش خواهد یافت. در بخش‌های بعدی سناریو‌های تحلیلی مختلفی که می‌توان از حالت‌های مختلف مارکت کپ بیت‌کوین، مارکت کپ کل بازار رمزارزها و دامیننس بیت‌کوین بررسی کرد را توضیح خواهیم داد.

فاکتور‌های مهم و موثر بر دامیننس بیت‌کوین

اگرچه در نگاه اول و با توجه به فرمول محاسبه BTC.D به نظر می‌رسد که تنها موارد تأثیرگذار بر این شاخص، دو عامل: ارزش بازار رمزارزها و ارزش بازار بیت‌کوین هستند، اما توجه به این نکته مهم است که عوامل زیادی نظیر تغییرات نظارتی، احساسات بازار و رویدادهای مهم دیگر وجود دارند که روی خود این دو عامل مؤثر بوده و به نوبه خود بر مقدار دامیننس بیت‌کوین تأثیر خواهند گذاشت. تجزیه و تحلیل دقیق دامیننس بیت‌کوین به درک گسترده‌ای از این عوامل، شرایط بازار رمزارزها، اخبار این حوزه و روند کلی صنعت کریپتوکارنسی نیاز دارد. برخی از این عوامل تأثیرگذار بر BTC.D عبارت‌اند از:

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و نهادی در بیت‌کوین

وقتی شرکت‌های بزرگی مانند بلک راک (BlackRock) به بیت‌کوین و ابزارهای جانبی آن نظیر ETF بیت‌کوین جذب می‌شوند، ارزش بازار بیت‌کوین و به دنبال آن مقدار BTC.D را افزایش می‌دهند.

هاوینگ بیت‌کوین

رویداد هاوینگ (Halving) بیت‌کوین که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و پاداش ماینرهای BTC را به نصف کاهش می‌دهد، در گذشته نشان داده است که تقاضای جدید به بازار بیت‌کوین القا می‌کند و در نتیجه تسلط آن را افزایش می‌دهد.

افزایش محبوبیت استیبل‌کوین‌ها و دیگر بخش‌های صنعت رمزارزها

افزایش محبوبیت دیگر ارزهای دیجیتال نظیر استیبل‌کوین‌ها‌ و دیگر بخش‌های این صنعت از جمله نوآوری‌هایی مانند NFT، دیفای، گیم فای، هوش مصنوعی، متاورس و… می‌تواند به حالت‌های مختلفی روی دامیننس بیت‌کوین تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، دامیننس بیت‌کوین تا قبل از اواسط ۲۰۱۷، بیشتر از 90 درصد بود؛ با معرفی استانداردهای توکن‌سازی مانند ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم و افزایش محبوبیت‌ این نوع توکن‌ها در سال بعد، دامیننس بیت‌کوین به محدوده 35 درصد در ژانویه 2018 رسید. به طور کلی، دامیننس بیت‌کوین با سهم بازار آلت‌کوین‌ها رابطه معکوس دارد.

استفاده از دامیننس در تحلیل

ابزارها و ‌سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ردیابی و پیگیری مقدار دامیننس بیت‌کوین استفاده کنید. نظارت منظم بر تسلط بیت‌کوین می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد روندهای بازار رمزارزها در آینده، تغییرات در احساسات سرمایه‌گذاران این نوع دارایی‌ها و یافتن فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری یا تعدیل سبد دارایی رمزارزی شما ارائه دهد. در ادامه به چند روش استفاده معامله‌گران از دامیننس بیت‌کوین در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

استفاده از دامیننس در تحلیل

استراتژی‌های ترید با استفاده از دامیننس بیت کوین

روش‌های زیادی برای استفاده از دامیننس بیت‌کوین در استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران وجود دارد؛ از آنجایی که به طور کلی دو نوع رمزارز (بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌) وجود دارند، اساس تمام استراتژی‌های مبتنی بر دامیننس بیت‌کوین، برای تعیین این امر است که در حال حاضر کدام یک از این دو نوع رمزارز را در سبد سرمایه‌گذاری خود افزایش و کدام یک را کاهش دهیم. به همین منظور، برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های ترید با شاخص BTC.D شامل موارد زیر است:

۱. استفاده از BTC.D در تشخیص فصل آلت‌کوین (Altcoin season)

فصل آلت‌کوین‌ها که به آلت‌سیزن نیز مشهور است، به دوره‌ای از بازار رمزارزها اشاره دارد که نرخ رشد قیمت آلت‌کوین‌ها بیشتر از نرخ رشد قیمت بیت‌کوین است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که به دنبال هر دوره‌ای از روند صعودی بیت‌کوین، یک آلت‌سیزن نیز رخ می‌دهد؛ در این مورد، دامیننس بیت‌کوین بسیار کاربردی است، زیرا تضعیف تسلط بیت‌کوین می‌تواند نشان دهنده شروع فصل جدید آلت‌کوین‌ها یا شروع یک آلت‌سیزن جدید باشد.

۲. استفاده از BTC.D در تشخیص احساسات بازار (Market sentiment)

اغلب، مقدار تسلط بیت‌کوین و قیمت این رمزارز به طور هم‌زمان بررسی می‌شوند تا روند کلی بازار برآورد شود. به عنوان مثال، یک سیگنال قوی برای افزایش مداوم قیمت بیت‌کوین زمانی است که هم قیمت لحظه‌ای و هم مقدار BTC.D در حال افزایش باشند. برعکس، زمانی که قیمت و تسلط بیت‌کوین در حال کاهش است، یک بازار نزولی می‌تواند در انتظار معامله‌گران باشد.

توجه داشته باشید که افزایش قیمت بیت‌کوین نشان دهنده افزایش تسلط آن نیست و بالعکس. اگر به گذشته این رمزارز برگردیم، متوجه خواهیم شد که دوره‌هایی از افزایش تسلط BTC وجود دارد، در حالی که قیمت BTC در آن زمان در حال کاهش بوده است. این حالت می‌تواند در زمان‌هایی که آلت‌کوین‌ها (نه بیت‌کوین) به شدت ریزش می‌کنند و درگیر روند نزولی شدید هستند، دیده شود؛ بنابراین افزایش دامیننس بیت‌کوین در زمان‌هایی که قیمت BTC در حال کاهش است، به این مفهوم تعبیر می‌شود که احتمالا در روز‌های آتی، آلت‌کوین ریزش قدرتمند‌تری نسبت به بیت‌کوین تجربه می‌کنند.

۳. استفاده از دامیننس BTC برای تعیین روند بیت‌کوین

بررسی روند فعلی دامیننس بیت‌کوین با نوع حرکت قیمت لحظه‌ای این رمزارز، می‌تواند در تعیین روند آتی قیمت بیت‌کوین مؤثر باشد. به عنوان مثال، اگر مقدار BTC.D و قیمت فعلی BTC هم‌زمان کاهش یابند، به این مفهوم است که احتمالاً نقدینگی موجود در بازار رمزارزها از بیت‌کوین خارج شده و به دیگر رمزارزها وارد خواهد شد؛ بنابراین احتمال ایجاد یک روند نزولی در بیت‌کوین برای میان‌مدت وجود دارد. به ‌عبارت ‌دیگر، این کاهش هم‌زمان قیمت و دامیننس به این معنا است که معامله‌گران سرمایه خود را از بیت‌کوین خارج کرده‌اند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند انتظار یک روند نزولی در قیمت بیت‌کوین را داشته باشند و بر این اساس موقعیت‌های معاملاتی خود را اتخاذ کنند.

دامیننس بیت‌کوین قیمت بیت‌کوین قیمت آلت‌کوین‌ها سیگنال
صعودی و صعودی آنگاه صعود ضعیف‌ خرید بیت‌کوین
صعودی و ثابت یا نزولی آنگاه ریزش شدید احتیاط
نزولی و نزولی آنگاه ریزش ضعیف تنوع بخشی
نزولی و صعودی یا ثایت آنگاه صعود پرقدرت آلت سیزن (خرید آلت‌کوین)

جدول فوق ترکیب‌های مختلفی را از حالت‌هایی که احتمالا برای دامیننس بیت‌کوین و قیمت آن ایجاد شود، نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر BTC.D صعودی باشد و هم‌زمان قیمت بیت‌کوین نیز افزایش یابد، این می‌تواند نشان‌دهنده یک سیگنال خرید برای بیت‌کوین باشد. در مقابل، اگر دامیننس بیت‌کوین کاهش و قیمت BTC ثابت یا افزایشی باشد، احتمالاً نشان‌دهنده یک آلت‌سیزن است که در آن سرمایه‌گذاران به دنبال خرید آلت‌کوین‌ها هستند.

تاثیر دامیننس بیت‌کوین بر سرمایه‌گذاری

در مجموع می‌توان گفت که دامیننس بیت‌کوین برای تشخیص قوی‌ترین روند در بین دو فصل اصلی بازار رمزارزها: فصل خرید بیت‌کوین یا خرید آلت‌کوین‌ها، بسیار کاربردی است؛ به همین منظور تجزیه و تحلیل شاخص BTC.D برای برآورد سرمایه‌گذاری در کدام یک این نوع دارایی‌ها یا تخصیص حجم بیشتر سرمایه‌ خود به کدام یک از آن‌ها، مؤثر است.

البته در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده‌تر از آن بوده که صرفاً با استفاده از یک ابزار پیش‌بینی شود و بتوان آینده آن را دقیق برآورد کرد؛ دامیننس بیت‌کوین تنها یکی از صدها معیارهای موجود برای تحلیل بازار است. در نتیجه، اگر تنها به دامیننس تکیه کنید، احتمالاً متحمل ضرر خواهید شد؛ بنابراین باید از تجزیه و تحلیل ترکیبی از عوامل و شاخص‌های مهم بازار نظیر شاخص ترس و طمع، شاخص توتال و توتال 2 استفاده کنید.

آیا دامیننس بیت‌کوین قابل اعتماد است؟

آیا دامیننس بیت‌کوین قابل اعتماد است؟

بیت‌کوین به عنوان برترین پروژه بازار ارزهای دیجیتال، اغلب عملکرد کلی بازار این نوع دارایی‌ها را منعکس می‌کند و یک چشم‌انداز کلی از وضعیت بازار ارائه می‌دهد؛ طوری که اغلب معامله‌گران شاخص‌های وابسته به این رمزارز نظیر BTC.D را به عنوان کلیدی‌ترین معیار در ارزیابی بازار رمزارزها و پیش‌بینی حرکات آتی آن در نظر خواهند گرفت. از این رو، دامیننس بیت‌کوین به عنوان یک معیار برتر و قابل اعتماد از نظر برخی کارشناسان تلقی می‎‌شود. با وجود این توجه به این نکته مهم است، همان‌طور که از نام این نوع شاخص‌های تحلیلی پیداست، دامیننس بیت‌کوین نباید به عنوان تنها مرجع منعکس کننده بازار برای پیش‌بینی قیمت‌ها در نظر گرفته شود؛ به هیچ وجه نبایدBTC.D  را به عنوان تنها شاخص یا محرک رفتار بازار در نظر گرفت.

ارتباط دامیننس بیت‌کوین و آلت کوین‌ها

در بخش‌های قبل و جدول‌هایی که در این مقاله آورده شده‌اند، تا حدی با ارتباط بین دامیننس بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها آشنا شدیم؛ به عنوان مثال متوجه شدیم که وقتی مقدار BTC.D در حال کاهش است، می‌توان حالت‌های مختلفی برای بازار آلت‌کوین‌ها متصور شد، برخی از این حالت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حجم ورود سرمایه جدید در بیت‌کوین کمتر از بازار آلت‌کوین‌ها است.
  • حجم خروج سرمایه از بازار بیت‌کوین، بیشتر از بازار آلت‌کوین‌ها است.
  • افزایش تعداد ارزهای دیجیتال جدید: در حالی که ارزش بازار بیت‌کوین ثابت مانده است، تعداد پروژه‌های جدیدی به بازار رمزارزها وارد شده‌اند که ارزش کل بازار رمزارزها را افزایش داده‌اند و منجر به کاهش دامیننس بیت‌کوین شده‌اند.

از آنجایی که تتر یکی از آلت‌کوین‌های برتر بازار رمزارزها است و حجم زیادی از سرمایه موجود در آلت‌کوین‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، می‌توان گفت تغییر دامیننس بیت‌کوین می‌تواند در تغییر ارزش بازار این استیبل‌کوین نیز مؤثر باشد و آن را افزایش یا کاهش دهد؛ اگر نگاهی به چارت‌های تحلیل دامیننس تتر و بیت‌کوین داشته باشید، خواهید دید که همیشه یک نوع همبستگی معکوس میان این دو نمودار وجود دارد. در حقیقت هر بار که دامیننس بیت‌کوین شروع به افزایش می‌کند، در مقابل دامیننس تتر کم می‌شود و بالعکس.

ارتباط دامیننس بیت‌کوین و آلت کوین‌ها

ارتباط دامیننس بیت کوین و تتر

اگرچه سابقه بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که دامیننس تتر و بیت‌کوین در اغلب مواقع باهم رابطه عکس دارند، در نظر داشته باشید که از نظر تئوری این امکان وجود دارد که هم‌زمان دامیننس بیت‌کوین و دامیننس تتر افزایشی باشند؛ حالتی را در نظر بگیرید که به طور هم‌زمان، نقدینگی موجود در آلت‌کوین‌های به جز تتر خارج شده و به دو رمزارز تتر و بیت‌کوین واریز می‌شود؛ یعنی هم ارزش بازار تتر و هم ارزش بازار بیت‌کوین به شدت رشد کند، از سوی دیگر ارزش بازار دیگر آلت‌کوین‌ها کاهش یابد. این حالت احتمالا در زمان‌هایی که بازار آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم، بایننس کوین، کاردانو و… به شدت ریسکی می‌شوند به وجود خواهد آمد.

در نتیجه به صورت قطعی نمی‌توان گفت که دامیننس بیت‌کوین با ارزش بازار تتر رابطه عکس یا مستقیم دارد؛ عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر هم جهت یا در خلاف جهت هم حرکت‌ کردن نمودار BTC.D و ارزش بازار تتر تأثیر بگذارند. با وجود این شرایط، تاریخچه ارزهای دیجیتال به طور تقریبی نشان داده زمانی دامیننس تتر افزایش می‌یابد به این معنا است که معامله‌گران در حال نقدکردن ارزهای دیجیتال خود به تتر هستند؛ بنابراین نقدینگی از بیت‌کوین و دیگر آلت‌کوین‌هایی که نوسان قیمت دارند، خارج می‌شود و به تتر وارد خواهد شد که این امر کاهش دامیننس بیت‌کوین را به دنبال دارد. برعکس این مورد هم صادق است؛ یعنی وقتی دامیننس تتر در حال کاهش است، به این معناست که تقاضا برای ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین بالا رفته و بنابراین قیمت‌ آن می‌تواند افزایش یابد.

دامیننس بیت‌کوین؛ یک شاخص کاربردی در تحلیل بازار رمزارزها

شاخص دامیننس بیت‌کوین ابزاری عالی برای کمک به درک روندهای مختلف بازار ارز دیجیتال است. بسته به وضعیت فعلی این شاخص و قیمت بیت‌کوین، معامله‌گران می‌توانند تعیین کنند که آیا روند قوی‌تر در آلت‌کوین‌ها وجود دارد یا در خود بیت‌کوین. با این حال از آنجایی که بازار کریپتو بسیار جدید است، احتمالاً در چند سال آینده آلت‌کوین‌های بیشتری ایجاد شوند. سپس میزان سلطه بیت‌کوین به شدت کاهش یابد، در نتیجه احتمالاً این شاخص قادر نباشد آن‌چنانی که امروزه می‌تواند، بازار را منعکس کند. با وجود این، معیار BTC.D در حال حاضر دقت بالایی دارد و می‌تواند به معامله‌گران کمک کند که شرایط بازار ارز دیجیتال را بهتر درک کنند. همچنین دیدگاه ارزشمندی نسبت به آینده این بازار داشته باشند.

سوالات متداول درباره دامیننس بیتکوین
Request for Quote

اگر به مجموع سرمایه‌های بازار تمام ارزهای دیجیتال موجود نگاه کنیم، می‌توانیم به ارزش کل ارزهای دیجیتال برسیم. شاخص تسلط یا دامیننس بیت کوین به عنوان نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به بقیه بازارهای ارزهای دیجیتال توصیف می‌شود.

دامیننس بیت کوین با قیمت آن رابطه مستقیم دارد. به این ترتیب اگر قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کند، دامیننس بیت کوین نیز کاهش می‌یابد.

برای مشاهده BTC.D یا شاخص دامیننس بیت کوین می توانید از این صفحه استفاده کنید و در رابطه با آموزش تحلیل با آن اطلاعات مفیدی بدست آورید.

دامیننس بیت کوین چیست؛ نمودار لحظه‌ای BTC.D
دامیننس بیت‌کوین معیاری است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال، در اختیار بیت‌کوین است. تحلیل دامیننس بیت‌کوین در تشخیص روند به معامله‌گران کمک می‌کند. از...
3.5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. کاش تحلیل دامیننس بیت کوین هم مینوشتین که ما هم سر در بیاریم 🙂

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      تحلیل دامیننس بیت کوین به صورت هفتگی در همین صفحه در اختیار شما قرار می گیرد.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. چرا نماد دامیننس بیت کوین رو هم مثل دامیننس تتر توی تریدینگ ویوو میزنم برام نمیاره؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      لطفا اتصال اینترنت خود را برسی کنید. از همین صفحه می توانید دامیننس بیت کوین را بررسی و تحلیل کنید.
      پایدار باشید.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...