سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی که پرهزینه بوده و ریسک بالایی دارند، استیکینگ ارز دیجیتال بدون به خطر انداختن سرمایه، بازده خوبی را تضمین می‌کند.

اگر از علاقه مندان به خرید ارزهای دیجیتال هستید و کنجکاوید که چگونه می‌توانید از طریق استیکینگ سود کسب کنید، اکنون زمان مناسبی برای امتحان کردن آن است.

الگوریتم های اجماع اثبات کار و اثبات سهام چیست؟

به صورت خلاصه استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال شامل قفل کردن بخشی از ارز دیجیتال شما برای مدتی به عنوان راهی برای مشارکت در شبکه بلاک چین است. در عوض، سهام داران می‌توانند جوایزی به صورت توکن اضافی به دست آورند. در واقع استیکینگ به معنی نگهداری دارایی های ارز دیجیتال در یک کیف پول ارز دیجیتال یا یک پلتفرم ارز دیجیتال است که علاوه بر تضمین امنیت دارایی های شما، به دلیل تضمین عملکرد صحیح بلاکچین به شما جایزه (توکن هایی) برای سود آوری بیشتر داده می شود.

الگوریتم های اجماع اثبات کار و اثبات سهام چیست؟

اثبات کار با اختصار POW، مکانیزم اصلی اجماع ارز دیجیتال است که برای اولین بار توسط بیت کوین استفاده شد. دلیل اینکه به آن اثبات کار می‌گویند این است که شبکه به مقدار زیادی قدرت پردازشی نیاز دارد. بلاک چین‌های اثبات کار توسط ماینرهای مجازی در سراسر جهان ایمن و تأیید می‌شوند تا یک معمای ریاضی را حل کنند. در نهایت ماینر برنده پاداش دریافت می‌کند. اثبات کار مزایای خوبی دارد چرا که این روش، یک راه اثبات شده و قوی برای حفظ امنیت یک بلاک چین غیرمتمرکز است. با افزایش ارزش یک ارز دیجیتال، ماینرهای بیشتری برای پیوستن به شبکه تشویق می‌شوند و قدرت و امنیت آن افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید : بیت کوین چیست ، هر چیزی که راجع به بیت کوین باید بدانید.

از طرف دیگر، این یک فرآیند پر مصرف است که می‌تواند در مقیاس‌پذیری مشکل ایجاد کند. به همین دلیل جایگزین‌هایی ایجاد شده است که محبوب‌ترین آن‌ها اثبات سهام (POS) نامیده می‌شود. اثبات سهام بلاک چین، از شبکه‌ای از تأییدکنندگان یا اعتبارسنج‌ها استفاده می‌کند که در ازای فرصتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید، به‌روزرسانی بلاک چین و کسب درآمد، رمزارز خود را به اشتراک می‌گذارند. این شبکه به شرکت کنندگانی که بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند پاداش می‌دهد. البته همه اعتبارسنج‌های شرکت‌کننده با استفاده از ارز دیجیتال بومی شبکه پاداش دریافت می‌کنند که معمولاً به نسبت سهم هر یک، توزیع می‌شود.

چگونگی عملکرد استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ ارزهای دیجیتال فرآیندی است که شامل تعهد ارز دیجیتال شما برای پشتیبانی از شبکه بلاک چین و تایید تراکنش‌ها می‌شود. استیکینگ یک جایگزین با مصرف انرژی بهینه تر، برای مدل اثبات کار است. اثبات کار مستلزم دستگاه‌های استخراجی است که از قدرت محاسباتی برای حل معادلات ریاضی استفاده می‌کنند.

در استیکینگ، حق اعتبارسنجی تراکنش‌ها بر اساس تعداد ارزهایی که در یک کیف پول قفل‌شده هستند، تعلق می‌گیرد. با این حال، دقیقاً مانند استخراج در یک پلتفرم PoW، سهام داران برای یافتن یک بلوک جدید یا اضافه کردن یک تراکنش در یک بلاک چین تشویق می‌شوند. ضمن اینکه پلتفرم‌های بلاک چین PoS مقیاس‌پذیر هستند و سرعت تراکنش بالایی دارند.

استیکینگ فعالیتی است که در آن کاربر وجوه خود را در یک پلتفرم قفل کرده یا نگه می‌دارد تا در حفظ عملیات سیستم بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام (PoS) شرکت کند. این عملیات شبیه به استخراج رمزارز است به این معنا که به شبکه کمک می‌کند تا به اجماع برسد و در عین حال به کاربرانی که مشارکت می‌کنند، پاداش می‌دهد.

در فرآیند استیکینگ ابتدا، شرکت‌کنندگان ارزهای خود را در پروتکل ارز دیجیتال گرو می‌گذارند. از میان این شرکت کنندگان، پروتکل، اعتبارسنج‌ها را برای تایید بلاک‌های تراکنش‌ها انتخاب می‌کند. هر چه تعداد ارزهای بیشتری را گرو بگذارید، احتمال اینکه به عنوان اعتبارسنج انتخاب شوید، بیشتر می‌شود. هر بار که یک بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود، ارزهای دیجیتال جدید ضرب می‌شوند و به عنوان پاداش برای اعتبارسنج آن بلاک، توزیع می‌شوند. در بیشتر موارد، جوایز همان نوع ارز دیجیتالی است که شرکت کنندگان در آن شرط‌بندی می‌کنند. با این حال، برخی از بلاک چین‌ها از نوع متفاوتی از ارزهای دیجیتال برای پاداش استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

توجه کنید استیکینگ برای همه انواع ارزهای دیجیتال در دسترس نیست. بلکه فقط در رمزارزهایی که از مدل اثبات سهام استفاده می‌کنند، امکان‌پذیر است. بنابراین اگر می‌خواهید استیک کنید، باید یک ارز دیجیتال داشته باشید که از مدل اثبات سهام استفاده می‌کند. شما می‌توانید این کار را از طریق بسیاری از صرافی‌های رایج ارزهای دیجیتال و برخی کیف پول‌های دیجیتالی انجام دهید.

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

به صورت کلی روش های استیکینگ ارز دیجیتال به دو نوع تقسیم می‌شود.

  • Flexible یا منعطف

در مدل Flexible می‌توانید هر زمان که بخواهید دارایی‌های استیک شده خود را بازخرید کنید و سود به دست آمده را نیز دریافت می‌کنید. وقتی بازخرید را انتخاب کنید، بلافاصله دارایی‌های شما را به حساب بازگردانده می‌شود.

  • Locked با قفل شده

در مدل Locked دارایی‌های شما در یک بازه زمانی خاص فریز می‌شود. در مقایسه با روش منعطف، بازده بیشتری ارائه می‌دهد اما طی این مدت باید دارایی خود را قفل کنید. هر چند شما می‌توانید هر زمان دارایی خود را باز خرید کنید اما اگر زودتر از موعد مشخص شده باز خرید کنید، هیچ سودی به شما تعلق نمی‌گیرد.

محاسبه سود و پاداش استیک کردن ارز دیجیتال

سود استیکینگ از طریق ماشین حساب‌های استیکینگ محاسبه می‌شود. هر چه ارزش یک رمزارز بیشتر باشد، پاداش نیز بالاتر است. محاسبه سود، بر اساس درصدی است که پلتفرم، در مدت زمان مشخص شده، اعلام می‌کند. البته، میزان پاداش در انواع شبکه‌های بلاک چین، متفاوت است. صمن اینکه هر چه مدت زمان نگهداری شما بیشتر باشد، معمولا سود بیشتری به شما تعلق می‌گیرد. به منظور محاسبه سود استیکینگ ارز دیجیتال خود می‌توانید به وبسایت cryptolek مراجعه کنید. در این وبسایت با مشخص کردن میزان ارز، میزان درصد سود و بازه زمانی سود استیک شما محاسبه می‌شود.

مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ در بین سرمایه گذاران ارز دیجیتال بسیار محبوب شده است، زیرا باعث ایجاد درآمد اضافی از طریق سرمایه رمزارزی آن‌ها می‌شود. با این حال، قبل از اینکه شما هم استیکینگ را شروع کنید بهتر است با مزایا و معایب این روش آشنا شوید.

مزایا:

  • تولید درآمد غیرفعال: با این روش کاربر بدون اینکه فعالیت خاصی انجام دهد، از طریق سرمای خود درآمد غیرفعال کسب می‌کند.
  • سرمایه درگیر کم: افراد برای شروع به مقدار زیادی از ارزهای دیجیتال نیاز ندارند و تنها با وارد کردن حداقل مقدار مشخص شده نیز می‌توانند دارایی‌های خود را استیک کنند.

معایب:

  • امکان هک یا حملات سایبری بر روی پروتکل یا صرافی: در صورت نفوذ به پلتفرم، ممکن است دارایی‌های شما ربوده شود.
  • احتمال کاهش ارزش رمزارز مخصوصا در شرایط پرنوسان بازار: هنگام استفاده از استیکینگ قفل شده، نمی‌توانید دارایی‌های خود را در زمان نزول بازار، سریعا نقد کنید.

معرفی پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال

معرفی پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال

اکنون که دانستید استیکینگ چیست و با انواع روش های استیکینگ ارز دیجیتال نیز آشنا شدید، شاید بپرسید کجا می‌توان ارزهای دیجیتال را استیک کرد؟ در صرافی‌ها و برخی کیف پول‌های دیجیتالی امکان استیک ارزهای دیجیتال وجود دارد. در ادامه به تفضیل انواع پلتفرم استیکینگ ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

در صرافی‌ها معامله‌گران می‌توانند با استیکینگ، جریان‌ها درآمد خود را متنوع کنند و از سرمایه بی‌کار خود در صرافی‌هانیز کسب درآمد کنند. صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  1. بایننس
  2. کوین بیس
  3. جمینی
  4. سلسیوس

همچنین در برخی از انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال نیز گزینه استیکینگ موجود است که اتفاقا این روش امن‌ترین راه برای استیکینگ ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. مزیت کیف پول‌های سخت افزاری این است که شما همچنان کنترل کامل ارزهای خود را حفظ می‌کنید. نکته این است که باید ارز استیک شده را در همان کیف پول نگه دارید، زیرا جابجایی آن‌ها به منزله بازخرید بوده که در نتیجه باعث از دست دادن پاداش‌های استیک شما می‌شود. کیف‌پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری ارزهای دیجیتال که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  1. لجر
  2. کول ولت
  3. ترزور
  4. تراست

شما می توانید برای خرید هریک از انواع کیف پول های سخت افزاری از طریق ایرانیکارت اقدام کنید.

خرید کیف پول سخت افزاری

چگونه یک پلتفرم سهام‌گذاری انتخاب کنیم؟

قبل از عجله برای استیکینگ ارزهای خود، انتخاب پلتفرم بسیار مهم است. انتخاب اشتباه ممکن است باعث شود که پاداش و ارزهای خود را با هم از دست بدهید. برخی از بهترین روش‌ها هنگام انتخاب یک پلتفرم استیک در ادامه توضیح داده شده است.

وقتی صحبت از پلتفرم‌های جدید دیفای به میان می‌آید، هرگز حرف بنیان‌گذار یا تیم را برای هر پروتکلی که می‌خواهند معرفی کنند، نپذیرید، به‌خصوص اگر فردی غیر فنی هستید. به Reddit و Twitter بروید و ببینید دیگران در مورد پروتکل چه می‌گویند. کاربران برنامه‌نویس معمولاً می‌توانند باگ‌های پروژه‌ها را شناسایی کنند و جامعه کاربران را در مورد آسیب‌پذیری‌ها آگاه می‌کنند. خیلی درگیر سود سالانه یا APY‌ ها نشوید. عوامل بسیار مهم دیگری مانند شهرت و سن پلتفرم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. تا آنجا که ممکن است، به جای به خطر انداختن سرمایه خود در پلتفرم‌های تازه کار، از پلتفرم‌های معتبر مانند Maker ،Cool Wallet و… استفاده کنید. همچنین قبل از استیکینگ، شرایط یا قوانین حاکم بر فرآیند استیک را کامل بخوانید. به قوانینی مانند اینکه آیا کیف پول باید ۲۴ساعته به اینترنت وصل باشد یا خیر، حداقل مقدار استیکینگ و… دقت شود.

سخن آخر

استیکینگ ارز دیجیتال بسیار شبیه داشتن یک حساب پس‌انداز در بانک است. بانک‌ها سود سپرده‌ای به صورت درصدی از دارایی‌های پس‌انداز شده، به شما می‌دهند. این سود نیز به این دلیل است که بانک‌ها در پشت صحنه پول شما را وام می‌دهند. میزان سودی که بانک به شما می‌دهد روشی برای جبران سپرده‌گذاری شما در بانک آن‌ها است. بنابراین، مفاهیم استیکینگ، آنقدرها نیز سخت نیست! چنانچه سوالی درباره استیکینگ دارید از بخش نظرات پاسخ گوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول
Request for Quote

بله شما از این طریق می‌توانید از سرمایه خود، کسب درآمد کنید.

باید حداقل مقدار سرمایه لازم برای استیک در پلتفرم مورد نظر را داشته باشید.

فقط ارزهایی که از بلاکچین اثبات سهام استفاده می‌کنند.

گره‌های ویژه‌ای هستند که مسئول تهیه زیرساخت و همچنین اعتبارسنجی بلاک‌های جدید و اتصال آن‌ها به بلاک چین هستند.

با هولد کردن تعداد ارزهای دیجیتالی که در اختیار دارید افزایش نمی‌یابد. این بدان معناست که شما فقط در صورتی سود می‌کنید که قیمت ارز دیجیتال رشد کند. در مقابل، در استیک هم با استفاده از افزایش قیمت و هم دریافت پاداش می‌توانید سود کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...