آموزش ترید ارز دیجیتال

معامله مارجین چیست؟ کسب سود بیشتر با اهرم مارجین

معامله مارجین چیست؟ کسب سود بیشتر با اهرم مارجین

قطعا شما هم تا به حال آرزو کرده‌اید که بتوانید با سرمایه بیشتری نسبت به آنچه که دارید، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید، خبر خوب این است که معاملات مارجین این امکان را به شما می‌دهد. اما فرصت‌های بزرگ همیشه خطرات جدی نیز به همراه دارند. این مطلب را مطالعه کنید تا با سیر تا پیاز معامله مارجین ارز دیجیتال آشنا شوید.

معامله مارجین چیست؟

معاملات مارجین به معنای قرض گرفتن از صرافی یا کارگزار برای انجام معاملات با حجم بیشتر از سرمایه واقعی است. در واقع مارجین تریدینگ به تریدر اجازه می‌دهد سرمایه بیشتری داشته باشد، بتواند در جهت ریزش قیمت و افزایش قیمت معامله کند و در نهایت سود خود را نیز افزایش دهد. معاملات مارجین جزو بازار نقدی یا اسپات هستند. نحوه کار معامله مارجین به این صورت است که بر اساس مقدار سرمایه‌ای که دارید به شما قرض داده می‌شود. مثلا شما ۱۰۰ دلار تتر در حساب خود دارید، صرافی ۹۰۰ دلار به شما قرض می‌دهد. شما می‌توانید با ۱۰۰۰ دلار ترید کنید و بعد از بستن معاملات خود، مارجین قرض گرفته شده را به همراه بهره و کارمزد آن، بازگردانید.

معاملات مارجین ارزهای دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

معاملات مارجین ارزهای دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا معاملات مارجین مختص به بازار فارکس بود اما در ادامه بازار ارزهای دیجیتال نیز از این نوع معامله پشتیبانی کرد. برای معامله به صورت مارجین، لازم است که یک سرمایه اولیه داشته باشید. سپس صرافی بر اساس سرمایه موجود، به شما مبلغی قرض می‌دهد. این میزان معمولا بین ۵ تا ۲۰ برابر است. پس از اینکه معاملات خود را انجام دادید باید اصل پولی که قرض گرفته‌اید را به همراه بهره و کارمزد آن در یک مدت مشخص باز پرداخت کنید. برای درک بهتر به مثال زیر دقت کنید.

فرض کنید ۱۰۰ دلار اتریوم را با تحلیل اینکه ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت، خریداری می‌کنید. در صورتی که تحلیل شما درست باشد، شما در نهایت ۲۰ دلار سود دریافت می‌کنید. با استفاده از معاملات مارجین می‌توانید سرمایه ۱۰۰ دلاری خود را به ۱۰۰۰ دلار تبدیل کنید و به این ترتیب ۱۰۰۰ دلار اتریوم بخرید و در ازای ۲۰ دلار سود ۲۰۰ دلار سود به دست آورید! در واقع پول خود را دو برابر کرده‌اید. با معاملات مارجین می‌توان هم از افزایش قیمت‌ها و هم از ریزش قیمت‌ها سود به دست آورد. با این حال فراموش نکنید مارجین تریدینگ به همان اندازه که می‌تواند جذاب باشد بسیار مخاطره‌آمیز نیز است.

اهرم یا لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

اهرم ابزاری است که توسط معامله گران برای افزایش میزان سرمایه و بازده خود استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد اهرم یا لوریج یک ابزار قدرتمند برای معاملات است اما می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجهی نیز شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: اهرم یا لوریج در ارز دیجیتال چیست

به بیان ساده اهرم یا لوریج در واقع همان میزان مارجینی است که می‌خواهید از صرافی قرض کنید. لوریج با ضریب نشان داده می‌شود. برای مثال می‌خواهید ۱۰ برابر سرمایه خود را قرض بگیرید پس لوریج ۱۰ را انتخاب می‌کنید. میزان اهرم قابل استفاده، به صرافی بستگی دارد. با این حال اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال برای معاملات مارجین تا اهرم ۲۰ را در اختیار معامله گران قرار می‌دهند.
قبل از اینکه سرمایه خود را به خطر بیندازید باید از نحوه عملکرد معاملات مارجین به خوبی آگاه باشد. چرا که بازار ارز دیجیتال یک بازار مالی پرنوسان است و یک حرکت خلاف تحلیل شما در بازار، می‌تواند منجر به از دست دادن کل سرمایه (وقتی که نمی‌توانید قرض خود را پرداخت کنید) یا کال مارجین شدن (در خواست سرمایه بیشتر برای تضمین معامله) شما شود.

یک فیلم سینمایی در مورد معاملات مارجین پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به نام Margin Call وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای درک ریسک معاملات مارجین، این فیلم را مشاهده کنید.

مفهموم لیکوئید شدن چیست و چگونه معاملات مارجین لیکوئید می‌شوند؟

لیکوئید شدن یعنی زمانی که معامله متضرر می‌شود و شما نمی‌توانید سرمایه بیشتری به معامله اضافه کنید تا از بسته شدن معامله خود جلوگیری کنید. در واقع لیکوئید شدن به این دلیل اتفاق می‌افتد که صرافی می‌خواهد سرمایه‌ای که به شما قرض داده را پس بگیرد.
فرض کنید همان ۱۰۰ دلار اتریومی که با لوریج ۱۰ خریداری کرده‌اید با تحلیل اینکه ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت، اکنون بر خلاف تحلیل شما پیش رفته و ۱۰ درصد متضرر شده است. ۱۰ در صد ضرر معامله ضرب در لوریج ۱۰ که انتخاب کرده‌اید معادل کل سرمایه اولیه شما یعنی همان ۱۰۰ دلار می‌شود. صرافی در ازای ۱۰۰ دلار سرمایه اولیه، ۹۰۰ دلار به شما قرض داد و زمانی که شما کل ۱۰۰ دلار را ضرر کرده‌اید، معامله را می‌بندد تا بتواند مبلغی که به شما قرض داده را به دست آورد.
قبل از برداشت کل وجه باقی مانده، یک پیغام مارجین کال از سمت صرافی دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهد پول بیشتری به معامله وارد کنید کنید. بنابراین فقط در صورتی که سرمایه بیشتری به معامله خود اضافه کنید، صرافی معامله را متوقف نمی‌کند.

در مقاله لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال  به صورت کامل موضوع لیکوئید شدن را توضیح داده‌ایم. با مراجعه به مقاله می‌توانید پاسخ تمام پرسش‌های خود را پیدا کنید.

ریسک‌ها و فرصت‌های ترید مارجین

ریسک‌ها و فرصت‌های ترید مارجین

مانند همه استراتژی‌های معاملاتی، معامله مارجین ارز دیجیتال نیز ریسک‌ها و فرصت‌هایی دارد. به عنوان مثال، فرصت دریافت سود بیشتر، استفاده از دو طرف بازار و متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری را به شما ارائه می‌دهد. منظور از متنوع کردن سبد این است که برای مثال سرمایه شما محدود به ۱۰۰ دلار است و نمی‌توانید ۴ ارز با حجم ۵۰ دلاری در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید برای حل این مشکل می‌توانید با استفاده از مارجین تریدینگ بجای حجم ۵۰ دلاری از حجم ۲۵ دلاری و لوریج ۲ سبد خود را انتخاب کنید. حتی اگر مایل نیستید کل سرمایه خود را وارد معامله کنید، می‌توانید ۵۰ دلار از آن را با لوریج ۲ وارد معامله کرده و ۵۰ دلار دیگر نقد داشته باشید. به این ترتیب هم ریسک معامله خود را کاهش داده‌اید و هم به اندازه همان ۱۰۰ دلار سود می‌کنید. این موضوع یکی از اصلی‌ترین فرصت‌های ترید مارجین برای افراد است. چرا که می‌توانند بجای درگیر کردن کل سرمایه خود با حجم کمتری وارد شوند. در مقابل این مزیت‌ها، مارجین ترید قطعا ریسک‌هایی نیز به همراه دارد. به جدول زیر دقت کنید.

مزایا معایب
امکان کسب سود بیشتر احتمال ضرر بیشتر
تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری با استفاده از حجم کم‌تر سرمایه ریسک بالاتر ترید
ترید با سرمایه محدود امکان از دست دادن کل سرمایه 
مدیریت ریسک تریدر را تقویت می‌کند برای مبتدیان مناسب نیست

پیش از معامله مارجین این نکات را رعایت کنید

نکاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم در میزان سودآوری شما نقش بهینه‌ای دارند. بنابراین پیش از آغاز یک معامله مارجین ارز دیجیتال به این موارد دقت کنید.

1. زیاده روی نکنید.

رایج‌ترین اشتباه هنگام مارجین تریدینگ، معامله بیش از حد است. معامله بیش از حد به معنای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی متعدد با ریسک زیاد و بیشتر از حدی است که می‌توانید مدیریت کنید. سعی کنید فقط به اندازه ریسک مجازی که برای خود تعریف کرده‌اید، معامله کنید.

2. به قوانین مدیریت ریسک پایبند باشید.

علاوه بر معامله بیش از حد، بسیاری از معامله‌گران با رعایت نکردن قوانین مدیریت ریسک، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند. به عنوان یک اصل کلی، شما نباید بیش از ۲٪ از حساب معاملاتی خود را در هر معامله ارز دیجیتال به خطر بیندازید. این به شما کمک می‌کند حتی در صورت باخت‌های متوالی، بتوانید همچنان ترید کنید. قوانین مدیریت ریسک گسترده‌اند بنابراین سعی کنید قبل از شروع معاملات، مدیریت ریسک را از بر باشید.

3. معاملات را به صورت مداوم نظارت کنید.

معاملاتی که در آن‌ها از اهرم بالا استفاده می‌شود، می‌توانند آسیب قابل توجهی به سرمایه معاملاتی شما وارد کنند. حتی یک حرکت کوچک قیمت که بر خلاف تحلیل شما باشد، می‌تواند سرمایه شما را کاملا نابود کند. به همین دلیل باید هنگامی که پوزیشن معاملاتی باز دارید، به صورت مداوم آن را نظارت کنید.

4. اصول بازار را نادیده نگیرید.

اکثر تریدرها با تحلیل تکنیکال آشنا هستند با این حال، تغییرات قیمت اغلب تحت تأثیر عوامل بنیادی بازار است، به همین دلیل است که شما باید علاوه بر تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال را هم آموزش دیده باشید.

5. به سطوح فنی مهم توجه کنید.

با اینکه حرکات قیمت تحت تأثیر عوامل بنیادی هم قرار می‌گیرد، سطوح فنی و تکنیکالی نیز مهم هستند. معامله‌گران بزرگ معمولا سفارش‌های سنگین را در محدود سطوح فنی مهم و قیمت‌های رند قرار می‌دهند. هنگامی که این سطوح شکسته می‌شوند، می‌توانیم انتظار حرکات شارپ در هر دو طرف بازار را داشته باشیم و بر اساس آن آماده شویم.

6. برخلاف روند معامله نکنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در میان معامله گران ارزهای دیجیتال، معامله بر خلاف روند است. این موضوع می‌تواند معامله با مارجین بسیار خطرناک باشد، زیرا هر حرکت قیمت توسط اهرم چندبرابر می‌شود. برخلاف روند معامله نکنید.

7. بازار چیزی به شما بدهکار نیست.

زمانی که به دلیل شکست‌های مداوم می‌خواهید از بازار انتقام بگیرید، این نکته را به خاطر داشته باشید که بازار چیزی به شما بدهکار نیست. وقتی از یک معامله مارجین متضرر می‌شوید، نیازی نیست سریعا معامله دیگری را در جهت مخالف باز کنید. شاید باور نکنید اما بیشتر اوقات، دوباره ضرر می‌کنید! بنابراین بهتر است کمی استراحت کنید و طرح معاملاتی و شرایط بازار را دوباره بررسی کنید.

8. همیشه از حد ضرر استفاده کنید.

حد ضرر شاید موثرترین ابزار در مدیریت ریسک برای معاملات مارجین باشد. زمانی که قیمت به یک سطح از پیش تعیین شده رسید، حد ضرر، معامله شما را به طور خودکار متوقف می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید.

نکته: حد ضرر بر اساس حجم پوزیشن معاملاتی شما محاسبه می‌شود.

معرفی بهترین صرافی‌ها برای معاملات مارجین

شاید اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال در حال حاضر از معاملات مارجین پشتیبانی کنند اما با این حال تعدادی از آن‌ها بر اساس امکاناتی که ارائه می‌دهند برای مارجین تریدینگ بهتر هستند. ۲ مورد از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای معامله مارجین در ادامه معرفی شده است.

Binance.com

بایننس یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است که خدمات و امکانات مختلفی ارائه می‌دهد. این صرافی در سال ۲۰۲۰ معاملات بازار آتی را نیز به سرویس‌های خود اضافه کرد. در حال حاضر یکی از برترین پلتفرم‌های تجارت مشتقات ارز دیجیتال از نظر محصول، حجم معاملات و اهرم محسوب می‌شود. معاملات آتی بایننس با توجه به حجم معاملات بیش از ۶۰ میلیارد دلار در روز و کم‌ترین کارمزد بین سایر پلتفرم‌ها (۰.۰۲٪ برای سازنده و ۰.۰۴٪ برای گیرنده)، به اولین انتخاب معامله گران تبدیل شده است. در این صرافی می‌توانید معاملات آتی دائمی، مارجین و توکن‌های اهرمی را حداکثر تا ۱۲۵ برابر انجام دهید.

Bybit.com

Bybit یک صرافی جهانی ارز دیجیتال مستقر در سنگاپور است که در مارس ۲۰۱۸ راه اندازی شد و در بازار آتی از نظر کاربران محبوب است به صورتیکه بیش از ۱.۶ میلیون کاربر قعال دارد. بای بیت به صورت مداوم از نظر حجم معاملات بین ۵ صرافی برتر معاملاتی آتی ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. این صرافی تا ۱۰۰ برابر اهرم در قراردادهای BTCUSD و BTCUSDT و تا ۵۰ برابر در بقیه قراردادهای آتی ارائه می‌دهد. ByBit دارای یک سیستم معاملاتی قدرتمند و هوشمند مناسب برای معاملات با سرعت بالا در بازار بوده. و هزینه‌های تراکنش در این پلتفرم حداقل و رقابتی است.

نکته: برای فعالیت در این دو صرافی به احراز هویت نیاز است.

تفاوت مارجین و فیوچرز چیست؟

تفاوت مارجین و فیوچرز چیست؟

هردو نوع این معاملات جزو بازار مشتقات ارزهای دیجیتال هستند با این حال معاملات فیوچرز همانطور که از معنای آن مشخص است در مربوط معاملات آتی است یعنی پولی که هنوز وجود ندارد و در آینده پرداخت می‌شود. اما معامله مارجین یک معامله نقدی است. یعنی کاربر مقداری سرمایه دارد و با صرافی یک قرارداد با تاریخ معین می‌بندد. معاملات مارجین و معاملات فیوچرز دو نوع مختلف از ابزارهای سرمایه‌گذاری با یک هدف مشابه اما با روش‌های مختلف را ارئه می‌کنند. در ادامه به خوبی تفاوت‌های این دو معامله را توضیح خواهیم داد.

  • بازارهای مختلف

تفاوت اصلی بین معاملات مارجین و معاملات فیوچرز در بازاری است که آن‌ها معامله می‌شوند. مارجین در بازار اسپات یا نقد معامله می‌شود، در حالی که معاملات فیوچرز در بازار مشتقه، روی دارایی‌هایی که قرار است در آینده تحویل داده شوند، انجام می‌شوند.

  • قدرت نفوذ

معاملات مارجین در ارز دیجیتال معمولا دارای اهرمی بین ۵ تا ۲۰ درصد است، در حالی که معمولاً معاملات فیوچرز تا ۱۰۰ الی ۲۰۰ نیز می‌تواند باشد.

  • وثیقه

حساب‌های مارجین ارز دیجیتال به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از طریق نوعی وام که باید بهره آن پرداخت شود، در بازار فعالیت کنند. در حالی که معاملات فیوچرز به یک وثیقه نیاز دارند که می‌تواند با حداقل‌ترین حالت ممکن یعنی ۱۰ دلار باشد. .

  • بهره

یکی از تفاوت‌های مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی مارجین ترید را انتخاب می‌کنید، باید علاوه بر کارمزد، بهره هم پرداخت کنید. در مقابل، برای معاملات فیوچرز، هیچ بهره‌ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آموزش رایگان فیوچرز گام به گام همراه با تصویر

سخن آخر

در این مطلب دانستید که معامله مارجین ارز دیجیتال چیست و چه امکاناتی به کاربران ارائه می‌دهد. به عنوان توصیه مهم لازم است بدانید قبل از ورود به مارجین تریدینگ بهتر از با روش‌های مدیریت سرمایه و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به خوبی آشنا باشید.

سوالات متداول
Request for Quote

منظور از مارجین کال، کسری موجودی معامله است. یعنی ارزش مارجین سرمایه گذار کاهش یافته و صرافی برای‌عدم توقف معامله، از تریدر می‌خواهد به معامله خود سرمایه بیشتری اضافه کند. در صورت اضافه نکردن سرمایه، معامله لیکوئید خواهد شد و صرافی کل وجه موجود در معامله را دریافت می‌کند.

یادگیری مارجین ترید سخت نیست با این حال به دلیل ریسک بالای معاملات در آن، این مدل ترید به مبتدیان توصیه نمی‌شود. چرا که موفقیت در معاملات مارجین ۵۰ درصد دانش فنی و مابقی مدیریت سرمایه و ریسک بوده که فقط تریدرهای حرفه‌ای می‌توانند به خوبی آن را اجرا کنند.

بله ایرانی‌ها می‌توانند با ساخت حساب در صرافی‌هایی که مارجین ترید ارائه می‌دهند، فعالیت کنند. تنها نکته این است که باید از صرافی استفاده شود که به احراز هویت نیازی نداشته باشد. بایننس و بای بیت، همانطور که در مقاله توضیح داده شد بهترین صرافی‌ها برای مارجین ترید هستند اما ایرانیان را تحریم کرده‌اند و به این ترتیب در صورت فعالیت در آن‌ها حساب شما را بلوکه و سرمایه شما را ضبط خواهند کرد.

تاکنون اعلامیه‌ای مبنی بر غیرقانونی بودن مارجین ترید در ایران بیان نشده است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...