نرم افزارها

نورالینک (Neuralink) چیست؟

نورالینک (Neuralink) چیست؟

دنیایی را تصور کنید که در آن بتوانید بدون این که با کسی صحبت کنید، پیام خود را منتقل و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. یا تصور کنید مغز خود را به یک رایانه وصل کرده‌اید که می‌تواند ذهن شما را بخواند و رفتارهای شما را تشخیص دهد. آیا چنین امکانی وجود دارد یا فقط در فیلم‌ها می‌توان آن را تماشا کرد؟ نورالینک پروژه جدیدی است که می‌خواهد این اتفاق غیر ممکن را ممکن کند. این مقاله را بخوانید تا بیاموزید پروژه نورالینک (Neuralink) چیست و ایلان ماسک چه ادعایی برای آن داشته است؟

پروژه نورالینک (Neuralink) چیست؟

نورالینک (Neuralink) از دو اصطلاح Neuron به معنی نورون و link به معنی اتصال تشکیل شده و فناوری است که می‌تواند نورون‌‌ها را به کامپیوتر و شاید افراد مختلف لینک کند. “مغز ما می‌تواند مانند موبایل به کامپیوتر متصل شود.” جمله ترسناک و هیجان انگیزی که این روزها توسط شرکت نورالینک گفته می‌شود، در گزارش آن به تصویر کشیده شده است. در این گزارش تصویری میمون ماکاک دیده می‌شود که در دو طرف مغز آن، تراشه نورالینک کار گذاشته شده و در حال بازی می‌باشد. بازی کردن میمون به این صورت است که در ابتدا با استفاده از دسته (جوی استیک) به آن مشغول شده و بعد دسته را از او گرفته و تنها با دستورات مغز که توسط کامپیوتر تشخیص داده می‌شود، حرکات درون بازی انجام می‌شود.

شرکت نورالینک (Neuralink) در سانفرانسیسکو آمریکا قرار دارد که در زمینه نورون و فناوری‌های عصبی فعالیت می‌کند و به تولید تراشه‌های ارتباطی مغز و کامپیوتر پرداخته است.

این آزمایش در سال 2020 روی سه خوک صورت گرفت و بعد از مدتی تراشه‌ها از مغز خوک سوم با جراحی خارج گردید. ایلان ماسک تاکید می‌کند که تراشه‌ها از مغز خوک سوم به این دلیل برداشته شدند که انسان‌ها باور کنند هر زمانی که بخواهند، می‌توانند تراشه‌های نورالینک را از مغز خود خارج کرده و به زندگی عادی خود ادامه دهند.

 

ادعای ایلان ماسک در مورد پروژه نورالینک؛ نورالینک بهتر است یا متاورس؟

طبق ادعای ایلان ماسک، پروژه نورالینک به زودی و حتی کمتر از 1 سال دیگر، می‌تواند تراشه‌ها را در مغز انسان جایگذاری کند. این خبر توسط ایلان ماسک در گفتگوی زنده با وال استریت ژورنال بیان شده است و ادعای وی این است که فناوری نورالینک ایمن و قابل اعتماد می‌باشد و می‌توان در صورت عدم رضایت، آن را از مغز انسان‌ها جدا کرد.

بنا بر ادعای ایلان ماسک با این فناوری می‌توان توانایی راه رفتن و حرکت دادن دست‌ها و پاها را به افرادی که دچار آسیب‌های مغزی و نخاعی هستند، با تاییده سازمان غذا و دارو، بازگرداند. وی در این باره می‌گوید که قصد امید دادن بیخودی به افراد ندارد و نسبت به انجام این اتفاق و راه رفتن افراد فلج مطمئن است.

نورالینک از یک تراشه متصل به سیم تشکیل شده که با یک ربات به مغز وصل می‌شود. بر اساس آزمایش‌های انجام شده روی میمون و خوک، این دستگاه داده‌های عصبی را ضبط کرده و حرکات بعدی را پیش بینی می‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین بنا بر ادعای ایلان ماسک، از تراشه‌های نورالینک می‌توان در درمان اعتیاد و افسردگی نیز استفاده کرد.

فرایند نورالینک چگونه است؟

نحوه انجام نورالینک به این صورت می‌باشد که بخشی از پوست سر برداشته شده و با استفاده از ربات‌ها، تراشه‌هایی روی مغز گذاشته می‌شود و زخم سطحی و کوچکی از آن باقی می‌ماند. این فناوری به ارتباط بین انسان و هوش مصنوعی کمک زیادی می‌کند. همچنین این محصول متشکل از 4 تراشه اختصاصی N1 است که 3 تای آن برای کنترل حرکات در قشر حرکتی مغز و یک مورد نیز در قشر حسی به عنوان حسگر گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: متاورس چیست؟

نورالینک چیست

اصطلاحات رایج در نورالینک

بعد از این که آموختید نورالینک (Neuralink) چیست، با اصطلاحات نا آشنایی رو به رو می‌شوید که در این قسمت به 3 مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود. این 3 اصطلاح اشاره به سیگنال‌هایی دارند که بین نورورن‌ها رد و بدل می‌شوند و سپس به کامپیوتر انتقال می‌یابند. در جدول زیر آن‌ها را بررسی کرده و به ارتباط آن‌ها با سیگنال‌‌های دریافتی و ارسالی پرداخته می‌شود.

سیگنال‌های ارسالی سیگنال‌های دریافتی اسم اختصاری اصطلاح
برانگیختن یک نوع هیجان خاص در مغز تشخیص هیجاناتی که به مغز  می‌رسد BCI Brain-Computer Interface
ارسال پیام به مغز بدون گفتن و بیان کردن توسط فردی دیگر تشخیص مفهوم بیان شده توسط فرد BMI Brain-Machine interface
ارسال پیام برای حرکت اندام مورد نظر تشخیص حرکت اندام مورد نظر توسط مغز MBI  Machine-Brain Interaction

بر اساس توضیحاتی که ایلان ماسک در مصاحبه خود بیان کرد، تراشه تولید شده توسط شرکت نورالینک می‌تواند به مغز وصل شده و جای ارتباط کلامی را بگیرد. همچنین احتمال این که در آینده این تراشه به یک زبان جهانی تبدیل شود و بشر را از حرف زدن با زبان بی نیاز کند، وجود دارد. با وجود این که ممکن است این اتفاق از نظر شما خوشایند نباشد، ولی برقراری ارتباط و ارسال پیام سریع‌تر و دقیق‌‌تر انجام خواهد شد. اگر روند فناری نورالینک به سرعت انجام شود، امکان وقوع چنین اتفاقی 5 تا 10 سال دیگر به حقیقت خواهد پیوست.

Neuralink چیست

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید نورالینک (Neuralink) چیست و نحوه فرایند آن چگونه است؟ همچنین با اصطلاحات رایج پروژه نورالینک آشنا شدید. آیا اگر تمام اتفاقات گفته شده در مقاله به وقوع بپیوندد، از نظر شما خوشایند است یا ناخوشایند؟

نورالینک (Neuralink) چیست؟
دنیایی را تصور کنید که در آن بتوانید بدون این که با کسی صحبت کنید، پیام خود را منتقل و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. یا تصور کنید مغز...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. اگر از نظر کنترل شخص دیگر وفرستادن سیگنالهایی خارج از خواسته فرد ارسال وعمل کند بزرگترین خیانت به بشر وحقوق بشریت است

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. درود بنظر من بی نهایت وحشتناکه و دلیل اصلی این اختراع فقط و فقط تحت کنترل گرفتن مردم کره زمینه و….و…
    تمام

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. من آماده هستم تا تراشه رو وصل کنم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
نرم افزارها
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد. هدف این شرکت سازماندهی اطلاعات جهان و دسترس‌پذیر کردن آنها برای عموم می‌باشد. این شرکت در راستای رسیدن به...
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اکانت های خارجی
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اگر شما هم زیاد موزیک گوش می‌کنید، حتما نرم‌افزار دیزر deezer را می‌شناسید. دیزر یک نرم‌افزار پخش آنلاین موزیک بوده که در بین کاربران بسیار محبوب است. دسترسی به بی...
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
نرم افزارها
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
اسکایپ (به انگلیسی skype) یک نرم افزار کاربردی رایگان است که امکان برقراری تماس تلفنی و تصویری، ایجاد ویدئو کنفرانس، ارسال پیام، انتقال فایل و پست صوتی را با استفاده...