امنیت ارز دیجیتال

طرح پانزی (ponzi scheme) چیست؟ شناسایی پروژه های پانزی

طرح پانزی (ponzi scheme) چیست؟ شناسایی پروژه های پانزی

طرح‌های پانزی نوعی از کلاهبرداری هستند که وعده یک شبه ثروتمند شدن را به افراد می‌دهند. سازمان‌دهندگان دسیسه‌ها یا طرح‌های پانزی معمولاً قول می‌دهند که پولی را که جمع‌آوری می‌کنند برای ایجاد سودهای فوق‌العاده بدون ریسک سرمایه‌گذاری کنند. غافل از اینکه رویایی بیش نیست. همراه ما باشید تا بدانید طرح پانزی ponzi scheme چیست و با نحوه شناسایی طرح پانزی در ارز دیجیتال آشنا شوید.

طرح یا دسیسه‌ پانزی چیست؟

طرح پانزی یک سرمایه‌گذاری متقلبانه است که توسعه دهندگان، بازده وجوهی که افراد در طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند را از طریق وجوه سرمایه گذاران جدید پرداخت می‌کند. یعنی هیچ سرمایه‌گذاری در کار نیست فقط پول را از سرمایه گذاران جدید می‌گیرند و به عنوان سود به سرمایه گذاران قدیمی می‌دهند. توسعه دهندگان طرح‌های پانزی، بیشتر افراد را با وعده سودهای عجیب در مدت کوتاه جذب می‌کنند.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید ارز دیجیتال

تاریخچه و مبتکر طرح پانزی

این طرح نام خود را از چارلز پانزی، کلاهبرداری که هزاران سرمایه گذار را در سال ۱۹۱۹ فریب داد، گرفته شد. پانزی قول داده بود که در عرض سه ماه ۵۰ درصد سود به دست آمده از کوپن‌های بین المللی را بازگرداند. در آن زمان، خدمات پستی کوپن‌های بین‌المللی را ارائه می‌کرد که به فرستنده امکان می‌داد تا هزینه پست را پیش‌خرید کند. سپس گیرنده کوپن را با تمبر پستی پست هوایی اولویت دار در اداره پست خانه خود مبادله می‌کند.

تاریخچه و مبتکر طرح پانزی

با توجه به نوسانات قیمت پست، معمولا تمبرها در یک کشور گران‌تر از کشور دیگر بودند. پانزی یک فرصت در این موضوع دید و تصمیم گرفت نمایندگانی را استخدام کند تا از طرف او کوپن‌های بین المللی ارزان را بخرند و سپس آن‌ها را برای او بفرستند. او کوپن‌ها را با تمبر مبادله کرد، که گران‌تر از آن چیزی بود که کوپن برای آن خریداری شده بود. سپس تمبرها برای کسب سود به قیمت بالاتری فروخته شد. این نوع معامله به عنوان آربیتراژ شناخته می‌شود و غیرقانونی نیست. اما پانزی حریص شد. در شرکت بورس اوراق بهادار، او از مردم دعوت کرد تا در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند و قول داد ۵۰ درصد بازدهی ظرف ۴۵ روز و ۱۰۰ درصد در ۹۰ روز آینده داشته باشند. با توجه به موفقیت او در طرح تمبر پستی، هیچ کس به او شک نکرد. متأسفانه، پانزی هرگز واقعاً این پول را سرمایه‌گذاری نکرد، او فقط با پرداخت پول برخی از سرمایه گذاران، آن‌ها را به طرح بازگرداند. این طرح تا سال ۱۹۲۰ ادامه داشت. در یک قرن پس از دستگیری او در ۱۲ اوت ۱۹۲۰، نام چارلز پانزی با کلاهبرداری که منجر به محکومیت نهایی و زندانی شدن او شد، شناخته شد.

 طرح پانزی شامل یک سرمایه‌گذاری ساختگی است که در آن سرمایه گذاران اولیه با وجوه سرمایه گذاران بعدی که شرکت را قانونی جلوه می‌دهند، پول می‌گیرند.

طرح پانزی چگونه کار می‌کند؟

در طرح پانزی کلاهبرداران به هیچ وجه قصد سرمایه‌گذاری در پروژه خاصی ندارند هدف آن‌ها فقط این است که به اولین سرمایه گذاران پول به عنوان بازده پرداخت کنند تا این طرح قابل باور به نظر برسد. چرا که یک طرح پانزی برای حفظ خود به جریان وردی دائمی سرمایه نیاز دارد. به عبارتی تمام توجه خود را بر جذب مشتریان جدید متمرکز می‌کنند. هنگامی هم که سازمان دیگر نمی‌تواند اعضای بیشتری جذب کنند یا زمانی که بخش بزرگی از سرمایه گذاران موجود تصمیم به نقدینگی می‌گیرند، این طرح سقوط می‌کند.

طرح پانزی چگونه کار می‌کند؟

فرق پروژه‌های پانزی و هرمی

شاید این دو طرح مرتبط باشند اما طرح پانزی سرمایه‌گذاری نباید با طرح هرمی که شامل فرصت‌های تجاری چندسطحی فیک است، اشتباه گرفته شوند. در هر دو مورد، پول شرکت‌کنندگان جدید، برای پرداخت به افرادی که زودتر از بقیه به عضویت درآمده‌اند استفاده می‌شود. اما هرم بر جذب شرکت کنندگان برای فروش یک محصول تمرکز دارد، در حالی که دسیسه پانزی بر جذب سرمایه گذاران جدید متمرکز است.

یک طرح پانزی با یک طرح هرمی یکسان نیست. با یک طرح پانزی، سرمایه‌گذاران به این باور می‌رسند که از سرمایه‌گذاری‌های خود بازدهی کسب می‌کنند. در مقابل، شرکت کنندگان در یک طرح هرمی می‌دانند که تنها راهی که می‌توانند سود ببرند، جذب افراد بیشتر در این طرح است. تا حد زیادی، طرح‌های پانزی ترفندهای سرمایه‌گذاری هستند. در واقع تفاوت این است که یک طرح پانزی خود را به عنوان یک سرمایه‌گذاری قانونی که با ارائه خدمات یا فروش محصولات سود ایجاد می‌کند، بازاریابی می‌کند. برخلاف این، طرح‌های هرمی سودآوری را به عملکرد یک شرکت نسبت نمی‌دهند.

شناسایی دسیسه یا طرح پانزی در ارز دیجیتال

دسیسه‌ها و پروژه‌های پانزی را می‌توان با توجه به نکات زیر شناسایی کرد.

وعده بازده بالا با حداقل ریسک

در دنیای واقعی، هر سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود درجاتی از ریسک را به همراه دارد. در واقع، سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی بالایی دارند، معمولاً ریسک بیشتری را به همراه دارند. بنابراین، اگر شخصی به شما سرمایه‌گذاری با بازده بالا و ریسک‌های کم را ارائه دهد، احتمالاً با یک پانزی طرف هستید.

بازده بیش از حد ثابت

سرمایه‌گذاری‌ها همیشه نوسانات را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی در سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری کند، برخی اوقات قیمت سهام افزایش می‌یابد و در برخی مواقع کاهش می‌یابد. با این حال، سرمایه گذاران باید همیشه نسبت به سرمایه‌گذاری‌هایی که بدون توجه به شرایط نوسان بازار، بازده بالایی ایجاد می‌کنند، شک داشته باشند.

سرمایه‌گذاری‌های ثبت نشده

قبل از عجله برای سرمایه‌گذاری در یک طرح، مهم است که تأیید کنید آیا شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شده است یا خیر. اگر ثبت شده باشد، سرمایه گذار می‌تواند به اطلاعات مربوط به شرکت دسترسی پیدا کند تا مشخص کند که آیا قانونی است یا خیر.

 پروژه یا سایت اسکم ارز دیجیتال چیست؟ چگونه می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد؟

فروشندگان بدون مجوز

طبق قوانین، فرد باید دارای مجوز خاصی باشد یا در یک نهاد تنظیم کننده ثبت شود. اکثر طرح‌های پانزی با افراد و شرکت‌های بدون مجوز سروکار دارند.

استراتژی‌های مخفیانه و پیچیده

باید از سرمایه‌گذاری‌هایی که بیش از حد پیچیده است و نمی‌توانید آن را درک کنید، اجتناب کنید.

لیست شرکت‌های پانزی

در ادامه برخی از بزرگ‌ترین طرح‌ها و دسیسه‌های پانزی در ارز دیجیتال آورده شده است.

نام شرکت نام توکن توضیحات
Ruja Ignatova Onecoin Onecoin توانست بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ حدود ۵.۸ میلیارد دلار کلاهبرداری کند.
Bitconnect Bitconnect بیت کانکت، در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد که بازده ماهانه ۴۰ درصدی را وعده می‌داد. سرمایه‌گذاران باید توکن‌های BCC را خریداری می‌کردند، آن‌ها را روی پلتفرم قفل می‌کردند و منتظر می‌ماندند تا ربات‌های تجاری از وجوه قفل شده برای تجارت استفاده کنند.
PlusToken PlusToken این کلاهبرداری بیشتر کمپین بازاریابی خود را از طریق برنامه پیام‌رسانی چینی، وی چت، با جذب سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز کسب درآمد ماهیانه ۱۰ تا ۳۰ درصدی از سرمایه‌گذاری انجام داد.
GainBitcoin _ در سال ۲۰۱۶، گین بیت کوین به عنوان یک راه حل استخراج ابری در هند با وعده ایجاد بازده ماهانه ۱۰٪ به مدت ۱۸ ماه ایجاد شد. این پروژه کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه گذاران هندی جذب کرد. در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که نه تجهیزات استخراج فیزیکی و نه هیچ عملیات معدنی پشتوانه این طرح پیچیده وجود ندارد.

چگونه از پروژه‌های پانزی در امان باشیم؟

برای در امان ماندن از پروژه‌های پانزی موارد زیر را رعایت کنید.

1. شکاک باشید.

اگر کسی سعی کند شما را به سرمایه‌گذاری که بازدهی زیاد و فوری با ریسک کم یا بدون ریسک دعوت کند، ممکن است نوعی کلاهبرداری باشد. اگر سودی که وعده می‌دهند از راهی است که با آن آشنا نیستید و یا به گونه‌ای است که تحقیق در مورد آن غیرممکن است، بسیار محتاط باشید.

2. به پیشنهادات ناخواسته اعتماد نکنید.

کسی که به طور غیرمنتظره با شما تماس می‌گیرد و شما را به یک سرمایه‌گذاری دعوت می‌کند، قابل اعتماد نیست. کلاهبردارها اغلب افراد مسن یا در حال بازنشستگی را هدف قرار می‌دهند. مراقب پیشنهادات ناخواسته باشید. ایمیل‌های ناخواسته، پست‌های رسانه‌ها و اخبار شرکت نباید به عنوان تنها مبنای تصمیم‌های سرمایه‌گذاری شما استفاده شوند.

3. طرح سرمایه‌گذاری را بررسی کنید.

درباره کارگزار، مشاور مالی، شرکت کارگزاری و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری که فروشنده ادعا می‌کند، تحقیق کنید. بررسی کنید که مجوز داشته باشند. نبود هر یک از این موارد به این معنی است که نباید در آن سرمایه‌گذاری کنید. اگر می‌بینید که طرح سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده در فضای آنلاین بسیار تبلیغ می‌شود و مورد تحسین قرار می‌گیرد، اما نمی‌توانید اطلاعات مالی مربوط به آن را پیدا کنید، حتما مراقب باشید. چرا که این موضوع می‌تواند یک کلاهبرداری پامپ و دامپ باشد.

4. با نوع سرمایه‌گذاری کاملا آشنا باشید.

هرگز به سرمایه‌گذاری که آن را درک نمی‌کنید، وارد نشوید. منابع زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که چگونه سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین باید قبل از سرمایه گذاری، کسب و کار یک شرکت و محصولات یا خدمات آن را درک کنید.

با نحوه وام گرفتن ارز دیجیتال آشنا شوید.

سخن آخر

در مطلب طرح یا دسیسه پانزی در ارز دیجیتال چیست، آموختید که یک طرح پانزی، سرمایه گذاری فیکی است که در آن توسعه دهنده، بازده سرمایه گذاری را از وجوه سرمایه گذاران جدید پرداخت می کند. همچنین این کلاهبرداران قول می‌دهند که پول شما را سرمایه‌گذاری کنند و بازدهی بالا را با ریسک کم یا بدون ریسک ایجاد کنند. اما در طرح های پانزی، کلاهبرداران پول را سرمایه گذاری نمی کنند. بلکه از آن برای پرداخت به کسانی که زودتر سرمایه گذاری کرده اند استفاده می کنند و ممکن است مقداری را هم برای خود نگه دارند.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. به نظر می‌رسد شرکت کوروش کمپانی از طرح پانزی استفاده کرد، پول پیش پرداخت مشتریان جدید رو به صورت خیلی کم برای بعضی مشتریان قدیم آیفون می خرید تا مشتریان جدیدی برای پیش پرداخت گوشی آیفون هجوم بیارن ، از تبلیغات هم به خوبی استفاده کرد

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      بله روش پانزی یک روش کلاهبرداری شناخته شده است که متاسفانه در اکثر حوزه ها قابل پیاده سازی است.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...